Kun rahaa ruokaan on todella vähän, kyllä silloin ostamatta jäävät kasvikset
500 g rasvatonta raejuustoa 1,48
Paketti kaurahiutaleita 1,20
Muutana salmiakki irtihyllystä 40 snt
Tuo on se mihin köyhällä on varaa. Ja se AINOA ilo elämässä eli salmiakit, ei todellakaan ole se mistä tingitään, vaan sipuli, kaali, punajuuri ym joilla ei elä.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Juurekset on todella edullisia ja ravitsevia.
Juurekset painaa paljon eikä todella ole edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jostain varmaan saa apuja, ruokajonosta, diakoniasta, ehkä sosiaalitoimisto voisi myöntää edes kympin ruokakupongin mutta ei kai...
Kun asuu kaukana kaikesta noihin pitäisi mennä julkisilla JOIHIN EI OLE VARAA!
Vierailija kirjoitti:
5 tyhjää pulloa kun löytäisi, niin saisi vaikka kaalin tai porkkanapussin.
Et ole kaalidieetistä kuullut? Se kuluttaa enemmän kuin siitä saa! Köyhä tarvitsee halpaa hiilaria ja protskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkakaali on nyt superhalpaa, alle euron KILO. Keräkaali on melkein aina alle sen.
Sipuli on halpaa, juurekset on halpoja. Melkein kaikki kasvikset on nyt, sesonkiaikaan, halpoja ja herkullisimmillaan.
Mutta mässytäpä sinä salmiakkia. Sen kyllä taatusti huomaa.
Noi mainitsemasi tyhjän kalorin kasvikset eivät anna energiaa, ne ovat höttöä. Ja niitä EI SAA 50 sentillä kuten salmiakin joka on ILO toisin kuin kaali. Meneekö lahtarin kalloon????
Kukkakaali ja parsakaali on terveellistä, niistä saa kuituja. Mutta syö sinä mitä tykkäät, mutta älä tule valittamaan suolistosairauksiasi. R. I. P.
Kasvisruoalla jää helposti nälkäiseksi. Olen ratkaissut asian näin, laitan lihaa vähemmän.
Tänäänkin tein kana-peruna-vihanneslaatikoita kaksi kpl, hinnaksi tuli korkeintaan 1 euro.
Elämä on valintoja.
Koulutus vs. Elämänkoulu
Työt vs. Oleskelu
Salmiakki vs. Juurekset
Iloinen asia on, että ihan itse voi valita.
Työttömien terv.tarkastuksessa valittelin kasvisten hintaa. En kuulema syö niitä tarpeeksi. Sanoi että sen sijaan että ostaisin viikoksi ison pussin tomaatteja, voisin ostaa joka päivä yhden tai kaksi tomaattia. Tämä tarina on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kaalinpään, maksoi pari euroa. Kaapissa on iso paketti soijarouhetta, riittoisaa ja halpaa, ja riisiä. Sipuleita ostin myös ja porkkanoita, ovat nyt halpoja.
Tein ison kattilallisen kaalipataa, syödään tästä lapsen kanssa monta päivää. Ja näin saadaan kasviksia siis ihan perusruuasta, eikä tarvitse jättää niitä ostamatta ja syömättä. Nälkä lähtee.
Eikä olla edes erityisen köyhiä. Elämä on valintoja.
Soijarouheulisija tuli jo kolmantena. Heittäisin sinun päällesi kiehuvaa kaalikeittoa, jos tulisit vastaan saatana!
Vierailija kirjoitti:
Ostin kaalinpään, maksoi pari euroa. Kaapissa on iso paketti soijarouhetta, riittoisaa ja halpaa, ja riisiä. Sipuleita ostin myös ja porkkanoita, ovat nyt halpoja.
Tein ison kattilallisen kaalipataa, syödään tästä lapsen kanssa monta päivää. Ja näin saadaan kasviksia siis ihan perusruuasta, eikä tarvitse jättää niitä ostamatta ja syömättä. Nälkä lähtee.
Eikä olla edes erityisen köyhiä. Elämä on valintoja.
Mahantäyte ja oikeasti ravitseva ruoka ovat kaksi eri asiaa. Tuo mitä sinä teet on mahantäytettä. Toivottavasti naapurisi tekee sinusta lasun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkakaali on nyt superhalpaa, alle euron KILO. Keräkaali on melkein aina alle sen.
Sipuli on halpaa, juurekset on halpoja. Melkein kaikki kasvikset on nyt, sesonkiaikaan, halpoja ja herkullisimmillaan.
Noi mainitsemasi tyhjän kalorin kasvikset eivät anna energiaa, ne ovat höttöä. Ja niitä EI SAA 50 sentillä kuten salmiakin joka on ILO toisin kuin kaali. Meneekö lahtarin kalloon????
Kaalista saa vaan hirveän vatsakivun, jos sitä syö useammalla aterialla peräkkäin.
Vatsakivun saavat vain he, jotka eivät ole tottuneet syömään suositusten mukaisesti kasviksia joka päivä. Sinulla tulee olemaan ankea tulevaisuus.
Yhdellä sivustolla (fiksukuluttaja.fi) ehdotetaan myös, että menisi talkooavuksi maatöihin, ekoyhteisöön tai esim. muuttoihin ruokapalkalla. Sadonkorjuut meneillään, niin saisi suoraan maasta, puusta tai pensaasta. Jos asuu sellaisella alueella.
Kannattaa ostaa iso puntti lehtikaalia. Pestä se ja pilkkoa pakkaseen. Pakkasesta sitten otetaan joka ruokaan pieni annos lehtivihreää. Syödään mieluiten hieman kypsennettynä.
Kuivatut herneet liotetaan yön yli. Ja idätetään astiakaapissa. Huuhdotaan useaan kertaan. Ovat maultaan, kuin karkkeja ja ravinto arvoltaan huippua. Sopii lapsille herkuksi.
Pannari, tai letut porkkana raasteella ja pinaatilla. Tai sitä lehtikaalia taikinaan.
Itselleni ruokailu vähän vaikeutui ja samalla myös kasvisherkut pois. Kaalit, sipulit, herneet, pavut, maissi, sienet, lanttu, nauris, omena, päärynä, kurkku, meloni ja paprika esimerkiksi pois ruokavaliosta. Tietysti muitakin edullisia on esimerkiksi kesäkurpitsa mitä saan edelleen syödä ja eilenkin kauppareissulla ostimme sitä reippaasti. Aiemmin olemme syöneet todella paljon sieniruokia samoin kaaliruokia tähän aikaan vuodesta ja nyt mennyt siihen että monena päivänä teemme eri ruuat. Nopeasti tietysti uuteen oppii mutta aluksi on varottava ettei vanhasta tottumuksesta enää syö noita kiellettyjä.
Halvin levite maksaa muistaakseni 0,35 euroa. Tietysti valinta ostaa salmiakkia eikä levitettä ja valittaa kun rahat eivät riitä mihinkään.
Minä olen köyhä yksineläjä, tällä hetkellä työtön. Sanonpa, että kasvikset ja juurekset tulevat halvaksi. Voi keittää ison kattilallisen keittoa, esim. kesäkeitto on hyvää. Samoin porkkanakeitto. Palsternakkakeitto. Juureksista saa hyviä uunissa haudutettuina. Kaali on loistavaa pannulla/ uunissa pitkään haudutettuna. Juureksista saa helposti maukkaita soseita ja muusia. Eipä Lidlin kanafileetkään kovin kalliita ole. Kanamunat ovat edullisia proteiininlähteitä, samoin tonnikala. Soijarouhetta en ole kokeillut, aion kyllä. Juureksista saa loistavaa ruokaa, kun maustaa ne hyvin. Mausteet eivät niin paljon maksa. Vihanneksista ruoan teko: vain taivas on rajana. Netti pullollaan ohjeita, miten kasvisruoista saa edullisesti hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tekee näin kesällä mieli kasviksia, niin ostan tomaattia, kurkkua, paprikaa, punasipulia ja halvinta fetaa tai patonkia tai jopa molempia jos rahat riittää. Lisäksi se halvin makaronipussi jos pastasalaattia haluttaa. Noihin menee (lidlissä) 6-7e ja riittää mulla kolme päivää.
Ja harrastuksesi ovat istuminen ja lukeminen.
Niillä, jotka pystyy syömään soijarouhetta ei ole makuaistia ollenkaan. Täysin kuvottavaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalista saa vaan hirveän vatsakivun, jos sitä syö useammalla aterialla peräkkäin.
Vatsakivun saavat vain he, jotka eivät ole tottuneet syömään suositusten mukaisesti kasviksia joka päivä. Sinulla tulee olemaan ankea tulevaisuus.
Ei se mahakipu tule kaikista kasviksista, vaan nimenomaan kaalista ja palkokasveista. Eri asia. Kaikki eivät ole kaltaisiasi jätemyllyjä, joihin voi kaataa mitä vaan ilman että syntyy yhtäkään pierua.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.
Koulutus vs. Elämänkoulu
Työt vs. Oleskelu
Salmiakki vs. Juurekset
Iloinen asia on, että ihan itse voi valita.
Ap tässä. Olen FM. Ikää 59 v. Olin töissä mainosalalla jossa ikäisilleen nauretaan. Halvempaan asuntoon olen muuttanut jo kaksi kertaa. Aina kauemmas ystävistä, julkisesta liikenteestä ja kaupoista. Salmiakki tuo elämääni sata kertaa enemmän iloa kuin kaali. Itse en työttömyyttään valinnut.
Kyllä jostain varmaan saa apuja, ruokajonosta, diakoniasta, ehkä sosiaalitoimisto voisi myöntää edes kympin ruokakupongin mutta ei kai...