Kuuluuko mielestäsi työssäkäyvällä olla enemmän rahaa kuin se mikä menee pakollisiin kuluihin?
Minulla ei ainakaan riitä rahat esim. ulkomaanmatkoihin ja tuntuu jotenkin absurdilta, että joku käy useammankin kerran vuodessa matkoilla, ravintoloissa, kylpylöissä, kampaajalla, hierojalla jne. Itse olen koko ajan pa. vaikka käyn töissä enkä saa mitään ihan huonointa palkkaakaan.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt en käsitä, mihin rahasi oikein kuluvat? Vaikka olen työtön, pystyn silti käymään kampaajalla säännöllisesti, kuntosalilla, shoppailemassa. Ulkomaanmatkoista en nykyään enää välitä. Ruokaakin ostan katsomatta edes hintoja.
Sitten täytyy kyllä sanoa, että työttömyysturva on Suomessa todellakin liian hyvä. Keskituloisena palkansaajana en todellakaan pystyisi ostamaan ruokaa katsomatta hintoja.
Älä viitsi olla mistään muutamasta satasesta kateellinen. Tuolla lainaamallasi juoksee joko liiton rahat tai mies maksaa elämisen.
Oikein arvattu. Liiton rahat juoksee, ovat juosseet jo yli viisi vuotta. Ja mieheni on todellakin hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun näillä "yhyy yhyy rahat ei riitä" hemmoilla on aina "muita laskuja", joihin menee useita satoja euroja kuukaudessa. Mistä lie tulee tuollaisia mystisiä "muita laskuja", kun pakollisten jälkeenkin vielä niitä menee.
Nää mun muut laskut on auton huolto, fysioterapia, lääkäri, hammaslääkäri jne. Ei mitään turhaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun näillä "yhyy yhyy rahat ei riitä" hemmoilla on aina "muita laskuja", joihin menee useita satoja euroja kuukaudessa. Mistä lie tulee tuollaisia mystisiä "muita laskuja", kun pakollisten jälkeenkin vielä niitä menee.
Nää mun muut laskut on auton huolto, fysioterapia, lääkäri, hammaslääkäri jne. Ei mitään turhaa.
Ap
Nuo on pakollisia laskuja, ei mitään "muita laskuja" pakollisten päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sulla menee auton huoltoon satoja euroja joka kuukausi? Ja käyt hammaslääkärissä joka ikinen kuukasi etkä kerran 1-2 vuodessa kuten normaalit ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nuo on pakollisia laskuja, ei mitään "muita laskuja" pakollisten päälle.
Ovat kategoriassa "muita laskuja" sen takia, että eivät ole säännöllisiä menoja. Miksi tällaistakaan pitää nyt selvitellä? Palstalaisilla on kyllä uskomaton kyky keskittyä kaikkeen täysin epäolennaiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jokaisen pitäisi pystyä pakollisten kulujen lisäksi säästämään edes muutaman satasen kuussa.
Mikä järki muuten käydä töissä, jos joutuu koko elämänsä asumaan vuokralla kädestä suuhun. Sen ymmärrän jos on joku nälkätaiteilija eikä suostu muuhun ammattiin kouluttautumaan.
Ei mulla ole koskaan ollut sellaista tilannetta, että pystyisin säästämään satasia kuukaudessa. Joitakin kymppejä vain ja niistä kertyneet säästöt sitten toki menee jossakin vaiheessa kertaheitolla, jos pitää vaikka mennä hammaslääkäriin tms.
Nykyään onneksi tilanteeni on edes vähän helpottunut koska sain pienen perinnön ja olen ekaa kertaa elämässäni pystynyt edes jotain kivaakin tekemään ja hankkimaan kotiini (esimerkiksi uuden sängyn ja uudet patjat kun ennen kaikki oli käytettyjä) mutta silti ei jää mitään varsinaisesti säästöönkään. Koska lähinnä nyt koetan sijoittaa niitä rahoja vanhuudenvaivoja varten, joten en voi niitä vain pistää menemään elämästä nautiskeluun.
Toivottavasti sitten kanssa elän vanhaksi, muuten olen turhaan vähiä rahojani hautonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minkä verran saat palkkaa?
N. 2200 netto.
Ap
Minulla jää myös nettona saman verran. Matkustan ulkomaille kolmesti vuodessa, omistan auton ja kesämökin. Omaa asuntoa ei ole, asun edullisessa vuokra-asunnossa ja sijoitan rahat. Velkaa ei ole yhtään. Minusta nämä ovat elämän valintoja. Minulla on halvat arkimenot, niin jää ylimääräistä puskuria. Käytän myös paljon aikaa edullisten vaihtoehtojen löytämiseen (ei halvin vaan paras hinta-laatusuhde) ja kilpailuttamiseen. Nyt sinulla tekee tiukkaa, mutta kun saat lainoja pienemmäksi, niin pitäisi helpottaa. Pystytkö pienentämään mitään kiinteitä kuluja?
Faaraoiden aikaankin orjat saivat ylöspidon mikään ei ole niistä ajoista muuttunut, globaali kilpailu nähkääs kuka tekee halvimmalla.
ei kuulu työssäkäyvän rahat riittää edes pakollisiin menoihin. siksi keräämme viherveroja, että työssäkäyvillä ei ole varaa ostaa mitään ja tulee vähemmän hiilidioksidia.
t: vihreät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sulla menee auton huoltoon satoja euroja joka kuukausi? Ja käyt hammaslääkärissä joka ikinen kuukasi etkä kerran 1-2 vuodessa kuten normaalit ihmiset?
Lukeeko jossain niin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt en käsitä, mihin rahasi oikein kuluvat? Vaikka olen työtön, pystyn silti käymään kampaajalla säännöllisesti, kuntosalilla, shoppailemassa. Ulkomaanmatkoista en nykyään enää välitä. Ruokaakin ostan katsomatta edes hintoja.
Niin. Sinä et ole joutunut ottamaan kallista opintolainaa etkä joudu pitämään autoa. Näyttäisi olevan järkevämpää jättäytyä itsekin työttömäksi, jos silloin jää noin paljon ylimääräistä.
Ap
Sinä olet valinnut ottaa opintolainaa ja valinnut liikkua omalla autolla. Ne on valintoja. Sinun omia valintoja.
Luuletko että julkisilla kulkuneuvoilla pääsee joka paikkaan oikeaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sinä et ole joutunut ottamaan kallista opintolainaa etkä joudu pitämään autoa. Näyttäisi olevan järkevämpää jättäytyä itsekin työttömäksi, jos silloin jää noin paljon ylimääräistä.
Ap
Sinä olet valinnut ottaa opintolainaa ja valinnut liikkua omalla autolla. Ne on valintoja. Sinun omia valintoja.
Luuletko että julkisilla kulkuneuvoilla pääsee joka paikkaan oikeaan aikaan?
En. Ei julkisilla pääse edes Helsingissä joka paikkaan oikeaan aikaan.
Auto on silti sun oma valinta. Voit ostaa uuden tai käytetyn tai halvemman merkin. Tai lainata auton. Tai kulkea polkupyörällä, mopolla, skuutilla, jalan osan matkaa ja loput julkisilla, tai vaikka koko matkan. Nämä on sun omia valintoja. Jos valitset kalliimman vaihtoehdon, se tuntuu sun kukkarossasi. Sille me muut av:lla emme voi mitään.
Varmaankin ne on valintoja. Ei kenelläkään riitä rahat ihan kaikkeen.
Naurettava aloitus taas. Rahaa voi ansaita eri tavoin eri määriä, eikä muiden ulkomaanmatkat tai manikyyrit mielestäni ole minun päänvaiva. Pakolliset kulutkin ovat vähän hähmäinen käsite. Väitän, että mistä tahansa työstä jää enemmän käteen kuin aidosti pakollisten kulujen verran.
Auto on se rahaongelmien vastaus. Auto on oikeasti vain varakkaiden hyödyke. Pitäisi yrittää löytää työpaikka ja asunto, jotka ovat riittävän lähellä toisiaan että julkiset tai pyörä kulkee. Ei muuta vaihtoehtoa oikein ole.
Terveisin 1700e kuussa, ja käyn ulkomailla parin kolmen vuoden välein (halvalla äkkilähdöllä), käyn joskus hieronnassa, kerran vuodessa kampaajalla, löytyy pari kohtuuhintaista liikuntaharrastusta työväenopiston kautta, yksityinen terveysvakuutus, halvasta ravintolasta otan ruoat pari kertaa kuussa, kerran vuodessa hammaslääkäri, sillöin tällöin baarista pari juomaa. Omistusasuntoa en pysty hankkimaan, mutta onneksi yksiössä vuokra on kohtuullinen. Ei ihannetilanne, mutta kyllä pärjää.
Riittää hyvin rahat, vaikka en saa mitään kovin hyvää palkkaa. Ei oo muita lainoja kuin asuntolaina, autoa en omista. Tilanne voi olla sitten eri kun/jos saan lapsia.
Ei kaikilla ole samanlaisia, saman suuruisia pakollisia kuluja ja velkoja. Ei voi verrata muihin. Ei sitä muista tiedä vaikka saisivat ennakkoperintöjä, perintöjä tai pelivoittojakin. Tai jos on velat maksettu niin jää jo enemmän johonkin muuhun.
Tuet ovat tarveharkintaisia jotenka ei voi mitään omaisuutta tai säästöjä olla asuntoa lukuunottamatta. Tuilla ostovoima pienenee koko ajan kun niitä leikataan 2027 asti. 595e työmarkkinatuki jaettuna neljällä on 148,75e.
148e viikkobudjetilla ei voi paljoa olla ruoka, hygienia ja perustarve kuluja.
Pakolliset menot on lopulta aika pienet kun alkaa miettiä jokaisen hankintansa pakollisuutta. Itselläni jää säästöön/sijoituksiin aina osa palkasta vaikka teen 80% työaikaa. Meitä on 2 jakamassa kulut mutta myös lapset elätettävänä. Talolainan maksuun pistettiin kaikki ylimääräinen mitä irti saatiin ja maksettiin se pois parissa vuodessa. Sen jälkeen autot, remontit ym on tehty säästöillä, lainaa ei oteta. Ulkomaanmatkailu ei kiinnosta mutta mökki, ravintolat, kotimaanmatkailu, harrastukset jne.
Riippuu mitkä sinulle ovat " pakollisia" menoja, juominen , röökaaminen, koirat ja agilityt kilpailut ,kuntisalijäseneyydet yms. Monet tekevät edellä mainitut asiat toisten rahoilla, johonkin lemmikkiinkin saa älyttömästi menemään rahaa, tai ryyppäämiseen ja juhlimiseen.
Pystyisi keskituloinenkin käymään kampaajalla säännöllisesti, jos muuttaisi pienempään kämppään ja alkaisi syödä makaronia.
Mä pystyn käymään kampaajalla 3kk välein, vaikka syön ihan normaalisti enkä ole makaroonikuurilla. Kämppäkin on näin yhdelle ihmiselle aika iso eli 56m2.
t. keskituloinen