Tiede todistaa: Tämä ruokavalio jopa pysäyttää vanhenemisen
Kommentit (231)
Suora lainaus tutkimuksesta:
" It is crucial to acknowledge that the observed epigenetic age and biomarker differences between the vegan and omnivore groups may be predominantly attributed to the variations in weight loss rather than solely reflecting the distinct dietary compositions. Throughout the Food Delivery phase, the vegan group consumed ~ 200 calories less per day than their omnivorous counterparts, resulting in an average weight loss of 2 kg greater than the omnivore group by the end of the 8-week intervention. Extensive population studies and Mendelian randomization analyses have underscored the impact of BMI changes on inducing epigenetic alterations linked to metabolic health [70, 71]. "
Eli:
On tärkeää huomioida, että havaittuja epigeneettisen iän ja biomarkkereiden ero vegaanien ja sekasyöjien ryhmien välillä voidaan selittää painonpudotuksen eroilla, eikä ruokavalion koostumuksen eroilla. "Ruokatoimitus" -vaiheen aikana vegaaniryhmä kulutti päivittäin noin 200 kaloria vähemmän kuin sekasyöjäryhmä, mikä johti keskimäärin 2 kg suurempaan painonpudotukseen vegaaniryhmässä kahdeksan viikon intervention loppuun mennessä. Laajat väestötutkimukset ja Mendelin satunnaistusanalyysit ovat alleviivanneet ja korostaneet painoindeksin muutosten vaikutusta metaboliseen terveyteen liittyviin epigeneettisiin muutoksiin, sillä tulokset johtuvat painoindeksin laskusta.
🤗
https://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12916-024-03513…
Eli vaikutus tulee painon putoamisesta
Ei kasvisruuasta sinänsä
Jutun mukaan 🤗
"Tulokset saattavatkin selittyä sillä, että vegaaniruokavaliota noudattavat söivät tutkimusjaksolla vähemmän kilokaloreita ja enemmän kuitua. He myös pudottivat kahdeksan viikon aikana keskimäärin kaksi kiloa enemmän painoa kuin sekasyöjät."
Että näin
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/72a8ed8d-9137-42c6-9616-5de9eeea11…
Vierailija kirjoitti:
Suora lainaus tutkimuksesta:
" It is crucial to acknowledge that the observed epigenetic age and biomarker differences between the vegan and omnivore groups may be predominantly attributed to the variations in weight loss rather than solely reflecting the distinct dietary compositions. Throughout the Food Delivery phase, the vegan group consumed ~ 200 calories less per day than their omnivorous counterparts, resulting in an average weight loss of 2 kg greater than the omnivore group by the end of the 8-week intervention. Extensive population studies and Mendelian randomization analyses have underscored the impact of BMI changes on inducing epigenetic alterations linked to metabolic health [70, 71]. "
Eli:
On tärkeää huomioida, että havaittuja epigeneettisen iän ja biomarkkereiden ero vegaanien ja sekasyöjien ryhmien välillä voidaan selittää painonpudotuksen eroilla, eikä ruokavalion koostumuk
Miksi spammaat tuota vähän väliä ketjuun?
Tuo ei siis missään nimessä tarkoita sitä, että olisi todennäköistä, että tuo painon lasku selittäisi tuloksia. Se on vaan huomioon otettava mahdollisesti tuloksiin vaikuttava seikka.
Vierailija kirjoitti:
Usein mietin, miksi lihansyöjät ovat niin kiukkuisia vegaaneille. Minua ei sinänsä nappaa, vaikka joku pihvejä mutustaa. En niitä vain itse lautaselleni halua. En ole vegaanikaan, mutta ruokavalio ei ole syy repiä pelihousuja. Lähinnä ruokavalion tiede kiinnostaa vahvasti.
Useat tutkimukset puhuvat kasvispainotteisen ruokavalion puolesta. En ole kuullutkaan, että joku on kuollut b12 tai K-vitamiinin puutteeseen. Yleisin kuolinsyy Suomessa taitaa olla sydän-ja verisuonitauti. Kakkosena oli muistaakseni syöpä. Enemmän ihmisiä kuolee huonojen elämäntapojen seurannaisvaikutuksista. Vegaanius ei tilastoissa näy kuolemia aiheuttavana tekijänä. Toki jos jossain sellainen tilasto on, kiinnostaisi nähdä. Tieteellinen sellainen.
Lähinnä tuomme ilmi valheesi
Ja liha on tärkeää kasvaville lapsille (sekä aikuisille)
Ihminen on sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johdonmukainen vegaani kärsii puutostiloista ja kuolee vähintäänkin B12-, D3- ja K2-vitamiinien puutteeseen; ehkä muuhunkin. Älkääkä ehdottako lisäravinteita. Ruokavalio, jota on tarpeen täydentää, ei suorastaan määritelmällisesti ole ruokavalio. Kasvissyönti on kultti.
Eli kenenkään suomalaisen ruokavalio ei määritelmällisesti ole ruokavalio, koska sitä pitää täydentää jodilla ja d-vitamiinilla, ja raskauden aikana lisäksi foolihapolla.
Miksi d-vitamiinia edes kehotetaan syömään, sitähän saa helposti sienistä ja kalasta.
AInakin punainen liha on yhteydessä sydän ja verisuonitauteihin todella selävästi.
Ei se fakta siitä muuksi muutu vaikka kuinka olisi ideologisesti lihansyöjä.
Syön itsekin, mutta turha tässä on asioita kieltää. Lihaton ruokavalio on terveellisempi kuin lihallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvisruuasta sinänsä
Jutun mukaan 🤗
"Tulokset saattavatkin selittyä sillä, että vegaaniruokavaliota noudattavat söivät tutkimusjaksolla vähemmän kilokaloreita ja enemmän kuitua. He myös pudottivat kahdeksan viikon aikana keskimäärin kaksi kiloa enemmän painoa kuin sekasyöjät."
Että näin
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/72a8ed8d-9137-42c6-9616-5de9eeea11…
Tiedätkö eron "saattavatkin selittyä " ja "asian selittää varmaksi" välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein mietin, miksi lihansyöjät ovat niin kiukkuisia vegaaneille. Minua ei sinänsä nappaa, vaikka joku pihvejä mutustaa. En niitä vain itse lautaselleni halua. En ole vegaanikaan, mutta ruokavalio ei ole syy repiä pelihousuja. Lähinnä ruokavalion tiede kiinnostaa vahvasti.
Useat tutkimukset puhuvat kasvispainotteisen ruokavalion puolesta. En ole kuullutkaan, että joku on kuollut b12 tai K-vitamiinin puutteeseen. Yleisin kuolinsyy Suomessa taitaa olla sydän-ja verisuonitauti. Kakkosena oli muistaakseni syöpä. Enemmän ihmisiä kuolee huonojen elämäntapojen seurannaisvaikutuksista. Vegaanius ei tilastoissa näy kuolemia aiheuttavana tekijänä. Toki jos jossain sellainen tilasto on, kiinnostaisi nähdä. Tieteellinen sellainen.
Ja liha on tärkeää kasvaville lapsille (sekä aikuisille)
Ihminen on se
Mä oon kasvanut ilman lihaa ihan mainiosti, ja niin on mun lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät saa enää erektiota pelkällä vegaaniravinnolla ja aivot surkastuvat. B12 vitamiinia saa vain lihasta. Ja testotasot eivät ole korkeat pelkällä kasvisruoalla
B12-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, joka toimii elimistössä koentsyyminä mm. proteiini-, rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnassa. B12-vitamiinia on yksinomaan eläinkunnan tuotteissa, joista parhaimmat lähteet ovat maksa, kala, liha, ja maito. B12-vitamiini varastoituu elimistöön ja varasto riittää vuosiksi, mikä estää puutosten ilmenemisen. (Lähde: Fineli)
Ei todellakaan ole liha ainoa lähde.
Varastoituu vuosiksi.... hahaha mitä puppua. Ensinnäkään tuota on melkein mahdotonta tutkia vuosia.
Kyseinen artikkeli on propagandaa ja tehty vegaaniuskovaisten toimesta.
Sama se. Mieluummin elän 10 vuotta vähemmän, kuin kituutan koko elämän.
"Lähinnä tuomme ilmi valheesi"
Mihin se valhe perustuu, jos siitä ei mitään tieteellistä näyttöä ole? Kerro minulle luotettava tutkus / tutkimuksia, niin olen valmis asiasta lisää lukemaan. Netin hörhö-ja salaliittopalsta ei valitettavasti kelpaa lähdemateriaaliksi. Tai Youtube / TikTok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja liha on tärkeää kasvaville lapsille (sekä
Vegaanilapset pitää ottaa huostaan, koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ja kehittävään ruokavalioon.
Suomessa on paljon vanhaksi eläneitä ihmisiä, jotka ovat koko ikänsä syöneet punaista lihaa, juoneet rasvaisinta maitoa ja syöneet myös aitoa voita. Terveitä ja järki pelaa vielä vanhanakin.
On erittäin huono asia, jos ruokavalio lopettaa vanhenemisen. Elämä loppuu lyhyeen, kun vanheneminen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja liha on tärkeää kasvaville lapsille (sekä
Mainiosti ei riitä. Pitää kasvaa parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis halutaan että syödään tehdasvegaanieineksiä ja sitten otetaan vielä purkista pillereitä? Ei kiitos. Ostan edelleen kasvikset kasviksina ja lihan lihana tiskiltä. Ja tulen elämään onnellisemmin ja kauemmin kuin einesvegaanit.
Aika rohkea väite tuo viimeinen lause.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani vegaanit ovat keskimäärin muita vanhemman näköisiä, vaikka heidän biologinen ikänsä olisi mitä.
Ottaisin sen vanhemmalta näyttämisen mieluusti, jos saa terveen ja pitkän elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvisruuasta sinänsä
Jutun mukaan 🤗
Ei siinä varsinaisessa tutkimuksessa kyllä noin todeta. Eikä siitä tehdyssä Netflix-dokumentissa "You are what you eat - a twin experiment". Vegaaniryhmässä myös niillä, joiden paino ei laskenut, solujen ikääntymistä kuvaavat telomeerit jopa pidentyivät kun iän myötä ne yleensä vain lyhenee koko ajan. Paljon oli myös muita hyötyjä. Kannattaa katsoa tuo dokumentti jos sattuu Netflix olemaan.
Itse sen seurauksena aloin heti 30 päivän vegaanihaasteelle, joka löytyy netistä. Haasteen jälkeen en ole laiskuuttani ja ulkona syömisen helpottamiseksi ollut täysin vegaani, mutta kasvissyönnin niin että muna ja maito on tarvittaessa jos ei vegaanivaihtoehtoja ole tarjolla ok, olen aloittanut ja ollut jo puolisen vuotta sillä.
No tämä muuttaa asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät saa enää erektiota pelkällä vegaaniravinnolla ja aivot surkastuvat. B12 vitamiinia saa vain lihasta. Ja testotasot eivät ole korkeat pelkällä kasvisruoalla
Mun mies on ollut 16-vuotiaasta vegaaniravinnolla, nyt ikää 53, ja hyvin saa erektioita :D B12 ja muutaman muun (D, jodi, seleeni) on ottanut aina purkista. Ja näyttää todella nuorelta ikäisekseen.
Miksi syö purkista?
Eikö vegaani ruoka riitä antamaan kaikkea?🤗
Kai ymmärrät että ei ole sama syödä purkista. Ja eläimestä nekin otetaan 🤗
Suomalaiset eivät saa ravinnosta riittävästi jodia ja seleeniä ja näitä lisätään keinotekoisesti esim. viljoihin ja suolaan. Eikö suomalainen sekaruokavalip riitä antamaan kaikkea?