Elias Lönnrot -veistos töhrittiin Helsingissä!
Veistoksen jalustaan on kirjoitettu sana kolonialisti 🥴
Kommentit (47)
Ne runot eivät myöskään tainneet olla karjalankielisiä vaan Karjalan murteella esitettyjä.
Vielä tänään useampi ihminen pesi patsasta. Nosturista käsin. Kalliiksi tulee ja vahingoittaa patsasta. Olisiko elokapina-huligaanien idioottimaisia tekoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä runoja ja kertomuksia ei olisi kerätty, niin ne olisivat kadonneet.
Mutta ehkä sen sitten olisi voinut tuoda julki, että olen nämä kerännyt, en itse keksinyt. Ja kertoa, että ovat karjalaisten tarustoa, eivät esimerkiksi pohjanmaalaisten.
Lönnrot on tavallaan itse keksinyt kalevalan, kerättyjä runoja ja kertomuksia on ainoastaan käytetty pohjana. Lönnrot keksi niistä johdonmukaisen tarinan ja hän on kirjoittanut runot. Tämä on yllättävän epäselvää suurimmalle osalle ihmisistä.
Öö, peruskoulussa jonkerrottiin, että Lönnrot keräsi runot. Ei hän niitä itse keksinyt. Tietysti hän editoi niitä, kaikkia runokokoelmia editoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vielä tänään useampi ihminen pesi patsasta. Nosturista käsin. Kalliiksi tulee ja vahingoittaa patsasta. Olisiko elokapina-huligaanien idioottimaisia tekoja?
Samanhenkisten ihmisten, kantiksia vihaavien ruskiemusta -kollektiivi
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010631494.html
Sitä patsasta käy säännöllisesti iso joukko turisteja katsomassa. Liittyy taruun sormustenherrasta, niin olen ymmärtänyt. Typerää sotkea, todella lapsellista.
Aktivisteille ja kaikille muille tiedoksi tosiaan, että nämä ovat laajemmin itämerensuomalaisille kuuluvaa perinnettä. Arkeologiasta lähtien tunnustetaan Viron alueen ja esimerkiksi pohjoisemman Karjalan yhteys. Nämä runot on kerätty laajalta alueelta pohjautuen itämerellisten heimojen perinteeseen. Siis jo aikaan ennen nimettyä Karjalaa, joka mainitaan vallan myöhään, suunnilleen 1200-1300 ensimmäisen kerran. Kuitenkin näitä alueita on asustanut jo paljon vanhempia ja unohdettuja kansoja, joista esimerkiksi merjalaiset eräs. Karjalaiset aivan turhaan omivat tätä vielä alkuperäisempää itämerensuomalaista kulttuuria, sillä karjalaisista isoin osa on juurikin vaihtuvien muuttoliikkeiden kautta niin pitkälle sekoittunut suomalaisiin ja slaaveihin ja mahdollisesti itse valloittajien sukulinjaa. Voisi ajatella että aivan pohjoisimpiin kolkkiin, joista runsaimmat runonkeruut on saatu, on jäänyt niin sanotusti alkuperäisin jäänne kaukaisilta, tuhansien vuosienkin takaa.
Mitä Pohjanmaahan tulee, siellä on asuneet monet vienalaiset kauppiaat ja näistä liikkeistä tunnetaan paitsi laukkukauppiaiden reitti, jota Lännrotkin kulki, niin myös usean ns karjalaistyyppiset talot alueella. Kansainvälinen alue on tuo siis totta tosiaan ollut, ja alueena Suomi ylipäätään hyvin linkittynyt näihin muinaisiin heimokuntiin ja heidän elinkeinoihinsa ja uskomuksiin.
Tämä ei ole totta. Lönnrot keräsi runonlaulajien runot ja toimitti ne yhtenäiseksi juonelliseksi kokoelmaksi. Runot ei ole hänen keksimiään vaan runonlaulajien. Tästä on tutkimuskirjallisuutta vaikka kuinka.