Sukunimi avioeron jälkeen
Hei,
Oletteko vaihtaneet sukunimenne avioeron jälkeen?
Ajatus tuntuu ristiriitaiselta, kun on koko aikuisikänsä tullut elettyä ex-miehen sukuniemellä ja luonnollisesti lapsillakin on sama sukunimi. Tuntuu kuitenkin typerältä jäädä kantamaan ex-puolison nimeä. Olen miettinyt vaihtamista myös äitini tyttönimeen, mutta sekin tuntuu turhan erikoisuudenhakuiselta.
Kommentit (46)
Ota se mikä on käytännöllisin tai kaunein
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni eron jälkeen on loogista ottaa takaisin vanha sukunimi tai vaikka kokonaan uusi. Eksän sukunimi vain loisi mielleyhtymän siihen eksään. Yhteisen sukunimen perinne on sitä paitsi Suomessa aika nuori, perinteisesti omat sukunimet ovat pysyneet avioliitossakin. Näin on yhä myös monissa muissa Euroopan maissa. Jos itse menisin naimisiin pitäisin oman sukunimeni, koska pidän siitä, tai ottaisin yhdistelmäsukunimen.
Kätevää jos on sama sukunimi yhteisten lasten kanssa, toisaalta.
No ei sukunimeni enää ole vain miehen sukunimi vaan kyllä se on meidän koko perheen sukunimi. Jos tulisi ero niin pidän tämän nykyisen sukunimen koska se on ollut nimeni jo 30 vuotta. On tavis ja lyhyt nimi niin erittäin ok ja niin yleinen ettei ole keneltäkään pois. Mies nyt ei ainakaan mistään sukunimistä ressaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen oma nimi se isältä saatu on. Äitinne on ollut niin ä äliö, että on antanut kastaa lapset miehen nimelle, samalaisia alistuvia ääl iöitä olette kun jäätte alistavan isänne nimeen roikkumaan. Mies on sentään itse valittu, toisin kuin isä.
Tämä. Minua aina naurattaa kun ak at vaahtoaa omasta nimestä, paskat se mikään oma nimi ole, isän suvun nimi se on.
Niinhän se tuppaa olemaan miehilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä naimisiin mentyä alkaa käyttää jonkun miehen nimeä.
854
Minua inhottaisi olla yhä kiinni isässäni roikkumalla sen nimessä, hyi, aikuinen ihminen päättää itse nimensä. Nää isässään roikkuvat on vissiin olleet isänsä sänkykumppaninakin. 🤢
Mun pojillani on kaikilla äitinsä sukunimi, alkaako sulla mielikuvitus laukata siitäkin?
Höpö höpö! Et sinä mikään terapeutti ole!