Aloitin juoksun muutama kuukausi sitten ja juoksen mukavasti vitosen
Olen ollut tyytyväinen liikunnan positiivisista seurauksista: paremmasta ja kevyemmästä olosta, kaventuneesta vyötäröstä ja istuvammista vaatteista. Paino on selvästi pudonnut.
Tästä rohkaistuneena kävin hetki sitten vaa'alla ja yllätys oli melkoinen kun paino onkin laskun sijaan noussut. Viisi kiloa. V&€@#€ttu 5 kiloa!
Mitä halvattua?
Kommentit (21)
Liikunta nostaa perinteisesti painoa vain noin kahden kilon verran (enemmän varastohiilaria ja siihen sitoutunutta nestettä). Eikä lihasmassa kasva muutamassa kuukaudessa useita kiloja aerobisella liikunnalla.
Tosi hyvin tuo 5 kilsaa 👍Millä tavalla ja kuinka usein olet tehnyt lenkkejä? Mietin kun itsellä ei tunnu ollenkaan kunto kohoavan, jalat jaksaa mutta keuhkot ei. Edelleen mennään hölkkäpätkiä kauhealla puuskutuksella, ei motivoi kun ei kehity. Ei ole atsmaa eikä ylipainoa
Miten usein muuten punnitset itsesi ja oletko seurannut painoasi? Itse olen vakioinut punnitsemisen lauantaiksi aamuisen vessakäynnin jälkeen ilman että olet vielä syönyt tai juonut mitään sinä aamuna. Tästä huolimatta voi tulla isoa heittoa edelliseen viikkoon, jos perjantaina on tullut ahmittua.
5 metriä, 5 minuuttia, mikä ihmeen vitonen.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvin tuo 5 kilsaa 👍Millä tavalla ja kuinka usein olet tehnyt lenkkejä? Mietin kun itsellä ei tunnu ollenkaan kunto kohoavan, jalat jaksaa mutta keuhkot ei. Edelleen mennään hölkkäpätkiä kauhealla puuskutuksella, ei motivoi kun ei kehity. Ei ole atsmaa eikä ylipainoa
Ei se matka vaan se vauhti. Oma tahti vaihtelee 8.30-9.30 min/km. Käyn noin kolmesti viikossa juoksemassa ja matkaa pidensin hiljalleen.
Ylipainoinen olen, nyt viisi kiloa enemmän. Prkl.
Vierailija kirjoitti:
Miten usein muuten punnitset itsesi ja oletko seurannut painoasi? Itse olen vakioinut punnitsemisen lauantaiksi aamuisen vessakäynnin jälkeen ilman että olet vielä syönyt tai juonut mitään sinä aamuna. Tästä huolimatta voi tulla isoa heittoa edelliseen viikkoon, jos perjantaina on tullut ahmittua.
Hyvä huomio. Täytyy tosiaan punnita uudelleen vaikka parin viikon päästä. Kuukautiskierto nyt ainakin on pahimmassa kohtaa painoa ajatellen. Ehkä sekin nyt tuntuu tuossa. Lisäksi nestettä on tullut nautittua jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
5 metriä, 5 minuuttia, mikä ihmeen vitonen.
Varmaan kykenit sinäkin kontekstista päättelemään mistä on kyse, mutta et vaan pystynyt vastustamaan kiusausta näsäviisastelulle ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se matka vaan se vauhti. Oma tahti vaihtelee 8.30-9.30 min/km. Käyn noin kolmesti viikossa juoksemassa ja matkaa pidensin hiljalleen.
Hyvä alku, tuohon vielä 1-2 salillakäynti viikkoon ja pidennät yhtä lenkkiä viikossa. Yhteen lenkkiin voi sekoittaa vauhdikkaampia osuuksia vaikka juoksemalla lampputolpan välin reippaammin. Liikkumisessa säännöllisyys, monipuolisuus ja kasvava vastus on se juttu. Mikäli tavoite pudottaa painoa, niin muista ruokavalion merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä alku, tuohon vielä 1-2 salillakäynti viikkoon ja pidennät yhtä lenkkiä viikossa. Yhteen lenkkiin voi sekoittaa vauhdikkaampia osuuksia vaikka juoksemalla lampputolpan välin reippaammin. Liikkumisessa säännöllisyys, monipuolisuus ja kasvava vastus on se juttu. Mikäli tavoite pudottaa painoa, niin muista ruokavalion merkitys.
En ole ensimmäistä kertaa liikkumassa ja nämä perusasiat on kyllä tiedossa. Tarkoitus oli, että olisi saanut vähän painoa pois ennen salille paluuta, koska rauta vaatii myös ruokaa, mutta jatketaan tuon lonköttelyn parissa nyt sitten.
Kiitos joka tapauksessa!
Muista lenkkeillessäkin monipuolisuus ja kasva vastus. Vetoja, mäkiä, vaihtelevaa maasta, eri mittaisi lenkkejä niin matkan kuin ajan osalta. Sekä jos tarkoitus pudottaa painoa, niin se ruokavalio. Ellet ole kasvattamassa aktiivisesti lihaksia, niin salillakäyminen ei erityisemmin vaadi ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Muista lenkkeillessäkin monipuolisuus ja kasva vastus. Vetoja, mäkiä, vaihtelevaa maasta, eri mittaisi lenkkejä niin matkan kuin ajan osalta. Sekä jos tarkoitus pudottaa painoa, niin se ruokavalio. Ellet ole kasvattamassa aktiivisesti lihaksia, niin salillakäyminen ei erityisemmin vaadi ruokaa.
Salilla ei ole mitään syytä käydä jos ei kasvata lihasta ja voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salilla ei ole mitään syytä käydä jos ei kasvata lihasta ja voimaa.
Arjen jaksamisen kannalta lihaskunnosta on hyvä pitää huolta. Harvempi viitsii kotona tehdä kehonpainollaan mitään liikkeitä, joten salillakäymisestä saa hyvän apurin. Mikäli tarkoitus on pudottaa painoa, niin salillakäyminen tuo siihenkin hyvän lisän aktivoiden aineenvaihduntaa. Pelkkä lenkkeily kolmesti viikossa on varsin vähän liikkumista yksinään.
Sali miinuskaloreilla on tehty ja nähty jo aiemmin, silloin kun olin treenannu säännöllisesti ja tavoitteellisesti liki 10 vuotta. Ei enää ikinä sitä settiä. Hermosto ei kestä.
Sitten enemmän aerobista liikuntaa ja ruokavalio kuntoon. Kolmesti viikossa tehty viiden kilsa kävelyvauhtinen liikkuminen ei yksinään vaikuta painoon.
Mulla juoksu lisää tosi paljon ruokahalua. Tarkkana saa olla, ettei paino lähde nousuun. Tosi pitkät lenkit kyllä auttaa painonhallinnassa, mutta 5 km juoksut vaan tekee entistä näkläisemmäksi.
Onko niillä kiloilla edes niin väliä, jos vyötärö on kaventunut ja vaatteet mahtuvat paremmin? Itellä paino vaihtelee jo pelkän kuukautiskierron mukaan 2-3kg, vaikka olen lyhyt ja pienikokoinen. Eikun vaan seuraavaksi tavoitteeksi 10km!
Itse aloitin aikanaan juoksemisen maastossa, koska polvet kipeytyi asfaltilla ja nautin paljon enemmän polkujuoksusta kuin monotonisesta asfaltilla paukutuksesta.
Ensi alkuun tein itselleni ohjelman että lähdin 10 km lenkille. Aloitin reippaalla kävelyllä tietyn matkan, jonkun parikymmentä metriä. Sitten juoksin saman verran, vaihdoin kävelyyn jne. Jäin koukkuun heti. Juoksu alkoi luistaa ja intervallit pidentyä. Lopulta ji se pelkkä rivakka kävely alkuun ja sen jälkeen pelkkä juoksu.
Saman kesän aikana juoksin jo 10 kilometriä. Itselläni endorfiini alkoi virrata voimakkaasti ja tuntui kuin olisi lentänyt! Juoksua ei halunnut lopettaa ollenkaan. En tiedä painosta, samana luultavasti pysynyt. Hoikka olen ollut aina ja laihtuakseni en liiku vaan sen uskomattoman hyvnälontunteen ja terveyden ja kaiken muun hyvän takia.
Voin suositella. Aloittaa pitää maltillisesti ja juuri noin että aloittaa kävelyllä ja sitten esim 1 minutti juoksua ja kaksi kävelyä vaihdellen vaikka 8 kertaa. Lopuksi taas kävely. Siitä sitten vähitellen lisätä kunnon kohoamisen mukaan.
Jos alat repiä itseäsi väkisin lenkille, ihto lopahtaa taatusti. Maltti on valttia ja kun pääsee juoksuun kiinni se on ihanaa!
Olen jo pian kuusikymppinen nainen ja tuo 10 kilometriä menee kevyesti.
Muosta syödä se HK Popsi Iso viitonen ennen ja jälkeen lenkin
Vierailija kirjoitti:
Muosta syödä se HK Popsi Iso viitonen ennen ja jälkeen lenkin
Noinko koville se sitten otti? Voi, olen pahoillani.
Eihän sinun tarvitse persettäsi penkistä nostaa, ketä se kiinnostaa? Löhöä siellä makkaroinesi ja kaljoinesi, itsellesi kiusaa teet.
Me jotka liikumme omaksi iloksemme olemme kaikki varmasti aika pahoillamme että jollekin tulee siitä noin paha mieli :(
Jospa nautit sen toisen makkaran ja kaljan, ehkä alkaa helpottaa? Jaxuhalit, elämä on kovaa toisinaan.
No mitäpä veikkaat?