Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

varhaiskasvatus - isät pk:n pihalla

Vierailija
08.08.2024 |

Vastuullisena useamman lapsen osalta, niin isi jää leikkimään lapsen kanssa pk:n pihalle ja jä juttelemaan toisen lastenhoitajan kanssa niin, että lapsi karkaa portista autolle. Ihan jees, mutta kun lapsi on leimattu ulos, niin vastuu hoitajilta siirtyy huoltajille! Siinä saattaa isi kertoa omista kuulumisistaan ja kakarat juoksee ympäri pihaa. Hakekaa ne lapset ja viekää ne samantien pois!

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--

Liivit! Kun liivi on riisuttu, vastuu on siirtynyt. Ja se on hoitajan tehtävä pyytää se liivi, jos vanhempi ei itse tajua sitä heti riisua. 

Vanhemmalle voi myös sanoa nätisti esim. jos joku asia selvästi huoletuttaa vanhempaa, niin ehdottaa että varataan tälle keskustelulle aika niin voimme rauhassa jutella. Tai jos vanhempi vain hengailee niin itse siirtyy siitä kauemmas, esim. sanoo että mun tarviikin nyt mennä tuonne vahtimaan, mut heippa ja huomiseen! 

T. Lastenhoitaja --

Kaikissa päiväkodeissa ei käytetä liivejä lapsilla. Niissä paikoissa huomioliivit puetaan lapselle vain poistuttaessa päiväkotialueelta, esim retkelle.

Ei pueta ei ja minusta ehdottomasti pitäisi pukea! Liivit on turvallisuuskysymys myös pihalla. Etenkin jos on monta eri ryhmää ulkoilemassa, mun ryhmällä on aina liivit päällä (eri värissä kuin muilla). Jos lapsi pääsee karkaamaan, liivillinen lapsi liikenteessä kiinnittää myös muiden huomion helpommin. 

Liivit ei paljoa maksa ja niitä saa tosi helposti myös lahjoituksena firmoilta kun kyselee. 

T. Lastenhoitaja

Vierailija
42/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen katsonut näitä pikkulasten vanhempia ihan tuolla kadullakin vilkasliikenteisen autotien varrella missä ei ole mitään aitoja estämässä äkillistä juoksemista autotielle, niin nämä vanhemmat ei halua lastensa elävän yli 6 vuotiaaksi. Annetaan taaperonkin vain juosta tielle missä kulkee autoja ja rekkoja ja sitten naureskellen viedään pois kun huomauttaa että kannattaa varoa. Kerran äiti jätti alle 2 vuotiaansa keskelle tietä ja jatkoi puhelintaan tuijottaen muiden lastensa kanssa matkaa. Minä siinä sitten auttamaan tätä toiseksi nuorinta yli tien eikä äiti edes taakseen katsonut. Seurasin niin pitkään että taapero sai äitinsä kiinni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi kun tulee paikalle, portista pk:n pihalle, niin vastuu siirtyy hänelle sillä sekunnilla. Ja huom! Hoida puhelusi ymv ENNEN kuin astut pihalle, lapsesi on odottanut sinua koko pitkän päivän, on jo väsynyt ja haluaa/tarvitsee/ansaitsee sinun koko huomiosi! Voin sanoa, että moni huono kotiin lähtötilanne ja jopa ilta olisi vältettävissä sillä, että se luuri ja some jäisi kakkoseksi tuossa tilanteessa, ei lapsesi.

T. Alalla aika kauan ja tämäkin 1 muutos huonompaan

No ei se kyllä ihan näin mene. Sit pitäis hoitajan myös nähdä samalla sekunnilla että vanhempi tuli. Vastuu siirtyy kun se on siirretty, eli hoitaja kontaktoinut vanhemman tai toisinpäin. Konkreettisena merkkinä voidaan pitää esim. liivin riisumista ja ojentamista hoitajalle. Liivin palautus ehkäisee myös tosi hyvin sitä että vanhempi vaan nappaisi lapsen pihalta mukaansa, sanomatta mitään. Liiveistä hoitajan on myös helpompi pysyä kartalla kuka on vielä mun vastuulla ja kuka ei, vaikka joku jostain syystä jäisi pihalle jumittamaan. 

t. Lastenhoitaja

Vierailija
44/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isit menevät sekaisin hoitsujen huomiosta. Sama tapahtuu lääkärissä. Oma vaimo silvotaan ja pahoinpidellään henkihieveriin, kun hoitsunainen vähän lirkuttaa isälle. Sitten ihmetellään kotona, kun vaimo ei annakaan enää tunkea siitintä silvottuun ja revittyyn v ittuun

Ai jaa.

Vierailija
45/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa niistä isistä jää kyllä selkeästi saamaan itse huomiota, joko niiltä hoitajilta tai joiltain toisten lasten äideiltä. Tai isiltä.

Nykymaailma on ihan sekasotku, eikä ihmisillä enää ole mitään "tavanomaista maalaisjärkeen perustuvaa käyttäytymistaitoa".

Meidän päiväkodissa yksi äiti pyysi lapsensa pienryhmän lapset ja open päiväkotiretkelle lapsensa synttäreiden kunniaksi. Kylässä 4-5-vuotiaat lapset kokeilivat tietysti talon tapoja löytääkseen rajat (perusjuttu, tekevät niin kokeakeen olonsa turvalliseksi rajojen selvittyä). Opettaja ohjasi riehaantuvaa ryhmää, että vieraisilla käyttäydytään kuten päiväkodissakin, ei hypitä sohvilla, puhutaan kiljumatta tavallisella äänellä, ei lyödä yoista, kuunnellaan ohjeet, ruokaa ei heitellä ja sanotaan hei tullessa paikalle, kiitos kun saadaan jotakin ja moikat kun lähdetään, kengät jalassa ei juoksennella sisällä ja kädet pestään ennen syöntiä.

No, perheen äiti sitten joka välissä vesitti homman  sanomalla, että heidän kotona ei tarvitse sillä tavalla "pingottaa" ja "saa olla ihan vapaasti". Lopputulos oli, että kymmenen 4-5-vuotiasta ei tiennyt ketä uskoa, juoksi ympäri suurta asuntoa, heitteli toisiaan popcorneilla ja kekseillä, kiipeili pöydillä ja hyllyillä, hypoi sohvilla ja sängyillä, hakkasi toisiaan sohvatyynyillä, tiputti alas tavaroita, itki, huusi ja satutti itsensä ja muita. Seassa juoksi vauhkoontunut perheen koira haukkuen hulluna, vauva parkui äidin kainalossa ja 3-vuotias sankarin  pikkusisarus potki ja raapi opettajaa.

Ihan hirveä homma saada se riehuva lauma ulos talosta ja kadulle. Ope pakkasi muovikassiin kaikkien kengät ja hatut, pakotti huomioliivit päälle ja tempoi kakarat yksi kerrallaan (paitsi sankari)  eteiseen hoitajan ja erityisavustajan (mukana autisti ja adhd) paikallaan pidettäviksi ja ulos. Joku varastokoppi tai jätekatos siinä pihalla sai toimia sen täysin holtittoman riehujajoukon rauhoittumospaikkana. Sitten kengät jalkaan ja hatut päähän ja kurissa ja järjestyksessä päiväkotiin. Ruokailu ihan hiljaa ja jokainen nukkumaan.

Enää ei kutsuja otettu vastaan. 

Vierailija
46/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Liivit! Kun liivi on riisuttu, vastuu on siirtynyt. Ja se on hoitajan tehtävä pyytää se liivi, jos vanhempi ei itse tajua sitä heti riisua. 

Vanhemmalle voi myös sanoa nätisti esim. jos joku asia selvästi huoletuttaa vanhempaa, niin ehdottaa että varataan tälle keskustelulle aika niin voimme rauhassa jutella. Tai jos vanhempi vain hengailee niin itse siirtyy siitä kauemmas, esim. sanoo että mun tarviikin nyt mennä tuonne vahtimaan, mut heippa ja huomiseen! 

T. Lastenhoitaja --

Kaikissa päiväkodeissa ei käytetä liivejä lapsilla. Niissä paikoissa huomioliivit puetaan lapselle vain poistuttaessa päiväkotialueelta, esim retkelle.

Ei pueta ei ja minusta ehdottomasti pitäisi pukea! Liivit on turvallisuuskysymys myös pihalla. Etenkin jos on monta eri ryhmää ulkoilemassa--

Olet oikeassa ! Liiveihin on myös merkitty puhelinnumero ja päiväkotilogo ! Olisi hyvä laittaa liivit päälle aina ulkoillessa, varsinkin jos kyseessä iso ja vilkas vaka-yksikkö.

Kun otetaan liivit pois lapsen lähtiessä, voi vielä laskea montako liiviä palautettu. Paitsi että jos joku vanhempi ajattelemattomuukissaan riisuu itse lapsensa liivin kasaan ja vain poistuu ilmoittamatta..

Vierailija
47/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus näkee myös tosi pikkuisia innokkaita pyöräilijöitä , jotka viilettävät hurjaa vauhtia kaukana vanhemmastaan liikenteessä. 

Todistettu myös täysin veret seisauttavia tilanteita kun pikkupyöräilijä suhahtaa jostain esim kerrostalon pihasta tulevan autoin edestä autotiellä. Sekunnin murto-osasta ollut kiinni ettei lapsi kuollut ja vanhempi lompsii jossain kaikessa rauhassa perässä edes huomaamatta mitä meinasi tapahtua. kyllä ne muut väistää, antaa lapsen mennä vaan hurjaa vauhtia.

Vierailija
48/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vit#u mikä ketju. 

T: Isä, joka toimi vakaopena monta vuotta. Huomasin jo silloin, että on aika toksinen ja syrjivä ala eli poikia, miehiä ja isiä  syrjivä ala.

Vierailija
49/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vit...tua! Meillä ainakin on päiväkodissa sellainen portti ettei lapset saa sitä auki ennenkuin vanhempi on avaamassa, eikä sinne koskaan leikkimään jääty. Itse näin isänä päinvastoin aina niin että asioista ei puhuttu isälle vaan aina äidin kanssa. Aina vain terve moro hei ja ikinä ei tiennyt miten on päivä mennyt. Eskarikin oli aika turha, kun ei koko aikana tiennyt mitä siellä tehdään jne. Iskäx3

Vierailija
50/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat jäävät seurustelemaan keskenään siihen pihalle pitkiksi ajoiksi ja heidän lapset juoksee valvomatta missä sattuu. 

Onko vastuu vasta sitten vanhemman kun ollaan selkeästi päiväkodin portista ulkona? Moni vanhempi tuntuu ajattelevan näin. 

Onko syytä infota vanhempia että vastuu siirtyy lapsen hyvinvoinnista vanhemmalle kun lapsi kirjattu ulos järjestelmästä.

Vierailija
51/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vit#u mikä ketju. 

T: Isä, joka toimi vakaopena monta vuotta. Huomasin jo silloin, että on aika toksinen ja syrjivä ala eli poikia, miehiä ja isiä  syrjivä ala.

--

Olen vahvasti eri mieltä. Perusteluni:

Vuosien varrella olen huomannut miten hienosti, aidosti kiinnostuneena ja todellakin lisääntyvässä määrin isät ovat alkaneet osallistua lapsensa kasvatukseen, tuontiin ja vientiin. Useimmin isä hoitaa  ja on perillä lasten asioista nykyään kuin äiti. Tämä on erinomainen suuntaus , isä ja äiti toimii yhdessä ja koska moni äiti on työelämässä isä auttaa kaikessa myöskin.

Eli eipä unohdeta niitä lastaan rakastavia ja osallistuvia isiä. Heitä on nykyään kasvava enemmistö vanhemmissa.

Ja minä olen ollut yli 10 vuotta alalla ja olen edelleen.

Vierailija
52/52 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-- Annetaan taaperonkin vain juosta tielle missä kulkee autoja ja rekkoja ja sitten naureskellen viedään pois kun huomauttaa että kannattaa varoa. Kerran äiti jätti alle 2 vuotiaansa keskelle tietä ja jatkoi puhelintaan tuijottaen muiden lastensa kanssa matkaa. Minä siinä sitten auttamaan tätä toiseksi nuorinta yli tien eikä äiti edes taakseen katsonut. Seurasin niin pitkään että taapero sai äitinsä kiinni... --

Huhhuh huh. Miksi aina pitää sattua jonkun lapselle jotain todella peruuttamatonta ja  vakavaa, ennen kuin (hetkeksi) herätään olemaan skarppeina liikenteessä lasten kanssa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän