Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emme vie tänä vuonna joulukortteja lapsille joiden vanhemmat eivät kuulu kirkkoon

Vierailija
10.09.2008 |

Viime vuonna vaihdettiin joululahjoja ja joulukortteja muutamien lähimpien perheiden kanssa. Nyt olen saanut tietää, että osa näistä ei kuulukaan kirkkoon. Hyvä! Säästyy rahoissa, kun ei tarvii viedä joululahjoja. Jos jotain valittavat, sanon, että voi kuule, SINUN valintasi, ei minun!

Ärsyttää kun ihmiset eivät tajua tekojensa seurauksia. Siitä seuraa vain tekopyhyyttä. Jos ei ole kristitty, ei tarvitse viettää joulua, voi viettää vaikka pakkasukkojuhlaa.

Minusta ihan käsittämätöntä, että ei kuuluta kirkkoon ja sitten kuitenkin juhlitaan joulua. Enhän minäkään juhli jotain hanukkaa, koska en ole juutalainen. Miksi ei-kristittyjen ateistien pitää juhlia joulua?

Juu, tiedän, roomalaiset jo vaihtoivat lahjoja satoja vuosia ennen Jeesusta, blah blah blah, mutta silti. Eikö teillä ole kuitenkaan rahkeita kantaa niitä valintanne todellisia seurauksia? Miksi niin moni kirkkoon kuulumaton sitten kuitenkin joustaa asiasta jos toisesta. Vietetään joulua, pääsiäistä jne. Miksi on niin vaikeaa elää sen oman vakaumuksen mukaan?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta tuhlausta ja typerä tapa.

Joulua vietämme lahjojen ja kinkun ja joulupukin myötä. Jeesusta ei ole taidettu mainita yhtenäkään jouluna kun olemme joulua viettäneet perheenä.

Vierailija
62/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

katoliset viettävät joulua ja ovat kristittyjä, samoin ortodoksit. Saavatko he viettää joulua? MÄ EN kuulu kirkkoon, mutta olen kristitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukkia ja hänen tuomia lahjojaanhan silloin juhlitaan. Kysy keneltä tahansa. Mitä tekemistä joululla ja Jeesuksella on keskenään? Kerro, kun en tiedä. Mulle joulu on joulupukin ja keskitalven juhla. Päivä alkaa pidentyä talvipäivän seisauksen jälkeen.

Vierailija
64/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kyllä haluan korjata, että kekri on elonkorjuun (päättymisen) juhla ja ajoittuu syksyyn (suurin piirtein siihen aikaan, jolloin amerikkalaiset juhlivat Halloweeniaan nykyisin).

Joulu puolestaan on keskitalven juhla ja ajoittuu niihin päiviin, kuin nykyäänkin. Joulu on siis valon juhla. Joulua on vietetty jo ennen kristinuskon tuloa, ainakin Suomessa. Suomessa on ennen coca-colan lanseeraamaa punaista pukkia ollut harmaanuttuinen pukki. Häntä kutsuttiin ennen nuuttipukiksi.

Vierailija
65/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukkia ja hänen tuomia lahjojaanhan silloin juhlitaan. Kysy keneltä tahansa. Mitä tekemistä joululla ja Jeesuksella on keskenään? Kerro, kun en tiedä. Mulle joulu on joulupukin ja keskitalven juhla. Päivä alkaa pidentyä talvipäivän seisauksen jälkeen.

teillä on kotona seinällä etelästä tuotuja matkamuistoja, olohuoneessa pitsiverhot, eteisessä pino crocs-kopioita, tuulipuvut vaan suhisee kun lähdette kauppaan jne. Tietyt asiat kun kulkevat käsi kädessä... Kuten ajatuksenjuoksu ja sisustusmaku.

Vierailija
66/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on olkkarissa pitsiverho yhdessä ikkunassa ja on mun mielestä pikantti lisä muuten modernissa ja designea ja aitoutta arvostavassa sisustuksessa... Tyylikästä on rikkoa rajoja tyylillä... Mutta siis ymmärrän pointin.

Vierailija
67/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös pääsiäinen on alkuperältään pakanallinen kevään ja hedelmällisyyden juhla. Senkin uskovaiset varastivat ja nyt vinkuvat. Miettikääpäs vähän kuinka moni suomalaisista pääsiäisperinteistä onkaan kristillinen jänöjusseineen, kokkoineen ja noitineen.

Vierailija
68/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pakanoiden juhla. Kirkko varasti pakanallisen perinteen ja muutti sen jessen synttäreiksi. Kai meillä on oikeus omiin juhlapäiviimme. Ei minun kotonani jouluna kyllä jeesusta juhlittu. Oli meinaan ihan toinen meininki.

Esim. kristitilliset puritaanit eivät juhli joulua sen pakanallisen historian vuoksi.

Vierailija
69/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, oliko Jeesus Jumalan poika, mutta sen verran hyvä tyyppi kuitenkin oli, että kannattaa synttäreitä juhlia. Erosin kirkosta, koska olen lopen kyllästynyt pappeihin, joista monet ovat kaksinaamaisia kakkiaisia ja luulevat itse olevansa jotain jeesuksia.

Vierailija
70/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minun kaltaiseni ateistin (ja mieheni kaltaisen ateistin) lapselle annetaan kuitenkin mahdollisuus tutustua myös kristinuskon ajatustapoihin.

Kauas on lähetystyöstä menty, jos nyt pitää suorastaan PIMITTÄÄ uskonnottomilta lapsilta se mistä missäkin juhlapyhässä kristinuskon mukaan on kyse...

Mutta siis en mä teidän joulukorttejanne kaipaa, ainoastaan joulukortteja sellaisilta läheisiltä ihmisiltä joilla on jouluna mieli täynnä hyvää tahtoa. Pitäkää te muut sappinesteenne ihan suosiolla!

Vierailija
71/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en kuulu kirkkoon, mutta vanha äitini antaa mulle joululahjoja. Ja pääsiäisenä suklaamunia. Ja halaa mua, ja rakastaa ja todennäköisesti rukoileekin mun puolesta.

Mieti sitä, aloittaja.

Vierailija
72/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et tunne raamattua ja paasaat muille uskonnosta joka pohjautuu nimenomaan raamattuun.

Jos tuntisit raamatun, tietäisit että tosi uskovainen ei vietä jouluaan pakanoiden tavoilla... Ja tietäisit että joululla eli keskitalven juhlalla on pakanalliset ja paljon pidemmät juuret kuin kristittyjen joululla. Näin ollen joulu on pakanoiden ja kristittyjen yhsitetty juhla johon varmasti molemmilla aivan yhtä suuri oikeus!

Ja ihan vaan tiedoksi... Pakanallinen joulu oli olemassa kauan ennen kristittyjen joulua mutta kirkko katsoi parhaaksi liittää pakanallisen joulun omaan valikoimaansa jotta asiakkaille tämä olisi houkuttelevampaa...

Pakko päästää sisäinen äidinkielenopettajani valloilleen: Raamattu kirjoitetaan isolla kuten Tuntematon sotilas, Täällä pohjantähden alla, Koraani, Toora ja Aku Ankka, koska ovat kirjojen (tai lehden) nimiä. Jos et muuten muista: viiden pisteen vihje: mietti, kummalla, isolla vai pienellä kirjaimella kirjoitat oman nimesi ja seuraa vihjettä uskonnollisen kirjan nimenkin kirjoitustapaan.

Ja en ole oikeasti äidinkielenopettaja.

Vierailija
73/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kristitty, mutta lähipiiriini mahtuu paljon eri tavoin ajattelevia ihmisiä. Kaikkien kanssa ei puhuta tai jaeta kaikista asioista, mutta en ole koskaan ajatellut, että haluaisin hengata vain toisten kristittyjen tai muuten kaltaisteni kanssa. Joulukortit nyt ovat aika hyttysen pissi meressä - tee niiden kanssa niin tai näin - mutta osoita muuten lähimmäisenrakkautta lähelläsi oleville. Ei se ole sinulta pois, Jumala tankkaa ja tuhlaa rakkauttaan meihin syntisiin koko ajan lisää.

Vierailija
74/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kristittyjä on monia jotka ei kuulu ev.lut. kirkkoon esim helluntailaiset, vapaakirkolliset, babtistit, adventistit jne!

ps. pistätkö etukäteen kyselyn et ketkä kuuluu kirkkoon :D

Vierailija
75/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni ja myös ex-mieheni olivat molemmat ateisteja. Muistan lopun ikääni sen mekkalan ja älämölön minkä joulun lähestyminen ja muun muassa joulukortit, ensin lapsuudenkodissani ja sitten aikuisiän kodissani aiheuttivat.

Joten osin haluan korttien laittamatta jättämisellä myös välttää ei-uskovissa perheissä ne ikävät keskustelut, joita tällaisten korttien myötä tulee.

"aina sama juttu joka vuosi, mitä järkeä tuhlata rahoja tällaiseen turhuuteen, et kai sinä ole laittanut mitään kortteja, yhden vaivaisen jeesus-kakaran vuoksi kauhea rumba, joulu on amerikkalaisten liikemiesten keksintö jne."

Ja ateistin jouluhapatuksen kruunaa tietysti koko jouluaaton kestävä mökötys, ja lahjojen saamisen jälkeen pidettävä palopuhe siitä, kuinka tältäkin paperivuorelta olisi vältytty jos ei oltais kristittyjä.

Olen sekä lapsuudessani että aikuisuudessani asunut saman katon alla ateistin kanssa, ja voin vakuuttaa täydestä sydämestäni, että kun ateisti saa joulukortin, hän EI tosiaankaan ajattele, että "ai kun kiva juttu!"

Ehkä te muut ette sitten koskaan ole törmännyt ateistiin, tai jos olette, ette ole nähnyt sitä todellista ateistin joulu-minää. Se ei ole kivaa katseltavaa. Yhtä valitusta ja mouruamista koko joulunpyhät.

ap

Vierailija
76/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehtaatko kysyä kaikilta?

Vierailija
77/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskitalven juhlana jolloin rauhoitutaan ja ollaan yhdessä. Harvapa taitaa muistella Joulun amiksi tätä nyt oikein juhlitaan .) Me syödään, ollaan yhdessä ja jaellaan lahjoja.

Vierailija
78/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on iloinen ja lämmin juhlapyhä perinteineen jolloin perhe ja suku kokoontuu yhteen.

Vierailija
79/79 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kuulu kirkkoon ja uskon Jeesukseen ja vietän joulua osittain myös hänen synttäreinään, osaksi myös hiljentymisen ja perheen kanssa olemisen vuoksi.

Tein pyhän päätöksen, etten enää kirjoita tänne mut nyt on PAKKO kommentoida, että mun oma mieheni on ateisti. Ei usko mihinkään. Mutta hän on suvaitsevainen ja viettää joulua sen kulttuuriperimän vuoksi, hiljentyen ja perheen kanssa. Ei myöskään kiistä kristinuskon tai yleensä uskontojen merkitystä kulttuurille tai historialle, mutta ei vain usko sen sisältöön.

Me ollaan aina joulut molemmat kotonamme, ja vietämme yhteistä joulua ruuan ja lahjojen vaihdon merkeissä jo aiemmin. Eli siis: sun isä ja ex eivät vain olleet tarpeeksi sivistyneitä kunnioittamaan muita ihmisiä. Eivät ehkä pitäneet joulusta. Joulu (ja muutkin kristilliset juhlapyhät) on osa meidän länsimaista kultttuuriperintöä, joita voi viettää myös sen takia. Plus että sillon on lomaa. Vai pitäiskö ei-kirkkoon kuuluvilla mennä joulupäivänä duuniin?

Oma isäni ja myös ex-mieheni olivat molemmat ateisteja. Muistan lopun ikääni sen mekkalan ja älämölön minkä joulun lähestyminen ja muun muassa joulukortit, ensin lapsuudenkodissani ja sitten aikuisiän kodissani aiheuttivat.

Joten osin haluan korttien laittamatta jättämisellä myös välttää ei-uskovissa perheissä ne ikävät keskustelut, joita tällaisten korttien myötä tulee.

"aina sama juttu joka vuosi, mitä järkeä tuhlata rahoja tällaiseen turhuuteen, et kai sinä ole laittanut mitään kortteja, yhden vaivaisen jeesus-kakaran vuoksi kauhea rumba, joulu on amerikkalaisten liikemiesten keksintö jne."

Ja ateistin jouluhapatuksen kruunaa tietysti koko jouluaaton kestävä mökötys, ja lahjojen saamisen jälkeen pidettävä palopuhe siitä, kuinka tältäkin paperivuorelta olisi vältytty jos ei oltais kristittyjä.

Olen sekä lapsuudessani että aikuisuudessani asunut saman katon alla ateistin kanssa, ja voin vakuuttaa täydestä sydämestäni, että kun ateisti saa joulukortin, hän EI tosiaankaan ajattele, että "ai kun kiva juttu!"

Ehkä te muut ette sitten koskaan ole törmännyt ateistiin, tai jos olette, ette ole nähnyt sitä todellista ateistin joulu-minää. Se ei ole kivaa katseltavaa. Yhtä valitusta ja mouruamista koko joulunpyhät.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan