Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ole tarkkana, vauvaperheeseen ei pääse noin vain

Vierailija
10.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20083690

Ronja Salmi lataa täydeltä laidalta.

Vastasyntynyttä haluaa kaikki katsomaan. Niin luulee Ronja.

Tuo ruokaa, älä syö, ihastele hulluna vauvaa, älä neuvo, lähde pois pian. Tämä oli tietysti vain alkua. Ronja kertoo vielä monta tapaa, joilla vieras voi mogata.

Ronja itse mogaa pahasti. Hän ei tajua, että vieraat tulevat velvollisuudentunnosta. Hän ei käsitä olla siitä kiitollinen.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus. Anopeille vois lähettää tuon jo synnärillä.

Vain anopeille? Miten se oma äiti? Heille vaikuttaakin olevan usein kokonaan eri säännöt ja vaatimukset. 

Vierailija
42/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan päästänyt ketään muuta katsomaan vauvaa kuin isovanhemmat.

Ylisuojelua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän lapsiperheitä, missä lapset ovat äärimmäisen jalustalle nostettuja ja toisaalta suojeltuja. Ovat varmaan huomanneet ajan kuluessa, että ystävät ovat ns. jättäneet rauhaan. Ei tule Pertti-Hilleville traumoja ja pöpöjä. 

Vierailija
44/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun siskopuoli syntyi kun olin 8v ja mun isä päästi mut tapaamaan siskon vasta muutama viikko syntymän jälkeen kun kuulemma vieraat ihmiset ei yleensä ihan pientä vauvaa tule katsomaan. 

No huh. Kun äitipuoleni sai lapsen miehensä kanssa, olivat eronneet isän kanssa aiemmin, niin minut kutsuttiin ekana tai toisena päivänä katsomaan vauvaa.

Vierailija
45/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä uskaltaisi ruokaa viedä, kun nykyään on niin paljon erilaisia ruokavalioita.

On allergiaa, ideologiaa ja vaikka migreenin laukaisevaa ateriaa. 

Miksi sä tuntemattomalle veisit ruokaa? 

No ei me kavereidenkaan kanssa välttämättä allergioista ja sairauksista puhuta. 

En esimerkiksi tiedä onko veljelläni tai hänen vaimollaan allergioita tai muita ruokarajoitteita tai vaikka jotain inhokkiruokia. 

Jos jotain olen vienyt, niin kaupan pullapaketin, sillä siitä löytyy ainesosalistat ja se on helppo viedä vaikka työpaikalle jos ei itse siitä tykkää, mutta että ihan ruokaa alkaisin kokkaamaan ja veisin :D

Vierailija
46/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus. Anopeille vois lähettää tuon jo synnärillä.

Vain anopeille? Miten se oma äiti? Heille vaikuttaakin olevan usein kokonaan eri säännöt ja vaatimukset. 

Vauvaperheessä on toki kaksi anoppia 😌

Vierailija
47/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä uskaltaisi ruokaa viedä, kun nykyään on niin paljon erilaisia ruokavalioita.

Ruuan vieminen on tosiaan haastavaa kun pitäisi tietää etukäteen mikä toiselle sopii. Yhdellä henkilöllä kun saattaa samaan aikaan olla rajoitteita esim. sipulin, kaalin, palkokasvien, viljan ja liha/kalan jne. suhteen + mahdolliset henkilökohtaiset mieltymykset siihen päälle.

Miksi tätä ei vain voi kysyä siltä perheeltä suoraan?

"Voinko tuoda tullessani jotakin? Onko jotain, mistä pidätte oikein paljon niin tuon sitä?"

Jos ei saa kunnon vastausta niin sitten vie vaikka vauvalle vaippoja ja jotain yleismaailmallista, kukkia tai vaikka pari pulloa sokeritonta limsaa 😅 Ei ole niin hankalaa, paitsi jos tekee

Sokerittoman limun saisit kyllä meiltä viedä mennessäsi takaisin. Eli eipä sekään kaikille passaa.

Osalle tulee kukistakin migreeni, että kysyppä sekin etukäteen. Myös vaipoista kannatta kysyä, että tarvitseeko ja mitä kokoa, kun niitä saattaa jo olla.

Vierailija
48/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En esimerkiksi tiedä onko veljelläni tai hänen vaimollaan allergioita tai muita ruokarajoitteita tai vaikka jotain inhokkiruokia. 

Jos jotain olen vienyt, niin kaupan pullapaketin, sillä siitä löytyy ainesosalistat ja se on helppo viedä vaikka työpaikalle jos ei itse siitä tykkää, mutta että ihan ruokaa alkaisin kokkaamaan ja veisin :D

Outoa.

Vierailija
49/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten koskaan keskustele asiasta veljen kanssa? Vuosien aikana kertaakaan ei voi kysäistä vaikka ennen vierailua? 

Vierailija
50/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et?

Ite väänsin lasta kolmatta päivää ilman unta välissä ja olin niin loppu, että kun kävin vessassa niin hoitajat lähes kantoivat. Vasta parin viikon päästä kotiutumisesta sai isovanhemmat (pitkästä matkasta) tulla, että oli voimat palautunut.

Vierailija
51/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä jokin kommunikointiongelma perheessä ja kaveripiirissä? Ette osaa esimerkiksi kysyä asioita?

Vierailija
52/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et?

Ite väänsin lasta kolmatta päivää ilman unta välissä ja olin niin loppu, että kun kävin vessassa niin hoitajat lähes kantoivat. Vasta parin viikon päästä kotiutumisesta sai isovanhemmat (pitkästä matkasta) tulla, että oli voimat palautunut.

No mä olin hätäsektiossa ja huonossa kunnossa pitkään. Silti oli ihanaa kun ihmisiä kävi joka päivä kylässä ja kaikki he auttoivat.

Vierailija
53/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten koskaan keskustele asiasta veljen kanssa? Vuosien aikan

Meillä on paljon muutakin juteltavaa, kuin allergiat ja sairaudet. Onneksi :D

Naurattaa joskus lääkärissä, kun kysytään että onko suvussa tätä tai tuota sairautta? En minä tiedä. Ei meillä ole tapana keskustella mahdollisista sydän- tai suolistosairauksista. 

Vierailija
54/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on mokata.

Mutta siis ei ne vauvaperheet yleensä halua mitään lisäviihdytettäviä kylään. Ennemmin ei ketään, kuin porukkaa mitä pitää palvella. Varsinkin ensimmäisen vauvan kanssa.

Sitten kun vauva on isompi, esim 6kk, käy jo ne viihdytysvierailut. Mutta silloin ketään ei kiinnosta. 

Tämä! Kyllä sitä vauvaa ehtisi vähän myöhemminkin tavata kuin pikkukäärönä, joka tarvitsee paljon unta. Miksei isompi vauva kiinnosta?

Vierailija
55/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten kos

Sydänsairaudet ei ole naurun asia.

Vierailija
56/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain olen vienyt, niin kaupan pullapaketin, sillä siitä löytyy ainesosalistat ja se on helppo viedä vaikka työpaikalle jos ei itse siitä tykkää, mutta että ihan ruokaa alkaisin kokkaamaan

Sydänsairaudet ei ole naurun asia.

Eihän kukaan ole niin sanonutkaan.

Vierailija
57/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain olen vienyt, niin kaupan pullapaketin, sillä siitä löytyy ainesosalistat ja se on helppo viedä vaikka työpaikalle jos ei itse siitä t

No justhan tuossa sanottiin että naurattaa lääkärissä.

Vierailija
58/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et?

No mä olin hätäsektiossa ja huonossa kunnossa pitkään. Silti oli ihanaa kun ihmisiä kävi joka päivä kylässä ja kaikki he auttoivat.

Juu, meitä on erilaisia, vastasinkin vain oman kokemuksen siihen kun joku ihmetteli miksi. Meillä kukaan tuttu ei asu lähellä vaan parin tunnin ajomatkan päässä ja se olisi tarkoittanut yösijan tarjoamista. Itse halusin vain pesiä vauvan ja toki lapsen isän kanssa ihan rauhassa ensin. Eikai tämä väärinkään ole ?

Vierailija
59/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Ronja on oikeassa: pysykää kaukana ja antaa lapsiperheen uupua ihan yksin. Alle kolmessa kuukaudessa se vierailijoista tarkka vanhempi itkee somessa, kun kukaan ei auta eikä ole omaa aikaa eikä parisuhdeaikaa. Voisiko syynä oikeasti olla se, että perhe sulki maailman ulkopuolelleen olettaen, että se pysähtyy heidän takiaan. Ehei, ilo uudesta suvun jäsenestä on lyhytaikainen eikä ketään kovin paljoa kiinnosta 3 kk ikäinen sinappikone, jonka vanhemmat ovat opettaneet kaiken keskipisteeksi.

Se on vauvaperhe 9 kk ajan, joten kun jo heti alussa ilmoitetaan, että lahjat (tässä lista, halvin maksaa 180 e ja sitten olisi nämä juoksurattaat, niillä hintaa on aika lailla, joten siksi olemme jättäneet ne isovanhempien maksettaviksi) ovat pakollisia, vierailu kielletty, niin eipä niitä läheisiä suhteita tunnu syntyvän.

Ronja unohti tuosta jutusta kokonaan äidin kaverit: he saavat tulla ja mennä, sylitellä ja suukotella vastasyntynyttä,

Juurikin näin. En ole vielä mummo enkä edes anoppi mutta minulla on asiasta selvät ajatukset. Pysyn sivussa. Elämä on helpompaa kaikille osapuolille. En tee mitään ilman että erikseen pyydetään. Tekee anoppi niin tai näin, kuitenkin miniän mielestä aina väärinpäin. 

Vierailija
60/62 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes! Jälleen lisää syitä jättää vauvottuneet tuttavat huomioitta! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän