Ystävän kanssa ei voi puhua nykyään mitään, koska sanoo kaikkeen "elämä on valintoja"
Kahden kesken asiasta ei ongelmaa ja yhdessä meillä onkin usein hauskaa.
Kun olemme isommassa porukassa ja jokainen käy vähän kuulumisiaan läpi. Joku saattaa valittaa, että "Hohhoi, huomenna olisi töihin taas lähdettävä." siihen ystäväni joka ikinen kerta sanoo, että "Ei sinne ole pakko mennä." Toinen tokaisee, että lainat olisi maksettava.
Kaverini sanoo, että "Itsepä olet valinnut. Elämä on valintoja."
Joku toinen saattaa sanoa, että "Hyvää kuuluu, mitä nyt lapseni tekee hampaita ja valvottaa, muuten hyvää ja sitä ja tätä, töissä sitä ja tätä."
Kaverini tarttuu taas siihen, ja sanoo, että "Noh, mullapa ei tollasia ongelmia olekaan. Elämä on valintoja. Joten ooppa hiljaa."
Se ei ole vitsillä sanottu, vaan tarkoittaa sitä oikeasti. Hän itse on vapaaehtoisesti työtön ja lapseton.
Tottahan se on, että elämä on valintoja, mutta välillä keskustelu on sellaista kevyempää ja jonninjoutavaa. Silti sellaistakaan ei voi oikein keskustella, kun toinen aina tarttuu siihen, että mitä sä siinä ruikutat, itse olet elämäsi valinnut. Sitten tekeekin mieli olla hiljaa, kun ei voi jutella sen ihmeemmin mistään.
Kommentit (13)
Elämän tarkoitus ei ole päästä ns helpolla. Ei edes helppo-heikillä ollut helppoa. Voimia kaikille.
Tietysti tarjoilet hänelle saman fraasin takaisin. Ja pyydät olemaan hiljaa ja valittamatta. Elämä on valintoja.
Kuulostaa siltä, ettei menetä mitään, jos tuollaisen tyypin kanssa ei puhukaan mitään. Tosin ihan hyvin voit sanoa takaisin, että niin elämähän on valintoja. Katso, miten reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Elämän tarkoitus ei ole päästä ns helpolla. Ei edes helppo-heikillä ollut helppoa. Voimia kaikille.
Ei niin, vaan elämän tarkoitus on työ ja mitä vaikeammin ja kurjemmin asiat ovat niin sen parempi. Voi kaveriporukassa sitten kisata kellä on kurjempaa, kuten suomalaiset yleensä tekevätkin.
Onneksi minä en ole katkera kyynikko.
Kuulostaa siltä ettei kaikki ole kunnossa hänellä. Tai sitten ei jaksa kuunnella valitusta. En minäkään jaksaisi.
Hän on kateellinen. Ei saa jostain syystä töitä vaikka tietysti sanoo, että työttömyys on hänen oma valintansa. Ei voi tehdä työttömyyden takia lapsia. On kateellinen, kun muilla on normaali elämä, työt, lapset yms. Kokee itsensä syrjäytyneeksi.
Mitä te täällä ruikutatte, elämä on valintoja
Vierailija kirjoitti:
Mitä te täällä ruikutatte, elämä on valintoja
Juu, ja jos valitsee ärsyttää kanssakulkijoita sanomalla, että elämä on valintoja, valitsee saada nenänsä vinoon.
Elämä ei kyllä suurimmaksi osaksi ole valintoja. Omia ja läheisten vastoinkäymisiä, kuten sairauksia, ei todellakaan kukaan valitse. On aika vähän, mihin voi loppujen lopuksi itse vaikuttaa. Tottakai pitää selviytyä niillä korteilla, mitä saa, ja muokata elämästä mahdollisimman hyvä.
Mä kääntäisin juttuni enemmän positiivisen puolelle, kuten esim töistäni sanoisin jotain positiivista. Toivottavasti jokaisen työstä jotain positiivista löytyy. Ja lapsista puhuisin positiivisemmin. Katsoisin, että mitä kaveri tuumais siihen, kun ei voiskaan sitä samaa fraasia käyttää.
Usein sitten itse valittaa, kun ei saa rahaa ja miksi työttömän olot on tällaiset. Ja kun 30 vuotta vanha auto on rikki ja ei ole varaa ostaa uutta, ja sen korjaukseen menee paljon rahaa ja miksi elämä on tällaista. En itsekään siihen sano, että "Noh, elämä onkin valintoja." vaan yleensä nyökyttelen ja osoitan jonkinlaista empatiaa. Täytyy tästä lähtien vaan sanoa kai toisin.