Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vaiheessa perhe lakkaa olemasta lapsiperhe?

Vierailija
22.02.2023 |

Havahduin vasta äskettäin siihen, että en ole missään vaiheessa identifioitunut lapsiperheelliseksi, vaikka meillä on lapsi. Luulisin, että johtuu siitä kun niitä on vain yksi, ja se on ollut helppo ja vaivaton, ja aika on vaan mennyt niin nopeasti. Ehkä vaikutti myös, että meillä oli aika liuta koti- ja lemmikkieläimiä, joten lapsi tuli tavallaan siihen vain joukon jatkoksi.

En ole siis esimerkiksi ajatellut, että jos julkisuudessa puhutaan lapsiperheiden asioista tai jotain mainostetaan lapsiperheille, että sehän itseasiassa koskee meitä.

No, nyt kun vihdoin tajusin asian, niin aloin myös miettiä, että kuinka pitkään vielä olemme lapsiperhe. Lapsi täyttää ensii kuussa 12 v. ja on 150 cm fiksu teini. Missä menee lapsiperheen raja? Lukiossa? Täysi-ikäisyydessä? Kotoa pois muuttamisessa?

Kiinnostaisi myös kuulla, miten muilla on mennyt sen hahmottamisessa, että pariskunta muuttuukin perheeksi. Tuntuiko teistä esimerkiksi heti kun lapsi oli syntynyt, ja jotain vaikka mainostettiin perheille, että kivaa, tuohan on tarkoitettu meille?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanhan lapsen kanssa saa parkkeerata markettien perheparkkipaikoille? Olisiko siinä raja?

Vierailija
2/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene välillä tuletuu ulos,niin pääsi avautuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotias teini? Varmaan 15-vuotiaana sitten jo vanhus.

Vierailija
4/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole enää alaikäisiä.

Vierailija
5/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhe on perhe, jossa alaikäisiä.

Vierailija
6/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viimeinenkin lapsi täyttää 18v niin lasun uhka väistyy, eli perheestä tulee taas täysivaltainen normaali perhe.

Vierailija
7/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11-vuotias teini? Varmaan 15-vuotiaana sitten jo vanhus.

No kohta. Jotenkin on yhtäkkiä kasvanut. Siitä on tullut tiedostava ja fiksu ja juttelee asioista joista olen ihan pihalla. Leikkii vielä kavereidensa kanssa, mutta enemmän kiinnostavat tubettajat ja kirjat ja tietokonepelit. Osa luokkalaista ei kuulemma enää edes leiki.

Tietysti se on vielä nyt lapsi, mutta jos 12 vuotta on vilahtanut ohi hetkessä, niin ei se enää kauaa ole...  :( Ehkä tämä on jotain tyhjenevän pesän pelkoa.

-ap

Vierailija
8/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on eri asia kuin lemmikit. Lemmikkien kanssa ei tarvita neuvolaa, päiväkotia tai leikkipuistoa, jotka on selkeästi lapsiperheiden "asioita".

Minusta on aika hyvä nyrkkisääntö, että jos paikka tai tapahtuma on sellainen, että siellä on liki eksklusiivisesti  0-7 -vuotiaille sopivaa ohjelmaa tai tekemistä, niin se on selkeästi lapsiperheille tarkoitettu. Mä en kahden teinin vanhempana enää lähtisi minnekään Fröbelin palikoiden keikalle tai paikallisen 4H-kerhon poniratsastustapahtumaan.

Minä ja puoliso oltiin perhe jo ennen lasta.

Vierailija
9/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viimeinen lapsi tulee täysi-ikäiseksi ja saa täydet oikeudet omaan itseensä.

Vierailija
10/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ikeasti kiinnostaisi kuulla, että oliko muille ihan selvää heti ensimmäisen lapsen syntyessä, että nyt me olemme lapsiperhe. Vai tajusiko joku muukin vasta sitten kun alkoi murehtia lapsen kasvamista? Vai tajusiko joku mahdollisesti vasta nyt kun luki tämän keskustelun?

En oikeasti ollut koskaan vaan tullut ajatelleeksi asiaa.

Vierailija
11/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun perheessä on pelkkiä aikuisia (yli 18 v) ette ole enää lapsiperhe.

Vierailija
12/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Lapsiperhettä' yleisenä määritteenä  käytetään papereissakin lähinnä vain tilastoissa.

Puhekielessä sille ei juurikaan ole sanana tarvetta. 

(ei sanota esim. " Kävin tänään lapsiperhe Virtasilla " tai , "Tunnetko lapsiperhe Peltoset?)

Vierailija
13/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on eri asia kuin lemmikit. Lemmikkien kanssa ei tarvita neuvolaa, päiväkotia tai leikkipuistoa, jotka on selkeästi lapsiperheiden "asioita".

Minusta on aika hyvä nyrkkisääntö, että jos paikka tai tapahtuma on sellainen, että siellä on liki eksklusiivisesti  0-7 -vuotiaille sopivaa ohjelmaa tai tekemistä, niin se on selkeästi lapsiperheille tarkoitettu. Mä en kahden teinin vanhempana enää lähtisi minnekään Fröbelin palikoiden keikalle tai paikallisen 4H-kerhon poniratsastustapahtumaan.

Minä ja puoliso oltiin perhe jo ennen lasta.

Minä en koskaan ajatellut, että oltiin miehen kanssa perhe kaksistaan, vaikka oltiin naimisissakin. Se taas johtuu ehkä siitä, että alettiin seurustelemaan niin nuorina, jolloin perhejutut olivat vielä kaukaisia. Lapsen myötä on tuntunut, että ollaan perhe, mutta ei erityisesti lapsiperhe.

Meidän lapsi ei ollut varsinaisessa päivähoidossa koskaan, kun hoito järjestyi työaikojen, isovanhempien ja päiväkerhon avulla. Lastentapahtumatkin ovat jääneet aika vähälle, kun asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. Ponitalutusta olen tosin itsekin ollut järjestämässä.

Vierailija
14/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapset pakottavat vanhain kotiin ja muuttavat sun asuntoon.

Vierailija
15/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittelyn tarve ? kirjoitti:

'Lapsiperhettä' yleisenä määritteenä  käytetään papereissakin lähinnä vain tilastoissa.

(ei sanota esim. " Kävin tänään lapsiperhe Virtasilla " tai , "Tunnetko lapsiperhe Peltoset?)

En jotenkin saa nyt välitettyä sitä mitä ajan takaa, joten yritän keksiä pari esimerkkiä:

- Jos uutisissa vaikka puhutaan, että lapsiperheet sitä ja tätä, niin tunnetteko, että uutinen koskee sinua?

- Tai jos tulee kylpylämainos, jossa on lapsia pulikoimassa ja kerrotaan kuinka lapsiperheille on hiiholomalla perhealennus, niin tuleeko olo että mainos on kohdennettu sinulle?

- Tai jos vaikka citymarketissa on joku perhepäivä, niin ilahdutko, että kiva kun järjestetään tuollaista meille?

- Entäs se lapsiperheiden parkkiruutu, kehtaatko käyttää sitä?

Missä vaiheessa (raskautta? vauva-aikaa? taaperovaihetta?) vastaus em. kysymyksiin muuttui myöntäväksi?

Kun minä olen tähän asti ohittanut tuollaiset jutut vähän kuin niissä olisi puhuttu ryhmästä "keihäänheittäjät" tai "sotaveteraanit", vaikka ne ovatkin koskeneet minua ja meidän perhettä.

Vierailija
16/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittelyn tarve ? kirjoitti:

En jotenkin saa nyt välitettyä sitä mitä ajan takaa, joten yritän keksiä pari esimerkkiä:

- Jos uutisissa vaikka puhutaan, että lapsiperheet sitä ja tätä, niin tunnetteko, että uutinen koskee sinua?

- Tai jos tulee kylpylämainos, jossa on lapsia pulikoimassa ja kerrotaan kuinka lapsiperheille on hiiholomalla perhealennus, niin tuleeko olo että mainos on kohdennettu sinulle?

- Tai jos vaikka citymarketissa on joku perhepäivä, niin ilahdutko, että kiva kun järjestetään tuollaista meille?

- Entäs se lapsiperheiden parkkiruutu, kehtaatko käyttää sitä?

Missä vaiheessa (raskautta? vauva-aikaa? taaperovaihetta?) vastaus em. kysymyksiin muuttui myöntäväksi?

Kun minä olen tähän asti ohittanut tuollaiset jutut vähän kuin niissä olisi puhuttu ryhmästä "keihäänheittäjät" tai "sotaveteraanit", vaikka ne ovatkin koskeneet minua ja meidän perhettä.

Kuulostaa oudolta, ihan kuin et olisi ymmärtänyt 12 vuoteen että sulla on lapsi. Ei todellakaan ole tuntunut samalta. Heti kun eka lapsi syntyi, olimme tietenkin lapsiperhe. Nyt meillä on kuopus 15v, ja enää ei tunnu että olemme lapsiperhe, kun mielestäni 15v ei enää ole lapsi. Mutta virallisesti tietenk olemme, meillä on alaikäinen lapsi ja saammehan lapsilisääkin.

Vierailija
17/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ikävä kyllä että lapsi ja äitiys ei ole sulle kovin tärkeä asia.

Vierailija
18/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi täyttää 13, thirTEEN, niin hän on teini.

Vierailija
19/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että lapsi tuli vain eläinten jatkoksi? Ja nyt vasta 12 vuoden jälkeen tajuat olevasi lapsiperheen äiti? No ei todellakaan ole samanlaisia tuntemuksia, onneksi.

Vierailija
20/22 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti olen kokenut olevani äiti. Ei se liity ollenkaan siihen, että tämä lapsiperhejuttu meni minulta vähän ohi. Lapsi oli pitkään toivottu, sillä minulla oli kaksi keskenmenoa ennen häntä. Hoidin häntä 3 vuotta kotona ja sen jälkeen olin osa-aikaisena kunnes lapsi meni kolmoselle. Mies matkusti paljon ennen koronaa, joten olimme lapsen kanssa pitkiä aikoja ihan kaksistaan, kun hän oli pieni. Olen ollut juuri se äiti, joka on ommellut naamiaisasut itse joka vuosi sekä halloweeniksi että wapuksi, ja jolla on pinterestissä ideakansiot kaikista lapsen synttärijuhlista.