Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren aikuisen kohtelu kaupassa

Vierailija
10.08.2024 |

Aikuinen lapseni muutti tänä kesänä omaan asuntoon. Tämän vuoksi on käyty erityisen paljon niin huonekalu- kuin elektroniikkakaupoissa.

Koska Suomen verotussysteemi on niin tyhmä, että voin ihan hyvin ostaa lapselleni asioita kaupassa, mutta en antaa suoraa rahaa hänen tililleen ilman pelkoa ylimääräisistä veroista, niin on usein tehty niin, että nuori on itse hoitanut asiointia kaupassa ja mä olen tullut paikalle pankkikortin kanssa maksamaan. Ollaan nimittäin huomattu, että jos menemme kaksin kauppaan, niin myyjät puhuvat minulle, ei sille tavaran käyttäjälle. 

Myyjissä on ollut valtavasti eroa. Moni puhuu nuorelle kuin toisen luokan kansalaiselle, joka turhaan tulee häiritsemään myyjän työrauhaa. Saavatko myyjät mitään hyötyä itselleen siitä, että saavat myytyä tavaroita, vai onko se vaan hyvä, jos kauppoja ei tule? Sama myyjä, joka on aiemmin ollut mielin mielin minulle, on nuorelle suorastaan vitt*mainen. 

Eli myyjille tiedoksi, se parikymppisen näköinen tyyppi voi olla ihan älyttömän hyvä asiakas, joka voi ostaa tavaraa usealla tonnillakin, jos myynti on hyvää ja vie rahansa muualle, jos myyjä kohtelee huonosti.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimielisyys kostautuu aina lopulta.

Vierailija
2/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä voi samaistua. Lapset 24 ja 20 v saavat palvelua, vaikka mä roikun lompakkona mukana. Koska HE itse ovat aktiivisia, kyselevät, testaavat ja ihmettelevät.

Tervehtivät ensin ja antavat asikaspalvelun tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut että jälkeläistäsi on kohdeltu huonosti. Mutta tietäsitpä miten myyjiä kohdellaan? Ihmiset on nykyaikana tosi ilkeitä. Toivottavasti saitte kuitenkin kaiken tarvittavan ostettua.

Vierailija
4/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät ovat myös vastuussa onnistuneista kaupoista niin, ettei asiakas palaa takaisin vaihtamaan tuotetta siksi kun ei ymmärtänyt mitä ostaa. Jos sinä vanhempana notkut mukana maksajana on ilman muuta selvää, että myyjä kohdentaa puheensa sille joka kaupasta viime kädessä vastaa. Voit auttaa omaa lastasi neuvomalla, miten kauppaa tehdään. Nythän ette ole missään karkkihyllyn ääressä, jonne lapsi pääsee kauhomaan eri värisiä nappuloita pussiinsa. Lapsesi on ymmärrettävä takuut, ostajan vastuu, kyettävä arvioimaan sopiiko tavara hänen kämppäänsä, hoito-ja ylläpito-ohjeet jne. Kaikki ne yleensä kysytään myyjältä, jos liikkeessä palvellaan ajan kanssa. 

Kaikki tämä opitaan kodeissa ja jos lapsesi on tottunut vain ottamaan on korkea aika ryhtyä kasvamaan aikuiseksi sinun ohjauksessasi.

Vierailija
5/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Niin?

Vierailija
6/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä voi samaistua. Lapset 24 ja 20 v saavat palvelua, vaikka mä roikun lompakkona mukana. Koska HE itse ovat aktiivisia, kyselevät, testaavat ja ihmettelevät.

Mäkin komppaan tätä. Jos on vanhempi mukana, osa myyjistä kyllä alkaa puhua sille vanhemmalle, mutta kun lapsi alkaa hoitaa puhumista, kyllä se myyjäkin ymmärtää.

Vierailija
7/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuori siis on aina etukäteen katsonut, mistä tuotteesta on kiinnostunut ja haluaa sitten kysyä siitä lisää tai onko muita vastaavia tuotteita tms. Ei meinaa irrota tietoa. Esim. kun olimme pesukonekaupoilla,  myyjä vaan totesi, että kai sitä voi ottaa minkä koneen vaan, kun pyykki kuitenkin pitää viedä äidille pestäväksi, heh, heh.  Kun sinnikkäästi kysyi, että olisiko suositella kuivausrumpua sen koneen päälle, niin myyjän mukaan rumpua ei tarvita heti, vaan sen voi ostaa myöhemminkin, jos innostuu pesemään pyykkiä, harva innostuu.

Olin suunnilleen suu auki ihmetyksestä, että mitä ihmettä sä puhut. Ei ostettu.

Ap

Vierailija
8/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa. Verottaja ei teidän tilejä syynää. 

Vierailija
9/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, myyjissä on eroja vaikka olen tällainen vähän vanhempi täti ihminen. 

Vierailija
10/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuori siis on aina etukäteen katsonut, mistä tuotteesta on kiinnostunut ja haluaa sitten kysyä siitä lisää tai onko muita vastaavia tuotteita tms. Ei meinaa irrota tietoa. Esim. kun olimme pesukonekaupoilla,  myyjä vaan totesi, että kai sitä voi ottaa minkä koneen vaan, kun pyykki kuitenkin pitää viedä äidille pestäväksi, heh, heh.  Kun sinnikkäästi kysyi, että olisiko suositella kuivausrumpua sen koneen päälle, niin myyjän mukaan rumpua ei tarvita heti, vaan sen voi ostaa myöhemminkin, jos innostuu pesemään pyykkiä, harva innostuu.

Olin suunnilleen suu auki ihmetyksestä, että mitä ihmettä sä puhut. Ei ostettu.

Ap

Huh, no onpa asiakaspalvelua. Elektroniikkaliikkeissä (powerit ja muut) olen itsekin törmännyt huonoon asiakaspalveluun, mutta esim. huonekaluliikkeissä en. Poweriin en omassa kaupungissani enää mene, asiakkaan tyhmänä pitämistä ja turhien palvelujen pakkomyyntiä siellä vain on.

Vierailija
11/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyjät ovat myös vastuussa onnistuneista kaupoista niin, ettei asiakas palaa takaisin vaihtamaan tuotetta siksi kun ei ymmärtänyt mitä ostaa. Jos sinä vanhempana notkut mukana maksajana on ilman muuta selvää, että myyjä kohdentaa puheensa sille joka kaupasta viime kädessä vastaa. Voit auttaa omaa lastasi neuvomalla, miten kauppaa tehdään. Nythän ette ole missään karkkihyllyn ääressä, jonne lapsi pääsee kauhomaan eri värisiä nappuloita pussiinsa. Lapsesi on ymmärrettävä takuut, ostajan vastuu, kyettävä arvioimaan sopiiko tavara hänen kämppäänsä, hoito-ja ylläpito-ohjeet jne. Kaikki ne yleensä kysytään myyjältä, jos liikkeessä palvellaan ajan kanssa. 

Kaikki tämä opitaan kodeissa ja jos lapsesi on tottunut vain ottamaan on korkea aika ryhtyä kasvamaan aikuiseksi sinun ohjauksessasi.

Ok, eli myyjät kuvittelevat, että 20 v yliopisto-opiskelija ei pysty ymmärtämään tällaisia ja puhuvat kuin lapselle. (Ulkonäöstä voi iän suunnilleen päätellä ja aika moni tuon ikäinen on opiskelija.) Siksi juuri en notku vieressä, vaan usein ihan muualla, jotta nuori voi hoitaa asian itsenäisesti.

Ap

Vierailija
12/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa myyjistä saa provikkaa, osa ei. En ole huomannut lasten kohdalla tällaista ohittamista, mutta kodinkoneostoksilla myyjä on ohittanut mut täysin ja alkanut selittää miehelle niitä kodinkoneen ominaisuuksia. Ja jos itse sanon jotain, niin myyjä ei kuule tai kuuntele vaan miehen pitää sanoa kaikki sanomani uudestaan. 

Appiukko oli kerran vastaavassa tilanteessa sanonut myyjälle, että myyjän pitää kyllä kuunnella anoppia, koska anopin mielipide ratkaisee mikä kone otetaan vai otetaanko mitään.

Vierailija
13/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, myyjissä on eroja vaikka olen tällainen vähän vanhempi täti ihminen. 

On todellakin eroa. Tässä kylässä on saman alan liikkeitä, ja yksi käy yhdessä, toinen toisessa palvelun vuoksi. On ollut liike, jossa palveltiin nuorempia ja vanhempi oli ilmaa.

Nyt hyvillä ansioilla oleva aikuinen lapseni asioi siinä liikkeessä, jossa sai hyvää palvelua ja asiallista neuvoa jo lapsena, siinä toisessa vain jos ei edes netistä voi muuten tilata.

Vierailija
14/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Verottaja ei teidän tilejä syynää. 

Kyllä meille voi ola rehellinen ja kertoa ettei voi laittaa lapsensa tilille rahaa koska tämä saa kela-tukia. 😂

Vierailija
15/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut että jälkeläistäsi on kohdeltu huonosti. Mutta tietäsitpä miten myyjiä kohdellaan? Ihmiset on nykyaikana tosi ilkeitä. Toivottavasti saitte kuitenkin kaiken tarvittavan ostettua.

Itsellä on mokemusta myyjän työstä 90-luvulla. Kyllä kohtelu silloinkin oli kamalaa. Tämä lapseni itse asiassa on itsekin myyjä, pari vuotta tehnyt sitä työtä opintojen ohessa/kesätyönä. 

Ap

Vierailija
16/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä taas toisenlainen kokemus. Kävin (käyn vieläkin, mutta en nuorena...) nuorena miehenä paljon äitini henkisenä ja fyysisenä kaupassa, koska isäni kuoli kun olin nuori. 

Ehkä 16 vuotiaasta lähtien kaikki puhuivat ensisijaisesti minullle. Varsinkin autokauppoilla olen joutunut ties kuinka montaa joutunut sanomaan myyjälle, että älä minulle puhu, minä en ole se asiakas.

Vierailija
17/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen myyjä voi tahollaan miettiä miksi se ostaminen on siirtynyt nettiin. Sohvan nuori kävi koe istumassa ihan yksin  ja sekin tilattiin kaiken muun lisäksi netistä kotiinkuljetuksilla opiskelupaikkakunnalle. 

Vierailija
18/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä taas toisenlainen kokemus. Kävin (käyn vieläkin, mutta en nuorena...) nuorena miehenä paljon äitini henkisenä ja fyysisenä kaupassa, koska isäni kuoli kun olin nuori. 

Ehkä 16 vuotiaasta lähtien kaikki puhuivat ensisijaisesti minullle. Varsinkin autokauppoilla olen joutunut ties kuinka montaa joutunut sanomaan myyjälle, että älä minulle puhu, minä en ole se asiakas.

Odotinkin koska tulee eka kommentti autokauppiaista. 😂

Vierailija
19/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet ihmiset antaa ulkonäön vaikuttaa. Nuoriin vieläpä ollaan ennakkoluuloisia ja pidetään räkiksinä.

Mä muistan joskus yhdessä kauppakeskuksessa jonkun iäkkäämmän avautuneen yhdelle itku kurkussa, että häneen suhtaudutaan ala-arvoisesti asiakkaana puhelinkaupoilla. 

Mun äiti hermostui kerran kaupoilla, kun hänet sivuutettiin kassalla ja otettiin toiset hänen ohitseen.

En edes mainitse mikä tukkuliike kyseessä, mutta mut käännytettiin ovelta heti pois ja sanottiin, että hoida asia netissä. 

Mä oon kolmekymppinen ja oonhan sitä loistavaa ja paskaa asiakaspalvelua saanut elämäni aikana. 

Kaikki ihmiset eivät ole kovin reiluja toisiaan kohtaan, vaikka ihan asiallisia ihmisiä toiset osapuolet ovat.

Vierailija
20/37 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori on selkeästi oman vanhempansa kanssa ostoksilla niin myyjä varmaan puhuu (oletetulle) maksajalle, koska arvelee, että hän viime kädessä tekee ostopäätöksen, esim. voi päätyä kalliimpasnkin vaihtoehtoon myyjän suosituksesta? Tässä on hyvä tilaisuus nuoren opetella sitä reippautta, myyjälle voi oikein hyvin sanoa, kuka on ostopäätöstä tekemässä, kysellä aktiivisesti jne. Toki jos saman tuotteen saa muualtakin samaan hintaan niin miksei käyttäisi aikaan kaupoissa kiertelyynkin, mutta jos ostopäätöstä tietystä tuotteesta on jo kotona mietitty niin reippaasti vaan suu auki ja kysymään niitä tietoja  mitä netistä ei selvinnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä