Mitä on nykyaikainen ark kotiruoka?
Mitä tavallinen lapsiperhe syö tavallisena arkipäivänä kun tullaan kotiin töistä, koulusta, päiväkodista?
Vai onko edes tapana kokoontua yhteisen ruokapöydän ääreen?
Kommentit (23)
Pasta bolognese
Muusi, lihapullat, kermakastike, puolukkahillo
Pinaattiletut, perunasalaatti, puolukkahillo
Nachopelti
Riisi ja wokvihannekset
Pitaleivät
Itse tehty pizza
Nakkikeitto
Kukaan ei enää osaa laittaa mitään kunnon arkista perusruokaa, nk kotiruokaa. Mitä itse osaat laittaa?
Aika tasokasta alkaa olemaan jos osaa keittää perunat ja tehdä erilaisia kastikkeita ja tämän lisäksi laatikoita, keittoja ja tämmöstä perusjuttua.
Kyllä se taitaa olla niin että arkiseen perusruokaan on vaikea keksiä mitään todella arvokasta lisäarvoa 'suurilla seteleillä' vai mitä se olisi?
Olpa taas kysymys ...huoohh...ei keskusteltavaa
Eineksiä ja pakastepitsoja mikroon. Siinä se on. Ei osata eikä ainakaan viitsitä.
Italianpata, lihapullakeitto, kinkkukiusaus sekä tietysti pottua ja vaikka jauhelihasoossia. Edellisten lisäksi...
Vierailija kirjoitti:
Pasta bolognese
Nachopelti
Riisi ja wokvihannekset
Pitaleivät
Itse tehty pizza
Nakkikeitto
Meillä myös nämä. Lisäksi suosittuja:
Riisiä, kanaa ja kastiketta
Siskonmakkarakeitto
Tonnikalasalaatti ja sämpylä
Meksikolainen salaatti ja ekstranachot (perjantairuoka)
Broileripasta
Värikäs savukinkkupasta
Makaronilaatikko, pasta bolognese, chili Con Carne, uunikalaa ja muussia, tortilloja, lasagne, lihakastike ja perunat, kanakastike ja riisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei enää osaa laittaa mitään kunnon arkista perusruokaa, nk kotiruokaa. Mitä itse osaat laittaa?
Aika tasokasta alkaa olemaan jos osaa keittää perunat ja tehdä erilaisia kastikkeita ja tämän lisäksi laatikoita, keittoja ja tämmöstä perusjuttua.
Kyllä se taitaa olla niin että arkiseen perusruokaan on vaikea keksiä mitään todella arvokasta lisäarvoa 'suurilla seteleillä' vai mitä se olisi?
Mitä tarkoitit viimeisellä kysymykselläsi? Arkiruokailun lisäarvo on minusta se että kokoonnutaan yhdessä pöydän ääreen. Meillä voi olla erilainen käsitys siitä mitä on arkinen perusruoka, mutta minusta ei niin tärkeää ole mitä se ruoka on, kunhan se maistuu kaikille ja on kutakuinkin terveellistä. Arkiruokailu muodostuu niistä ruoista mitä me itse laitamme pöytään ja käytänteistä, mitä noudatamme. Ne varmasti muuttuvat ajan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Eineksiä ja pakastepitsoja mikroon. Siinä se on. Ei osata eikä ainakaan viitsitä.
Narinarinarinarinari....nari nari...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pasta bolognese
Nachopelti
Riisi ja wokvihannekset
Pitaleivät
Itse tehty pizza
Nakkikeitto
Meillä myös nämä. Lisäksi suosittuja:
Riisiä, kanaa ja kastiketta
Siskonmakkarakeitto
Tonnikalasalaatti ja sämpylä
Meksikolainen salaatti ja ekstranachot (perjantairuoka)
Broileripasta
Värikäs savukinkkupasta
Noita meilläkin. Lisäksi makaronilaatikkoa, kesällä perunoita ja silliä. Kalaleikkeet, perunamuusi ja salaatti on myös suosittu.
Vierailija kirjoitti:
Puhutko nyt omasta puolestasi? Vai tarkoitatko että sinä kyllä kokkaat, mutta kukaan muu ei osaa eikä viitsi?
Meidän top 3 ruokaa ovat itsetehdyt lihapullat muusilla, kananfilesuikalekastike täysjyväriisillä ja höyrytetyillä kasviksilla sekä uunilohi smetanalla ja uunijuureksilla.
Keittoja en tee juuri koskaan, paitsi kermaisen kasvissosekeiton joskus. Tortillaa erilaisia täytteillä, kebabbia tai pizzaa tulee laitettua usein viikonloppuisin. Salaatteja teen joka aterialle, monipuolisista aineksista. Itseleivotut,tuoreet sämpylät ovat meidän poikien herkkua! Samoin pannari mansikkahillolla ja kermanokareella.
Todella iisiä perussettiä siis arkisin, juhlaruokiin panostan sitten enemmän.
Nistipataa + höyrytetyt vihannekset
Kanawokkiriisisörsseli
Perunat, haudutettu lihakimpale ja uunivihanneksia
Kaikkee tollasta yksinkertaista ja helppoo kokkailen yleensä. Välillä iskee laiskuus ja haen vaan töiden jälkeen jonkun pakaste/mikroaterian kaupasta
Kanafileet usein proteiinina ja siihen sitten perunoita tai pastaa, vihanneksia, salaattia.
Jo mainittujen (esim. lihapullat, wokit, makaronilaatikko, uunilohi, kanapasta, lasagne, tortillat) lisäksi ainakin:
Uuni-sei ja lisukkeet
Makkaraa ja kasvisvartaita grillissä
Uunikasvikset, kikherneet ja couscous
Kookosmaitopohjainen curry ja nuudelit tai riisi
Tomaatti-linssikeitto, leipää ja juustoa
Munakas ja salaatti
Usein jotain tuoretta lisukkeena, aina ei jaksa tehdä salaattia niin sitten vaan kurkkua ja tomaattia tai porkkanat käteen.
Pitäisi olla osaava ja monipuolinen kokki nykyisin. Työpäivän päälle tehtävä kotiruokaa ja sen tulisi olla vaihtelevaa ja monipuolista. Meidän lapset ei huoli valmiita einesaterioita. Heille ei kelpaa kotitekoinen lihamakaronilaatikko. Jääkaapin tulee pullistella monenlaista syötävää. Hedelmiä pitää löytyä montaa sorttia.
Todellisuudessa hedelmät jäävät syömättä. Ruuanlaittoon teinit ei osallistu. Pitää toimia heidän gurmeekokkina. Siinähän se työpäivä on pitkä, kun kaikki pitää tehdä alusta alkaen itse ja hoitaa yksin ostoksetkin. Teinit ei suostu edes maitopurkkia hakemaan lähikaupasta kun se on kokin hommaa.
Einesruoka helpottaa monella tavoin ruokahuollosta selviämiseen.
Varmaan elävät heinäsirkat suoraan jostain pöheiköstä.