Eläkeläisen asumistuesta leikataan. En tiedä mistä voisin vielä nipistää.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, jota saan takuueläkkeen verran. Jos asumistuestani leikataan, niin en enää tiedä miten tulen toimeen. Laskuni syntyvät vain välttämättömyyksistä, vuokrasta, sähköstä, puhelimen kuluista ja kotivakuutuksesta. Lääkkeisiin menee paljon. En syö tai kahvittele ikinä ulkona, ostan kaiken tarpeellisen kirpputoreilta, leikkaan itse hiukseni, pyöräilen kaikki mahdolliset matkat, kerään tölkit, sekä syksyllä marjat ja sienet, valmistan itse ruokani, en juo tai polta. En yksinkertaisesti tiedä, mistä voisin vielä niistää ja tulevaisuus huolestuttaa.
Kommentit (109)
Ole onnellinen, kun pystyt keräämään tölkkejä ja marjoja ja tekemään ruokaa. Toista on monella vanhuksella...
Siitäs saat, mitäs äänestit väärin
Ole iloinen, ettet ole opiskelija. Sitten sinulta vasta leikattaisiin.
Sitten säästetään kauppa- ja sähkölaskussa tms. Lihat pois kokonaan ja tilalle esim. kasvishernekeittoa ja soijarouhemakaronilaatikkoa. Terv. työssäkäyvä
Vierailija kirjoitti:
Sitten säästetään kauppa- ja sähkölaskussa tms. Lihat pois kokonaan ja tilalle esim. kasvishernekeittoa ja soijarouhemakaronilaatikkoa. Terv. työssäkäyvä
Sähkölasku tuli tänään 20,50 €, josta sähkön osuus oli alle kolme euroa, loput veroja, siirtoa ja perusmaksuja. Kulutus 101 kWh.
Ruoka on tosiaan ainoa mistä voin tinkiä enää soijarouhe ja hernekeitto ovat varsin tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse opiskelija, mutta en koe silti näin. Opiskelijana ymmärrän, että opiskelu on vain välivaihe elämässäni, ja kunhan hoidan opintoni loppuun ja saan loppututkinnon, hyväpalkkaiset työt odottaa. Jos ei Suomessa, niin ulkomailla vaikka. Olenkin rohkeasti ottanut opintolainaa elämiseen sen takia, ja pärjäilen ihan hyvin vaikken saa vanhemmilta mitään apuja enkä tee töitä opintojen ohessa.
Kyllä minusta asia on pahempi eläkeläisillä, joilla kyseessä on mahdollisesti loppuelämän köyhyys, ilman sen kaltaista toivoa vähemmän köyhästä tulevaisuudesta kuin opiskelijalla on. Mä olen oikeasti huolissani tästä arvojen kovenemisesta tässä maassa. Vielä hetki sitten naureskelin, kun pubissa eräs toinen opiskelija maalaili skenaariota, jossa vanhoille ja työkyvyttömille tarjotaan valtion puolesta puolivapaaehtoinen eutanasia lähinnä. Että joo, hauska dystopia, mutta onneksi ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Mutta juuri eilen luin täältä keskusteluketjun, jossa kommentit että tietyn ikäisiä ei pitäisi hoitaa koska ne ovat hyödyttömiä ja niiden hoito maksaa, joten voipi olla se dystopia todellisuutta sitten kun itse olen eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni opiskelevat, joten olen hyvin tietoinen opiskelijoihin kohdistuvista leikkauksista. Ei paljon naurata heidänkään puolesta. En pysty avustamaan heitä taloudellisesti ja se kieltämättä surettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölasku tuli tänään 20,50 €, josta sähkön osuus oli alle kolme euroa, loput veroja, siirtoa ja perusmaksuja. Kulutus 101 kWh.
Ruoka on tosiaan ainoa mistä voin tinkiä enää soijarouhe ja hernekeitto ovat varsin tuttuja.
Sinulla on kova sähkönkulutus. Kuinka pitkältä ajalta? Olen tuore vanhuuseläkeläinen, ja kulutan sähköä 30 kWh/kk.
Mitä omaisuutta on kun et hae toimeentulotukea jolloin mm. apteekkiin tulee maksusitoumus kaikille reseptilääkkeille ja pelkkä tt-tuen perusosa ruokaan, nettiin jne on yli 500 eur/kk.
Ap, miten sinä asut? Lähdetään siitä ja katsotaan, miten sua voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse opiskelija, mutta en koe silti näin. Opiskelijana ymmärrän, että opiskelu on vain välivaihe elämässäni, ja kunhan hoidan opintoni loppuun ja saan loppututkinnon, hyväpalkkaiset työt odottaa. Jos ei Suomessa, niin ulkomailla vaikka. Olenkin rohkeasti ottanut opintolainaa elämiseen sen takia, ja pärjäilen ihan hyvin vaikken saa vanhemmilta mitään apuja enkä tee töitä opintojen ohessa.
Kyllä minusta asia on pahempi eläkeläisillä, joilla kyseessä on mahdollisesti loppuelämän köyhyys, ilman sen kaltaista toivoa vähemmän köyhästä tulevaisuudesta kuin opiskelijalla on. Mä olen oikeasti huolissani tästä arvojen kovenemisesta tässä maassa. Vielä hetki sitten naureskelin, kun pubissa eräs toinen opiskelija maalaili skenaariota, jossa vanhoille ja työkyvyttömille tar
Olen vanhuuseläkkeellä ja teen töitä. En saa asumistukea. Toivottavasti eutanasialaki menee eduskunnassa läpi. Tuskin menee, koska persut ja kristilliset äänestävät sitä vastaan, mutta vaikka menisikin, ei eutanasiaa saa kovin kevein perustein. Sitähän ei voi anoa toisen ihmisen puolesta, ja eutanasia myönnetään vain jos hakijalla on tappava somaattinen sairaus ja sietämättömät kivut.
Haet varmaan toimeentulotukea, Jos ei omaisuutta kertynyt. Toisesta poissa valtio taas fiksusti säästää :)) ankea syksy tulossa firmojen osalta,työttömyys kasvaa.
Onko sinulla mahdollisuutta hakea kelan hoitotukea?
Asuntoa vastaan pankista lainaa,niin elämänlaatu paranee. Oletan että omistusasunto tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden kuukauden sähkölasku 7,5€ , siis pelkkä pörssi sähkö, (mulla ei kk maksua) Ilp on pitänyt torpan viileänä. Siirto sitten eri juttu, yli 40€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta asia on pahempi eläkeläisillä, joilla kyseessä on mahdollisesti loppuelämän köyhyys, ilman sen kaltaista toivoa vähemmän köyhästä tulevaisuudesta kuin opiskelijalla on. Mä olen oikeasti huolissani tästä arvojen kovenemisesta tässä maassa. Vielä hetki sitten naureskelin, kun pubissa eräs toinen opiskelija maalaili s
Aina voi itse lopettaa oman elämänsä, ei siihen eutanasiaa tartte.
T. Tätä suunnitellut ja toteutus 12/2024.
Vierailija kirjoitti:
Asuntoa vastaan pankista lainaa,niin elämänlaatu paranee. Oletan että omistusasunto tietysti.
Sama homma kun ennen pientilalliset syötti lehmille puita. Pakko myydä joka vuosi metsää, että saivat lehmille talven rehut ostettua.
Kappas,aloittaja,joka esittää köyhää ja kerjää täällä sääliä,ei suostu kertomaan,millainen asumismuoto hänellä on. Eli ilmeisesti velaton ok-talo tai osake jota ei aio myydä. Tässä maassa on oikeitakin köyhiä,lapsiperheiden ahdinko on suurin,joten tällaiset tekoköyhät ulisijat voivat katsoa omaa napaansa etsiessään syytä 'varattomuuteensa'.
Vierailija kirjoitti:
Kappas,aloittaja,joka esittää köyhää ja kerjää täällä sääliä,ei suostu kertomaan,millainen asumismuoto hänellä on. Eli ilmeisesti velaton ok-talo tai osake jota ei aio myydä. Tässä maassa on oikeitakin köyhiä,lapsiperheiden ahdinko on suurin,joten tällaiset tekoköyhät ulisijat voivat katsoa omaa napaansa etsiessään syytä 'varattomuuteensa'.
Aloitus on pelkkä provo. Tilanne jossa joudutaan työkyvyttömyyseläkkeelle on käytännössä (onnettomuudet pois lukien) se että kaikki Kelan tuet ovat olleet jo vuosia tuttuja.
Tulevaisuus huolestuttaa myös meillä vielä työssäkäyvillä.
Mitään ei jää säästöön.
Eläkekertymä onneton.
Työpaikat koko ajan veitsenterällä.
Tosi onnellinen maa tämä Suomi....