Ahdistaako teitä Suomen tilanne?
Minua ahdistaa, kun julkisuudessa jatkuvasti kerrotaan kaiken kallistumisesta, palvelujen heikkenemisestä, työttömyyden ja rikollisuuden lisääntymisestä. Minulla perusturvallisuus järkkyy, eikä luottamusta tulevaisuuteen ole. Ihan masentunut olo, vaikka vielä ei itsellä varsinaisesti hätää olekaan.
Kommentit (297)
Pohdituttaa mihin tämä maa on menossa. Yritän säästää rahaa jotta edes hiukan olisi puskuria kaiken keskellä. Se säästäminen toki vaikuttaa kansantalouteen negatiivisesti myös.
Ei ahdista. Tuo rikollisuuden lisääntyminen tietty vähän huolestuttaa, mutta jos pysyn kotona ja kotinurkilla, niin riski joutua uhriksi päiväsaikaan liikkuessa on kutenkin aika pieni. Noin muuten tuntuu lähinnä siltä kuin oltaisiin palaamassa 1990-luvun lamaan. Ihan samanlaisia uutisia tuli tuutin täydeltä silloinkin. Palveluita heikennettiin myös silloin. Joten toimitaan kuten silloinkin eli hyödynnetään tarjoukset, jätetään ostamatta kaikki, mitä ei tarvitse henkensä pitimiksi, tehdään itse, korjataan vanhaa eikä osteta uutta ja vaikka jatketaan lihapullataikinaa juuresraasteella tai tehdään pelkästään juuresraastepihvejä. Nämä viime aikojen tarjoukset tyyliin 3 pakettia kahvia kympillä, 4 purkkia laktoositonta kermaviiliä kahdella euirolla jne tuo elävästi ysärin laman mieleeni.
Ei siis ahdista, kun pysyttelee omassa kuplassaan ja toimii kuten toimi myös 30 vuotta sitten. Toki surettaa sellaiset ihmiset, jotka aiemmin vielä jotenkuten pärjäsivät, mutta nyt joutuvat menemään leipäjonoihin jonottamaan. Ymmärrän kyllä yhteiskunnan säästöpaineet, mutta - kuten olen ennenkin kirjoittanut - minusta hallitukselta oli typerä veto samaan syssyyn heikentään keskiluokan irtisanomissuojaa ja pienentää ansiosidonnaisen määrää skeä lyhentää ansiosidonnaisen kestoa. Aiemmin kun keskiluokka on voinmut luottaa siihen, että jos työpaikka nyt lähtisikin alta, niin ansiosidonaisen aikana ehtii kyllä löytää uuden työpaikan. Joten moni työssäkäyväkin nyt miettii, käyttääkö rahaansa johonkin, mitä ilmankin pärjää, vai pistääkö säästöön siltä varalta, että paska osuukin omaan tuulettimeen. Mun mielestä tuo irtisanomissuojan heikentäminen ja ansiosidonnaiseen tehty muutos - jos siis se katsotaan jotenkin välttämättömäksi - olisi kannattanut tehdä vasta sitten, kun talouden näkymät ovat taas hyvät ja keskiluokan luottamus tulevaisuuteensa hyvällä tolalla.
Kyllä ja varsinkin paikallinen sopiminen, helppo irtisanominen, yleistuki ja totun uudistaminen (plus mahdollinen pakkotyö). Tätä maata ollaan viemässä kivikaudelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista kyllä yhtään
Oma ja lähipiirin tilanne on sikäli hyvä, että ei minuakaan ahdista Suomen rajojen sisällä mikään.
En ole huomannut kallistumista kuin ruokakaupassa. Nythän on päin vastoin sähkön hintakin alempi kuin toissa talvena.
Minua ahdistaa ainoastaan Venäjä, Venäjä, Venäjä - ja lisäksi ilmaston lämpeneminen, ja sen vaikutukset Golfvirralle.
Vierailija kirjoitti:
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/tilastokeskus-tyottomyys-kasvanut-suom…
Suomi on äärimmäisen heikossa jamassa
Ei ole.
Ukraina on äärimmäisen heikossa jamassa, ei Suomi.
Vellip*rseiden valitusta kaikki tyynni.
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista. Sen verran pitkään olen jo elänyt että on nähnyt lukuisia huonoja taloustilanteita. Taloudessa on aina nousukausia ja laskukausia, se kuuluu asiaan. Olisi mahdottomuus että aina mentäisiin vain ylöspäin tai tilanne olisi hyvä. Tästä selvitään kyllä niin kuin aina ennenkin on selvitty.
Poliitikkojen (nykyhallitus) hyväätarkoittavilla leikkaustoimilla Suomi saadaan jälleen ennätyssyvään lamaan, minkä todistaa tulevan syksyn massa yyteet, ja talouden totaalinen pysähtyminen. Taantuma on siis täysin hallituksen talouspolitiikan itsensä aiheuttama.
Vierailija kirjoitti:
Punikkeja ahdistaa, työssä olevia ei
Mene sinäkin ryssätrolli töihin.
t: riikka ja petteri
Vierailija kirjoitti:
30 vuoden päästä on erilaista. Katsokaa pk seudun väestö ennuste 50% on tänne tulleita mahdollisesti?
Tämä todellakin ahdistaa. Ruotsin tietä mennään täysillä, vaikka persut onneksi yrittää edes hieman jarruttaa. Suomessa ei saa olla suomalaisen puolella vaan kaikki rahat pitää antaa muille, mm. Italiaan ja Kreikkaan, vaikka omat vanhukset makaavat likaisissa vaipoissa. Koulut eivät uskalla kieltää nuorilta kännyköitä oppitunneilla, koska jollekin tulee paha mieli. Näin tuhotaan myös nuorten tulevaisuus, ts. Suomen tulevaisuus. Rikollisuus raaistuu, Venäjää ja sen kansalaisia pidetään suurimpana vihollisena ja sen seurauksena koko Itä-Suomi on näivettynyt, kuten myös Suomen talous. Yrityksiä kaatuu kuin sieniä sateella, mutta Suomi pitää kiinni siitä, ettei vientiä Venäjälle ole, vaikka muut Euroopan maat sinne vievätkin ja talous pysyy hyvänä. Pääasia, että meillä on sädekehä pään päällä.
Media pitää maailmaa vallassa ja media pitää huolen negatiivisilla uutisoinnillaan, että ihmiset voivat jatkuvasti yhä huonommin.
Ei ahdista lainkaan.
Odottelenkin jo innolla kutsua linnoitustöihin.
Jotain ratkaisevaa täytyy tapahtua nykyisessä maailmantilanteessa.
Kyllä vähän ahdistaa. eniten olen huolissani lähes ilmaisesta ja laadukkaasta terveydenhuollosta. eli laatuhan siitä on jo mennyt, milloin katoaa (lähes) maksuttomuus?
Toinen huolenaiheeni on vanhustenhoito ja ihmisten kärsimys siinä vaiheessa, kun läheisten pitää olla töissä, että pärjäävät, eikä omista vanhemmista jakseta / viitsitä huolehtia. Se on karut oltavat vuodevanhuksilla.
Lisäksi koulutuksen taso, se tippuu kuin lehmän häntä, samoin Suomen katoavat verotulot. Velkaa on niin ettei p*skalle taivu. Mistä me enää oikein saamme rahaa, kun Nokia katosi? Aivan oikein, emme mistään.
Mitään uusia innovaatioita ei tämän kansan pölkkypäillä ja kurjistamisella kehitetä.
Ivan Puolpolo sen sanoi myös aika fiksusti: Täällä ei ole pärjäämisen pakkoa, kun kaikkia elätetään hyvin, vaikket tekisi mitään. Tavallaan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista. Sen verran pitkään olen jo elänyt että on nähnyt lukuisia huonoja taloustilanteita. Taloudessa on aina nousukausia ja laskukausia, se kuuluu asiaan. Olisi mahdottomuus että aina mentäisiin vain ylöspäin tai tilanne olisi hyvä. Tästä selvitään kyllä niin kuin aina ennenkin on selvitty.
Poliitikkojen (nykyhallitus) hyväätarkoittavilla leikkaustoimilla Suomi saadaan jälleen ennätyssyvään lamaan, minkä todistaa tulevan syksyn massa yyteet, ja talouden totaalinen pysähtyminen. Taantuma on siis täysin hallituksen talouspolitiikan itsensä aiheuttama.
Mielestäsi pitäisi siis tehdä kuten edellinen hallitus eli ottaa vaan massoittain lisää velkaa ja rahaa sitä kavereille? Joku muu maksaa sen sitten kyllä joskus.
Ei ahdistanut keskituloisia varmaan 90-luvullakaan, kovaa meni ja rahaa tuli. Kunnes ei tullut, työt meni alta, talot pakkohuutokaupattiin, vietiin vaatteetkin päältä.
Paljon on ihmisiä jotka luulee olevansa loputtomasti suojassa mm. vanhenemiselta, sairauksilta, onnettomuuksilta, hyperinflaatiolta, kuspäisiltä pomoilta sun muilta.
Missä ongelma, siellä perussuomalaiset.
Missä perussuomalaiset, siellä ongelma.
Olen lopettanut välittämisen jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi pitäisi siis tehdä kuten edellinen hallitus eli ottaa vaan massoittain lisää velkaa ja rahaa sitä kavereille? Joku muu maksaa sen sitten kyllä joskus.
Oho niinhän ne tekeekin! OTTAA ENEMMÄN VELKAA kuin Marin mutta jakaa sen rikkaille eikä kansalle. Vauuuu tervetuloa tähän päivään! :D
Ei ahdista koska valtion virka, työhuoneessa pelailen ja päästelen kananmunapieruja (pysyypähän alaiset poissa)
Vaikuttaa taas venäläistrollien ketjulta.
Kaikki on kurjaa Suomessa, ilmastonsuojelu on turhaa jne.
Ruikuti ruikuti.
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta aiheella on mukava revitellä ja syyttää persuja
Kuinkas muuten. Leikkelyllä saatiin vain itseaiheutettu lama. Kun Riikkulilla ei ole osaamista eikä puolueella minkäänlaista kompetenssia, niin tässä tulos.
Suomella menisi paremmin, jos jokainen tämän hallituksen päätös peruttaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään eläkeläistä ei ahdista. Tilille napsahtaa tietty summa riippumatta siitä, mitä tekee tai on tekemättä. Ei huolta, toimiiko auto tai onko varaa bussilippuun. Metsästä voi poimia puolukoita ja sieniä. Levätä voi silloin kun haluaa. Liikkua voi luonnossa. Kirjastossa lukea päivän lehdet ja uimahallissa uida ja saunoa. Aikaa on.
Ihmeellistä, etä joku syyttää eläkeläisiä. Työeläkkeellä olevat ovat tehneet työtä koko ikänsä. JOukossa on myös heitä, jotka jäivät työttömiksi laman aikana 33 vuotta sitten. Ei voi syyttää heitä siitä, että Suomessa oli lama. Kelan eläkkeet eivät perustu työntekoon, joten niitä eläkkeitä saa moni, vaikkei olisi ollut päivääkään töissä.
Kyllä ahdistaa. Ennen olin ylpeä Suomesta ja äänestin kokoomusta sivistystaustan takia. Tämä vuosi on saanut minut kyllä totaalisen toisiin ajatuksiin.