Harrastustoiminta ja tulot
Netistä kopioitua:
Paljonko Harrastustoiminnalla saa tienata?
Sinun ei tarvitse ilmoittautua arvonlisäverorekisteriin elleivät tulosi ylitä 15 000 euron alarajaa (ennen vuotta 2021 se oli 10000). Pidä silti tarkoin rajaa silmällä, sillä jos se pääsee vuoden kuluessa ylittymään, tulee sinun maksaa arvonlisävero koko vuoden tuloista.
Pitääkö tämä todellakin siis paikkansa? Voin harrastustoiminnallani tienata 15000 euroa ilman että minun täytyy maksaa veroja ollenkaan? Kertokaa joku viisas.
Kommentit (150)
Tietääkö joku? Kelan sivu on epäselvä ja varsinaista tietoa on hankala kaivaa.
Mikä on yksin vuokralla asuvan bruttotuloraja siihen ettei se vaikuta asumistukeen?
Eli tämä asumistuen tuloraja jonka ylimenevä osuus vähentäisi vasta asumistukea siitä maksimimäärästä?
Tiedän että Kelastakin voisi kysäistä mutta kysynpä nyt tässä. Ihan vain siksi että voisi hahmottaa näitä tulojen sekä tukien suhteita ja hieman laskea kannattavuuksia asioiden tekemiselle.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi itse tehtyjä tuotteita, ei siis myisi niitä ostotuotteita vaan itse tekemiänsä juttuja.
Ja miten ne itsetehdyt tuotteet tuottavat sinulle rahaa, jos et myy niitä?
Ei vaan tarkoitim juurikin sitä että kun vapaa-ajallani harrastan esim. maalaamista tai teen käsin mitä tahansa tuotteita niin jos myisin niitä valmiita tuotteita? Olisin siis harrastaja joka vain nyt myisi tuotteita. Mitä silloin pitää maksaa verottajalle? Tarvitsenko yritystunnuksen vai voinko yksityishenkilönä vain myydä niitä? Kaikkea kun ei viitsisi itsellänsä pitää tai edes kotona säilöä. Riskihän siinä on se että niitä ei osteta mutta kai voisi yrittää kuitenkin intohimon vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvonlisävero ja tulovero ovat eri asioita. Tuo arvonlisäveron raja on tuossa mutta pienemmästäkin voitosta joudut maksamaan kyllä tuloveroa.
Mitä se tulovero meinaa ja se ero näissä asioissa?
Mitä jos nyt jättäisit nämä myymissuunnitelmasi taka-alalle ja perehtyisit ensin vähän tarkemmin veroasioihin, jos pitää kysyä, että mitä on tulovero.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet myyntiin tuotteita itse, niin onhan sulla niistä menojakin eli materiaalit, työvälineet jne. Ne voi vähentää saamastasi myyntituotosta, jolloin maksat tuloveroa vain voitostasi.
Tämä varmasti vaatii yritysmuotoisen toiminnan eikä onnistu harrastajalta vaan harrastajalla ne menot menevät omasta pussista. Olenko oikeassa tässä asiassa?
Pitää, mutta aika erikoinen harrastus, jossa saa niin paljon tuloja. Ehkä ravihevosella, jos onnistuu saamaan oikein menestyvän. Ravituloista ei tarvitse maksaa ALV:a, mutta koko liikevaihto otetaan siinä huomioon. Positiivista hommassa on se, että silloin saa myös itse vähentää maksamansa ALV:t.
On siis täysin mahdollista, että liikevaihto on vaikkapa 20 000€, ja mutta siitä on arvonlisäverollista vähän tai ei ollenkaan, ja saa kaikki maksamansa arvonlisäverot takaisin.
Tulovero on aivan eri asia. Siinä ei ole mitään kiinteää rajaa vaan jokainen sentti otetaan huomioon. Mutta vero maksetaan vain voitosta, eli siitä, mitä tuloista jää menojen vähentämisen jälkeen viivan alle. Yleensä riittää muistiinpanot eikä varsinaista kirjanpitoa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi itse tehtyjä tuotteita, ei siis myisi niitä ostotuotteita vaan itse tekemiänsä juttuja.
Ei vaan tarkoitim juurikin sitä että kun vapaa-ajallani harrastan esim. maalaamista tai teen käsin mitä tahansa tuotteita niin jos myisin niitä valmiita tuotteita? Olisin siis harrastaja joka vain nyt myisi tuotteita. Mitä silloin pitää maksaa verottajalle? Tarvitsenko yritystunnuksen vai voinko yksityishenkilönä vain myydä niitä? Kaikkea kun ei viitsisi itsellänsä pitää tai edes kotona säilöä. Riskihän siinä on se että niitä ei osteta mutta kai voisi yrittää kuitenkin intohimon vuoksi?
Kuten jo moneen kertaan kerrottu: Kyllä, sinun pitää maksaa tuloveroa, jos saat toiminnastasi tuloja (tulo=myyntituotto-valmistuskulut). Sillä ei ole mitään merkitystä teetkö myyntiä harrastuksena vai y-tunnuksen alla. Kummassakin tapauksessa sinun pitää maksaa tulovero.
Jos taasen teet tuota yrittäjänä, sinulle tulee muitakin maksuja kuin vain tulovero. Yrittäjän kuuluu maksaa muun muassa vakuutusmaksuja, eläkemaksuja jne.
Alv tulee kuvioihin, jos myyt tuotteitasi yli 15 000€/vuosi. Tämä riippumatta siitä oletko yrittäjä vai et.
Toisin kuin stripparin PITÄÄ olla yrittäjä niin nettikameramallin ja OnlyFansmallin ei lähtökohtaisesti pidä. He ovat työntekijöitä, eivät yrittäjiä.
Toisin kuin strippareille valuu tuloja pimeästi niin nettikameramallin ja OnlyFansmallin tulot eivät ole pimeää tuloa vaan tieto kyllä kulkee kyllä netissä ja maiden välillä. Tulot ilmoitetaan itse verottajalle seuraavan vuoden veroilmoituksessa. Jos ei itse ilmoita niin siitä kyllä jää kiinni, sillä monella maalla on sopimus keskenään, että ilmoittavat työntekijöidensä tulot eri maihin.
Aikuisviihdetyö ei ole mikään harrastus vaan kovaa liiketoimintaa, jossa parhaillaan netotaan huimia summia.
Monella ei ole mitään voimassa olevaa työpaikkaa tai pakastevirkaa, johon palata takaisin vaan jos työn lopettaa/työstä savustetaan ulos niin tippuvat tyhjän päälle ja ellei säästöjä niin Kelan toimeentulotuelle.
Työn luonteen vuoksi ei eettisesti ole esim. mahdollista palata esim opettajan työhön alaikäisten pariin. Suomessa toki se ei ole lainsäädännössä kiellettyä niin kuin esim Usassa, mutta tuskinpa onnistuu ura opettajana enää sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Eli puhut tuotteiden myymisestä. Ei myyminen muuksi muutu, vaikka tekisit sitä vain harrastuksena. Kun ei ne tuotteet sinulle itsekseen rahaa tuota, vaan sinun pitää myydä niitä ennen kuin tulee rahaa. Jos tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Eli puhut tuotteiden myymisestä. Ei myyminen muuksi muutu, vaikka tekisit sitä vain harrastuksena. Kun ei ne tuot
Sinähän et edes ymmärrä mitä sinulta kysytään etkä edes vastaa kysymyksiin ja jankutat kysyjälle selviä asioita. Olette todellakin ilkeitä sekä vastauksistanne huomaa kuinka pidätte kysyjää tyhmänä. Niistä paistaa läpi myös se että itse varmasti teette manipulaatiota näissäkin asioissa. Parempi varmasti kysyä verotoimistosta kaikki tärkeät asiat. Suomi ei ole kannattava maa työnteon kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää, mutta aika erikoinen harrastus, jossa saa niin paljon tuloja. Ehkä ravihevosella, jos onnistuu saamaan oikein menestyvän. Ravituloista ei tarvitse maksaa ALV:a, mutta koko liikevaihto otetaan siinä huomioon. Positiivista hommassa on se, että silloin saa myös itse vähentää maksamansa ALV:t.
On siis täysin mahdollista, että liikevaihto on vaikkapa 20 000€, ja mutta siitä on arvonlisäverollista vähän tai ei ollenkaan, ja saa kaikki maksamansa arvonlisäverot takaisin.
Tulovero on aivan eri asia. Siinä ei ole mitään kiinteää rajaa vaan jokainen sentti otetaan huomioon. Mutta vero maksetaan vain voitosta, eli siitä, mitä tuloista jää menojen vähentämisen jälkeen viivan alle. Yleensä riittää muistiinpanot eikä varsinaista kirjanpitoa tarvita.
Työntekijä ei maksa alvia, asiakkaat maksavat alvin tuotteen tai palvelun yhteydessä. Tuotteen tai palvelun päälle lisätään alv-hinta, jonka yrittäjä tilittää sitten valtiolle. Työntekijä ei sitä maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myyt sähköisiä tuotteita alustalla, joka hoitaa tapahtuman automaattisesti, toiminta voidaan katsoa harrastukseksi. Tuolloin saat edelleen työttömyyskorvausta. Vaatimuksena on, että ostotapahtuma on automaattinen niin, ettei myyjän tarvitse siinä kohtaa tehdä mitään, esim. lähettää mitään.
Jos tulot ovat vain kymppejä kuussa, työkkäri on tuon kanssa ihan ok ja saat tuet niinkuin ennenkin. Jos sen sijaan alat saada useamman satasen kuussa, työkkäri haluaa sinun ilmoittavan tulosi.
Minulle sanottiin työkkäristä joita
Mitäs se haittaisi vaikka kaikki sitten ilmoittaisi? Saahan sitä työttömyyskorvausta soviteltuna jos on vaikka kymppejäkin tullut? Näiden kommenttien perustella mikään ei ole nk. ilmaista tuloa. Eikös ne yrittäjätkin saa sitä työttömyyskorvausta jos tuloa on tosi vähäsen?
Kun työkkäri aikanaan selvitti asiaa minun harrastustoimintani osalta, he sanoivat, että harrastustoiminta voi (heidän näkökulmastaan) estää työllistymisen. Jos siis lähettäisin esineitä, vaikkapa itse tekemiäni koruja, asiakkaille, työkkärin mielestä se estäisi työllistymisen, sillä en pystyisi samaan aikaan menemään töihin. Toisin sanoen en enää olisi työtön työnhakija ja siten en enää saisi työttömyyskorvausta.
Ennenkuin lähtee myymään mitään itse tekemäänsä, kannattaa asiaa kysyä TE-palveluista, jos sattuu olemaan heidän asiakkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Eli puhut tuotteiden myymisestä. Ei myyminen muuksi muutu, vai
Jaahas, trollilta tuli sitten perinteinen uhriutuminen, kun provo ei ottanut tuulta alleen. Yhyy, miten ilkeitä olette, kun kerrotte että myyminen on myymistä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teet myyntiin tuotteita itse, niin onhan sulla niistä menojakin eli materiaalit, työvälineet jne. Ne voi vähentää saamastasi myyntituotosta, jolloin maksat tuloveroa vain voitostasi.
Tämä varmasti vaatii yritysmuotoisen toiminnan eikä onnistu harrastajalta vaan harrastajalla ne menot menevät omasta pussista. Olenko oikeassa tässä asiassa?
Harrastajakin voi vähentää menonsa tuloista, kun lasketaan tuloveroa. Toki aluksi ne pitää maksaa ns. omasta pussista.
Sinähän et edes ymmärrä mitä sinulta kysytään etkä edes vastaa kysymyksiin ja jankutat kysyjälle selviä asioita. Olette todellakin ilkeitä sekä vastauksistanne huomaa kuinka pidätte kysyjää tyhmänä. Niistä paistaa läpi myös se että itse varmasti teette manipulaatiota näissäkin asioissa. Parempi varmasti kysyä verotoimistosta kaikki tärkeät asiat. Suomi ei ole kannattava maa työnteon kannalta.
Ei näytä olevan kysyjälle selviä asioita, kun hän väittää, ettei puhu myymisestä, vaikka puhuu myymisestä. Ja noin muutenkin hän on pihalla kuin lumiukko, kun ei edes tulovero ole käsitteenä tuttu.
Ja tässäpä sinulle uutispommi: Verotoimisto vastaa sinulle ihan samalla tavalla kuin minäkin eli myyminen on myymistä ja tuloista pitää maksaa tulovero. Et saa verovapautta, vaikka kysyisit asiaa tasavallan presidentiltä. Ei myyminen muutu muuksi, vaikka miten foliiohattuilet.
Tämä yrittäjäksi katsominen kaikkine erittäin kalliine velvoitteineen tilanteissa joissa ei ole kyse yritystoiminnasta on omiaan lannistamaan ja estämään tässä maassa minkäänlaista taloudellista toimeliaisuutta. Tämä pitäisi korjata ja yhtenäistää noita rajoja, ettei alv verovelvollisuudelle olisi yhtä tulorajaa, yrittäjäksi katsomiselle toinen tuloraja, jne.
Ylipäätään verottaja tai työvoimaviranomaiset eivät saisi omapäisesti nimittää mitään toimintaa yritystoiminnaksi jos tekijä ei ole sitä yritystoiminnaksi tarkoittanut. Yritystoiminta tulee lähteä ihmisestä itsestään eikä viranomaisen piru-raamattua lukemassa -tulkinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myyt sähköisiä tuotteita alustalla, joka hoitaa tapahtuman automaattisesti, toiminta voidaan katsoa harrastukseksi. Tuolloin saat edelleen työttömyyskorvausta. Vaatimuksena on, että ostotapahtuma on automaattinen niin, ettei myyjän tarvitse siinä kohtaa tehdä mitään, esim. lähettää mitään.
Jos tulot ovat vain kymppejä kuussa, työkkäri on tuon kanssa ihan ok ja saat tuet niinkuin ennenkin. Jos sen sijaan alat saada useamman satasen kuussa, työkkäri haluaa sinun ilmoittavan tulosi.
Minulle sanottiin työkkäristä joita
Mitäs se haittaisi vaikka kaikki sitten ilmoittaisi? Saahan sitä työttömyyskorvausta soviteltuna jos on vaikka kymppejäkin tullut? Näiden kommenttien perustella mikään ei ole nk. ilmaista tuloa. Eikös ne yrittäjätkin saa sitä työttömyyskorvausta jos tuloa on tosi vähäsen?
No, jos myyt koruja suoraan asiakkaalle niin silloin se on yritystoimintaa, koska välissä ei ole mitään työnantajaa, jonka palveluksessa olisit. Jos olisit esim. Yritys Nimeltä Joku Oy:n palveluksessa ja työtehtäviisi kuuluisi korujen myynti niin silloin olisit työntekijä. Jos myyt suoraan ilman mitään työnantajaa koruja niin silloin olet yrittäjä.
No, jos myyt koruja suoraan asiakkaalle niin silloin se on yritystoimintaa, koska välissä ei ole mitään työnantajaa, jonka palveluksessa olisit. Jos olisit esim. Yritys Nimeltä Joku Oy:n palveluksessa ja työtehtäviisi kuuluisi korujen myynti niin silloin olisit työntekijä. Jos myyt suoraan ilman mitään työnantajaa koruja niin silloin olet yrittäjä.
Väärin. Yirtystoimintaan tarvitaan yritys, jonka nimissä tuotteita myy. Jos minä myyn vaikkapa kutomani sukat naapurin Veikolle, kyseessä ei todellakaan ole yritystoiminta, koska minulla ei ole yritystä, jonka kautta laskutan Veikkoa. Kyse on harrastustoiminnasta, jolla tienaan. Vasta sitten kyseessä on yritystoiminta, jos perustan toiminimen tai osakeyhtiön tms. ja alan myydä sukkia sen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä yrittäjäksi katsominen kaikkine erittäin kalliine velvoitteineen tilanteissa joissa ei ole kyse yritystoiminnasta on omiaan lannistamaan ja estämään tässä maassa minkäänlaista taloudellista toimeliaisuutta. Tämä pitäisi korjata ja yhtenäistää noita rajoja, ettei alv verovelvollisuudelle olisi yhtä tulorajaa, yrittäjäksi katsomiselle toinen tuloraja, jne.
Ylipäätään verottaja tai työvoimaviranomaiset eivät saisi omapäisesti nimittää mitään toimintaa yritystoiminnaksi jos tekijä ei ole sitä yritystoiminnaksi tarkoittanut. Yritystoiminta tulee lähteä ihmisestä itsestään eikä viranomaisen piru-raamattua lukemassa -tulkinnoista.
Periaatteessa strippibaarit ja esim. kampaamot kiertävät työntekijämaksuja ulkoistamalla liiketoiminnan työntekijälle niin, että työntekijä on yrittäjä. Oikeastihan se oikeaoppisesti olisi niin, että kampaamon tai strippabaarin omistaja on se yrittäjä, jonka alaisuudessa olevat työntekijät ovat työntekijöitä eivätkä suinkaan yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Yirtystoimintaan tarvitaan yritys, jonka nimissä tuotteita myy. Jos minä myyn vaikkapa kutomani sukat naapurin Veikolle, kyseessä ei todellakaan ole yritystoiminta, koska minulla ei ole yritystä, jonka kautta laskutan Veikkoa. Kyse on harrastustoiminnasta, jolla tienaan. Vasta sitten kyseessä on yritystoiminta, jos perustan toiminimen tai osakeyhtiön tms. ja alan myydä sukkia sen kautta.
Jos tienaat suuria summia myymällä koruja suoraan asiakkaalle niin sinut katsotaan yrittäjäksi. Lisäksi sinun pitäisi jokainen tienattu euro ilmoittaa Kelaan mikäli haet toimeentulotukea, työttömyystukea, asumistukea. Lisäksi myynnistä pitää maksas verot.
Harrastustoimintaa se on silloin jos olet tyyliin kerran tai korkeintaan kaksi kertaa elämäsi aikana myynyt vähäisellä summalla koruja jollekin suoraan.