Teitittely
En pidä teitittelystä kun tunnen olevani vielä nuori enkä vanha (olen 37-vuotias!). En näytä kyllä mitenkään vanhemmalta kuin olen ja moni pitää minua jopa ikäistään nuorempana. Olen aina luullut ettâ selkeästi vanhempia ihmisiä teititellään (esim. yli 60-vuotiaita).
Kommentit (81)
Minä = 1 ihminen
Sinä = 1 ihminen
Hän = 1 ihminen
Me = 2+ ihmistä
Te = 2+ ihmistä
He = 2+ ihmistä
Pyrin teititelemään kaikkia muita paitsi lapsia ja tuttuja, esim jumpassa tms ei teititellä.
Nautin itse kun minua teititellään, ja koen, että teitittelijällä on kauniit käytöstavat ja hyvä kasvatus.
Inhoan teitittelyä. Voisko moisen turhuuden lopettaa?
M60
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kassa voi kysyä vaikka 'otatteko te kuitin' tai 'otatko sinä kuitin' sijasta 'otatko kuitin?' ei siinä tarvitse käyttää sanaa te tai sinä....
Otatko kuitin on sinuttelumuoto.
Tuosta kuitin antamisesta ja ottamisesta olen lukenut useasti. Miksi sitä pitää kassan kysyä? Ulkosuomalaisena en voi tajuta että kassan pitää jokaiselta asiakkaalta kysyä. Miksi ette ota kuittia ja paiskaa sitä seuraavaan paperikoriin jos ei sille ole tarvetta. Missään en Saksassa sen paremmin kuin muuallakaan ole kuullut kassan kysyvän kuitti vai ei. Onhan se kassalle aika veemäista kysyä monta sataa kertaa yhtä ja samaa. Suomessa kun tilaa espresson niin heti kuuluu kysymys että kaksinkertainen. Ärsyttää kun en kerran sanonut että kaksinkertainen niin olisi ilman kysymystä saatava ihan normaali yksi espresso. Sen toisen ehkä haluan juoda jossain muualla. Tosin huonoja ovat joka paikassa.
Minä pidän teitittelystä, mutta se pitää tosiaan tehdä oikein! Olin pitkään tarjoilijana hienoissa ruokaravintoloissa, ja niissä todellakin teititeltiin asiakasta - muu ei olisi tullut kuuloonkaan! Myös käytettiin kiertoilmaisuja, kuten saisiko olla lisää viiniä, tms.
Mummini teititteli anoppiaan koko ikänsä, minusta se oli jotenkin hienoa ja kunnioittavaa!
Nykyään käytän teitettlyä myös etäännyttämiseen, esim. jos joku humalainen yrittää sinnikkäästi jutella ratikassa eikä itse jaksa ruveta.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän teitittelystä, mutta se pitää tosiaan tehdä oikein! Olin pitkään tarjoilijana hienoissa ruokaravintoloissa, ja niissä todellakin teititeltiin asiakasta - muu ei olisi tullut kuuloonkaan! Myös käytettiin kiertoilmaisuja, kuten saisiko olla lisää viiniä, tms.
Mummini teititteli anoppiaan koko ikänsä, minusta se oli jotenkin hienoa ja kunnioittavaa!
Nykyään käytän teitettlyä myös etäännyttämiseen, esim. jos joku humalainen yrittää sinnikkäästi jutella ratikassa eikä itse jaksa ruveta.
Minä olen tällaisten "hienojen ruokaravintoloiden" vakiasiakas ja inhoan teitittelyä. Jos täällä olisi tippauskulttuuri niin laittaisin jokaiselle teitittelijälle 0€ tippiä.
En tiedä olenko sitten nykyään harvinainen poikkeus, mutta vihaan tuntemattomien sinuttelua. En etenkään tykkää itse sinutella tuntemattomia, siitä tulee epämukava ja tympeä olo. Mutta tiedostan myöskin, että teitittelystä on tullut nykypäivänä ihan omituinen peikko, joten käytän kaikenlaisia kiertoilmauksia. Esimerkiksi "voisitteko mennä..." tilalle vaikkapa "voitaisiinko mennä..."
Teitittely on joku juttu mistä 80v mummot pitivät mustavalkoelokuvien aikaan.
Itse nuorena sinuttelin kaikkia ja jos huomasin että nokka nous ylös ja herneiden aiheuttama tuhistelu alkoi niin aloin entistä törkeämmin käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle yksi naapuri sanoi, kun olin 37-vuotias, että mitenkä rouva...... En ollut edes rouva. Ehkä joillakin on tapana teititellä.
Tuohan on puhumista 3. persoonassa eikä teitittelyä. Outo puhuttelutapa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tietyissä tilanteissa sopii oikein hyvin.
T. S'il vous plaît.
Voulez-vous coucher avec moi ce soir?
Vierailija kirjoitti:
Ei mua teitittely häiritse. Jos sen tekee kovin nuori, on se suorastaan liikuttavan kohteliasta. Se sijaan kun olin 31-vuotias, sanoi äiti pikkutytölleen kaupassa, että "antaa tädin mennä ensin". Voi arrrgh!
No miksi olisi sitten pitänyt kutsua? Tytöksi? Pikkutytöstä et ole missään nimessä tyttö vaan täti, ja lapsille nämä ovat yleensä ne kaksi vaihtoehtoa. Ei sanaa "nainen" tuollaisessa tilanteessa käytetä, tai nykyään myöskään "rouva".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse teititellä. 60 v.
Viimeksi keväällä minua yritti teititellä Silmäaseman asiakaspalvelija. Sanoin, ettei tarvitse, en pidä siitä, mutta hän sanoi saaneensa sellaisen käskyn ylemmiltään.
Ei kauheasti tee enää mieli mennä sieltä silmälaseja hankkimaan, vaikka miten saisikin S-bonusta. Tuntuu höntiltä tulla teititellyksi.
58 v.
Kyllä asiakaspalvelijan tehtävä on ilman muuta kuulla asiakkaan toivetta. Kysehän on kohteliaisuudesta. On hyvää asiakaspalvelua kuulla ja ottaa vastaan asiakkaan toiveita, jos se mahdollista. Ja tässä tapauksessa, tietysti on:)
Teitittely aiheuttaa närää lähinnä rahvaan keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua teitittely häiritse. Jos sen tekee kovin nuori, on se suorastaan liikuttavan kohteliasta. Se sijaan kun olin 31-vuotias, sanoi äiti pikkutytölleen kaupassa, että "antaa tädin mennä ensin". Voi arrrgh!
Itsehän olen siis ollut nimellisesti täti parille pojalle jo 16 vuotiaasta asti. Isosiskopuoleni kun on minua paljon vanhempi.
Inhoan kuitenkin itse juuri tuota tädittelyä ja se on mielestäni loukkaavaa ja alentavaa.
Ekan kerran sain itse kuulla olevani täti about kaksvitosena. Ha samanlaisessa tilanteessa vieläpä.
Teitittelyä harrastan työskennellessäni itsekin. Kuuluu perus asiakaspalveluun se.
Kommentoisin tohon tädittelyyn. Sillä eivät esim. äidit, kertoessaan esim. pienelle lapselle, että ' odota, anna tädin mennä ensin' tarkoita, että k.o ' täti' olisi mitenkään vanha tai muutakaan. 'Täti' on ikäänkuin pikkulapsen kielelle muutettu lempeämpi sana naisesta, kuten setä miehestä.
' Anna naisen mennä ensin' kuulostaisi ehkä jotenkin oudolta, ' täti' ja ' setä' viestivät ehkä jotain turvallisuutta lapselle. Eli tästä näkökulmasta vaikka 19 vuotias voisi olla 1 vuotiaille ' se kiva täti puistosta. '
Teitittely ei oikein sovi murteella puhumiseen. Ottaako työ kuitin kuulostaa typerältä
Teitittelen tietynlaisissa tilanteissa itseäni nuorempiakin. Eli siitä että tulee teititellyksi ei voi päätellä varmuudella minkä ikäisenä sinua pidetään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Hei! Törmäsin teitittelyyn pitkästä aikaa ja omalla kohdallani täytyy sanoa, että olen onnellinen siitä, että Suomessa yleisesti sinutellaan ja puhutaan rennosti ja kuitenkin ystävällisesti asiakaspalvelutilanteissa.
Ymmärrän, jos kovin nuori, 19 v myyjä teitittelee, se on minusta ihan okei.
Sen sijaan nykyään koen, että aikuisten kesken yleiset kauppa- yms muut tilanteet hoituvat kätevämmin, kun ei pidetä turhaa etäisyyttä, vaan sanotaan tuttavallisesti, mutta ystävällisesti vaikka ' haluaisitko liittyä' kanta- asiakkaaksi'? On helppoa ja mukavaa hoitaa asioita, kun näin toimitaan.
Itse lähtisin siitä, että 70 +, 80 +... ikäisiä on ihan luontevaa teititellä. Kuitenkin, asiakaspalvelussa on paras se, joka osaa reagoida asiakkaaseen, ihminen viestittää kyllä paljon puhetyylillä, onko käytös välitöntä ja rentoa vai virallista.
Olen itse ollut sekä asiakaspalvelussa että hoitanut vanhuksia. Moni vanhus viestittää omalla käytöksellään, että jutellaan kuin samanikäiset, siis tasaveroisina. Silloin olisi outoa ' kunnioittaa' ikää, jos toinen juttelee kuin nuori tyttö, eloisasti ja läheisesti.
Silloin mennään sillä, lähdetään asiakaspalvelemaan vastaten siihen:)
Eli yleisesti mukava ja lämmin asiakaspalvelu sinutteluineen, aikuiset keskenään, hyvä tapa.
Lisäys vielä edelliseen: ja ehdottomasti, jos asiakas itse on kovin virallinen ja viestittää etäisyyttä, sitten teitittely ihan luonnollista ja hyvä juttu :)
Vierailija kirjoitti:
Teitittely on joku juttu mistä 80v mummot pitivät mustavalkoelokuvien aikaan.
Itse nuorena sinuttelin kaikkia ja jos huomasin että nokka nous ylös ja herneiden aiheuttama tuhistelu alkoi niin aloin entistä törkeämmin käyttäytyä.
Miksi?
Mua täditeltiin ensimmäisen kerran 18 vuotiaana , joku vanhempi äiti lapselleen 🤣 joten ei ole iästä kyse.. toki jotkut tekee sitä ihan ärsyttääkseen..
Kerran yksi äiti(itseä vanhempi) korostuneesti täditteli mua lapselleen, johon lapsi tokaisi "miksi sä tädittelet häntä, ei hän ole mikään täti!!!!!" Nauratti..