Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vain osa aktiivikristityistä korostaa henkilökohtaisen uskon merkitystä?

Vierailija
12.08.2024 |

Katuevankelistat pitää yleensä henkilökohtaista uskonratkaisua välttämättömänä pelastumiselle. Monet muutkin kristityt korostaa henkilökohtaisen uskon merkitystä, vaikka ehkä uskookin että uskoontulo voi tapahtua vähitellen tai joku voi olla uskossa lapsesta asti. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, ettei esim. luterilaisuudessa tai katolilaisuudessa korosteta yleisesti henkilökohtaista uskoa: Pappi tai kukaan muukaan ei yleensä kysy kenenkään uskon perään eikä passiivisia rivijäseniä kehoteta niinkään uskomaan kuin osallistumaan kirkon toimintaan, välttämään pahaa ja tekemään hyvää.

Mistä tällaiset erot johtuu? Jos usko on se mikä pelastaa, eikö kaikki paukut pitäisi laittaa siihen että mahdollisimman moni uskoo?

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa EI lue että kaste yksinään pelastaa. Miksi joku eksyttää täällä tahallaan??

Vierailija
82/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaste ei pelasta ilman uskoa.

Siitä huolimatta kaste pelastaa. Jos kiistät sen, kiistät selvän Raamatun sanan.

Eli väität että riittää että on kastettu vauvana ja sen jälkeen ei tarvitse uskoa edes, ja voi elää ihan kuten itse haluaa? 

Lue sitä Raamattua uudestaan, pyydä Pyhän Hengen johdatusta.

Tässä sinulle selvä Raamatun kohta, jonka mukaan kaste pelastaa:

Vain muutama ihminen pelastui arkissa veden kantamana. Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa EI lue että kaste yksinään pelastaa. Miksi joku eksyttää täällä tahallaan??

Onko joku täällä muka väittänyt, että kaste yksin riittää pelastumiseen ja jokainen kastettu pääsee taivaaseen?

Vierailija
84/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä huolimatta kaste pelastaa. Jos kiistät sen, kiistät selvän Raamatun sanan.

Eli väität että riittää että on kastettu vauvana ja sen jälkeen ei tarvitse uskoa edes, ja voi elää ihan kuten itse haluaa? 

Miksi laitat sanoja suuhuni? Lue uudestaan mitä kirjoitin äläkä vihjaile minun sanoneen jotain mitä en todellakaan sanonut.

Vierailija
85/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku täällä muka väittänyt, että kaste yksin riittää pelastumiseen ja jokainen kastettu pääsee taivaaseen?

Kyllä. Kirjoittajat 84 ja 88 ovat väittäneet näin. Taitaa olla sama henkilö. 

Vierailija
86/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestissä 88 siteerattiin Raamattua, jossa sanottiin selvällä suomen kielellä että kaste pelastaa. Mutta sanottiinko siinä tai viestissä 84, että kaste yksin riittää pelastumiseen ja jokainen kastettu pääsee taivaaseen? Ei sanottu. Jään siis edelleen odottamaan vastausta kysymykseeni.

Vierailija
87/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestissä 88 siteerattiin Raamattua, jossa sanottiin selvällä suomen kielellä että kaste pelastaa. Mutta sanottiinko siinä tai viestissä 84, että kaste yksin riittää pelastumiseen ja jokainen kastettu pääsee taivaaseen? Ei sanottu. Jään siis edelleen odottamaan vastausta kysymykseeni.

Hyvä niin sitten. Anteeksi jos ymmärsin väärin.

Vierailija
88/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen olkoon uskossaan autuas ....ja niinhän he ovatkin.

Eivätkä ole!

Jeesus sanoo,  Matt 7

21Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. 

22Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' 

23Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Vierailija
89/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sinulle oikea jymypommi: Raamatun mukaan Jeesusta ei tarvita mihinkään vaan myös Paavalilla on kyky pelastaa ihmisiä! Lue Room. 11:13-14 omasta Raamatustasi jos et usko:

"Teille pakanuudesta kääntyneille sanon: minä ylistän tehtävääni kansojen apostolina, sillä näin herätän ehkä heimolaisissani kateutta teitä kohtaan ja voin pelastaa joitakuita heistä."

Oliko Paavali sittenkin kristinuskon vihollinen loppuun asti, vaikka hän tekeytyi jossain vaiheessa kristityksi? Tuhosiko Paavali alkuperäisen kristinuskon sekoittamalla siihen omia oppejaan, joista kauhein on tietysti se että hän asetti itsensä Jeesuksen rinnalle ihmisten pelastajana? Vai voisiko sittenkin olla niin, että Raamattua lukiessa olisi tärkeää ymmärtää mitä Raamatussa todella sanotaan sen sijaan, että takertuu omiin ennakkokäsityksiinsä siitä mitä Raamattu opettaa?

Vierailija
90/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sinulle oikea jymypommi: Raamatun mukaan Jeesusta ei tarvita mihinkään vaan myös Paavalilla on kyky pelastaa ihmisiä! Lue Room. 11:13-14 omasta Raamatustasi jos et usko:

"Teille pakanuudesta kääntyneille sanon: minä ylistän tehtävääni kansojen apostolina, sillä näin herätän ehkä heimolaisissani kateutta teitä kohtaan ja voin pelastaa joitakuita heistä."

Oliko Paavali sittenkin k

Apostoli Paavali ei koskaan asettanut itsensä Jeesuksen asemaan! Hän oli Jumalan palvelija, sanansaattaja. 

Paavali oli alunperin äärijuutalainen, nimeltään Saul. Jeesus ilmestyi hänelle, ja hänestä tuli Jeesuksen apostoli. Kaikki mitä Paavali on kirjoittanut, on Pyhän Hengen johdatuksesta kirjoitettu.

Vierailija
91/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi siitä ei niin hirveästi huudella, koska se on sananmukaisesti henkilökohtainen asia. 

Vierailija
92/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkä ole!

Jeesus sanoo,  Matt 7

21Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. 

22Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' 

23Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Lue tarkkaan mitä tässä sanotaan: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."

Siinä siis puhutaan ihmisistä, jotka sanovat Jeesusta Herrakseen - ei mitään epäjumalaa vaan Jeesusta. Ja mikseivät he kaikki pääse taivasten valtakuntaan? Ei siksi että heiltä puuttuisi uskoa vaan siksi, että he eivät tee Jumalan tahtoa.

Miten kukaan voi väittää, että pelkkä usko pelastaa?

Vierailija
93/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkä ole!

Jeesus sanoo,  Matt 7

Lue tarkkaan mitä tässä sanotaan: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."

Siinä siis puhutaan ih

Olen eri, mutta kommentoin: 

Tottakai usko ja Jumalan tahdossa pysyminen kulkee käsi kädessä.

Kun ihminen saa ottaa uskoa vastaan Jumakalta ja uudestisyntyy, silloin hänestä tulee uusi luomus. Vanha on mennyt, uusi on tullut tilalle. Pyhä Henki "asuu" uudestisyntyneessä ja ohjaa tätä parannukseen ja Jumalan tahdon mukaiseen elämään. 

Joku joka väittää olevansa uskossa, mutta jatkaa tahallisissa synneissä, syntisessä elämäntavassa, ei ole pelastavassa uskossa.

Vierailija
94/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Jumala ei halunnut tehdä ihmisistä robottiarmeijaa joka automaattisesti olisi uskonut häneen vaan halusi että he vapaaehtoisesti valitsevat häneen uskomisen ja luottamisen eli Jumala antoi ihmiselle valinnan vapauden palvella häntä tai sitten ei palvella .Adam ja Eva eivät edes kaiken sen hyvän jälkeen mitä saivat halunneet totella Jumalaa ja hänen sääntöjään ja nyt me kärsitään sen seurauksia .Heidän poikansa Abel halusi totella ja monet muut hänen jälkeensä.

Eivät vanhemmatkaan halua ,että heidän lapsensa tottelee heitä robotteina pakosta  vaan siksi että he rakastavat vanhempiaan . 

Vierailija
95/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Jumala ei halunnut tehdä ihmisistä robottiarmeijaa joka automaattisesti olisi uskonut häneen vaan halusi että he vapaaehtoisesti valitsevat häneen uskomisen ja luottamisen eli Jumala antoi ihmiselle valinnan vapauden palvella häntä tai sitten ei palvella .Adam ja Eva eivät edes kaiken sen hyvän jälkeen mitä saivat halunneet totella Jumalaa ja hänen sääntöjään ja nyt me kärsitään sen seurauksia .Heidän poikansa Abel halusi totella ja monet muut hänen jälkeensä.

Eivät vanhemmatkaan halua ,että heidän lapsensa tottelee heitä robotteina pakosta  vaan siksi että he rakastavat vanhempiaan . 

Kai kuitenkin tiedät, että tuo tarina Aatamista ja Eevasta on myytti? Voi olla tosi symbolisesti, tai "enemmän totta kuin totuus" kuten oikeistotrolli Jordan Peterson asian sanoisi, mutta todellisina henkilöinä he eivät olleet olemassa missään tapauksessa.

Vierailija
96/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö itse että jos joku tekee uskonratkaisun, hän saa sen jälkeen lakata uskomasta ja tehdä kaikkia syntejä joita hakuaa?

Vierailija
97/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai kuitenkin tiedät, että tuo tarina Aatamista ja Eevasta on myytti? Voi olla tosi symbolisesti, tai "enemmän totta kuin totuus" kuten oikeistotrolli Jordan Peterson asian sanoisi, mutta todellisina henkilöinä he eivät olleet olemassa missään tapauksessa.

Mistä sinä tiedät, onko se myytti? Joku ihminen on tuhansia, tuhansia vuosia sitten kirjoittanut ko. kertomuksen talteen - minä en ainakaan pysty todistamaan kumpaankaan suuntaan, että onko kyseessä myytti vai ei. 

Vierailija
98/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai kuitenkin tiedät, että tuo tarina Aatamista ja Eevasta on myytti? Voi olla tosi symbolisesti, tai "enemmän totta kuin totuus" kuten oikeistotrolli Jordan Peterson asian sanoisi, mutta todellisina henkilöinä

Mistä sinä tiedät, onko se myytti? Joku ihminen on tuhansia, tuhansia vuosia sitten kirjoittanut ko. kertomuksen talteen - minä en ainakaan pysty todistamaan kumpaankaan suuntaan, että onko kyseessä myytti vai ei. 

Koska myytin mukaan he olivat ensimmäiset kaksi ihmistä. Ensimmäistä kahta ihmistä ei ole koskaan ollut olemassa.

Vierailija
99/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usko syntyy ja kasvaa? Onko ainoa keino julistaa suorasanaisesti evankeliumia ja kehottaa kaikkia ottamaan Jeesus vastaan tässä ja nyt? Vai voisiko sekin toimia - ehkä jopa paremmin - että ihmisten annetaan tulla kaikessa rauhassa kirkkoon kuulemaan Jumalan sanaa ja kasvaa uskoon omaan tahtiinsa, ilman että kukaan hoputtaa ja painostaa?

Vierailija
100/127 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska myytin mukaan he olivat ensimmäiset kaksi ihmistä. Ensimmäistä kahta ihmistä ei ole koskaan ollut olemassa.

Tämäpä mielenkiintoista. Kertoisitko lisää? Ellei jostain ilmestynyt yhtäkkiä samassa silmänräpäyksessä useita ihmisiä, jonkun oli pakko olla ensimmäinen ihminen. Ja jonkun muun oli vastaavasti pakko olla toinen ihminen. Ensimmäiset kaksi ihmistä oli siis todella olemassa, riippumatta siitä oliko heidän nimendä Afam ja Eeva vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi