Miksi myrkkykasveja panikoidaan mediassa nyt
Osa noista tosi myrkyllisistä kasveista on ollut Suomessa iät ja ajat. Ei ole isompaa vaaraa ollut, kun on opetettu lapsille ,mikä on vaarallinen kasvi tai sieni. Lisänä on puutarhoihin istutetut myrkylliset kasvit, joista myös on tiedetty vaarallisuus.
Miksi nyt media panikoi, kuin asia olisi uusi? Myrkkykeisoa on ollut uimarantojen lähellä aina. Nyt jopa suljetaan uimarantoja, pääotsikoissa on uutisena, että jopa vantaanjoesta on sitä löytynyt. Ei herranjestas mitä luonnosta vieraantumista on tapahtunut. Aika tyhmää porukkaa on näköjään tän palstan ulkopuolellakin.
Kommentit (29)
Herkkää porukkaa nykyään,mieli pahoitetaan joka asiasta
Monet eivät yksinkertaisesti tunnista kasveja saati myrkkykasveja. Tällaisia torveloita on Suomi pullollaan, etenkin kun sisälukutaidottomuudestakin uutisoidaan, joten on enemmänkin tyhmää olettaa kaikkien tietävän kaiken mahdollisen luonnossa.
Ja koska suomalaiseen tapakulttuuriin kuuluu murjottaa, välttää vuorovaikutusta myrkkykasvia hiplaavan ihmisen kanssa, niitä myrkytyksiä sitten oikeastikin tapahtuu. Sitten somessa uikutetaan, miten yhteiskunta ei tee mitään ja auta.
Ihmettelin minäkin, miksi juuri nuo kyseiset myrkkykeisot ovat uutisaihe, kun niitä ja muita myrkkykasveja kasvaa vaikka missä. Seuraavaksi voisi tehdä jutun vaikka meidän uhkarohkeasta perheestä, joka käy mökillä ja uimassa myrkkykeisoja uhmaten eikä edes vaivaudu kitkemään niitä. Extremeä.
Vierailija kirjoitti:
Siis tiedätkö, mä kuulin just että seurakunta järjestää perheille "metsäkylpyjä".
Mennään vauvan kanssa luontoon, siis metsään, kun vanhemmat ei uskalla yksin mennä. Sitten lapsi saa koittaa, miltä esim. tuntuu havunneulaset, ja välttämättä vanhemmat ei uskalla koskea niihin ja pelkää niiden pistävän.
Ai mitä, ihminenkö voi vieraantua luonnosta?
Olen toiminut oppaana ja tavannut niin paljon ihmisiä, jotka eivät uskalla mennä metsään. Pelätään eksymisen lisäksi villieläimiä, joiden uskotaan runsaan somehehkutuksen jälkeen kyttäävän puskissa ekaa ihmisuhriaan. Jos siis joku haluaa lähteä metsäretkelle se on iso juttu, että joku ylipäätään haluaa ylittää pelkonsa ja todeta miten luonnossa pärjää pelkäämättäkin,
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät yksinkertaisesti tunnista kasveja saati myrkkykasveja. Tällaisia torveloita on Suomi pullollaan, etenkin kun sisälukutaidottomuudestakin uutisoidaan, joten on enemmänkin tyhmää olettaa kaikkien tietävän kaiken mahdollisen luonnossa.
Ja koska suomalaiseen tapakulttuuriin kuuluu murjottaa, välttää vuorovaikutusta myrkkykasvia hiplaavan ihmisen kanssa, niitä myrkytyksiä sitten oikeastikin tapahtuu. Sitten somessa uikutetaan, miten yhteiskunta ei tee mitään ja auta.
On aivan eri asia valistaa, että "tämä kasvi on myrkyllinen, näin tunnistat sen" kuin sulkea kasvin takia uimarantoja ja ostaa torjuntapalveluita yleisen luonnonkasvin hävittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että vieraslajeissa olisi tarpeeksi kitkettävää. Mutta nyt pitää hävittää alkuperäisiäkin kasvilajejamme, jos tämä älytön paniikinlietsonta pääsee kunnolla vauhtiin.
Kyllä pääsi ihan röhönauru, kun iltalehti mainitsi yleisten myrkkykasvien joukossa Näsiän. Olen 70 vuotta liikkunut metsissä ja olen luontoharrastaja, mutta en ole ikinä törmännyt Näsiään.
Kyllä lapsille voi opetta, mikä luonnossa on vaarallista ja mikä ei. Turhaa hysterian luontia taas kerran. Varmaan jo kaikki vaaralliset taudit oli käyty läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että vieraslajeissa olisi tarpeeksi kitkettävää. Mutta nyt pitää hävittää alkuperäisiäkin kasvilajejamme, jos tämä älytön paniikinlietsonta pääsee kunnolla vauhtiin.
Kyllä pääsi ihan röhönauru, kun iltalehti mainitsi yleisten myrkkykasvien joukossa Näsiän. Olen 70 vuotta liikkunut metsissä ja olen luontoharrastaja, mutta en ole ikinä törmännyt Näsiään.
Kyllä lapsille voi opetta, mikä luonnossa on vaarallista ja mikä ei. Turhaa hysterian luontia taas kerran. Varmaan jo kaikki vaaralliset taudit oli käyty läpi.
En tiedä missä luonnossa olet liikkunut, mutta kyllä näsiä on lehtomaisessa metsässä kohtuullisen yleinen. Helpoiten havaitsee keväällä kukkiessa, kun ei vielä ole lehtiä.
Mutta joka tapauksessa, pitäisi riittää valistus, että pitää tuntea kasvit, joita syö ja varsinkin lapsille kertoa, että tuntemattomia marjoja ei pidä syödä. Ei siinä tarvitse panikoida eikä sulkea rantoja, ihan perustason valistus riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minäkään kuin yhden paikan, jossa luonnossa kasvaa näsiää. Samassa paikassa on myös sudenmarjaa ja punaista konnanmarjaa, joten myrkynkeittäjälle riittäisi aineksia. Olen käynyt siellä poimimassa marjoja lastenkin kanssa ja ohje oli ehdoton: ei saa laittaa suuhun mitään sellaista, jota ei tunnista syötäväksi.
No näissä iltapaska lehdissä panikoidaan millon mistäkin...janijessicoita kaikki ..järjen käyttö on sallittua,kakara sukupolvi vinkuu