En halua provota tai arvostella ketään, mutta kyllähän amerikkalaisilla on pointti siinä että ajokortti ja luottokortti on osoituksia
kansalaisen eräänlaisesta yhteiskunnallisesta statuksesta.
Jotenkin ne vaan tuntuu sellaiselta normaalilta asiantilalta jotka eivät itsessään aiheuta tunteita, mutta joiden puuttuminen saa heti aikaan kysymyksiä.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kun on ajokortti, mutta ei autoa. Käytän ajokorttia vain henkilöllisyyden todistamiseen. En osaa edes ajaa enää autoa, niin pitkä aika siitä on, kun viimeksi ajoin.
...
Ajokortti ei käy nykyään henkilötodistuksena. Henkilökortti käy.
Ajokortti ei ole VIRALLINEN henkilöllisyystodistus, mutta esimerkiksi äänestäessä tai normipostipaketteja noutaessa se kelpaa. EI kelpaa esim. pankissa tai passia/henkilökorttia noudettaessa...
Eihän kenenkään tarvitse hankkia luottokorttia jos ei halua tai koe sitä tarvitsevansa. Mutta omien turhien luulojen takia ei kannata leimata ketään. Et voi päätellä ihmisen varallisuudesta mitään luottokortin käytön, ajokortin tai sen puuttumisen, auton tai pukeutumisenkaan perusteella.
Meillä on uusi hullu: ajokortti-hullu!
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
No mitäs haluat kysyä? 😄
No en nyt halua alkaa kuulustella ketään, mutta yleisellä tasolla voisi aiheuttaa kysymyksiä esim. siitä että onko joku syy estänyt niiden saannin 🤔 ap
Toisin sanoen sinulla ei ole.
Nuo kaksi ovat olleet helppoja saavutuksia elämässäni. Minusta ystävien saaminen, työllistyminen omalle alalle, harrastuksissa kehittyminen ja opiskelu ovat olleet paljon hankalampia juttuja.
Palstalla on selkeästi nyt aktiivisena joku ajokortti on maailman tärkein asia-juntti jankkaaja
Me ollaan varmaan todella epäilyttävä pariskunta. Mulla ei ole luottokorttia ja miehellä ei ole ajokorttia ja kumpaankaan ei ole syynä rahattomuus. Mä otin luottokortin, kun olin opiskelijana ammattikorkeassa. En tehnyt sillä mitään, mutta otin, kun oli siihen aikaan ilmainen. Nykyään kuuluu vaan kalliimpaan palvelupakettiin ja en halua maksaa turhasta ylimääräisiä palvelumaksuja, niin luovuin siitä. Pärjään debit-kortilla. Ei ole vielä tullut tilannetta, että olis luottoa tarvinnut. Mies ei ole koskaan ajanut ajokorttia. Töissä liukuma, ja on päässyt sinne pyörällä ja julkisilla. Tekee asiantuntijatyötä, josta osan etänä. Liikkuu paljon vapaa-ajalla pyöräillen ja juosten. Ei ole tarvinnut pakosti autoa mihinkään. Olishan se tietty hyvä hätävara, et olis kaksi kuskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö luottokortti ole merkki siitä, että ihminen elää epävakaasti ja tarvitsee luottoa silloin tällöin, ei siis mikään hyvä merkki.
Aika vaikea käyttää erilaisia nettipalveluita ilman luottokorttia Tilata netistä tavaraa ulkomailta jne.
Tilasin just Saksasta koiralle ruokaa. Ei ollut mitään ongelmaa. Tilaukset hoituu myös debit Masterilla tai Visalla samoin kuin olen nostanut rahaa ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö luottokortti ole merkki siitä, että ihminen elää epävakaasti ja tarvitsee luottoa silloin tällöin, ei siis mikään hyvä merkki.
Ei. Minulla on luottokortti, jolla maksan aina lomamatkat. Luottokortissa on kattava matkavakuutus, mutta matkasta täytyy olla suurin osa maksettuna luotolla jotta vakuutus aktivoituu. Kun luoton maksaa kokonaan pois viimeistään ekana eräpäivänä niin ei mene edes mitään kuluja.
Myöskin se, jos matkatoimisto tai lentoyhtiö keikahtaa, niin saat rahasi takaisin jos olet maksanut luottokortilla etkä käteisellä. Käteisellä maksanut tuskin saa rahojaan takaisin, koska yksityishenkilö on häntäpäässä kun konkurssipesän mahdollisia varoja jaetaan.
Joihinkin tuotteisiin saa pidemmän takuun kun sen maksaa luottokortilla.
Joten itse sanoisin, että luottokortti on oikein fiksun ihmisen valinta jos matkustelee tai ostelee neti
Tästä syystä meille riittää miehen kortti. Sen kautta on maksettu matkat. Mä en matkustele ulkomailla koskaan yksin ja muuta syytä en ole löytänyt, että maksaisin kortista tai palvelupaketista enemmän kuin debit-kortista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea käyttää erilaisia nettipalveluita ilman luottokorttia Tilata netistä tavaraa ulkomailta jne.
Tilasin just Saksasta koiralle ruokaa. Ei ollut mitään ongelmaa. Tilaukset hoituu myös debit Masterilla tai Visalla samoin kuin olen nostanut rahaa ulkomailla.
Ei itselläkään oe ollut tilauksissa mitään ongelmaa. Luotto yhtiöt visa tai mastefgard verifioi nuokin kortit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ajokortin puute muista kuin taloudellisista syistä on epäilyttävää.
Vaikkapa siitä syystä, että asuu ison kaupungin keskustassa, jossa on toimiva joukkoliikenne?
Minulla on ajokortti, mutta en ole ajanut kolmeenkymmeneen vuoteen. Ihan turha läpyskä...
Samaa tulee kuultua autottomalta kaverilta, joka aina kovasti kelpaa autokyytiä mökkireissuille ja muihin rientoihin. Ei hesassa kuulemma mitään autoa tarvitse, ihan turhaa rahanmenoa, julkisilla pääsee ihan hyvin jne.
Sanomattakin varmaan selvää, ettei bensarahaa tms. tältä tule.
Molempia tarvitsee, jotta voi vuokrata auton.
Luottokorttia voi käyttää myös maksuaikakorttina, ja kuten moni mainitsi niin luottokortti tuo enemmän turvaa - myös niissä nettiostoksissa. Vai tarkistatteko nettikaupan taloudellisen tilanteen joka kerta ostosta tehdessänne? Itse tilasin debitkortilla isosta, ulkomaisesta nettikaupasta ja jouduin yhden tuotteen palauttamaan. Hyvitystä sainkin odotella kuukausitolkulla, koska yritys oli maksuvaikeuksissa.
Ajokortti on välttämättömyys ja se on myös henkilöllisyystodistus. Käy henkkareista kotimaan lennoilla ja joka paikassa missä henkilöllisyyden tarvitsee todistaa. Meillä päin ei pysty julkisilla kulkemaan. Jos ei ole ajokorttia, niin sitten voi hankkia henkilöllisyystodistuksen. Näillä pärjää kotimaassa.
Pankki- ja luottokortit ovat erillisiä kortteja ja luottokortti on lähes pakollinen. En mene nyt tähän Amerikan credit score systeemiin syvemmälle, mutta luottokortit, luottorajat ja luoton käyttöasteet kertovat paljon ihmisen taloudellisen tilan ja maksukyvyn. Luottokortin käyttö on turvallisin maksusysteemi, eikä pankkikorttia tule käytettyä koskaan.
En halua provota tai arvostella ketään, mutta....
Niinpä niin, et halua. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
No mitäs haluat kysyä? 😄
No en nyt halua alkaa kuulustella ketään, mutta yleisellä tasolla voisi aiheuttaa kysymyksiä esim. siitä että onko joku syy estänyt niiden saannin 🤔 ap
Hain Nordealta luottokorttia, en saanut. Hylkyä ei perustella. Minulla ei ole maksuhäiriömerkintöjä.
Ehkä näin, ehkä ei. Mutta onko mitään poinntia siinä periamerikkalaisessa ajattelussa, että status jq ulkokuori merkkaavat oikeasti mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan aivan päinvastoin: sinun kykyysi hoitaa asiasi luotetaan niin paljon että sinulle ollaan valmiita lainaamaan rahaa minä hetkenä hyvänsä, ilman erillistä lainahakemusta ja tilasi tarkastusta joka ainoa kerta.
Kyllä se pikemminkin on epäilyttävää jos joutuu käyttämään luottokorttia. Kertoo ainakin sen että on pa
Sinulla on siis kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
En tajua ajokorttia. Sain sen annettuna, varattomampi tuttu tienasi sen itse. En ole koskaan hankkinut autoa, enkä näe pointtia muuttaa maaseudulle, missä sitä tarvitsisi. Käy jotenkin sääliksi sukulaisia lapsiperheitä, jotka ajelevat autolla ympäri Suomea vaan siksi, että on se auto. Lapset kuvittelevat että tapahtuu jotain tärkeää ja hyödyllistä, kun iskällä on auto ja iskä ajaa autoa täysin turhaan, keksimällä keksittyyn sukulaistapaamiseen
Oletpa henkisesti lattea.
Vierailija kirjoitti:
Milläs te varaatte hotellihuoneet ulkomailta jos ei ole luottokorttia.
En käy ulkomailla.
Entä jos ei tee lainalla mitään. On talo ja asunto. On varallisuutta, jota kannattaa muuttaa rahaksi ajoittain, vuokratuloa, yrityksestä tuloa.... joo, yrityksellä on muuten kahteenkin paikkaan luottokortteja, pankkiin ja polttoaineyhtiölle. Pitäisi kyllä ottaa varmaan toiseenkin polttoaineyhtiöön, jos Neste sattuu menemään nurin... tai ehkä tj käy sitten maksamassa kaikkien autojen tankkaukset vaik siinä lähiabc:lla pankin myöntämällä luottokortilla. Vain noihin pa-kortteihin mulla ois käyttöoikeus, mutta en ajaa enää koskaan autoa... ja niillä pystyy maksamaan vain polttoainetta tai autotarvikkeita.