varhaiskasvatus - isät pk:n pihalla
Vastuullisena useamman lapsen osalta, niin isi jää leikkimään lapsen kanssa pk:n pihalle ja jä juttelemaan toisen lastenhoitajan kanssa niin, että lapsi karkaa portista autolle. Ihan jees, mutta kun lapsi on leimattu ulos, niin vastuu hoitajilta siirtyy huoltajille! Siinä saattaa isi kertoa omista kuulumisistaan ja kakarat juoksee ympäri pihaa. Hakekaa ne lapset ja viekää ne samantien pois!
Kommentit (52)
-- Vierailija kirjoitti --
Meille tulee jatkuvasti valitusta siitä, kun isä vain hakee lapsen, ei jää juttelemaan lainkaan. Nappaa lapsensa pihasta, huikkaa hoitajalle, että "Eetu lähtee nyt kotiin" ja lähtee. Kun lapsen kannalta olisi tärkeää, että juteltaisiin päivästä hetken aikaa ja olisi siinä se kiva siirtymähetki hoidosta kotiin.
Jostain syystä aamulla hoitajilla ei ole aikaa tulla lasta vastaan ja auttaa siirtymässä edes tervehtimällä, mutta silloin tuojana onkin äiti.
-- Just joo, niinpä tietysti.
--
- Onneksi omat lapset ovat päiväkodissa jossa on täysipäinen henkilökunta.
Jos olisi tällaisia tyyppejä kuin täällä, menis päiväkoti vaihtoon 😄
--
Näköjään Sinäkin olet täällä.
Liivit! Kun liivi on riisuttu, vastuu on siirtynyt. Ja se on hoitajan tehtävä pyytää se liivi, jos vanhempi ei itse tajua sitä heti riisua.
Vanhemmalle voi myös sanoa nätisti esim. jos joku asia selvästi huoletuttaa vanhempaa, niin ehdottaa että varataan tälle keskustelulle aika niin voimme rauhassa jutella. Tai jos vanhempi vain hengailee niin itse siirtyy siitä kauemmas, esim. sanoo että mun tarviikin nyt mennä tuonne vahtimaan, mut heippa ja huomiseen!
T. Lastenhoitaja
Olen ollut päikyssä töissä ja tästä asiasta olen joutunut vanhempia huomauttamaan. Kun valvoo lapsia niin alitajuisesti pitää jokaista pihalla olevaa aikuista valvovana aikuisena ja näinhän se ei tosiasiassa ole.
Me työssä olevat päikyn henkilöt pidämme huolen että jokainen kohta pihasta on valvonnan alainen. Ei ole aikaa jutella vanhempien kanssa pitkään. Henkilökunta ei edes juttele keskenään ulkovalvonnassa.
Joten, älä jää siihen hiekkalaatikolle kuluttamaan aikaasi omia lapsia katsomalla vaan painu pentuinesi portista mahdollisimman liukkaasti ulos. Ja katso että portti tulee kunnolla kiinni!
--
Olen ollut päikyssä töissä ja tästä asiasta olen joutunut vanhempia huomauttamaan. Kun valvoo lapsia niin alitajuisesti pitää jokaista pihalla olevaa aikuista valvovana aikuisena ja näinhän se ei tosiasiassa ole.
Me työssä olevat päikyn henkilöt pidämme huolen että jokainen kohta pihasta on valvonnan alainen. Ei ole aikaa jutella vanhempien kanssa pitkään. Henkilökunta ei edes juttele keskenään ulkovalvonnassa.
Joten, älä jää siihen hiekkalaatikolle kuluttamaan aikaasi omia lapsia katsomalla vaan painu pentuinesi portista mahdollisimman liukkaasti ulos. Ja katso että portti tulee kunnolla kiinni! --
Juuri näin !
Siltikin portti saatetaan jättää retkottamaan auki kun esim vastataan niin kiireisenä puhelimeen, ettei sinne autoon rauhassa lapsen kanssa voi kävellä. Kun toinen käsi on puhelimessa ja toinen pitelee lasta , on vaikea sulkea porttia. Jääköön siis auki, kyllä sen joku sulkee.
Eli hulluimmillaan hoitaja joutuu vahtimaan myös vanhempien käytöstä hakutilanteessa.
Mä en ole onneksi montaa notkujaa kohdannut. Enemmän on ollut ongelmaa isistä, jotka juttelevat kännykkään ja vinkkaavat portin toiselta puolelta lapselle, että mennään. Eikä hoitaja välttämättä näe.
Vanhempi kun tulee paikalle, portista pk:n pihalle, niin vastuu siirtyy hänelle sillä sekunnilla. Ja huom! Hoida puhelusi ymv ENNEN kuin astut pihalle, lapsesi on odottanut sinua koko pitkän päivän, on jo väsynyt ja haluaa/tarvitsee/ansaitsee sinun koko huomiosi! Voin sanoa, että moni huono kotiin lähtötilanne ja jopa ilta olisi vältettävissä sillä, että se luuri ja some jäisi kakkoseksi tuossa tilanteessa, ei lapsesi.
T. Alalla aika kauan ja tämäkin 1 muutos huonompaan
Vierailija kirjoitti:
--Monia hoitajia vituttaa nää nysvärit jotka jää siihen jalkoihin pyörimään.--
Ymmärrän pointin mut en ymmärrä kieltä mitä kirjoitat.
Asioista puhutaan oikeilla nimityksillä, vanhemmat, ei nysvärit.
Voi mainita vanhemmille kuinka hakutilanteissa toimitaan.
Ellet Sinä siellä mimosanherkkänä vauvapalstaa lukemaan tulleena ymmärrä puhekieltä, niin voi harmitus sentään, että sitten siihen takerrut niin, että pointti meni ohi.
Vapaa-aikana saa ihminen puhua kuinka lystää.
Moni hoitajia vituttaa nysvärit. Pysy poissa palstalta jos saat traumoja tai pahastut kielenkäytöstä. Suotta tänne tulet järkyttämään vapaa-aikana herkkää sieluasi.
Mitä annettavaa tuollaiseĺla tekstillä on?Aikuisten oikeesti...
Tunnen päivähoidon systeemit ja kuviot ja taisinpa tietää jo ennen, no, jätetään se pois;)
Ammattitaitoinen hoitaja osaa olla aina tilanteen tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole onneksi montaa notkujaa kohdannut. Enemmän on ollut ongelmaa isistä, jotka juttelevat kännykkään ja vinkkaavat portin toiselta puolelta lapselle, että mennään. Eikä hoitaja välttämättä näe.-
Se on iso hätäännys kun 1 lapsi hävinnyt paikalta, koska vanhempi unohtanut ilmoittaa hoitajalle kotiinlähdöstä.
--
Liivit! Kun liivi on riisuttu, vastuu on siirtynyt. Ja se on hoitajan tehtävä pyytää se liivi, jos vanhempi ei itse tajua sitä heti riisua.
Vanhemmalle voi myös sanoa nätisti esim. jos joku asia selvästi huoletuttaa vanhempaa, niin ehdottaa että varataan tälle keskustelulle aika niin voimme rauhassa jutella. Tai jos vanhempi vain hengailee niin itse siirtyy siitä kauemmas, esim. sanoo että mun tarviikin nyt mennä tuonne vahtimaan, mut heippa ja huomiseen!
T. Lastenhoitaja --
Kaikissa päiväkodeissa ei käytetä liivejä lapsilla. Niissä paikoissa huomioliivit puetaan lapselle vain poistuttaessa päiväkotialueelta, esim retkelle.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omat lapset ovat päiväkodissa jossa on täysipäinen henkilökunta. Jos olisi tällaisia tyyppejä kuin täällä, menis päiväkoti vaihtoon 😄
Sama homma. Tämä tosin enemmän vaikuttaa jonkun yksittäisen tyypin kärjistetyltä ristiretkeltä kuviteltua ongelmaa kohtaa. Olisikohan burn out tulossa?
En itse ainakaan ole törmännyt tämmöisiin vanhempiin (ainakaan jatkuvasti näin toimiviin), vaikka kaikkiaan 5 lasta on meillä käynyt läpi päiväkodin.
Vierailija kirjoitti:
On isiä jotka vaativat esittelmään kaikki pihan lapset nimeltä joka hakukerralla yksitellen itselleen pitäen sitä omaa lasta sylissä ja kirrellen pihaa vaatien hoitajan siihen vierelleen esittelykierrokselle.
Koska se on hauskaa ja oma lapsi oppii näin parhaiten kaikkien leikkitovereidensa nimen. Joka kerta isän hakiessa lapsensa se sama nimikierros. Parikytä lasta siinä samalla pihalla vanhempineen hakemassa ei haittaa, mikäs hätä tässä nyt. Ja hei hoitajaaaaa !! Kerroitko kukas tämän pojan nimi oli? Aiiiii tää oli se ville-maija jaaa joo tästä olen kuullutkin ...
Mikä marionettinukke sä oot? En mä ainakaan suostuisi tollaseen. Sanoisin että mun täytyy nyt keskittyä näihin hoidettaviin lapsiin, hei hei ja huomiseen.
Lasten nimiä en muille vanhemmille edes sano, se ei niille kuulu.
Onhan näitä vanhempia, niin isejä kun äitejä, jotka eivät saa lapsiaan pois päiväkodista.
Pahimmillaan vanhempi tulee iltapäivällä eteiseen ulos lähdön aikaan ja saa omalla käytöksellään muutkin kun oman lapsensa villiinnytettyä.
Siinä sitten koitetaan saada lapsia ulos jotta työntekijä pääsisi aikanaan kotiin.
Kun tulet hakemaan lasta, tule, juttele hlökunnan kanssa lapsen kuulumiset, sano lapselle että noniin sano heippa ja lähdetään kotiin. Ja lähde. Jos lapsi alkaa temppuilemaan, ota lapsi kainaloon ja lähde. Jos lapsi huutaa, ota lapsi kainaloon ja lähde. Tee lapselle selväksi, että kun vanhempi tulee hakemaan näin toimitaan. Lapsella ei ole vaihtoehtoa jäädä päiväkotiin, joten älä kysy lähdettäisiinkö vaan sano että nyt lähdetään.
Yksinkertaista, mutta todella monelle vanhemmalle todella vaikeaa. Ja aivan oikeasti vaikeuttaa työntekijöiden työn tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
On isiä jotka vaativat esittelmään kaikki pihan lapset nimeltä joka hakukerralla yksitellen itselleen pitäen sitä omaa lasta sylissä ja kirrellen pihaa vaatien hoitajan siihen vierelleen esittelykierrokselle.
Koska se on hauskaa ja oma lapsi oppii näin parhaiten kaikkien leikkitovereidensa nimen. Joka kerta isän hakiessa lapsensa se sama nimikierros. Parikytä lasta siinä samalla pihalla vanhempineen hakemassa ei haittaa, mikäs hätä tässä nyt. Ja hei hoitajaaaaa !! Kerroitko kukas tämän pojan nimi oli? Aiiiii tää oli se ville-maija jaaa joo tästä olen kuullutkin ...
Millä oikeudella sä kerrot toisten lasten nimiä vieraalle aikuiselle (siis näiden lasten kannalta vieraalle)? Toki lapsi itse voi kertoa kavereidensa nimet mutta ei päiväkodin työntekijät saa ilman vanhempien lupaa levitellä lapsien tietoja! Jos joku random tyyppi tulee kyselemään ryhmäsi lasten nimet ni kerrotko heillekin?
Tosi ärsyttäviä nää avuttomat vanhemmat jotka ei saa lapsiaan lähtemään. Siinä sitten käydään neuvottelua lapsen kanssa että lähdetäänkö vai jäädäänkö vielä leikkimään. Itse olen joskus vaan sanonut lapselle että äiti/isä tuli nyt hakemaan ja nyt pitää lähteä, huomenna jatketaan leikkejä, heihei. Yleensä vanhempi sit ymmärtää että vaihtoehto jäädä leikkimään ei sovi. Ja päivän kuulumiset kerron mutta enempää en jää jutustelemaan vanhemman kanssa, siinä on tosiaan muita lapsia vahdittavana ja olen vastuussa heistä. T: vakaope
--
Millä oikeudella sä kerrot toisten lasten nimiä vieraalle aikuiselle (siis näiden lasten kannalta vieraalle)? Toki lapsi itse voi kertoa kavereidensa nimet mutta ei päiväkodin työntekijät saa ilman vanhempien lupaa levitellä lapsien tietoja! Jos joku random tyyppi tulee kyselemään...
--
No hoitaja tokko suostuu heitä esittelemään vaikka joku vanhempi niin vaatikin joka kerta huikkimalla hoitajaa tommoselle nimikierrokselle esittelemään ajankulukseen kai. Jokaiselle ilmiselvää että eihän sellaiselle ole aikaa eikä resursseja. Mikä "Random tyyppi" on sitäpaitsi vanhempi jonka lapsi on kiinteä osa lapsiryhmää. On joulujuhlat, kevätjuhlat, synttäri-ja kaverikutsut, Vanhemmat tutustuvat toisiinsa ja esittelevät itsensä ja lapsensa nimeltä toisilleen, vaihtavat yhteystietoja ja niin edelleen joten pää kiinni nyt. Tässä keskusteltiin selkeästi lapsien turvallisuudesta ettei kukaan pääse juoksemaan portista vaaratilanteeseen sekä paikalla eri syistään jumittavista vanhemmista, niin että älä jaksa nyt.
-- vaikuttaa jonkun yksittäisen tyypin kärjistetyltä ristiretkeltä kuviteltua ongelmaa kohtaa. Olisikohan burn out tulossa?
En itse ainakaan ole törmännyt tämmöisiin vanhempiin (ainakaan jatkuvasti näin toimiviin), vaikka kaikkiaan 5 lasta on meillä käynyt läpi päiväkodin.- Kuinka monessa päiväkodissa olet olllut työssä? Mullakaan ei ole koskaan ollut flunssaa, joten ihan vaikuttaa tuo flunssa-aalto kuvitellulta ongelmalta...
Vierailija kirjoitti:
--
Millä oikeudella sä kerrot toisten lasten nimiä vieraalle aikuiselle (siis näiden lasten kannalta vieraalle)? Toki lapsi itse voi kertoa kavereidensa nimet mutta ei päiväkodin työntekijät saa ilman vanhempien lupaa levitellä lapsien tietoja! Jos joku random tyyppi tulee kyselemään...
--
No hoitaja tokko suostuu heitä esittelemään vaikka joku vanhempi niin vaatikin joka kerta huikkimalla hoitajaa tommoselle nimikierrokselle esittelemään ajankulukseen kai. Jokaiselle ilmiselvää että eihän sellaiselle ole aikaa eikä resursseja. Mikä "Random tyyppi" on sitäpaitsi vanhempi jonka lapsi on kiinteä osa lapsiryhmää. On joulujuhlat, kevätjuhlat, synttäri-ja kaverikutsut, Vanhemmat tutustuvat toisiinsa ja esittelevät itsensä ja lapsensa nimeltä toisilleen, vaihtavat yhteystietoja ja niin edelleen joten pää kiinni nyt. Tässä keskusteltiin selkeästi lapsien turvallisuudesta ettei kukaan pä
Vanhemmat toki voivat esitellä lapset toisilleen ja kutsua synttäreille ja vaikka joka päivä kylään, mutta päiväkodin aikuiset ei esittele toisia lapsia muiden lasten vanhemmille ilman lupaa. Vanhempien kanssa keskustellaan heidän omasta lapsestaan ei muiden.
Millä oikeudella sä kerrot toisten lasten nimiä vieraalle aikuiselle (siis näiden lasten kannalta vieraalle)? Toki lapsi itse voi kertoa kavereidensa nimet mutta ei päiväkodin työntekijät saa ilman vanhempien lupaa levitellä lapsien tietoja! ..
--
No hoitaja tokko suostuu heitä esittelemään vaikka joku vanhempi niin vaatikin joka kerta huikkimalla hoitajaa tommoselle nimikierrokselle esittelemään ajankulukseen kai. Jokaiselle ilmiselvää .