En halua provota tai arvostella ketään, mutta kyllähän amerikkalaisilla on pointti siinä että ajokortti ja luottokortti on osoituksia
kansalaisen eräänlaisesta yhteiskunnallisesta statuksesta.
Jotenkin ne vaan tuntuu sellaiselta normaalilta asiantilalta jotka eivät itsessään aiheuta tunteita, mutta joiden puuttuminen saa heti aikaan kysymyksiä.
Kommentit (113)
Aika heikkoa jos tarvitsee luottokorttia. Riittää kun on rahaa pankkitilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö luottokortti ole merkki siitä, että ihminen elää epävakaasti ja tarvitsee luottoa silloin tällöin, ei siis mikään hyvä merkki.
Aika vaikea käyttää erilaisia nettipalveluita ilman luottokorttia Tilata netistä tavaraa ulkomailta jne.
Ihan hyvin olen saanut tilattua ulkomailta jo noin 15 vuoden ajan kaikenlaista ilman luottokorttia. Debit-kortti ja PayPal riittää.
Ajokorttia en tarvitse miljoonakaupungissa, jossa julkinen liikenne toimii 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Eikö luottokortti ole merkki siitä, että ihminen elää epävakaasti ja tarvitsee luottoa silloin tällöin, ei siis mikään hyvä merkki.
Ei, vaan aivan päinvastoin: sinun kykyysi hoitaa asiasi luotetaan niin paljon että sinulle ollaan valmiita lainaamaan rahaa minä hetkenä hyvänsä, ilman erillistä lainahakemusta ja tilasi tarkastusta joka ainoa kerta.
Suomalaisillahan on sellainen luksus kuin pankkitili mitä ei kaikilta USA:ssa löydy :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan aivan päinvastoin: sinun kykyysi hoitaa asiasi luotetaan niin paljon että sinulle ollaan valmiita lainaamaan rahaa minä hetkenä hyvänsä, ilman erillistä lainahakemusta ja tilasi tarkastusta joka ainoa kerta.
Kyllä se pikemminkin on epäilyttävää jos joutuu käyttämään luottokorttia. Kertoo ainakin sen että on pa
Vierailija kirjoitti:
Entä kun on ajokortti, mutta ei autoa. Käytän ajokorttia vain henkilöllisyyden todistamiseen. En osaa edes ajaa enää autoa, niin pitkä aika siitä on, kun viimeksi ajoin.
...
Ajokortti ei käy nykyään henkilötodistuksena. Henkilökortti käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea käyttää erilaisia nettipalveluita ilman luottokorttia Tilata netistä tavaraa ulkomailta jne.
Meikä on tilannut ihan debitillä ulkomailta vaikka mitä, ei siihen luottokorttia tarvita.
Ainoa koska ollaan luottokorttia tarvittu on auton vuokraaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kun on ajokortti, mutta ei autoa. Käytän ajokorttia vain henkilöllisyyden todistamiseen. En osaa edes ajaa enää autoa, niin pitkä aika siitä on, kun viimeksi ajoin.
...
Ajokortti ei käy nykyään henkilötodistuksena. Henkilökortti käy.
No olen käynyt ajokortilla äänestämässä ja hakenut postista paketteja, muusta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
No mitäs haluat kysyä? 😄
No en nyt halua alkaa kuulustella ketään, mutta yleisellä tasolla voisi aiheuttaa kysymyksiä esim. siitä että onko joku syy estänyt niiden saannin 🤔 ap
Joo on. Ajokortin saamisen on estänyt se ettei ole käynyt autokoulua tai ollut kenenkään opetettavana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ajokortin puute muista kuin taloudellisista syistä on epäilyttävää.
Vaikkapa siitä syystä, että asuu ison kaupungin keskustassa, jossa on toimiva joukkoliikenne?
Minulla on ajokortti, mutta en ole ajanut kolmeenkymmeneen vuoteen. Ihan turha läpyskä...
Vierailija kirjoitti:
Ei. Minulla on luottokortti, jolla maksan aina lomamatkat. Luottokortissa on kattava matkavakuutus, mutta matkasta täytyy olla suurin osa maksettuna luotolla jotta vakuutus aktivoituu. Kun luoton maksaa kokonaan pois viimeistään ekana eräpäivänä niin ei mene edes mitään kuluja.
Myöskin se, jos matkatoimisto tai lentoyhtiö keikahtaa, niin saat rahasi takaisin jos olet maksanut luottokortilla etkä käteisellä. Käteisellä maksanut tuskin saa rahojaan takaisin, koska yksityishenkilö on häntäpäässä kun konkurssipesän mahdollisia varoja jaetaan.
Joihinkin tuotteisiin saa pidemmän takuun kun sen maksaa luottokortilla.
Joten itse sanoisin, että luottokortti on oikein fiksun ihmisen valinta jos matkustelee tai ostelee netin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä hyvin toimii pankkikortilla. En ole koskaan kokenut tarvetta hankkia luottokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Meillä on rahaa ja hyvät tulot ja maksetaan esim matkat luotolla. Silloin luottokorttifirma kärsii tappiot jos firma menee konkurssiin eikä jää omaksi tappioksi. Luotolla ostaessa on monesti myös tuotetakuu joka on hyvä esim hintavissa silmälaseissa.
Milläs te varaatte hotellihuoneet ulkomailta jos ei ole luottokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
No mitäs haluat kysyä? 😄
No en nyt halua alkaa kuulustella ketään, mutta yleisellä tasolla voisi aiheuttaa kysymyksiä esim. siitä että onko joku syy estänyt niiden saannin 🤔 ap
Kaikki ei koe autoilua tärkeäksi. Tiedän moniakin ihmisiä kenellä ei ole ajokorttia ja se on ihan ok.
Minulla itselläni taas ei ole luottokorttia, koska en ole ikinä tarvinnut sellaista. Tilillä on aina paljon rahaa. Olisi siinä kortissa varmaan joitain etuja, kuten takaisinmaksu jos ostaa ulkomailta, mutta en ole jaksanut vaivautua hakemaan korttia siltikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu se ihan tavallisella depit-kortillakin. Mulla ei ole koskaan ollut luottokorttia ja olen kohta 50 v.
Vierailija kirjoitti:
SUomalaisille on jäänyt lamasta joku velkapelko, vaikka velalla on se vaikutus, että se mahdollistaa vaurastumisen.
Velassa on yleensä kuluja, jotka vaurastuttavat velan myöntäjää. Minua ei ole velka millään tavalla auttanut vaurastumaan. Omaisuutta on enemmän kuin riittävästi. Ja ajokortin vei sairaus, joten en vaurastu senkään avulla enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä tilaisin jotain ulkomailta? Kaiken välttämättä tarvittavan saa kyllä Suomessa kaupastakin. Lisäksi silloin voin tukea kotimaisia yrityksiä niin tuotteen valmistajana kuin myyjänä.
Vierailija kirjoitti:
Milläs te varaatte hotellihuoneet ulkomailta jos ei ole luottokorttia.
Kaikki ei käy ulkomailla. Virossa ollaan joskus varattu hostelli ja ilman luottokorttiakin onnistui.