Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teitittely

Vierailija
08.08.2024 |

En pidä teitittelystä kun tunnen olevani vielä nuori enkä vanha (olen 37-vuotias!). En näytä kyllä mitenkään vanhemmalta kuin olen ja moni pitää minua jopa ikäistään nuorempana. Olen aina luullut ettâ selkeästi vanhempia ihmisiä teititellään (esim. yli 60-vuotiaita).

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole enää yleistä teitittely. On minua rouviteltu ja teititelty jo alta kolmekymppisenä.

Vierailija
22/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kassa voi kysyä vaikka 'otatteko te kuitin' tai 'otatko sinä kuitin' sijasta 'otatko kuitin?' ei siinä tarvitse käyttää sanaa te tai sinä....

Tai pelkkä kuitti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kassa voi kysyä vaikka 'otatteko te kuitin' tai 'otatko sinä kuitin' sijasta 'otatko kuitin?' ei siinä tarvitse käyttää sanaa te tai sinä....

Eihän persoonapronominin puuttuminen mitenkään muuta asiaa. Verbimuotohan sen jo kertoo, onko kysessä sinuttelu vai teitittely. Ratkaisu on "tuleeko kuittia?"

Vierailija
24/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä teitittelyllä osoitetaan myös kunnioitusta.... eikä iällä ole siinä merkitystä. Toki ei varmaan lapsia teititellä.

Minä olen asiakaspalvelutyössä ja teitittelen kaikkia iästä riippumatta. Tosin noin alle 12--vuotiaiden kanssa olen harvemmin tekemisissä 

Vierailija
25/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, juuri näin neropatti.

Vierailija
26/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50, ei haittaa teitittely. Harvoin kukaan teititteleekään.

Sen sijaan se ihan vähän häiritsee, ettei osata teititellä oikein. Kun yhtä ihmistä teititellään, ei sanota esim. "Oletteko maksaneet.." vaan "Oletteko maksanut..". 

Moni myös aloittaa teitittelemällä ja sitten kohta kuitenkin sinuttelee. Ehkä kuitenkin ajatus on tärkein, eli että on kunnioittava toista kohtaan.

Vierailija
27/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely kuuluu käytöstapoihin ja tilannetaju on osa käytöstapoja.

Tilannetajuun kuuluu, että jos toinen sanoo, ettei tarvitse teititellä, niin sinuttelee sen jälkeen. Minä en ole niin hieno ihminen, että minua täytyisi teititellä.  Ärsyynnyn teitittelystä eikä ärsyyntyminen kuulu mihinkään hyvään asiakaspalvelukokemukseen. 

Vierailija
28/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen huomannut näin nelkytjotakin ikäsenä, että jos lääkäri alkaa teitittelemään minua, se ei ole ikinä hyvä merkki.

Vierailija
29/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Saako maisterille olla kuitti?" Eikö tuo olisi hyvä?

Vierailija
30/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse teititellä. 60 v.

Samoin.  42v sitten olen viimeksi teititellyt, kun armeijassa oli vähän pakko.

Vierailija
31/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspana teitittelen kaikkia koska se kuuluu kunniottavaan asiakaspalveluun,jos joku siitä ei tykkää voi sanoa sen niin sitten tehdään sinunkaupat,hyvin yksinkertaista minusta.

Vierailija
32/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on sinänsä aivan se ja sama teititteleekö vai sinutteleeko joku minua, mutta se häiritsee, että yrittää teititellä, muttei osaa. Suomen kielessä teititeltäessä verbi on yksikössä. Tämä tuntuu olevan epäselvää toimittajillekin. Noloa kuultavaa jossain haastattelussa. Älä yritä teititellä jos et osaa.

Sen verran asia suututtaa, että jos vaikkapa jostain firmasta soitetaan siellä asioinnin jälkeen ja halutaan tietää, oliko käynti onnistunut, ja puhelu alkaa "te olette käyttäneet palveluamme", en vaivaudu olemaan ylen ystävällinen. Jos olen asioinut yksin, kysyn "ketkä me?" Yhdeksän kymmenestä ei ymmärrä mistä on kysymys. Sitten selitän, ja toivottavasti joku on oppinut.

Kyse ei ole pelkästään ärtymyksestä, joskus voi olla oikea ongelma. Mieheni aikoinaan liittyi erääseen yhdistykseen, josta tuli sitten kirje, joka alkoi sanoilla "miten mukavaa, että olette liittyneet" jne. Piti soittaa sinne, ja kysyä, onko minut tietämättäni liitetty esim. perhejäseneksi. Nainen selitti, että tämä on tämmöinen suomen kielen kohtelias muoto. Ei ole, vaan yksiselitteisesti monikko.

Rautalangasta: joko olette, rouva Huttunen, ottanut kahvia? = oikeaoppinen teitittely.

Joko olette, Leena ja Kari, ottaneet kahvia? = monikko.

Varmaankin olen jonkun mielestä turhan niuho, mutta sitten olen. Sen verran vanha olen, että osaan teititellä oikein. 

Vierailija
33/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ap kanssa saman ikäinen ja kyllä minä tunnen itseni jo aika setämieheksi ei vanhenemisessa mitään pahaa ole se pitää vaan hyväksyä.

Vierailija
34/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiaaminen on myös hävinnyt.

Vierailija
35/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä teitittelyllä osoitetaan myös kunnioitusta.... eikä iällä ole siinä merkitystä. Toki ei varmaan lapsia teititellä.

Höpö höpö...... nykyaikana ei edes 90 vuotiaat halua teitittelyä.

Vierailija
36/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää on myös se miten lehtihaastatteluissa ihmisistä kirjoitetaan näiden sukunimillä 🙄 Esim: "Maija Mähönen osti kaupasta uutuustuotetta X. Mähösen kertoo että kokemus tuotteesta on ollut positiivinen."

Niin superärsyttävää luettavaa  😡 Miksi pitää käyttää ihmisestä sukunimeä kun se etunimikin on olemassa eikä kukaan normaalistikaan kasvotusten puhu toisesta sukunimellä!

Vierailija
37/81 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan asunut liian kauan Saksassa, kun sinuttelu Suomessa tuntuu tunkemiselta iholle En todellakaan halua olla kaikkien kanssa niin tuttavallinen, että haluaisin sinutella, vaan teitittely tuo sopivasti etäisyyttä.

Vierailija
38/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua teitittely häiritse. Jos sen tekee kovin nuori, on se suorastaan liikuttavan kohteliasta. Se sijaan kun olin 31-vuotias, sanoi äiti pikkutytölleen kaupassa, että "antaa tädin mennä ensin". Voi arrrgh!

Mitä hänen olisi pitänyt sanoa?

Vierailija
39/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teitittelen työssäni selkeästi itseäni vanhempia ihmisiä. Eli n. 70 vuodesta ylöspäin. Jotenkin suuhuni ei istu 85-vuotiaan sinuttelu, paitsi tietysti jos hän sanoo ettei tarvitse teititellä. Jotenkin särähtää korvaan, kun nuoret tokaisee vanhalle rouvalle "sä voit käydä syömään". 

Teitittely ei tarkoita minulle, että siinä edessäni on nyt jotenkin erityisen hieno ihminen. Minulle aikoinaan opetettiin, että itseä vanhempia teititellään (olen hieman yli 5-kymppinen). Ja tosiaan tuo, ettei nykyään osata tehdä sitä oikeassa muodossa. Todella rasittavaa.

Vierailija
40/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin partiolaisten kesäleirillä apurina enkä juuri ketään muita tuntenut kuin lastenlasteni ohjaajat. He ovat minua aina sinutelleet ja se on ihan ok. Leirillä oli myös poikia ja miehiä joita en ollut ennen tavannut ja he kaikki teitittelivät minua. Jopa 12-15vuotiaat. Samaan aikaan kaikki tytöt ja naiset sinuttelivat. Minä nautin teitittelystä, koska se nykyisin on niin harvinaista etten tehnyt sinunkauppoja poikien ja miesten kanssa.

t.mummo 70v