Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harrastustoiminta ja tulot

Vierailija
11.08.2024 |

Netistä kopioitua:

Paljonko Harrastustoiminnalla saa tienata?

Sinun ei tarvitse ilmoittautua arvonlisäverorekisteriin elleivät tulosi ylitä 15 000 euron alarajaa (ennen vuotta 2021 se oli 10000). Pidä silti tarkoin rajaa silmällä, sillä jos se pääsee vuoden kuluessa ylittymään, tulee sinun maksaa arvonlisävero koko vuoden tuloista.

Pitääkö tämä todellakin siis paikkansa? Voin harrastustoiminnallani tienata 15000 euroa ilman että minun täytyy maksaa veroja ollenkaan? Kertokaa joku viisas.

Kommentit (150)

Vierailija
141/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

127: korjasin vaan viestisi asiavirheitä.

Verotusasiat on täällä jo selitetty aika moneen kertaan. Jos myyt tekemiäsi tuotteita, maksat niistä tuloveron olitpa yrittäjä tai et. Tämän lisäksi olet alv-velvollinen jos liikevaihto ylittää 15 000 e. Lisäksi pitää ottaa yel-vakuutus jos työtulo ylittää n. 9000 e.

Jos satut olemaan työtön, en suosittele myymään yhtään mitään.

Viimeinen kohta oli erittäin osuva. Poikkeuksen siihen muodostavat sähköisten tiedostojen myynti jonkin alustan kautta. Myyn sellaisia itse, siksi tiedä, mitä mieltä työkkäri niistä on. Toki siihenkin voi tulla muutoksia, joten on hyvä tarkistaa sekin ennen aloittamista.

Vierailija
142/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri katsoo asiaa eri tavalla. Heidän mielestään saatat olla estynyt vastaanottamaan työtä, jos myyt valmistamiasi sukkia.

Kannattaa kysyä aina paikallisesta TE-toimistosta ennenkuin alkaa myydä mitään itse valmistamaansa, niin ei jää tyhjän päälle.

Vain totaalinen idiootti rupeaa te-toimistolta tuollaisia kyselemään. Normaaliälyinen myy sukkia kysymättä ja tekee sitten oikaisuvaatimuksen ja tt-tukihakemuksen, jos Kela ei suostu peruspäivärahaa maksamaan. Samapa se on, minkä niminen se tilille tuleva raha on. Kela sen joka tapauksessa maksaa, ei TE-toimisto. Ja Suomen laki estää tyhjän päälle jättämisen. 

Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu yritystoiminnan tukemiseen. Saat tukia taas sitten, kun olet lopettanut kannattamattoman yritystoimintasi.

Ei niin. Toimeentulotuki on tarkoitettu nimensä mukaisesti toimeentulon tukemiseen. Jos yrittäjällä ei ole riittävästi tuloja ja varallisuutta, hän on oikeutettu toimeentulotukeen, vaikka asia sinua harmittaakin. Suomessa on laki, joka määrittää nämä asiat. Et sinä.

Toimeentulotukea voidaan alentaa jos jatkaa pitkään kannattamatonta yritystoimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verotusasiat on täällä jo selitetty aika moneen kertaan. Jos myyt tekemiäsi tuotteita, maksat niistä tuloveron olitpa yrittäjä tai et. Tämän lisäksi olet alv-velvollinen jos liikevaihto ylittää 15 000 e. Lisäksi pitää ottaa yel-vakuutus jos työtulo ylittää n. 9000 e.

Viimeinen kohta oli erittäin osuva. Poikkeuksen siihen muodostavat sähköisten tiedostojen myynti jonkin alustan kautta. Myyn sellaisia itse, siksi tiedä, mitä mieltä työkkäri niistä on. Toki siihenkin voi tulla muutoksia, joten on hyvä tarkistaa sekin ennen aloittamista.

Kerrotko lisää tästä poikkeuksesta jos jotain siitä tiedät? Jouduitko tekemään selvityksen työkkäriin? Itselläni sattumoisin suunnitteilla sähköisten tiedostojen myynnin aloittaminen eräällä alustalla. Työkkäriltä saan ympäripyöreitä vastauksia. Olen tosin henkisesti jo varautunut siihen, että yritystoiminta katsotaan päätoimiseksi neljän kuukauden kokeilun jälkeen.

Vierailija
144/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaa saa mielin määrin kunhan ei myy mitään ja on valmiudessa koko ajan työpaikkoja varten sekä hoitaa ne työnhakijan velvollisuudet.

Tämä on tuore tieto ja omakohtaisen selvityksen kautta tullutta tietoa.

Jos myy niin on tietenkin heti ilmoitusvelvollisuus asiasta myös työkkäriin.

Suosittelen kuitenkin aina ennen mitään myymisiä keskustelemaan työkkärin virkailijoiden kanssa jotta välttyisit takaisin perinnöiltä sekä muilta inhottavilta ongelmilta.

Kaikki tulot kun vaikuttavat Kelasta saataviin etuuksiin, yleisimmin työttömyyskorvaus, asumistuki sekä toimeentulotuki.

Vierailija
145/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko lisää tästä poikkeuksesta jos jotain siitä tiedät? Jouduitko tekemään selvityksen työkkäriin? Itselläni sattumoisin suunn

Kannattaa kysyä vielä asiat valmiiksi ennen kuin aloitat sen myymisen.

Vierailija
146/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa ei saa siis harrastajilla olla kaupallisia yhteistyökuvioita myöskään. Tiedoksi some-porukalle.

Vierailija
147/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somessa ei saa siis harrastajilla olla kaupallisia yhteistyökuvioita myöskään. Tiedoksi some-porukalle.

Tämä varmaan syynä kaikelle kyttäämiselle somessa sekä kiusanteolle.

Vierailija
148/150 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko lisää tästä poikkeuksesta jos jotain siitä tiedät? Jouduitko tekemään selvityksen työkkäriin? Itselläni sattumoisin suunn

Mun tapauksestani on monta vuotta, joten systeemit ovat saattaneet muuttua. Tuolloin työkkäri totesi selvityksensä jälkeen, että toiminta ei estä työllistymistä, koska myynti tapahtuu automaattisesti niin, ettei mun tarvitse tehdä mitään. Omasta mielestäni logiikka oli erikoinen, mutta heille siis tärkein kriteeri oli, että olen työnantajien käytettävissä millä tahansa hetkellä.

Lisäksi he sanoivat, että niin kauan kun tulot ovat "noin pieniä" eli kymppejä kuussa, älä ilmoita niistä heille. Sekin oli vähän mielenkiintoista, mutta ilmeisesti he halusivat välttää turhaa työtä. Niin pienet tulot kun eivät olisi vaikuttaneet työttömyyskorvaukseni suuruuteen.

Vierailija
149/150 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sinällään mielenkiintoinen ja yrittäjyyttä avaava pohdiskelu. Iltaisin tv:n katselun lomassa kutoisin sukkia ja myisin niitä paikallisessa faceryhmässä. 20 euroa olisi parin hinta, millä saan mhyytyä sen minkä valmistan. Materiaalikuluja per pari olisi muutaman euroa. 20-muutama euroa olisi se tulo, mistä minun pitäisi maksaa tuloveroa. 

Mikäli sitten kauppa kävisikin ahkeraan ja mukaan tulisi yrittäjän velvollisuudet. Olisiko asiakkaat valmiita maksamaan sukista enemmän, kun minun kuluni kasvaisivatkin? 

Lisäkiemura arvonlisäverosta. 20 euron päälle tulisi 5,51 25,5% alvilla. Taas ellei kuluttajat olisi valmiita maksamaan verollista hintaa, niin joutuisi silti tilittämään alvin valtiolle. Käytännössä vanhasta verottomasta hinnasta tulisi verollinen.

Viime kädessä voisin hyvin olla tilanteessa, missä sinällään menestyvä toiminta ei kannatakaan enää ammattimaisena. 

Vierailija
150/150 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri katsoo asiaa eri tavalla. Heidän mielestään saatat olla estynyt vastaanottamaan työtä, jos myyt valmistamiasi sukkia.

Kannattaa kysyä aina paikallisesta TE-toimistosta ennenkuin alkaa myydä mitään itse valmistamaansa, niin ei jää tyhjän päälle.

Vain totaalinen idiootti rupeaa te-toimistolta tuollaisia kyselemään. Normaaliälyinen myy sukkia kysymättä ja tekee sitten oikaisuvaatimuksen ja tt-tukihakemuksen, jos Kela ei suostu peruspäivärahaa maksamaan. Samapa se on, minkä niminen se tilille tuleva raha on. Kela sen joka tapauksessa maksaa, ei TE-toimisto. Ja Suomen laki estää tyhjän päälle jättämisen. 

Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu yritystoiminnan tukemiseen. Saat tukia taas sitten, kun olet lopettanut kannattamattoman yritystoimintasi.

Ei niin.

Jos haet yrittäjänä toimeentulotukea, Kela selvittää yrityksesi kannattavuuden.

Yritystoimintaa pidetään kannattavana silloin, kun sinun on mahdollista saada siitä tuloja jokseenkin saman verran kuin jos olisit työttömänä. Jos yritystoimintasi on selvästi kannattamatonta, Kela antaa sinulle järjestelyajan toimeentulosi kuntoon saattamiseksi. 

Jos jatkat kannattamatonta yritystoimintaasi, voimme joutua alentamaan perustoimeentulotukesi perusosaa. Tässä tilanteessa Kela ilmoittaa asiasta hyvinvointialueesi sosiaalitoimeen ja ohjaa sinut asioimaan sinne jotta kanssasi voidaan tehdä palvelutarpeen arviointi.