IL: Kaksi ylimpää tuloluokkaa rajattu ansiotuloverotuksen indeksikorotusten ulkopuolelle
Niin, oliko tämä se Orpon ja Purran oma tuloluokka, johon hommasivat jo aiemmin veroalen?
Mikä tässä touhussa oikein mättää? Veroja nostetaan, yhteiskunnan palveluja leikataan pois, mutta silti otetaan miljardeittain lisää velkaa, vähintään yli 12 miljardia ensi vuonna. Todennäköisesti tämäkään ei tule riittämään, koska muutaman kuukauden välein kerrotaan uusista sopeutuksista ja lisävelan ottamisesta.
Älytön Turun junarata kyllä tehdään. Sen hintalappuun pitää laskea kotimaan ostovoiman ja kulutuksen näivettäminen, peruuntuneet investoinnit, nouseva työttömyys ja saksittu terveydenhoito.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan perinteiseltä: Kaikki osallistuu talkoisiin, paitsi me.
Hah sanon minä! Kuulun ylimpään tuloluokkaan ja maksan 5500 euroa veroja KUUKAUDESSA. Se on tasan puolet palkasta. Siinä on sulle osallistumista.
Elät silti todella mukavasti. Täällä on porukkaa joka ei saa edes perustarpeita täytettyä.
Kymppitonnin palkkaan kuuluu varmasti aivan järjetön työmäärä ja vastuu. Se perustarpeitaan naukuva porukka tuskin tekee mitään elatuksensa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Ylin tuloluokka maksaa tällä hetkellä veroja yli 50% ansiotuloistaan, ja silti tämä koetaan jonkinlaisena vapaamatkustamisena. Ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää, että kuinka suuri veroprosentti olisi teidän mielestä "oikeudenmukainen"? Riittäisikö 60% vai mennäänkö suoraan 70-80% haitariin?
Itse en ole lähelläkään ylintä tuloluokkaa, mutta ymmärrän hyvin kyllä sen, että he jo tällä hetkellä pitkälti kannattelevat valtion taloutta.
Eihän se ole nykyinenkään systeemi kohtuullinen, mutta ei se ole pienituloisten syytä, että yläpäässä on kova verotus. Yksilöitä kuritetaan siksi, että se on paljon helpompaa kuin suuryritysten.
Laitetaan kuriin kaiken maailman pöytälaatikkofirmoilla yms verokikkailu, niin löytyy sinne verokirstuun kolikoita.
"10 prosentin alv-kantaan kuuluvat tuotteet ja palvelut siirretään 14 prosentin kantaan. Sanoma- ja aikakauslehdet jäävät 10 prosentin kantaan."
Miksi nuo lehdet tarvitsee säästää näiltä "talkoilta"? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah sanon minä! Kuulun ylimpään tuloluokkaan ja maksan 5500 euroa veroja KUUKAUDESSA. Se on tasan puolet palkasta. Siinä on sulle osallistumista.
Elät silti todella mukavasti. Täällä on porukkaa joka ei saa edes perustarpeita täytettyä.
Kymppitonnin palkkaan kuuluu varmasti aivan järjetön työmäärä ja vastuu. Se perustarpeitaan naukuva porukka tuskin tekee mitään elatuksensa eteen.
Mikä se vastuu Suomessa on? Kenkää voi tulla mutta ihan sama vastuu on sillä tonnin siivoojallakin.
Ihanaa päästä ulostamaan pienituloisten hiuksille ja suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Ylin tuloluokka maksaa tällä hetkellä veroja yli 50% ansiotuloistaan, ja silti tämä koetaan jonkinlaisena vapaamatkustamisena. Ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää, että kuinka suuri veroprosentti olisi teidän mielestä "oikeudenmukainen"? Riittäisikö 60% vai mennäänkö suoraan 70-80% haitariin?
Itse en ole lähelläkään ylintä tuloluokkaa, mutta ymmärrän hyvin kyllä sen, että he jo tällä hetkellä pitkälti kannattelevat valtion taloutta.
Ruotsissa 1970-luvulla osattiin verottaa oikein kunnolla kun palkan marginaaliveroprosentti oli jopa 90. Yrittäjänä toiminut kirjailija Astrid Lindgren totesi että hänen marginaaliveroprosenttinsa oli 102 eli mitä enemmän hän tienasi niin sitä enemmän hän jäi tappiolle. Sosiaalidemokraattien valtakausi päättyikin ja sittemmin verotusta rukattiin armeliaampaan suuntaan. Ks. https://www.svensktnaringsliv.se/blogg/fokus-pa-skatterna/sagan-om-pomp…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se vastuu Suomessa on? Kenkää voi tulla mutta ihan sama vastuu on sillä tonnin siivoojallakin.
Kyllä mä ajattelen, että joku vaikka aivokirurgi kanttaa työssään jokseenkin erilaista vastuuta kuin siivooja. Kukaan ei kuole, jos siivoojalta unohtuu joku roskis tyhjentämättä.
Kertoo tästä keskustelupalstasta jo aika paljon, kun aloitus viestissä öyhötetään faktuaalisesti väärästä asiasta ja peukkuja vaan tulee.
Tuo tarkoittaa että kahden korkeimman veroluokan verot nousevat, kun mulla laskee. Ongelma on Suomessa ettei korkeimmissa tuloluokissa olevilla asiantuntijoilla ole ainakaan rahallista motivaatiota kehittyä ja tulla paremmaksi töissään. Käytät tuhansia tunteja lisäopiskeluun ja pallioksi saat esimerkiksi 500-1000€, korotuksen niin nettona tämä on 250-500€.
Nytkin on lääkäreiksi yms. työpaikkoja vapaana. Sinne vaan tekemään, ei kannata jäädä odottelemaan että edellinen kirjoittaja häipyy.