Tiesin yhteenmuuttaessa että puolisolla on ADHD mutta en tiennyt että arjen hallinta on näin leväperäistä
Kun pesee pyykit jää pyykit haisemaan koneeseen. Imurointi on ettå pari minuuttia sohii imurilla keskeltä lattiaa ja sanoo että valmis. Kaupasta tuo tupakkaa ja herkkuja muttei juuri muuta ruokaa kuin jotain mikropitsoja. Rahat on aina loppu ja laskut. kierrättää perintätoimiston kautta.
En TODELLAKAAN tiennyt tätä sillä skarppasi seurustelumme aikana.
Kommentit (51)
Ihan perus ADHD meininkiä. Lääkitys kuntoon, siitä hyötyy 80% diagnoosin saaneista.
Meillä nyt ei lähellekkään tuommoista, mutta voin sanoa että on tässä haasteensa joo 😀
Olen itse ADD-nainen ja joo, sellaista se on, ihan tyypillistä oireilua. Hetken voi tsempata, mutta se on vähän kuin käyttäisi jotain lihasta kovaan ponnistukseen, se lihas väsyy ja sitten palaa vanhaan. Toki hyvin pitkien aikojen kuluessa voi hitaasti tapahtua oikeaakin kehitystä, esim. jos vertaa 20v minua ja 40 v minua, niin en ole ollenkaan niin sotkuinen enää, ja harvoin jää laskutkaan maksamatta niin pitkäksi aikaa että ehtii perintätoimistosta (saati ulosottovirastosta) tulla kirjeitä. Mutta kyllä mä vieläkin olen varmasti taviksen mielestä aika sotkuinen ja kaoottinen toiminnassani.
Aika monella on mutta nuo jutut kyllä oppii hallitsemaan jos vaan haluaa vaikka ollaankin hajamielisia.
Lääkityskin auttaa oikeasti.
ANNA KAIKKESI NIIN JÄÄT ILMAN SITÄ MITÄ ANSAITSET VOIT OLLA JOKO IKUINEN PIIKA JA KATSOA KUN TOINEN ANTAA KAIKKENSA TASAN SIIHEN MIKÄ ON SEN HETKEN MIELENKIINNON KOHDE MUTTA MUISTA ETTÄ SINUN ON JÄTETTÄVÄ OMA ELÄMÄ JA OMAT TARPEESI TAKA ALALLE JA SIITÄKIN HUOLIMATTA SANOMISTA TULEE
VAIHTOEHTO 2. JÄTÄ SE SIKA
On kyllä oikeasti yllättävän rankkaa. Exänsä vielä erittäin ilmeisesti hoiti kaiken hänen puolestaan, niin nyt se on sitten minun vikani, kun hän ei ole maksanut laskuja tai on kadottanut taas lompakkonsa. Lääkäriin ei suostu, ja niitäkin lääkkeitä mitä hänelle on eri asioihin määrätty, ei muista ottaa. Olen miettinyt eroa tämän takia, mutta hieman epäreilulta vaikuttaa, kun ei kuitenkaan toimi tahallaan huonosti. Mutta ei minusta ole näköjään siihenkään, että siloittelisin jatkuvasti tietä ja tekisin hänen puolestaan.
LÄÄKITYS EI YKSIN AUTA, TARVIS TEHÄ DUUNIA ET HOMMAT ALKAA SKULAA MUT HARVA ADHD SITÄ VAIVAA JAKSAA.
Kaverillani on adhd. Hän on todella sympaattinen ja mukava ihminen. Mutta kaikkeen pitää suhtautua varauksella. En lähetä hänelle viestiä, koska hän vastaa viidellä viestillä keskellä yötä. Hänen asuntonsa on räjähtänyt ja postiluukku ja ovikello on peitettu laudanpätkällä, syytä en nyt muista. Hän on läytänyt työpaikan, ja vieläpä hänellä sopivan, jota voi tehdä yöllä ja tietokoneela. Hän saattaa korjata autoaan kaupan parkkipaikalla ja kaikkea muuta impulsiivista.
Mieslapsi se vaan on, ADHD on vain tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Aivan v*tun sietämätöntä pidemmän päälle ja mä sanon että lähde jo. Itse monen nepsyoireisen ystävänä ja (huom!!) exänä sanon että lähde koska tuollaiseen menoon palaa hermo ja suhde on pohjimmiltaan mahdoton koska luottamusta ei voi syntyä. Nepsyoireista pahin on ITSEKESKEISYYS ja on turha selittää että voi kun kyllä mä haluaisin ottaa sinut huomioon mutta mutta mutta. Teot puhuu enemmän kuin sanat, niin elämä vaan toimii, ja kun pettymykset kasaantuu ja yksinäisyys kasvaa, kuolee rakkauskin.
Nepsyn kanssa elämä on pelkkää sekoilua ja sä jäät vaille kaikkea sitä tukea ja huomiota, minkä suhteessa tarvitset ja ennen kaikkea ansaitset! Elämä on aluksi noiden sekopäiden kanssa hauskaa ja romanttista mutta kun hyperfokus siirtyy sinusta ja seksistä seuraavaa Mihin Tahansa Asiaan, sä olet pelkkä rasite.
Ja sit vielä sellainen juttu, että kaikki nepsyoireiset, jotka vaatii että heitä pitäisi ymmärtää (!!!???) ja
Taidat olla kuvailemasi nepsy.
Meillä taas niin päin, että itsellä diagnosoitu adhd mutta olen nähnyt hirveästi vaivaa arjenhallinnan opettelun suhteen ja kehittynyt siinä aikuisiällä. Nykyään esim. siivous sujuu monessa asiassa keskimääräistä jopa paremmin, kunhan muistaa ennakoida ja nähdä vaivaa räjähdysten ennaltaehkäisyyn. Puolisollani taas ei ole adhd, vaan hän on ihan vaan laiska. Minä olen meistä paljon tarkempi ja motivoituneempi siihen, että diagnoosista huolimatta pidän kodin kunnossa. En aio mennä enää sen taakse, että annan homman räjähtää käsiin koska olen nyt vain tällainen. Se vain tarkoittaa, että pitää hyväksyä se että saattaa joutua keksimään arkisiin askareisiin paljon enemmän kikkoja kuin ns. normaalit ihmiset ja ottaa vastuu oman elämänhallinnan opettelusta. Siihen saa myös apua, eikä ole olemassa nopeita ratkaisuja. Pitää varata arjesta kodinhoidolle aikaa, karsia turhat tavarat, keksiä kaikelle ajan kanssa omat paikat ja pitää rutiineista kiinni. Kaikki muuttui kun tajusin, että ei kukaan ole luvannutkaan sen olevan helppoa. Jotkut adhd-ihmiset hyötyy myös esim. toimintaterapiasta. Mutta mikään sääntö tuo ei ole, että ADHD tarkoittaisi automaattisesti leväperäisyyttä. Joillakin näkyy niin että vain innostuu hirveän monista asioista samaan aikaan ja ne motivaatiopuuskat menee kausittain, esim. niin että silloin kun siivoaa sen tekee ihan älyttömän tarkasti mutta välillä kiinnostus menee pitkäksi aikaa. Ei siis välttämättä mene hajamielisyyden piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan v*tun sietämätöntä pidemmän päälle ja mä sanon että lähde jo. Itse monen nepsyoireisen ystävänä ja (huom!!) exänä sanon että lähde koska tuollaiseen menoon palaa hermo ja suhde on pohjimmiltaan mahdoton koska luottamusta ei voi syntyä. Nepsyoireista pahin on ITSEKESKEISYYS ja on turha selittää että voi kun kyllä mä haluaisin ottaa sinut huomioon mutta mutta mutta. Teot puhuu enemmän kuin sanat, niin elämä vaan toimii, ja kun pettymykset kasaantuu ja yksinäisyys kasvaa, kuolee rakkauskin.
Nepsyn kanssa elämä on pelkkää sekoilua ja sä jäät vaille kaikkea sitä tukea ja huomiota, minkä suhteessa tarvitset ja ennen kaikkea ansaitset! Elämä on aluksi noiden sekopäiden kanssa hauskaa ja romanttista mutta kun hyperfokus siirtyy sinusta ja seksistä seuraavaa Mihin Tahansa Asiaan, sä olet pelkkä rasite.
Ja sit vielä sellainen juttu, että kaikki nepsyoireiset, jotka vaatii että heitä pitäisi ymmärtää (!!!???) ja
Jos sä nyt vaan et ole ollut kuitenkaan niiden unelmien nainen...?
Ei mulla ole ollut ikinä vaivalloista keskittyä kumppaniin. Noh, jos olen jotain tekemässä niin saatan ärsyyntyä keskeytyksestä mutta jos se on tärkeää niin tottakai osaan kuunnella. Pitkiä jaarituksia kuunnellessa saattaa käydä jotain muuta keskustelua tai ajatusta päässään huomaamatta.
Ei kumppanit ole ikinä ollut rasitteita ja heidän eteen teen myös paljon.
Anteeksi mutta kuulostat siltä, että haluat huomion olevan vaan sussa?
En muista että kukaan olis ikinä sanonut mua itsekeskeiseksi, päinvastoin.
Kuvaat ihan normaalia pskaa parisuhdetta.
Liian aikainen yhteenmuutto. Olisi varmaan pitänyt ensin kokeilla olla pidempiä aikoja toisen luona ja katsella miten toinen hoitaa arkea. Ja nuo ovat nimenomaan ihan tyypillisiä adhd ihmissellä, varsinkin huoleton rahankäyttö ja laskujen maksun unohtelu. Kuinka kauan seurustelitte ennen yhteen muuttoa?
No mitäs nyt?
Kauppalista mukaan ja laskut suoraveloituksena. Kai se nyt lukea osaa ja sen verran keskittyä että jaksaa kaupasta etsiä aina seuraavan listalla olevan?
Mulla on yksi exä mille piti antaa aina lista mukaan ja vielä tekstiviesti perään, että tulee kaikki ostettua. Ja ihan itse pyysi tätä.
Laskut eräpäivänä! Kuvittele että pidän laskupapperia edessäsi ja naputan sitä kynällä. Siihen tulee hiiiiiirrrrrrrveä korko.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs nyt?
Kauppalista mukaan ja laskut suoraveloituksena. Kai se nyt lukea osaa ja sen verran keskittyä että jaksaa kaupasta etsiä aina seuraavan listalla olevan?
Mulla on yksi exä mille piti antaa aina lista mukaan ja vielä tekstiviesti perään, että tulee kaikki ostettua. Ja ihan itse pyysi tätä.
Niin, tämä on juuri sellaista ylimääräistä työtä ja tiensilottelua, jota joutuu puolison puolesta tekemään, mistä itse väsyn ja mitä en haluaisi joutua tekemään. Se on nepsyn vastuulla löytää toimivat työkalut elämässä selviämiseen, eikä niin, että puolison täytyy tehdä kauppalista, muistuttaa asiasta x, ja laittaa tavarat valmiiksi aamuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs nyt?
Niin, tämä on juuri sellaista ylimääräistä työtä ja tiensilottelua, jota joutuu puolison puolesta tekemään, mistä itse väsyn ja mitä en haluaisi joutua tekemään. Se on nepsyn vastuulla löytää toimivat työkalut elämässä selviämiseen, eikä niin, että puolison täytyy tehdä kauppalista, muistuttaa asiasta x, ja laittaa tavarat valmiiksi aamuksi.
Toiset pystyy olemaan puolison tukena ja toiset ei pysty.
ok