Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien tunteet kun lapsi aloittaa seksielämän

Vierailija
13.08.2024 |

16-vuotiaalla tyttärelläni on pari vuotta vanhempi poikaystävä. Ihan mukava poika on, ja suhdekin sen verran vakava, että minullekin on esitelty. On itsestään selvää, ettei se vain kädestä pitämistä ole. 

Jotenkin vanhempana tuntuu silti väärältä että se korsto nai minun pikku tyttöäni. Ja jotenkin vielä tuntuu, että jos minulla olisi poika, olisin vain onnellinen hänen puolestaan kun "saa". 

Onko muilla vanhemmilla yhtä outoja fiiliksiä? 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä kun ajattelee yleensä että mitä itse on tehnyt tuossa iässä niin loppuu murehtiminen.

Vierailija
2/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä oikeastaan. Poika aloitti 17-vuotiaana ja tyttö 16-vuotiaana, ja kummallakin homma meni hyvin nopeasti yökyläilyksi. Meillä ei ollut mitään sitä vastaan, päin vastoin kumppanit olivat meille oikein tervetulleita, ja pojan tyttöystävä käytännössä asuikin meillä pari vuotta.

Jos nyt jotakin fiiliksiä asiasta tuli, niin iloa siitä että löysivät tuollaiset kumppanit joiden kanssa haluavat koko elämänsä jakaa mukaan lukien kotimme ja perheemme. Tuollaisessa tilanteessa lähinnä kävisi sääliksi, jos seksiä ei heillä olisi. Emme nyt tietenkään vahtineet tai kuulustelleet että oliko vai ei, lähinnä vain oletus on ollut että totta kai on, koska seksi on aina ollut tärkeä asia itsellemmekin.

- faija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tuon ikäisellä ei ole mitään käsitystä siitä, että onko järkevää paneskella. Eikähän suurin osa kadu noita "neitsyydestä eroon"  touhujaan. Its3llä jäi ainakin hirveät traumat, koska kyse ei ollut mistään rakkaudesta vaan juurikin siitä, että kaverit ei pääsisi nälvimään. Seurustella piti vaikka väkisin.

Vierailija
4/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tuon ikäisellä ei ole mitään käsitystä siitä, että onko järkevää paneskella. Eikähän suurin osa kadu noita "neitsyydestä eroon"  touhujaan. Its3llä jäi ainakin hirveät traumat, koska kyse ei ollut mistään rakkaudesta vaan juurikin siitä, että kaverit ei pääsisi nälvimään. Seurustella piti vaikka väkisin.

No, mikäs sinua silloin nuorena olisi estänyt paneskelemasta, vanhempien varoituksetko vai valistusvideo terveystiedon tunnilla?

Vierailija
5/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä oikeastaan. Poika aloitti 17-vuotiaana ja tyttö 16-vuotiaana, ja kummallakin homma meni hyvin nopeasti yökyläilyksi. Meillä ei ollut mitään sitä vastaan, päin vastoin kumppanit olivat meille oikein tervetulleita, ja pojan tyttöystävä käytännössä asuikin meillä pari vuotta.

Jos nyt jotakin fiiliksiä asiasta tuli, niin iloa siitä että löysivät tuollaiset kumppanit joiden kanssa haluavat koko elämänsä jakaa mukaan lukien kotimme ja perheemme. Tuollaisessa tilanteessa lähinnä kävisi sääliksi, jos seksiä ei heillä olisi. Emme nyt tietenkään vahtineet tai kuulustelleet että oliko vai ei, lähinnä vain oletus on ollut että totta kai on, koska seksi on aina ollut tärkeä asia itsellemmekin.

- faija

Jos ei nyt muuta niin tämän kirjoittajan suhtautuminen tilanteeseen on ollut ainakin realistinen ja tosiasiat ymmärtävä, eikä ole yrittänyt kieltää tai estää tapahtunutta tai tehdä lapsistaan aseksuaaleja. Vaikka liian aikaista seksuaalista kanssakäymistä onkin syytä välttää ja pidättäytyminen onkin hyvä vaihtoehto ei myöskään ole oikein, että vanhempi kieltää lapseltaan seksuaalisuuden ja sen olemassaolon ja käytännössä pakottaa lapsensa aseksuaaliksi, jolla ei saisi olla mitään seksuaalisia tuntemuksia. Tässä tilanteessa vanhemmalle on suuri järkytys, jos jo kuitenkin melkein täysi-ikäinen tai jo täysi-ikäinen kotona asuva lapsi paljastuukin joksikin muuksi kuin aseksuaaliksi vanhemman kielloista huolimatta. Olen itse oikeastikin aseksuaali, mutta kaikki ovat aina pitäneet tätä täysin selvänä, eikä mikään muu vaihtoehto ei olisi ollutkaan sallittua. Siskostanikin haluttiin aseksuaalia, mutta niin vaan tulikin kielloista huolimatta vanhemmallemme kaapista heterona ja vanhempi järkyttyi ja suuttui.

Vierailija
6/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole tarvinnut omille vanhemmille tuollaisia outoja fiiliksiä aiheuttaa

Vierailija
7/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse myös sen hirveän pelotteluvalistuksen, jossa seksuaalisuus oli vain lisääntymistä varten ja heti jos ei käytä ehkäisyä tulee raskaaksi ja saa HIVin, siis kaikki naiset yhdestä ensimmäisestä kerrasta raskaaksi ja kaikki ihmiset saavat samalla tavalla heti HIVin. En oikein edes ymmärtänyt kaikkea kerrottua. Tuo pelotteluvalistus vanhempien kiellon kanssa, jossa ei tietenkään käytetty edes oikeita sanoja aiheutti itselleni sellaiset pelot ja traumat, että pidättäydyin, enkä seurustellut tai tehnyt muutakaan vastaavaa. Olen toki aseksuaali, mutta koen olevani sitä lopulta ihan aidosti, enkä pakotettuna tai painostettuna, vaikka tähän siis käytännössä pakotettiinkin. En ole koskaan oikeastaan ollut kiinnostunut kenestäkään ja haluan elää velkana ja sinkkuna. Ajatus parisuhteesta ja lapsista saa voimaan pahoin.

Vierailija
8/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en siis järjellä pidä tyttäreni suhdetta ongelmallisena. Ei hän vaikuta hyväksi käytetyltä vaan varsin onnelliselta tilanteestaan. 

Ongelma on minun fiilikset, ei siis mitään ylitsevuotavaa kauhua, mutta kuitenkin vähän outoutta asian suhteen tunnen. Huomaan itsessäni omistushaluisuutta lastani kohtaan. Huomaan myös itsessäni konservatiivisia stereotypioita, että nuoren tytön seksi on aina hyväksikäyttöä ja jotenkin likaista. Hallitsen kyllä tunteeni ihan hyvin, enkä ole pakottamassa lastani aseksuaaliksi. Kysyn vaan onko muilla vanhemmilla samoja tuntemuksia vai osaavatko muut olla ihan ok tämän elämänvaiheen kanssa. 

Ap 

Vierailija
9/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, en siis järjellä pidä tyttäreni suhdetta ongelmallisena. Ei hän vaikuta hyväksi käytetyltä vaan varsin onnelliselta tilanteestaan. 

Ongelma on minun fiilikset, ei siis mitään ylitsevuotavaa kauhua, mutta kuitenkin vähän outoutta asian suhteen tunnen. Huomaan itsessäni omistushaluisuutta lastani kohtaan. Huomaan myös itsessäni konservatiivisia stereotypioita, että nuoren tytön seksi on aina hyväksikäyttöä ja jotenkin likaista. Hallitsen kyllä tunteeni ihan hyvin, enkä ole pakottamassa lastani aseksuaaliksi. Kysyn vaan onko muilla vanhemmilla samoja tuntemuksia vai osaavatko muut olla ihan ok tämän elämänvaiheen kanssa. 

Ap 

Luulen että jos omalla lapsellani olisi täysi-ikäinen kumppani, suhtautuisin samoin. En voisi hyväksyä täysi-ikäistä kumppania. Ei olisi meille esim tervetullut yökylään eikä tytär sinne ennen kuin on 18. 2 vuotta on iso ikäero tuon ikäisillä . Ymmärrän sua ap. Saa tulla myös vaikeita tunteita . Ei tarvitse olla mikään yli ihminen tai äiti Teresa  ja syleillä maailmaa tässä asiassa. 

Vierailija
10/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Luulen että jos omalla lapsellani olisi täysi-ikäinen kumppani, suhtautuisin samoin. En voisi hyväksyä täysi-ikäistä kumppania. Ei olisi meille esim tervetullut yökylään eikä tytär sinne ennen kuin on 18. 2 v

Tytöt kehittyy henkisesti aikaisemmin kuin pojat.  

Tuokin poika on henkisesti vasta noin 16 vuotias.  Joo.  Mutta joutuu lähtemään inttiin, opettelemaan puolustamaan maataan.

Vierailija
11/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Luulen että jos omalla lapsellani olisi täysi-ikäinen kumppani, suhtautuisin samoin. En voisi hyväksyä täysi-ikäistä kumppania. Ei olisi meille esim tervetullut yökylään eikä tytär sinne ennen kuin on 18. 2 v

Tuppaa vaan tuossa iässä olemaan niin että poikakaverit on sen 1-2 vuotta vanhempia vähintään.... 

Vierailija
12/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

No jos et hyväksyisi eikä olisi tervetullut, ei kyllä kuulosta siltä että suhtautuisit samoin kuin ap...

Vierailija
13/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vielä jokunen vuosi aikaa, ennen kuin olen samassa tilanteessa kuin aloittaja. Veikkaan, että tulen suhtautumaan samoin kuin sinä.

Järjellä jos ajattelee, niin on paljon parempi, että saa seurustelusta ja seksistäkin kokemusta jo teini-iässä. Omasta kokemuksestani tiedän, että sen tärkeän etsikkoajan valahtaminen hukkaan aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa itsearvostukselle.

Vierailija
14/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan, halusi poikakaveri seksiä olin jotain 14 enkä tajunnut niin mitään mistään, No me tehtiin juinka poika halusi, ja vanhemmat tuli kotiin...isä löi minua nuun että pyörryin, siinä sitä seksioppia tuli. Hyvä ettei ruipelo potsu saanut turpaanas, lenisi rappukäytävään vaatteet perässään.

Ihme että opin nauttimaan seksistä iahna pian tuon jälkeen 16 vee poikakaverin kanssa, oka oli hyvin taitava! Nyt vanhana rakastan yli kaiken seksiä oman mienei kanssa  joka supertaitava myös, Oltu kimpassa yli 40 vuotta, ja rakkaus ja himo on ylitsevuotavaa yhä. En vois parempaa pyytää.

Vierailija
15/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuppaa vaan tuossa iässä olemaan niin että poikakaverit on sen 1-2 vuotta vanhempia vähintään...."

Ja näin se tuppaa olemaan kaikissa i'issä. 

Vierailija
16/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Miten musta tuntuu että sä ajattelet nyt ihan liikaa tyttäresi seksielämää. Näet hänet edelleen pikkutyttönä, mutta muista että hän on ihan oikea itsenäinen ihminen, ei sinun jatkeesi tai sinun omaisuuttasi. Hyväksy, että tyttäresi on kohta aikuinen. 

Vierailija
17/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden teinin (16 ja 18) isä, joten olen tietysti asiaa ajatellut. Nuorempi ei ole vielä seurustellut vakavasti, vanhempi on. Olen iloinen, että he pystyvät luomaan merkityksellisiä ihmissuhteita, joihin myös seksi kuuluu. Tietenkin pieni huolikin on aina olemassa. Ennen kaikkea toivon, että olen osannut kasvattaa lapseni niin, että he tietävät omat rajansa ja osaavat pitää niistä kiinni ja samalla kunnioittavat toisia ihmisiä ja heidän rajojaan. Ja nauttivat ensirakkauden huumasta. Se ei toistu samanlaisena koskaan.

Vierailija
18/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksestani tiedän, että sen tärkeän etsikkoajan valahtaminen hukkaan aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa itsearvostukselle.

On jotain tutkimuksia, että poikien itsearvostusta eka seksikerta lisäsi mutta tyttöjen laski. En kyllä tiedä miltä vuosikymmeneltä ja mistä maasta tutkimus oli tai minkä ikäisiä ja miten ekakertansa kokeneita, tutkitut olevat. 

Vierailija
19/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Oudot tunteet on varmaan aika normaaleja aina kun joutuu syystä tai toisesta ajattelemaan lähisukulaisten seksiasioita. Omien lasten kohdalla on tietysti huoli, että ei tapahdu mitään ikävää tai haitallista.  Aika monelle tuottaa outoja fiiliksiä myös ajatus omista vanhemmista harrastamassa seksiä, eikä sellaisia ajatuksia haluaisi juurikaan ajatella. Mummon seksihurjasteluista puhumattakaan.

Vierailija
20/21 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksestani tiedän, että sen tärkeän etsikkoajan valahtaminen hukkaan aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa itsearvostukselle.

On jotain tutkimuksia, että poikien itsearvostusta eka seksikerta lisäsi mutta tyttöjen laski. En kyllä tiedä miltä vuosikymmeneltä ja mistä maasta tutkimus oli tai minkä ikäisiä ja miten ekakertansa kokeneita, tutkitut olevat. 

Juu, voihan tuo olla, ei kuulosta mitenkään mahdottomalta.

Itse nyt ajattelen sen seurustelun ja seksin eräänlaisena kytkykauppana, että todennäköisemmin saa teininä joko molemmista kokemusta, tai sitten ei kummastakaan.

Veikkaan, että sekä pojilla että tytöillä alkaa kompleksia pukkaamaan, jos ei tuota seurusteluelämää saa tulille viimeistään siinä 18-20v iässä. Jos asia on "hoidettu alta pois" vaikkapa 16-vuotiaana, niin silloin on ainakin yksi huoli vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi