Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun on vain niin paha olla? Pelkään tekeväni itselleni jotain

Vierailija
10.08.2024 |

Käsittelen pahaa oloa lähtemällä öisin ahdistuksissani ulos. Välillä ajattelen, että en sitten enää palaa, mutta aina olen palannut. Kerran harkitsin vakavissani talvella järveen menoa ja soitin kriisipuhelimeen. Häpeän niin syvästi kaikkea, mitä olen itselleni tehnyt. Olen viillellyt, lyönyt ja nälkiinnyttänyt itseäni. Aviomiehelle en uskalla puhua mistään, koska hän on uhannut erolla, jos vielä itken ja avauduin asioista. Usein hän myös pilkkaa ja sanoo, että mun ajatukset on huomionhakua. Jos vaikkapa itken yksin ja tulee kysymään miksi itken ja vastaan, että vihaan itseäni. 

Taustalla on koulukiusaamista, syömishäiriö, traumaattinen kasvatus, huonoja suhteita, lapsettomuus ja krooninen kipusairaus. Nämä kaikki ovat aiheuttaneet masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön. Terapia on alkamassa kai syksyllä, jos psykiatri myöntää luvan kuntoutuspsykoterapiaan. Kun kävin tutustumassa terapeuttiin, hän katseli mua säälivästi ja kurtisti kulmiaan. En ole kovin innoissani, että käyminen hänen luonaan auttaisi tähän olotilaan. 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kumppani dissaa, kuulostaa ilkeältä vai eikö osaa tukea. Ei apu tule terapiasta hetkessä, vaatii malttia. Itsehoito-oppaat Mielenterveystalon sivuilta kannattaa katsoa, jos ei joku ole jo maininnut niistä. 

Vierailija
4/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sen terapeutin kulmien kurtistaminen tarkoitti hänen mietiskelyä, hän kenties pohti sinua, kuunteli ja sisäisti itselleen.

Toivotaan että saat sinne luvan kuntoutukseen.

Elämä on paljon kasannut sinuun kipupisteitä mut jospa niitä avaamalla oöo kevenee, valostuu.

Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
5/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa sen terapeutin kulmien kurtistaminen tarkoitti hänen mietiskelyä, hän kenties pohti sinua, kuunteli ja sisäisti itselleen.

Toivotaan että saat sinne luvan kuntoutukseen.

Elämä on paljon kasannut sinuun kipupisteitä mut jospa niitä avaamalla oöo kevenee, valostuu.

Kaikkea hyvää sinulle!

...olo kevenee.

Vierailija
6/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa, tuo suhde ei paranna hyvinvointiasi. Liiku. Syö tasapainoisesti. Jätä viina pois, vaikka tiukkaa tekisi. Nuku riittävästi jos voit. Keskity asioihin jotka tuo sinulle iloa ja ihmissuhteisiin joista saat voimaa. Piirrä, maalaa, kirjoita, juokse, tanssi, laula, huuda, puhu - mikä ikinä on sinulle sopiva keino purkaa tunteita ulos. Lääkitys voi auttaa pahimmasta ulos, muttei yksin toki pidemmällä tähtäimellä ratkaise mitään.

Vierailija
7/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta asumaan itsekseen. Ole ja olet elämäsi tärkein ihminen. Aloita terapia ja kerro kaikki. Raakana. Ei ole mitään hävettävää eikä hävittävää. Jos terapeutti on joku marimekko-Täti tms. vaihda ja vaadi traumaterapiaan erikoistunutta. Syö karkkia, jäätelöä ihan mitä vaan mistä tykkäät, jotta saat jostain energiaa. 

Vierailija
8/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halauksia ja kuunteleva olkapää sinulle 

Vierailija
9/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviomies on iso syy sun pahoinvointiin. Uskalla

kokeilla omia siipiäsi. Et tarvitse elämääsi rumentamaan ihmistä, joka ei tue sinua, ei kohtele empaattisesti vaan pilkkaa ja pelottelee. Et ole hänelle tärkeä muutoin kuin hänen oman pahoinvointinsa likaämpärinä. 

Vierailija
10/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kallistuisin ajatukseen, että kulmien kurtistaminen saattoi viitata mietiskelyyn, pohdintaan. Toivon että saat apua, koeta antaa sille mahdollisuus avoimin mielin. Parisuhteesi valitettavasti ei kuulosta siltä, että siinä saisit tarvitsemaasi tukea ja kuuntelijaa. 

Niin kauan kuin on elämää, on aina toivoa paremmasta. Mutta jos itselleen päättää jotakin tehdä, ei enää ole paluuta. Toivottavasti jaksat.

Vierailija
11/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista, olen otettu huomioistanne.

On ristiriitaista, että miehen mukaan minä olen narsisti ja käytän henkistä väkivaltaa aina kun suutun tai olen surullinen jostain ja kerron siitä. Murehdin siis jatkuvasti sitä, että olenko narsisti. Hän sanoo, että jos en muutu niin kaikki läheiseni jättävät minut. Hän uhkailee erolla toistuvasti, mutta väittää, ettei minulla olisi mitään paikkaa, jonne mennä. Hän sanoo, että jos en muutu niin hän jättää minut. Hän omistaa asuntomme, mutta maksan vuokraa. Minulla on kuulemma paljon enemmän menetettävää kun hänellä. 

Silti rakastan häntä. 

Ap

Vierailija
12/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kommenteista, olen otettu huomioistanne.

On ristiriitaista, että miehen mukaan minä olen narsisti ja käytän henkistä väkivaltaa aina kun suutun tai olen surullinen jostain ja kerron siitä. Murehdin siis jatkuvasti sitä, että olenko narsisti. Hän sanoo, että jos en muutu niin kaikki läheiseni jättävät minut. Hän uhkailee erolla toistuvasti, mutta väittää, ettei minulla olisi mitään paikkaa, jonne mennä. Hän sanoo, että jos en muutu niin hän jättää minut. Hän omistaa asuntomme, mutta maksan vuokraa. Minulla on kuulemma paljon enemmän menetettävää kun hänellä. 

Silti rakastan häntä. 

Ap

Kuulostaa siltä, että sun miehes on se narsisti.

Vierailija
13/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies itse on narsisti kun mitätöi täysin sinun tarpeesi ja esineellistää sinua helpoksi ja pirteäksi kumppaniksi jolla ei saa olla inhimillisiä tunteita 

Vierailija
14/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on puoliso, joka ei kestä itkuasi ja avautumistasi, olet valitettavasti väärän ihmisen kanssa.

Sinun täytyy avautua hänelle ns. isosti. Tee se ystävällisesti ja kerro rakastavasi häntä, mutta ole rehellinen negatiivisista tunteistasi. Jos mitään ymmärrystä ja empatiaa ei löydy, siirry maksamaan vuokraa toisaalle. 

Pahan olosi syyt voivat olla menneisyydessä ja muualla kuin miehessäsi, mutta jos tunteesi eivät saa tilaisuutta nousta pintaan ilman syyllisyyttä, eheytymisen mahdollisuutta ei ole.

Vaikutat tiedostavalta ja herkältä ihmiseltä. Toivon että elämäsi kääntyy parempaan suuntaan. Voimia ja luja halaus!

Vierailija
15/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö poikaystäväsi historiastasi? Jos tietää, niin ihmettelen kyllä hieman hänen välinpitämättömyyttään. Parisuhde ei tietenkään voi olla mikään terapiasuhde, mutta normaali tukeminen, lohduttaminen ja kuunteleminen silloin tällöin kuuluu kyllä asiaan. Jos tarvitset mt ongelmista johtuen päivittäistä lohduttajaa ja kuuntelijaa, ei puoliso ole tietenkään enää oikea osoite. 

Suosittelen ulkoilemaan päiväaikaan, yöaikaan ajatukset tuppaavat sukeltamaan synkempiin vesiin ja ongelmat kasvavat vuorten kokoisiksi. 

Jos ulkoilu, urheilu, huomion suuntaaminen itsestä johonkin muuhun toimintaan, sauna tai kylmä suihku, pieni hemmottelu, rauhoittava musiikki jne eivät auta, on syytä tukeutua järeämpiin keinoihin eli  ammattiapuun (kuten kriisipuhelin) ja lääkitykseen (yksityiseltä psykiatrilta saat toimivan lääkityksen välittömästi). Myös päihteiden mahdollinen käyttö on syytä jättää kokonaan pois, samoin kaikki alakuloa ja masennusta lietsova musiikki, nettiryhmät, pelit, jne. 

Olet kokenut hyvin kivuliaita ja raskaita asioita, vaikeampia kuin olet pystynyt (yksin?) kestämään ja käsittelemään. Itsensä satuttaminen eri tavoin on hetkellisen helpotuksen hakemista, kun ei enää jaksa tai osaa etsiä muita keinoja tuskansa poistamiseksi. Se on hyvin inhimillinen reagointitapa kun ihminen joutuu henkisesti liian koville. Tavallaanhan se on myös sisäänpäin kääntynyttä väkivaltaa, joten täytyy selvittää, miksi mieleen on kasautunut niin syvää itseinhoa tai vihaa. 

Terapian suhteen älä luo ennakko-odotuksia. Kokeile ja katsele muutama kerta, jos ei toimi, vaihdat terapeuttia lennosta, niin tehdään usein. Se on henkilökemioista kiinni pitkälti tuo homma. 

Toivottavasti löydät pian hyödyllistä apua ongelmiisi ja kovasti voimia sekä lohdutusta!

Vierailija
16/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun aikasi, että voit huonosti. Ota kaikki apu vastaan. Jaksatko etsiä asunnon itse? Hae apua, olisiko jonkinlaisia vertaisryhmiä paikkakunnallasi?

Et ole yksin. Älä jää yksin. 

Vierailija
17/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos terapeutin kanssa ei tulevaisuudessa synkkaa, voit pyytää jos saisit toisen terapeutin. Kuulostat ihanalta ihmiseltä ja toivon, että olosi paranee hiljalleen. Voimia

Vierailija
18/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuutisti voit hakeutua päivystykseen. Älä jää yksin! 

Vierailija
19/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin tunnistaa siitä, että haukkuu muita narsistiksi.

Vierailija
20/39 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, mikä mies. Todellakin sinulla on paikka minne mennä, jos vain haluat itsellesi sellaisen etsiä. Lopetat vuokranmaksun aviomiehellesi nyt heti. Sano vaikka että et voi maksaa ilman kuittia vaan tarvitset tositteet menoistasi Kelaa varten kun on tuo terapiakin tulossa ja joudut siihen hakemaan Kelan tuen. Eikä hän varmasti suostu kuittia kirjoittamaan, koska ei kyllä ole maksanut 30 % veroja noista sinun maksamistasi vuokrista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi