Ikean työntekijöiden nimikyltissä mainitaan sukupuoli
Kävin tänään Ikeassa. Kassahenkilön nimineulassa luki etunimi ja "she/they". Miksi pronominit mainitaan, ja mitä tuo tarkoittaa?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin. Kai sen pitäisi olla she/her?
No ei. They sanaa voi käyttää esim. sukupuolettomasta tai muunsukupuolisesta henkilöstä tai henkilöstä jonka sukupuolta ei tiedetä tai muutoin haluta korostaa. Her sopii vain naiseen. Minusta oikein tervetullut uudistus koska nykyään kenestäkään ei voi päällisin puolin tulkita mitä sukupuolta kyseinen ihminen edustaa. Vähentää varmasti paljon väärinymmärryksiä ja awkward tilanteita joissa esim. asiakas kutsuisi vahingossa väärällä termillä ja sitten joutuisi selittämään omaa sukupuoli-identiteettiään tuntemattomalle korjatakseen tilanteen.
Ei asiakkaan tarvitse tietää myyjän sukupuolta tai termejä. On asiakkaan nolaamista korjata väärä termi tai valistaa identiteeteistä. Se ei nyt vaan kuulu asiakaspalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. They sanaa voi käyttää esim. sukupuolettomasta tai muunsukupuolisesta henkilöstä tai henkilöstä jonka sukupuolta ei tiedetä tai muutoin haluta korostaa. Her sopii vain naiseen. Minusta oikein tervetullut uudistus koska nykyään kenestäkään ei voi päällisin puolin tulkita mitä sukupuolta kyseinen ihminen edustaa. Vähentää varmasti paljon väärinymmärryksiä ja awkward tilanteita joissa esim. asiakas kutsuisi vahingossa väärällä termillä ja sitten joutuisi selittämään omaa sukupuoli-identiteettiään tuntemattomalle korjatakseen tilanteen.
No kuka puhuttelee toista ihmistä 3. persoonassa? Olisi muuten helpompaa, jos noissa nimilapuissa ja vastaavissa lukisi herra/rouva/neiti tms. Niitä titteleitähän voidaan käyttää suorassa keskustelussa. JOS siis sukupuolen/sukupuoli-identiteetin tms. esiintuominen on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä jaksaisi ärsyyntyä, asiakkaana tai työntekijänä. Sanoisin varmaan työntekijänä, että voitte kirjoittaa siihen mun pronominikohtaani "call me whatever you like".
Joillekin ihmisille tuo on niin kovin tärkeää, oli sitten myyjä tai asiakas, mutta jos tuollaisella lisäyksellä saa pidettyä heidät tyytyväisinä, niin samapa se.
Sinun vähättelevä asenteesi kertoo että olet etuoikeutetttu cis, joka ei ole kokenut sekunttiakaan vaikeuksia elämässään. Vain kultalusikka suussa syntynyt itsekeskeinen henkilö voi möläyttää tuollaisen aivopierun, jossa sukupuoli-identiteetti on "whatever you like" yhden tekevä asia.
Mitä ihmettä sukupuoli-identiteetillä on tekemistä asiakaspalvelutilanteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä jaksaisi ärsyyntyä, asiakkaana tai työntekijänä. Sanoisin varmaan työntekijänä, että voitte kirjoittaa siihen mun pronominikohtaani "call me whatever you like".
Joillekin ihmisille tuo on niin kovin tärkeää, oli sitten myyjä tai asiakas, mutta jos tuollaisella lisäyksellä saa pidettyä heidät tyytyväisinä, niin samapa se.
Sinun vähättelevä asenteesi kertoo että olet etuoikeutetttu cis, joka ei ole kokenut sekunttiakaan vaikeuksia elämässään. Vain kultalusikka suussa syntynyt itsekeskeinen henkilö voi möläyttää tuollaisen aivopierun, jossa sukupuoli-identiteetti on "whatever you like" yhden tekevä asia.
Mitä ihmettä sukupuoli-identiteetillä on tekemistä asiakaspalvelutilanteissa?
Minä en ymmärrä sitäkään, miksi etäpalavereissa ja -konferensseissa jotkut mainostavat pronominivalintojaan ja sitä kautta sukupuoli-identiteettiään. Mihin sitä tietoa tarvitaan? Jos minä puhun siinä tilanteessa sellaisen ihmisen kanssa, hän on minulle pelkkä "sinä", eikä minua muutenkaan kiinnosta, mikä hän on sukupuoleltaan tai mitä kuvitelmia hänellä on itsestään. Wokettaminen on pähkähullua. Ihan sama kuin jos mainostaisi horoskooppimerkkiään, mieliväriään ja sitä, mitä puoluetta kannattaa. Ketä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Woke-firmat boikottiin vaan. Samoin kaikki yksilöt jotka asioivat Ikeassa.
Rajua. Yksilönä taidan hakea samalla sekä jännitystä elämään että puolukkahilloa paikallisesta IKEAsta heti alkuviikosta. Boikotin vaikutukset varmaan tulee vähän viivellä, vai mitä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks hitossa joku ikean myyjä alkais omaa identiteettiään jollekin asiakkaalle selittään? Mitä se sille asiakkaalle kuuluu tai vähänkö sitä kiinnostaa. Ei liity mitenkään siihen, millaisen lampun asiakas haluaa ostaa. Myyjä (vai aspojako nekin nykyään on, myyjähän on vähättelyä ja aspa jotain TOOOOOSI hienoa) voisi ihan ajatella, että asiakas on asiakas, häntä palvellaan ja hän on mielipiteensä kanssa oikeassa, kun se on sen asian perimmäinen tehtävä, AS niin kuin asiakas, PA niin kuin palvelu. Plus olemme Suomessa, myyjä on sinä, hän tai se. Jollei mikään noista kelpaa, niin aina voi käyttää sitä nimeä, joka nimikyltissä lukee, Mirja-myyjä tai Pekka kassalla.
Täällä Ruottin puolella han hon ja demokratian nimissä hen
Ei niissä kylteissä ole kysymys mistään sukupuoli-identiteeteistä, vaan siitä, että sinne on palkattu tukirahoilla joukko mielenterveyskuntoutujia, jotka erotetaan normaaleista myyjistä tuolla hassulla pronominilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Woke-firmat boikottiin vaan. Samoin kaikki yksilöt jotka asioivat Ikeassa.
Rajua. Yksilönä taidan hakea samalla sekä jännitystä elämään että puolukkahilloa paikallisesta IKEAsta heti alkuviikosta. Boikotin vaikutukset varmaan tulee vähän viivellä, vai mitä luulet?
Ja minä päätän tällä hetkellä, että haluankin tuoda esiin itsestäni kaikille sen, minkä tunnen olevani, toisin kuin se miltä näytän ja miltä tähän asti on tuntunut, että olen nainen. Tänään tunnen itsessäni syvästi ja vakavasti, että olen skorpioni, koska tunnen yhteyttä tähtitaivaaseen ja horoskooppimerkkiini. Ettehän vain kukaan viittaa minuun hän-pronominilla, naisena tai kaksijalkaisena, minä haluan tänään olla SE. Huomenna ehkä tunnen olevani yhtä luonnon kanssa, ajatukseni ovat alhaisia ja myrkyllisiä, joten koen olevani matelija, kyykäärme. Muistakaa, ettette kutsu minua ihmiseksi ettekä kaksijalkaiseksi.
Ikea wokettaa. Hieroo gender-ideologiaa asiakkaidensa naamaan. Älä osta Ikeasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiko suomeksi/ ruotsiksi/ saameksi
Mitäpä siinä lukisi suomeksi?
Hän/se?
-Toi
Tampereen kaupungille työllistettyjen nimikyltissä on tuleva eliminoimispäivämäärä.