Voiko mies pelätä rakkautta
Voiko mies, jota petetty kipeästi aiemmassa suhteessaan, pelätä niin paljon, että vaikka olisi ihastunut/rakastumassa naiseen, menisi paniikkiin ja jättäisi kaiken sikseen ilman selityksiä?
Toivoisin asiallisia vastauksia, kiitos.
Kommentit (63)
Toki voi. Mutta ei sellaisen miehen kanssa kannata ryhtyä suhteeseen, ei tule ikinä toimimaan. Yleensä taustalla traumaa enemmänkin, joten ei yksinkertaisesti ole välttämättä kykyä parisuhteeseen. Rakkaus on vakaata ja viisasta eikä perustu pelkästään tunteisiin. Ketä tahansa kohtaan voi tuntea mitä tahansa, eri asia on, onko yhteiselle elämälle mitään tasapainoista perustusta.
Kokemusta on ja hukkaan menivät ne vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voi olla, että tajusi ettei tunteet olleetkaan aitoja.
Tai että ystävällisyys tulkittiin väärin ja hän pakenee. Esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Naiset joskus luulottelevat itselleen noin, mutta oikeasti jos mies ei vaikuta kiinnostuneelta hän ei ole kiinnostunut. T. nainen
Siinä taas nainen yrittää sanoittaa miehen ajatukset vailla minkäänlaista tietoa todellisuudesta.
Tasan tarkkaan mies voi panikoida. Naisen on tehtävä valinta haluaako vielä yrittää ja voittaa sitä kautta miehen luottamuksen vai luovuttaako. Moni valitsee helpoimman tien.
Helpoin tie on tässä kohtaa viisain tie. Ei kenenkään tarvitse voittaa toisen luottamusta. Traumatisoituneet puhuvat näin. Aika näyttää onko toinen luottamuksen arvoinen, mutta jos lähtökohta on epäluottamus niin silloin kannattaa juosta ja lujaa. Ongelmia tiedossa. Aikuinen tasapainoinen mies ei käyttäydy noin. Hän luottaa itseensä eikä pelkää omia tunteitaan.
Yleensä tuollaiset on tekosyitä.
Ellei sitten todella ole pahasti traumatisoitunut. Silloin et häntä voi pelastaa, hänen täytyy selvittää päänsä itse. Sinua tulisi sattumaan pahoin ja lopulta saatat itse löytää itsesi terapeutin huoneesta.
T: kokemusta on. Kesti pitkään toipua kumppanista jolla oli traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Naiset joskus luulottelevat itselleen noin, mutta oikeasti jos mies ei vaikuta kiinnostuneelta hän ei ole kiinnostunut. T. nainen
Siinä taas nainen yrittää sanoittaa miehen ajatukset vailla minkäänlaista tietoa todellisuudesta.
Tasan tarkkaan mies voi panikoida. Naisen on tehtävä valinta haluaako vielä yrittää ja voittaa sitä kautta miehen luottamuksen vai luovuttaako. Moni valitsee helpoimman tien.
Tässä aikuinen nainen sanoitti kokemuksiaan pojista. Aikuinen mies tietää mitä hän haluaa ja näyttää sen terveellä tasapainoisella tavalla. Pojat leikkivät on/off leikkejä ja ovat pelokkaita. Joskus traumatisoituneita, mutta se ei ole uuden naisen vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää mitään miehistä ja kehittelet vain heistä tunnevammaisia kuvitelmia. Eli siis miesvihaaja.
Minä olin sellaisen pettämistä ja valhesirkuksen kohteena monta vuotta. Kyllä todellakin vaikutta siihen miten vuorovaikutan naisten kanssa sitten kun lähdin eron jälkeen taas treffailemaan. Vasta viimeisen parin vuoden aikana olen saanut itseni kunnolla kasaan enkä enään pelkää uusia ihmissuhteita.
M30
Ei. Tämä on elämän tuomaa viisautta. Terve mies näyttää kiinnostuksensa. Ei yksikään tasapainoinen aikuinen nainen haluaa alkaa leikkimään kissa-hiiri-leikkejä. Minkä takia nainen alkaisi jahtaamaan miestä, joka ei näytä kiinnostustaan? Jos miehellä on pelkoja, niihin kannattaa hakea apua. Ei ole naisen tehtävä parantaa niitä. Minulla meni myös vuosia selvitä parista suhteesta ja olin myös tuollaisessa vaiheessa, jossa koin, että menneisyys vaikutti treffailuun. Jatka paranemista, se on sen arvoista. Sitten ei tarvi enää pelätä vastakkaista sukupuolta vaan voi luottaa omaan arvostelukykyyn. Silloin voit miehenä seisoa tukevasti omilla jaloillasi eikä sinun tarvitse kuormittaa naista peloillasi - annat ajan näyttää onko hän luotettava. Sanat on tyhjiä, teot näyttää totuuden.
N31
Yleensä ihminen joka pelkää läheisyyttä ja rakkautta on jo lapsena niin haavoitettu ettei osaa enää luottaa.
Sitä on vaikea yrittää korjata. Luottamusta voi yrittää rakentaa pikkuhiljaa, mutta se on niin suuri ja hidas työ eikä takuita ole että onnistuu joten kannattaa miettiä haluaako vihkiä elämäänsä siihen.
Yleensä nämä ovat kuin siilejä, piikit pystyssä ja nyrkit valmiina. En jaksaisi alkaa yrittää. Monet luulee voivansa korjata näin haavoittuneen mutta pettyvät.
En tiedä ap teidän tilanteestanne, mutta kyllä niin voi käydä, että rakkaus ja varsinkin sitoutuminen pelottaa, vaikka tahtoa olisi. Läheisyys tuo kipeät tunteet ja kokemukset pintaan. Meille mieheni kanssa kävi niin molemmille kun olimme menossa kihloihin, mutta selvisimme siitä puhumalla ja laittamalla suhteen tauolle. Lähipiirissä oli ystäviä, jotka olivat aikoinaan kokeneet samaa, ja jotka kertoivat meille kokemuksistaan. Meitä auttoi ystävien tuki ja tilanteen hyväksyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan, kiinnostuneeltahan ihastunut mies tietysti vaikuttaa.
En haluaisi nyt naisten arvailuja, vaan onko jollekin miehelle koskaan käynyt näin. Voiko liian suuret tunteet pelottaa liikaa?
Kannattaa kuunnella toisten naisten kokemuksia. Sinun aloituksesta paistaa se, että haluat antaa miehelle mahdollisuuden, mutta itsekin jo epäilet. Mies voi olla hyvä, mutta menneisyyden painolasti tulee mukana. Terve, tasapainoinen mies viestii aikeensa niin selvästi, että sinun ei tarvitse epäillä. Rakkaus on vakaata ja tämä lähtökohta ei ole vakaa. Odota, että joku vakaa, hyvä mies haluaa jonakin päivänä sinun olevan rakastettu ja hyvinvoiva, ei epäilevä. Aloituksen mies on jännämies, joka vetää sinua puoleesi, koska et ole kokenut vakaata rakkautta. Trust me, been there done that. Miehet on mahtavia. Terveet ja tasapainoiset. Muut ansaitsevat myötätuntoa ja paranemista. Sen he voivat tehdä vain itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi nyt naisten arvailuja, vaan onko jollekin miehelle koskaan käynyt näin. Voiko liian suuret tunteet pelottaa liikaa?
Kyllä.
Mies
Onko katsomaton kortti jäänyt vaivaamaan jälkikäteen? Onko tullut tunne, että jotain tärkeää tuli missattua?
Kiitos asiallisesti vastanneille. -ap
Hankala sanoa.. En ehkä kumminkaan koska koen niiden naisten myös olleen hieman erilaisia kuin mitä oikeasti haen ja kaipaan. Tämä mielestäni liittyy siihen miten rikki olin. En ollut vielä ihan saanut itseäni rakennettua uudell
Ihmiset ei ole kortteja. Jos toisesta ei ole varma, voi olla varma ettei itse ole oikea tälle. Jos korttien katsomisella tarkoitetaan tutustumista, niin on toki harmillista jos ei uskaltanut, kun ei ollut kypsä olemaan suhteessa. Ja itseään terveellä tavalla rakastava nainen ei ala anomaan toista tutustumaan itseensä. Hän tietää olevansa hyvä ja rakastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olette tapailleet? Kertoo ihmisestä myös paljon, jos selittämättä katoaa. Tarpeellista informaatiota ihan sen kannalta, että haluatko itse todella yrittää ihmisen kanssa, joka kiperän paikan tullen ottaa jalat alleen?
Kuukausia. Siinä ajassa jo ehtii puolin ja toisin tutustua toiseen, Tiesin, että siellä takana on melkoinen möykky, mutta tämä ghostaaminen sen jälkeen ,kun oli selvää, että tunteita on puolin ja toisin, yllätti. -ap
Juokse
Kyllä. Tarkoitan sitä orasvaa rakkauden tunnetta, joka on siinä vaiheessa kun ihastumisen jälkeen on "jo" vähän kiintynyt toiseen ja elää mielikuvassa, että tunne on monipuolista mutta alitajunta työntää mieleen varoituksia siitä, että odota vain, niin nainen ilmoittaa, että halua sittenkin vain olla vain kavereita, ehkä jopa ystäväsi tai vain kohteliaampi ja huomaavaisempi kuin hän, joka päättäisi lopulta ghostata, joita viimeisebä mainitults onneksi olen vielä säästynyt. Koputtaa puuta
Mutta lopputuloksena taas se, että vieläkään en saa mahdollisuutta edetä ja olla lopulta parisuhteessa, vaan saan jatkaa sinkkuna, kuten ni-in monesti ennenkin.
Yrittäen jaksaa olla kiitollinen siitä, että joidenkin naisten (ja miesten) kanssa sentään olen voinut muodostaa vastavuoroisia muita ihmissuhteita kuin parisuhteita.
Eivät ne, ei yksikään niistä tietenkään ole sama kuin parisuhde Sen yhden ja Erirtyisen kanssa mutta ni-in merkittäviä, että on vaikea löytää sanoja, joilla heitä kuvata, ainakaan lyhyesti
Pelkään sitä, että en kelpaa taaskaan rakkauteen ja olemaan toiselle se yksi ja erityinen.
Pelkään koska en ymmärrä miksi juuri minun kohtaloni on ja on ollut se, joka taas huomaa yhden kesän menneen sinkkuna.
Mutta uhriutua en ajatellut, sillä ei kenelläkään ole, eikä voi olla mikään valvollisuus rakastaa minua, saati haluta edetä kanssani parisuhteeseen.
Pelästyminen ja paniikkiin meneminen on ihan mahdollista.
Mutta tuollainen ghostauskäytös on lapsellista. Hän olisi helposti voinut laittaa vaikka tekstarin tai sähköpostiviestin, missä kertoo ettei halua jatkaa tapailua.
Olisi hienoa, jos meille opetettaisiin, että tunteet ei ole lähellekään riittävä syy olla kenenkään kanssa Niin moni nainen tippuu tähän kuoppaan. Yksinkertaisesti: vaikka molemmilla olisi tunteita, ei kannata ryhtyä suhteeseen jos toinen ei kohtele sinua hyvin. Niin yksinkertaista se on, vaikka itselläkin meni vuosikausia ymmärtää tämä.
N31
Naiset romantisoi liikaa tuollaista käyttäytymistä. Aina ajatellaan, että mies olisi jotenkin peloissaan ja siksi käyttäytyy noin. On tullut teillä liikaa katsottua romanttisia elokuvia.
Totuus on se, että jos on ghostannut niin todennäköisesti on löytänyt uuden naisen, jonka kanssa on taas kivaa ja uutta. Tulee sitten taas takas kun ketään muutakaan ei ole paikalla.
Tehtäköön nyt kaikille teorioitaan esittäneille selväksi, että EI, en ole jahdannut, tehnyt itseäni tykö, fantasioinut, jahdannut, kampittanut, kepittänyt , yrittänyt parantaa tai rakastaa terveeksi varattua valepukkia.
Kyseessä oli kahden aikuisen, hiljakseen edennyt, tasa-arvoinen suhteenalku, joka päättyi yllättäen, kun kävi ilmi, että molemmilla oli tunteita toisiaan kohtaan.
En pyytänyt spekulointia siitä, että mikä olisi voinut olla syynä, koska kukaan ei tiedä asioita itseäni paremmin. Alkuperäinen kysymykseni oli, että onko mahdollista, että mies olisi voinut pelätä rakkautta niin paljon, että perääntyi, että onko joku mies kokenut sellaista. Sain muutaman asiallisen vastauksen. Kiitos niistä!
Ja vielä tiedoksi, että Ei, en jahtaa, en yritä lähentyä, en yritä jatkaa alkanutta. Yritän vain ymmärtää tapahtunutta ja herkän miehen mielentilaa.
Vierailija kirjoitti:
Tehtäköön nyt kaikille teorioitaan esittäneille selväksi, että EI, en ole jahdannut, tehnyt itseäni tykö, fantasioinut, jahdannut, kampittanut, kepittänyt , yrittänyt parantaa tai rakastaa terveeksi varattua valepukkia.
Kyseessä oli kahden aikuisen, hiljakseen edennyt, tasa-arvoinen suhteenalku, joka päättyi yllättäen, kun kävi ilmi, että molemmilla oli tunteita toisiaan kohtaan.
En pyytänyt spekulointia siitä, että mikä olisi voinut olla syynä, koska kukaan ei tiedä asioita itseäni paremmin. Alkuperäinen kysymykseni oli, että onko mahdollista, että mies olisi voinut pelätä rakkautta niin paljon, että perääntyi, että onko joku mies kokenut sellaista. Sain muutaman asiallisen vastauksen. Kiitos niistä!
Ja vielä tiedoksi, että Ei, en jahtaa, en yritä lähentyä, en yritä jatkaa alkanutta. Yritän vain ymmärtää tapahtunutta ja herkän miehen mielentilaa.
Todennäköisemmin mies löysi uuden ja lähti sen perään. Lopeta miehen käyttäytymisen romantisoiminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tarkoitan sitä orasvaa rakkauden tunnetta, joka on siinä vaiheessa kun ihastumisen jälkeen on "jo" vähän kiintynyt toiseen ja elää mielikuvassa, että tunne on monipuolista mutta alitajunta työntää mieleen varoituksia siitä, että odota vain, niin nainen ilmoittaa, että halua sittenkin vain olla vain kavereita, ehkä jopa ystäväsi tai vain kohteliaampi ja huomaavaisempi kuin hän, joka päättäisi lopulta ghostata, joita viimeisebä mainitults onneksi olen vielä säästynyt. Koputtaa puuta
Mutta lopputuloksena taas se, että vieläkään en saa mahdollisuutta edetä ja olla lopulta parisuhteessa, vaan saan jatkaa sinkkuna, kuten ni-in monesti ennenkin.
Yrittäen jaksaa olla kiitollinen siitä, että joidenkin naisten (ja miesten) kanssa sentään olen voinut muodostaa vastavuoroisia muita ihmissuhteita kuin parisuhteita.
Eivät ne, ei yksikään niistä tietenkään ole sama kuin parisuhde Sen yhden ja Erirtyisen kans
Hyvä, että et halua uhriutua tietoisesti. Tuollainen kokemusmaailma mitä kuvaat, on kuitenkin uhrin kokemusmaailma ja näkökulma. Sinun kohtalosi, siis kokemuksesi, on seurauksia omista valinnoistasi. Opettele tunnistamaan terve rakkaus. Terveet ja tunne-elämältään tasapainoiset ihmiset ovat harvassa, mutta ihmissuhteet eivät ole arpapeliä. Terveen suhteen löytämiseksi voi tehdä paljon, vaikka ihmiset voivatkin toki aina yllättää. Kun opettelet tunnistamaan tasapainoiset ihmiset ja voit itse hyvin, ei tarvitse pettyä ja haavoittua ihmissuhteissa uudestaan ja uudestaan. Voi rauhassa tutustua potentiaalisiin ihmisiin ilman pelkoja.
Tässä on vähän ikävä kalskahdus sellaisesta, että joku on saanut toisen juoksemaan perässään ja perääntyy itse pelin kuumennuttua liikaa. Ja se toinen vain tunkee tykö yhä enemmän kun olettaa, että omia tunteitaan se poloinen vain pelkää. Minä kyllä opetan hänelle rakkautta!
Aina, jos joku perääntyy tai alkaa ottaa etäisyyttä, pitäisi sitä kunnioittaa. Hänellä on syynsä joita sinä et voi lukea päällepäin, ja toisen rakkauspelko on lopulta kaikkein kaukaahaetuin syy. Hän voi olla peluri. Varattu. Olet ymmärtänyt hänet väärin. Ei kiinnostunut. Mitä vaan. Tunnehäiriöinen. Anna olla.