~~~ LOKAlutuiset viikolla 6 ~~~
Tässä uusi viestiketju, kun en löytänyt kuin tuon yli sata viestiä sisältäneen ketjun...
Hirmu pakkanen ulkona! Palelu on lisääntynyt, mutta voi johtua myös pakkasesta.
Eilen ja tänään on jotenkin konkretisoitunut tämä raskaus, tänään on ollut selvää huonovointisuutta ja yltiöväsymystä. Ja jotenkin tuo kohtu tuntuu kauhean isolta.
Mukavaa viikonjatkoa ja hyviä vointeja!
Ykä 5+jotain
Kommentit (55)
Täällä kanssa on alkanut kamala huonovointisuus. Väsyttää, etoo ja mikän ei huvita. On koko ajan nälkä ja jano ja samalla tekis mieli vain oksentaa... Mielenkiintoista. Vielä muutama päivä sitten minäkin hehkutin, että eipä ole mitään oireita. Eilen alkoi jo vähän tulemaan huono olo ja tänään se on jo puolet pahempi. Mitähän huomenna on edessä.... Ensi viikkoa ei uskalla edes ajatella! Ensi viikon lopussa menen muuten ultraan, joten sitten saa ainakin ihan varmasti varmuuden, onko siellä joku kyydissä.
Mi11mi, masun kasvu on kovin yksilöllistä, mutta mutta mulla ekassa raskaudessa masu näkyi vasta viikon 20 jälkeen. Tai siis silloin ihmiset alkoivat huomaamaan. Toisen kohdalla viikolla 17 kaikki jo arvasivat. Saas nähdä, kuinka pitkään tätä kolmatta voi piilotella : )
Meidäänkään auto ei lähtenyt käyntiin, joten kotipäivä tulee meillekin. No olen oikeastaan ihan tyytyväinen, kun en olisi edes jaksanut lähteä mihinkään. Nyt voi laiskotella hyvillä mielin. Tosin kämppä on sen näköinen, että pakko imuroida ja luututa.
Oikein mukavaa pakkaspäivää toivottelee Rsna 5+
Tää on kyllä hassua miten olo ailahtelee. Mulla oli viimeksi kurja olo lauantaina, sen jälkeen olen ollut loistovireessä - kuntosalia, xyclingia ja siivousta. Ja tämä siis vaikka on ollut töissä reissupäiviä, mitkä normaalistikin väsyttää mua. Pari kertaa päivässä nipistää mahaa ja ihan pieni kuvotus tuntuu taustalla, mutta sekään ei oikeestaan häiritse. Iso ero tosiaan viime viikon olotiloihin.
Saa nähdä, miten tämä tästä kehittyy. Hui, joku oli jo oksentanutkin :0
Mäkin varasin neuvolan, sain sen raskausviikoille 7+3
Mi11Mi: Mä aion kyllä treenata niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Muistelen kyllä, että ainakin josain vaiheessa neuvottiin ettei syke saisi mennä anaerobiselle tasolle koska se jotenkin vaikuttaa sikiön hapensaantiin? Mut en tiedä tästä, jos normaalistikin liikkuu paljon ja on hyvässä kunnossa niin onhan maitohappojen sietokykykin eri luokkaa kuin kuntoilemattomalla. Pitää kysellä neuvolasta lisää. Mä aion ainakin toistaiseksi liikkua ihan normaalisti eli kuntosalia 2 x viikko ja aerobinen treeni 3 kertaa viikossa. Mutta oman jaksamisen mukaan tietysti.
riza 5+3
Mi11Mi: Itse yritän jatkaa liikuntaa niin pitkälle kuin vain pystyy. Tällä hetkellä liikuntakalenterista löytyy tanssia useamman kerran viikossa, sählyä ja sulkapalloa. Tanssia aion koko kevään, toukokuussa tosin jo tunnit loppuu. Kotona toki voi sen jälkeenkin. Sulkapallo jatkukoon niin kauan kun hyvältä tuntuu. Sählyn varmaankin kuitenkin lopetan jo aika alkuvaiheissa, ainakin heti kun alkaa vähän mahaa olemaan. Varmasti tuotakin voisi jatkaa pidempääkin, mutta omassa sählyporukassa meno on välillä sen verran rajua (ja vahinkoja sattuu) että ihan vauvan suojelun vuoksi - ettei tule kaatumisia tai palloa/mailaa mahaan.
Juoksu (joka nyt on talvitauolla) jää ehkä tauolle kokonaan, riippuu siltä, miltä teiden sulaessa tuntuu. Kävely ja muu reippailu sitten korvatkoon tuota. Aiemmin olen pyöräillyt paljon, mutta saa nähdä, miten keväällä/kesällä mahan kanssa onnistuu. Kuinkakohan pitkälle odotusta ylipäätään tuntuu hyvälle pyöräillä, rauhallisemminkaan vaikka kauppamatkoja? Kokeneemmat, kerrotteko?
Eri päivinä tuntuu kyllä hyvin erilaiselta liikkua. Toisina päivinä tuntuu, että hengästyy jo kävellessä, toisina taas jaksaa aivan kuin ennen raskautta. Samalla tavalla vaihtelee olo myös muiden oireiden suhteen, joka päivä jotain, mutta harvoin kahta samanlaista päivää peräkkäin.
Pukeutukaahan lämpimästi pakkasiin! :)
Paatin nyt liittya kans tanne ja jakaa fiiliksia..ja lukee miten kaikil menee....
ma oon kuudennella viikolla...kavin just eilen laakarissa ...mul ei mitaa oireita juuri ole ollu...vahan pienta painetta masussa..ja rrinnat herkat ja vahan enemman vasymysta..mut siina se.....urheilen tosi paljon ni nyt on kroppa kyl vahan sanonu et :ET URHEILE. meinaan kuunnella kyl ihan tota oloo.
no toivottavasti kaikki muutkin voi hyvin.
En olekaan ehtinyt kirjoittaa muutamaan päivään. Olen koettanut tehdä töitä tyttöni päiväunien ajan. Minulla on nimittäin sellainen tilanne, että olen työelämässä, mutta työskentelen kotona ja samalla reilun vuoden ikäinen ¿joulutähteni¿ on kotihoidossa. Ihmeen hyvin kaikki sujuu, mutta selkä on kipeä tietokoneen ääressä istumisen sekä eroahdistusta potevan tyttöni kantamisen yhdistelmästä. Itsepä olen tieni valinnut ;) Omaan oloon ei raskauden suhteen muuta kuulu. Välillä huimaa ja melkein etoo, mutta se menee ohi ilman varsinaista pahaa oloa. Kinkkuleikkeleitä ei tee ollenkaan mieli, mutta juustoa ja tomaatteja haluan syödä. Pääsääntöisesti kaikki ruoka maistuu. Samanlaista kuin esikoista odottaessa, siis.
Tänne on tullut ihanan paljon uusia odottajia mukaan. Kivaa ja tervetuloa!
Vatsan kasvusta on ollut kirjoittelua. Esikoista odottaessani siirryin äitiysvaatteisiin joskus 20-25 raskausviikon välillä, olen kuitenkin kuullut, että toista odottaessa maha pompahtaa esiin aikaisemmin. Nyt ihan nostalginen olo: Viikolla 20 olin seminaarissa ulkomailla ja siellä masuni näkyi jo selvästi. Olin tuntenut vauvani liikkeitä jo aikaisemmin, mutta kesken yhden luennon masun asukas jumppasi oikein kunnolla. No, tässä raskaudessa siihen on vielä aikaa. Toivottavasti kaikki olemme vielä silloin odotuspuolella keskustelemassa!
Minä harrastin juoksemista ennen esikoisen syntymää. Raskausaikana harrastus jäi, koska ei tehnyt mieli juosta. Ja koska imetän esikoista vieläkin nukuttamisen yhteydessä, ovat rintani aika raskaat. Sen vuoksi juokseminen ei vieläkään houkuta... Jumpassa käyn pari kertaa viikossa, mutta vaihdoin jo hieman kevyempään versioon.
Pakkaspäivän terveisin,
Ghigi (rv 6!!)
Moikka!
Mullakin on ollut taukoa taalla vierailussa varmaan perati viikkoa?
Nyt on aikaa kirjoitella, istun Heatrown kentalla ja odotan konetta viela kolme tuntia. Vahan jannitti tyomatka vasymisen vuoksi, mutta kun joka valissa missa mahdollista olin torkuilla ja soin tasaiseen tahtiin hedelmia ja join paljon niin hyvin jaksoi. Toivottavasti jaksan jatkossakin, tyomatkoja riittaa varmaan viimeisille viikoille asti. Tuo urheilu, sen jalkeen kun tajusin olevani raskaana, juttelin valittomasti laakarin kanssa joka vakuutti, etta ensimmaisen 12 vkon aikana en voi urheilulla tehda vahinkoa. Niinpa menin viikonloppuna kisoihin, mutta eihan siita mitaan tullut. Koko ajan oli ajatuksen mahassa ja miten kaikki vaikuttaa sinne. Tosin mun lajikin on hieman rajumpi, nimittain enduro, joten paadyin jattamaan sen sitten suosiolla raskausajaksi. Juoksua ja hiihtoa ja kaikenlaisia jumppia mita duunin salilta loytyy aioin tehda niin pitkalle kuin suinkin. Tosin olen niin herkka itseni suhteen, etta taitaa varsinainen hikiliikunta kaantya sauvakavelyksi. No, tarkeinta, etta saa kilot pysymaan kurissa ja itsena ja odotettavan terveena ja hyvavointisena. Hajut yokottaa, siina tan hetken vaivat.
Vointeja kaikille!
Hyvin menee täällä...
Minäkin pelaan salibandya ja aion jatkaa sitä rv 12 asti. Tai jos kroppa ilmoittaa, että pitää lopettaa aiemmin niin sitten lopetan. Pitää katsoa tilanteen mukaan. Hiihtäminen kuuluu myöskin harrastuksiini ja sitä aion satunnaisesti jatkaa niin kauan kuin se on mahdollista.. Eli varmaan koko kevään ajan.
Muuten menee ihan mukavasti. Päivät menee esikoisen kanssa puuhatessa!
Tervetuloa uudet lutuiset!
Liikunnasta keskustelette...
Itse harrastan sauvakävelyä, kuntosalia ja jumppaa. Aion harrastaa noita niin pitkään kuin kykenen, ehkä näin alussa saattaa jäädä vähemmälle mutta kun olo tästä kohenee niin kyllä kävelylenkit piristää!
Varasin alkuraskauden ultran viikolle 8. On kyllä aika kallista lystiä, mutta onpa tässä kaksi viikkoa aikaa miettiä mennäänkö vaiko ei. Luultavasti mennään jos minä saan päättää :-)
Tosi kurja olo. Ihan kuin flunssaa puskisi päälle. Kuvotus hiukkasen nostelee päätänsä taas ja väsymys on kertakaikkiaan kamalaa. Ehkä se tästä....
Hyvät voinnit!
Ykä 5+4
Täällä mm. Mi11Mi pohdiskeli urheilua. Hyvä nyrkkisääntö on musta se, että oman voinnin mukaan. Jos tuntuu yhtään pahalta, niin sitten tekee liian rankkaa treeniä. Itse kävin ihan huvin vuoksi viikottain sählyä pelaamassa ekan raskauden kohdalla (eli siis pelailua, ei hampaat irvessä ammattimaista vääntämistä:)), ja viikan kerran pelasin tasan viikolla 39 ja pelailin myös koppipalloa (kevyempi versio lentopallosta, ei juurikaan hyppyjä). Oma vointi oli niiiiin hyvä, että en uskonutkaan!
Tässä toisessa raskaudessa luulen, että liikuntaaktiviteetit rauhoittuvat aikaisemmin, sillä vatsaa turvottaa kovasti ja luulen, että se myös näkyy ja tuntuu nopeammin kuin eka raskaus. Pieniä oireita on tosiaan suun jatkuva kuivuminen, pieni närästys ja vatsan turvotus. Eipä onneksi ainakaan vielä kummempaa. Mutta vatsaturvotuksen vuoksi en hoikkana ihmisenä pysty kauaa pitämään raskautta salassa, maha törröttää niin selkeästi ulospäin;/
Soittelin tänään neuvolaan, eka aika on 27.2. Hui! Mä luulin että se menee reippaasti maaliskuun puolelle. En kuitenkaan vielä laske sen varaan, että siellä kuuluisi mitään sydänääniä. Ei mulla tainnut ekassa raskaudessakaan kuulua vielä viikon 10 paikkeilla. Siitä parin viikon päästä sitten:)
Vaikka yritän itseäni rauhoitella raskauden suhteen, kun kaikki on vielä NIIIIIIN alussa, huomaan jatkuvasti katselevani tuplarattaita (esikoista ja vauvaa varten), vauvanvaatteita ja muita vauvatavaroita ja suunnittelen kodin järjestystä uudestaan. Mielessäni listaan, mitä kaikkea pitää hankkia (hyppykiikku, lelukaari, rintareppu ja sitteri olivat lainassa esikoisen vauva-aikana)... *huoh* Yritän hillitä itseni:)
Hyvää pakkaspäivää kaikille lokalutusille!
Rooibos + pieni 6 + ? (en jaksa vaivata päätäni tolla, selviää sitten neuvolassa)
Päivitin taas esittelylistan. Ainakin uudet voisivat tarkistaa, että tiedot tulivat oikein ja etten ketään unohtanut.
Viikko ultraan. En millään jaksaisi odottaa. Mitä lähemmäksi tulee, sitä enemmän pelkään, ettei ketään löydy. Tai löytyy, mutta väärästä paikasta tai kehityksensä lopettaneena. Ei sille sitten mitään voi, jos näin on, mutta pelottaa. On niin kovin ristiriitaiset tunteet tuon ultran suhteen. Jos kaikki menee hyvin, tulee olemaan ihana tilanne nähdä pienen pieni ja tulee itselle onnellinen olo. Jos taas huonosti, niin menee koko päivä ja muutama seuraavakin aivan erilaisissa tunnelmissa. Yritän olla liikoja miettimättä ja murehtimatta etukäteen, mutta ei sille mitään voi, että tämä pikkuinen on jo osa (vaikkakin hyvin pieni ja epävarmakin) perhettä.
Voimia uuteen päivään! :)
heliliina rv 6+
Täällähän on urheilullista porukkaa, melkein tuli huono omatunto juttujanne lukiessa:) Minun liikkumiset jää koiran kanssa lenkkeilyyn. Onneksi se on ihan pakko hoitaa!
Soitin eilen neuvolaan. Täällä meneekin niin, että viikolla 10, siis minulla 9.3 on ultra ja sen jälkeen vasta ensimmäinen neuvolakäynti, kun näkee, että siellä joku on ja kaikki on kunnossa. Hmh. Tuntuu että tuonne on ikuisuus!
Juu, mutta täytyykin kiirehtiä bussiin. Palaillaan.
Laitoin viestin myös esittelylistalle, mutta siis pk-seudulta olen ja toista lasta odotan. Esikoinen on vuoden vanha.
Oireet toistaiseksi aika vähäiset. Viikoista en ole ihan varma, kun kuukautisten mukaan olisi 5+0, mutta ovulaation on täytynyt olla aikaisemmin tässä kierrossa, vai kuinka kauan ne siittiöt tuolla voivat pyöriä elossa??? Nimittäin ovulaatiolaskurin mukaisen ovulaation aikana, eikä jälkeen ollut yhdyntöjä, vaan joku 4 päivää ennen???
Ihmeellistä! Olin ihan varma että tässä kuussa ei ainakaan tärpää just tuon asian perusteella ja nyt sitä kuitenkin ollaan onnellisesti täällä odottajien joukossa. Yritystä oli ollut pari kuukautta aiemminkin, mutta heti kun lopetin imetyksen niin tärppäsi.
Liikunnasta vielä sen verran, että esikoista odottaessani ajattelin jatkavani liikkumista niin pitkälle kuin pystyy. No lähes kaikki liikunta kävelyä lukuunottamatta jäi heti alusta asti alkaneen pahoinvoinnin seurauksena. Viikolta 13 pahoinvointi loppui, mutta senkään jälkeen liikunta ei juuri maistunut ja loppuajasta oli hyvin supistusherkkä kohtu, joten ei paljoa voinut tehdä. Toivottavasti tällä kertaa vähän paremmin pystyisi liikkumaan. Ihmettelinkin jo ennen kuin olin tehnyt testin, kun hiihtämässä hengästyin tosi helposti ja pistin sen uusien suksien piikkiin. Johtuikin sitten masuasukista :) Yritän kuitenkin rauhallisesti käydä hiihtelemässä tämän talven ettei mene uudet sukset hukkaan.
Tinutski rv 5+0
Täällä kans hieman kuvottavaa oloa,mutta mä taidan vaan olla siitä mielissäni :O Ensimmäisestä lapsesta ei ollut yhtään mitään oireita ja tuntui pitkään että onkohan koko vauvaa... Vaikka oli ultrat sun muut niin sitä tunsi olevansa raskaana oikeestaan vasta vauvan ensimmäisten potkujen jälkeen.
Minä kans olen kuntoklubin jäsen ja ajattelin varata omaohjaajalle ajan ja kysyä mitä mieltä eri lajien sopivuudesta. Edellisestä raskaudesta muistan että se syke ei tosiaan saanu nousta kauheesti ettei sikiö kärsi hapenpuutteesta. Eli spinningin ja crossingin aijon lopettaa. Muutenkin siirryn vähän " pehmeimmille" linjoille. Joogaa,bodybalancea,tanssia,uintia,kävelyä ja jonkin verran salia,mutta en sielläkään kauhean repivää. Kaikin puolin liikunta on kuitenkin suositeltavaa kaiketi :) Mulle toden näköisesti tulee tässäkin raskaudessa raskaudiabetes joten senkin kannalta liikunta on vain hyväksi.
Ulkona on ihanan kaunista kun on pakkasta ja aurinko paistaa,kyllä kelpaa ikkunasta katsella ;) ;) ;)
alkuraskauden ultra yksityisellä?? Siis noin suunnilleen...
Minun salibandyn pelailu on enemmän ja vähemmän totista touhua, koska pelaan salibandyliiton sarjassa, joten on pakko lopettaa se ajoissa.. :O
Sinällään harmi, koska rakastan pelaamista, mutta lapsen etu ennen kaikkea. :)
Tänään sitten sain neuvolatädin langanpäähän. Parin viikon päähän antoi ajan. Olisi halunnut ottaa mut sinne jo aiemminkin, mutta ei ollut vapaita aikoja. Enkä nytkään omalle tädille pääse vaan jollekulle kouluterveydenhoitajalle (käsittääkseni) joka viettää hiihtolomaviikkoaan meidän neuvolassa. No eipä tuolla niin väliä kenelle menee. Kun en oikein tiedä, mitä ekalta neuvolalta odotankaan. Lääkäriajan saan maaliskuun alkupuoliskolle, mutta vielä ei löytynyt vapaita aikoja. Neuvolakäynnillä pitäisi sitten tuon lääkäriajankin selvitä.
Hassua. En halunut soitella neuvolaan heti raskauden selvittyä, koska olisi tuntunut hassulta intoilulta. Ja nyt sain kuulla olevani jo " noinkin pitkällä" . Neuvolan koittaessa viikkoja on 8+, joten ei nyt omasta mielestäni vielä niin kovin paljon. Kai täällä päin sitten halutaan nähdä aikaisin. Tuntuu vaan että toisilla on nuo ensimmäiset neuvolat olleet paljonkin tuota myöhemmin.
Päivänjatkoja!
Itse kävin esikoisesta ekassa neuvolassa viikoilla 8+1. Silloin soitin heti neuvolaan kun olin tehnyt kaksi raskaustestiä varmistuakseni raskaudesta. Siellä juteltiin sen terkan kanssa, otettiin veri- ja virtsanäyte ja sitten terkka kattoi ultralla (erittäin huonolla sellaisella) mahaan. Oli aika jännittävää... Nyt en ole vielä ottanut yhteyttä neuvolaan. Viikkoja on tasan viisi.. En halua nyt olla liikaa intoileva mamma, koska kaikenhan pitäisi olla jo tuttua minulle! Siltikin olen yhtä innoissani ja tohkeissani kuin ekalla kerralla.. ;)
Tekisi mieli hehkuttaa kaikille koko ajan, että minä olen raskaana, olen raskaana, jee jee!!
Mutta näyttelen kaikille viileän rauhallista.. Eihän tässä tiedä mitä vielä tapahtuu.. Siltikin kaivelin jo esikoisen käyttämän vauvahaalari esiin ja ihastelin kuinka pieni se on.. :))
Se siitä rauhallisuudesta.. Toivottavasti kaikki menee hyvin!:)
Eilen multa alko tulee pikkasen verta ja tänään sitte kävin kättärillä ultrassa.Lääkäri sanoi raskaus on siellä missä sen kuuluukin olla.Siellä se pikkuinen oli oih ihanaa..Tosin raskausviikkoja oli 2 päivää vähemmän.Ja pieni kaiku näkyi.Mutta ultrasta vielä labraan ja maanantaina uusix vielä labraan..Iha vaan varmistus et raskaus jatkuu/on jatkunut:)
Rehkiminen kiellettiin ja pitää ottaa nyt rauhallisemmin.Mulla jää nyt uimiset ja lenkkeilyt..Tässä jotaki turinaa =)
mewe ja toukka rv6?
Hienoa Mewe että kaikki oli lopulta hyvin!
).( Mulle on flunssa tulossa :-(
Ykä 5+5 (tai jotain)
Tosiaan täälläpäin myös niin paljon pakkasta että auto ei lähtenyt käyntiin ja vapaapäivän sain koulusta! 24 h meinaa olla ajatukset mahassa. Ei oo onneksi ollut mitään todella suuria oireita. Kuitenkin väsymys ja oksettava olo vaivaa. Hieman myös välillä huimaa (mistä lie johtuu) ja keuhkot tuntuu raskaalta. Niin ja rinnat on kasvanut! Ukkeli on niistä mielissään=)...
Miten te muut lokakuiset, harrastatteko urheilua?? Missä vaiheessa alatte vähentää urheilua? Itse pelaan salibandya kerran viikossa ja tuntuu vähän siltä että pitäisikö se lopettaa. Vielä ei ole pahalta tuntunut pelata, mutta on se silti aika rajua liikkumista. Hiihtään varmaan pystyy koko tämän talven. Juoksukin varmaan loppuu sitten kun maha on eessä. Lopussa ei varmaan pääse kuin vaivoin kävelemään... Millonkahan muuten se maha alkaa näkyvästi kasvaa? Huomaatte varmaan että esikoista ootan, kun kyselen vähän typeriä?