Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei kolmekymppinen, tiesitkö, että sijoittamalla 550 euroa/ kk S & P 500 indeksiin olet miljonääri 65-vuotiaana.

Vierailija
13.08.2024 |

Näin se korkoa korolle toimii (laskettu 7 %:n mukaan) ja historia kertoo.

Kannattaa valita vähäkuluinen tuottoa jakamaton ETF eli paperi joka sijoittaa tuotot uudelleen.

65-vuotiaana sinulla on 1 miljoona euroa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan sen rahan mieluummin hyvään elämään nyt. En mä 65-vuotiaana enää jaksa urheilla ja matkustella sillä tavalla kuin keski-ikäisenä. Silloin eläkeiässä tyydyn tekemään helpompia matkoja, ne eivät ole kovin kalliita.

Vierailija
2/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten. Sikäli mikäli indeksi kehittyy kivasti. Entä jos säästää 100 vuotiaaksi 600 kuussa? Paljonko on silloin?

Kerro vielä mistä löytyy duuni 30 vuodeksi tai 70 vuodeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 58-vuotiaana voin sanoa että harvinaisen tyhmä elämänstrategia. Olen itse liikkunut ja elänyt terveellisesti polttamatta ja juomatta, ja jo nyt kolottaa ja on ties mitä vaivaa jotka tekevät elämästä silkkaa paskaa jos vertaa parikymppisenä elämiseen.

Laita ne rahat siihen että nautit elämästä vielä kun keho ja mieli ovat vetreitä. Mitä sinä niillä rahakasoilla teet sitten kun olet vanha setä/tätinainen jolla on ties mitä lonkkavaivaa, selkäkipua ja nivelrikkoa?

Hyvä säästösumma voi olla vaikka satanen kuussa indeksirahastoon. Loput siihen että itsellä ja lapsilla tai kavereilla/kumppanilla on hyvä olla, matkusteluun, hyvään ruokaan jne.

Et saa ikinä takaisin niitä pari-kolmekymppisen vuosia jolloin voi juosta ja pomppia ja kaikki on mahdollista.

Laiha lohtu omistaa rahakasoja toinen jalka haudassa.

Vierailija
4/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta enhän mä välttämättä elä 65 vuotiaaksi. Ja miksei elämästä voi nauttia mieluummin nyt

Vierailija
5/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, olen 76v. säästin koko elämän ja sen lisäksi perin molemmat vanhempani. omaisuus on reippaasti seitsenlukuinen. raha ei ole tuonut onnea kun minulla on mm. reumaa ja hyvälaatuisia kasvaimia jotka ovat kivuliaita kun niihin koskee. myös on kehittynyt nielemisvaikeuksia ja makuaisti mennyt olemattomaksi.

jos saisi valita, omistaisin mielummin 200 tonnia 35-vuotiaana kuin 2 miljoonaa 80-vuotiaana.

Vierailija
6/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elämää voi elää että elää sitten kun on eläkkeellä.

Vierailija
7/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt ei ole tae tulevasta. En usko 7% tuottoon ja vaikka tulisikin, siitäkin pitäisi maksaa pääomaverot, ennen kuin rahoja voi käyttää.

Nim. Vuodesta 2015 S&P500 tuijottanut ja vähän sijoittanut.

Vierailija
8/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää sijoitusbloggarit jotka hehkuttavat aina että ajattele, miten sinulla on miljoona tilillä 85-vuotiaana kun nyt pihistelet kaikesta mahdollisesta.

Mitä v__n iloa siitä on kun olen paskavaipoissa elävä dementiapotilas?

Rahalla on arvoa vain silloin kun niistä voi terveenä ja nuorena nauttia. Vanhuksena sinut vain kupataan tyhjiksi Attendon, Mehiläisen jne. toimesta, sinulle syötetään jotain sikanautavelliä valtavalla katteella ja jäljelle ei jää mitään.

Ei ole mitään pointtia "rikastua" jos se ei tapahdu nuorena. Ei edes matkustelu ole enää samalla tavalla rentouttavaa ja kivaa ikäloppuna kuin nuorena. Äitini ei kahdeksankymppisenä suostu enää edes menemään lentokoneeseen kun siitä tulee hänelle niin kovia särkyjä päähän ja vatsaan.

Vierailija
9/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tuo eläkevakuusyhtiöille! Sinnehän on pakko maksaa niin olishan se kiva saada perillisille perittävää.

Vierailija
10/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kokoomuslainen sydämeltäsi. Mistä ajattelet että repäisemme 550 kuukaudessa kun Petteri ja Purra hampaita kiristellen ja voivotellen toteavat että emme muuta keksineet kuin leikata ja kurittaa. Samalla kun riistetyt leikatut rahat menevät hyvävelijärjestelmän mukaisesti taskuun ja panaman pankkitileille.

Vierailija
11/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää sijoitusbloggarit jotka hehkuttavat aina että ajattele, miten sinulla on miljoona tilillä 85-vuotiaana kun nyt pihistelet kaikesta mahdollisesta.

Mitä v__n iloa siitä on kun olen paskavaipoissa elävä dementiapotilas?

Rahalla on arvoa vain silloin kun niistä voi terveenä ja nuorena nauttia. Vanhuksena sinut vain kupataan tyhjiksi Attendon, Mehiläisen jne. toimesta, sinulle syötetään jotain sikanautavelliä valtavalla katteella ja jäljelle ei jää mitään.

Ei ole mitään pointtia "rikastua" jos se ei tapahdu nuorena. Ei edes matkustelu ole enää samalla tavalla rentouttavaa ja kivaa ikäloppuna kuin nuorena. Äitini ei kahdeksankymppisenä suostu enää edes menemään lentokoneeseen kun siitä tulee hänelle niin kovia särkyjä päähän ja vatsaan.

Jep. "Turvaan niillä rahoilla vanhuuteni". :D

Se turvaaminen onkin sitä että maksat pienestä huoneesta yksityiselle firmalle 2800€ kuukausivuokraa, saat surkeaa haaleaa ruokaa tympeän hoitajan tuomana eteesi ja istut television ääressä odottaen kuolemaa.

Kuluta ne rahat mielummin nuorena. Sukanvarteen sen verran ettei tarvitse stressata yllättäviä menoja. Joku muutaman kymppitonnin puskuri on erittäin hyvä.

Jos ikinä tulee perintöä niin laittaa ne vain passiivisena indeksirahastoihin ja käyttää osinkoja matkusteluun tms. sen sijaan että autistisesti sijoittaa kaiken uudelleen toivoen että siellä on iso summa sitten 70+ vuotiaana.

Vierailija
12/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et käytä rahaa elämyksiin 18-35-vuotiaana vaan apinan raivolla laitat joka sentin säästöön, tulet katumaan sitä loppuikäsi ja sinusta tulee outo katkera friikki. Näitä on nähty.

Toisaalta yhä harvemmalla töissäkäyvälläkään on nykyaikana enää laittaa 500 euroa kuussa sijoituksiin.

Jos sinulla on vanhempana säästössä vaikka sata tonnia, sekin on erittäin hyvin eikä varmasti koe hätäpäivää.

Vierailija
13/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varsinainen elämä kyllä tapahtuu nuorena. Ne muovaavat sinut sellaiseksi kuka olet, naisten kohdalla ne ovat myös ainoita vuosia jolloin voi tuottaa jälkikasvua maailmaan.

Nykyaikana tuntuu olevan tabu sanoa että elämä on rajallista. Eivät eläkepäivät ole mitään auvoa ja onnea valtaosalle, vaan niitä sävyttää monet eri vaivat ja fyysiset ongelmat, kun kuoleman portit lähenevät.

On parempi elää hyvin nuorena, kuin tuijotella isoa osakesalkun arvoa kymmenen vuoden ajan vanhuksena.

Ei edes reissaaminen ole samalla lailla kivaa 70-vuotiaana valtaosalle ihmistä jos vertaa vaikka 27-vuotiaaseen. Eivät polvet, nivelet ja selkä enää kestä samalla tavalla spontaania sivukaduilla ja portailla seikkailua, tai pitkiä vaelluksia jne. vaikka on muutamia ääripoikkeuksia jotka vahvistavat säännön.

Vierailija
14/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin 58-vuotiaana voin sanoa että harvinaisen tyhmä elämänstrategia. Olen itse liikkunut ja elänyt terveellisesti polttamatta ja juomatta, ja jo nyt kolottaa ja on ties mitä vaivaa jotka tekevät elämästä silkkaa paskaa jos vertaa parikymppisenä elämiseen.

Laita ne rahat siihen että nautit elämästä vielä kun keho ja mieli ovat vetreitä. Mitä sinä niillä rahakasoilla teet sitten kun olet vanha setä/tätinainen jolla on ties mitä lonkkavaivaa, selkäkipua ja nivelrikkoa?

Hyvä säästösumma voi olla vaikka satanen kuussa indeksirahastoon. Loput siihen että itsellä ja lapsilla tai kavereilla/kumppanilla on hyvä olla, matkusteluun, hyvään ruokaan jne.

Et saa ikinä takaisin niitä pari-kolmekymppisen vuosia jolloin voi juosta ja pomppia ja kaikki on mahdollista.

On sit varaa mennä kylpylöihin hierontaan ja lillumaan poreammeisiin

Vierailija
15/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sen rahan ostovoima on silloin kuusvitosena? Se ei ainakaan ole sama kuin miljoona kolmekymppisenä. 

Vierailija
16/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina pyrkinyt tasapainoon raha-asioissani. Normaalista elämästä ylijäävistä rahoista olen sijoittanut puolet ja toisen mokoman matkustanut, juhlinut jne. Ei harmita vanhana elämäntön elämä, eikä harmittaisi nyt, jos vaikkapa sairastuisin niin, etten voisi haaveitani toteuttaakaan.

Silti on kertynyt jo lähes miljoonan omaisuus.

Vierailija
17/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tiesitkö, että säästämällä kymmenen kertaa enemmän olet vielä rikkaampi eläkkeellä?

Vierailija
18/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan arvo on suoraan verrainnollinen ikään. Näin karkeasti sanottuna, kaikista arvokkain 1 euro on noin 30-45 vuotiaalle joka elää ruuhkavuosia ja jolla on vähintään 1-2 lasta. Käytännössä jokaikinen euro jonka tähän ikäryhmään kuuluva perheellinen kuluttaa lisää eksponentiaalisesti elämänlaatua tai on jopa välttämätön että arki ei romahda.

Toiseksi arvokkain se on 18-29 vuotiaalle joka aloittelee itsenäistä elämää ja jolla on koko maailma edessä, joka tarvitsee oman kodin, uusia kokemuksia ja uusia elämyksiä määrittämään sen, millainen ihminen hänestä lopulta tulee.

Pienin rahan arvo on lapsille ja teineille joita vanhemmat elättävät ja vanhuksille joilla on elinaikaa enää alle 15 vuotta. Jälkimmäisten kohdalla rahakasoista on jopa haittaa koska löytyy ties mitä lähetyssaarnaajia, testamenttia toivovia järjestöjä ja pörriäisiä jotka pyrkivät kuppaamaan sinut tyhjiin sen sijaan että saat nauttia niistä rahoista rauhassa.

Vierailija
19/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan sen rahan mieluummin hyvään elämään nyt. En mä 65-vuotiaana enää jaksa urheilla ja matkustella sillä tavalla kuin keski-ikäisenä. Silloin eläkeiässä tyydyn tekemään helpompia matkoja, ne eivät ole kovin kalliita.

Ok köyhä spurgu

Vierailija
20/22 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sit varaa mennä kylpylö

Kylpylöihin ja poreammeissa lillumisiin ei tarvitse 930,000€ Nordnet-salkkua.

Riittää että budjetoi vaikka satasen kuussa omaan hyvinvointiin, joka kyllä onnistuu minkä ikäiseltä tahansa, jopa työttömältä jos venyttää penniä.