Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teitittely

Vierailija
08.08.2024 |

En pidä teitittelystä kun tunnen olevani vielä nuori enkä vanha (olen 37-vuotias!). En näytä kyllä mitenkään vanhemmalta kuin olen ja moni pitää minua jopa ikäistään nuorempana. Olen aina luullut ettâ selkeästi vanhempia ihmisiä teititellään (esim. yli 60-vuotiaita).

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavapiirissäni teitittely on yleisempää kuin sinuttelu. Usein toista puhutellaan myös kolmannessa persoonassa: "Mitäs tohtorille kuuluu? Ottaako pehtorska lisää sherryä?

Sinutteluun mennään vasta useamman vuoden tuttavuuden jälkeen, illallisen toisen konjakin jälkeen. Silloinkin vanhemman / kouluttuneemman henkilön aloitteesta.

Vierailija
42/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös 37, joskus luullaan paljonkin nuoremmaksi, joskus paljon vanhemmaksi. Olen itse asiakaspalvelussa töissä ja teitittelen itseäni selkeästi vanhempia, esim. suunnilleen eläkeikäisestä ylöspäin. Tämä on ollut minulle luontevaa jo lapsena. Itse haluan minua teititeltävän lähinnä silloin jos olen tekemässä jotain erityisen suurta kauppaa, ostamassa esim. asuntoa tai autoa, joiden hinta voi olla kymmeniä- tai satojatuhansia. En odota teitittelyä minua nuoremmilta ainakaan vielä tämän ikäisenä. Vanhuksena tilanne voi olla toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta mitä sitten itse teet, kun sinua teititellään vaikka juuri jossain asiakaspavelutilanteessa. Minä en ainkaan kehtaa sitten itsekään sinutella, jos minua teititellään, en edes ihan nuorta. 

Jos hyvää päivänjatkoa toivotetaan sanomalla esim. Hyvää päivän jatkoa teille niin tulkitseeko sen kuullut asiakaspalvelija ne sanat hänelle henkilökohtaisesti tarkoitettuna toivotuksena, vaikka niiden sanojen sanoja olisi tarkoittanut hyvää päivänjatkoa toivotuksen muillekin työpaikalla olijoille.

Vierailija
44/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kassa voi kysyä vaikka 'otatteko te kuitin' tai 'otatko sinä kuitin' sijasta 'otatko kuitin?' ei siinä tarvitse käyttää sanaa te tai sinä....

Puheterapiassa joiltain lapsilta huomataan, että heidän puheessa ei ole subjektia tarpeeksi usein. Lisääntyisivät lasten puheterapian tarpeet, jos ympäristön kielen käytössäkin on vastaavanlaisia haasteita. 

Vierailija
45/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatio. Opittu tapa. Kukaan ei ole siitä naamaa kiristellyt. Päinvastoin, iloisesti naurahdetaan. Ettei tarvitse teititellä.

Vanha etiketin mukainen käytöstapa. Tekee vaikutuksen kun huumoriveikko, teitittelee 70 vuotiaana 80-vuotiasta. Vaikkei ole tottunut aiemmin henkilöltä näkemään. Arvokas keskustelu.

Vierailija
46/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole minua ikinä teititellyt ja minä en teitittelele ketään. Poikkeuksen tekee karatessa senseit, joita puhuttelen aina senseinä. 

Vierailija
47/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan asunut liian kauan Saksassa, kun sinuttelu Suomessa tuntuu tunkemiselta iholle En todellakaan halua olla kaikkien kanssa niin tuttavallinen, että haluaisin sinutella, vaan teitittely tuo sopivasti etäisyyttä.

Saksassa tosiaan tuo korostettu teitittelymoodi iskee päälle, vaikka oleskelisi lyhyemmänkin aikaa. Kesälomareissulla käytin tarjoilijalle puhuessani vahingossa verbiä sinuttelumuodossa ja hitto kun nolotti. Suomessa olisin kyllä sinutellut ihan sujuvasti asiakaspalvelijaa, joka oli minua nuorempi. Mutta kun kielen vaihtaa saksaan, niin ajatusmallikin muuttuu samalla.

Vierailija
48/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin kielessä kaikki teitittelevät kaikkia. Vain Jumala sinuttelee ihmisiä : "Thou shalt not steal tai Love thy neighbour. Älä varasta, Rakasta lähimmäistäsi"

Vierailija
49/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munä aspassa kierrän tämän tyyliin "saisko olla kuitti"/ "onko kuitille tarvetta" tai vaikka "voisinko auttaa muiden tuotteiden löytämisessä"

Vierailija
50/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olisi hyvä osata jos sitä käyttää. 

Esim jos kysyy joltakin yksittäiseltä ihmiseltä että "oletteko te ollut.."

Eikä: "oletteko te olleet.."

Jne.

Noita pikkumokia näkee jopa uutisissa.

Vierailija
51/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on teennäistä ja sillä halutaan rakentaa hierarkiaa. Teititeltävä on ylemmällä tasolla. Teitittelyn juuret ovat epätasa-arvoisessa yhteiskunnassa.

Vierailija
52/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on teennäistä ja sillä halutaan rakentaa hierarkiaa. Teititeltävä on ylemmällä tasolla. Teitittelyn juuret ovat epätasa-arvoisessa yhteiskunnassa.

Ei ole, vaan kyse on vanhempien henkilöiden kunnioittamisesta. Armeijassa, asiakaspalvelutilanteissa ja aikaisemmin työelämässä kyse on myös tietyn etäisyyden säilyttämissä, mikä ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. 

Vierailija
53/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä vanhempia teititellään, itseä nuorempia  sinutellaan.

Vierailija
54/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuttavapiirissäni teitittely on yleisempää kuin sinuttelu. Usein toista puhutellaan myös kolmannessa persoonassa: "Mitäs tohtorille kuuluu? Ottaako pehtorska lisää sherryä?

Sinutteluun mennään vasta useamman vuoden tuttavuuden jälkeen, illallisen toisen konjakin jälkeen. Silloinkin vanhemman / kouluttuneemman henkilön aloitteesta.

Jotenki paskantärkeeltä kuulostaa...

Vierailija
55/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kassa voi kysyä vaikka 'otatteko te kuitin' tai 'otatko sinä kuitin' sijasta 'otatko kuitin?' ei siinä tarvitse käyttää sanaa te tai sinä....

Otatko kuitin on sinuttelumuoto.

Vierailija
56/81 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että miten ihana tuttavapiiri! Olisipa tuollaista laajemmin.

Vierailija
57/81 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei voi teititellä koska olen yksi henkilö enkä monipersoonallinen ongelmatapaus. Jos olen porukalla ravintolassa niin silloin ymmärrän tarjoilijan "otatteko lisää juotavaa?" koska kysymys on koko seurueelle. 

Vierailija
58/81 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on omituista. 😁 Ensimmäisiä kertoja kuulin teitittelyä 2kymppisenä, lihottuani. Olisinko ollut 27v.

Nyt olen 34v ja on teititelleet eläkeikää lähestyvät aspat, oman ikäiset myyjät ja nuoremmat myyjät. En ole mikään iäkäs rouva vaan 34 vuotias normaali nainen joten en kaipaa teitittelyä. Viimeksi pari pvää sitten yllätyttiin iästä kun luultiin 2 kymppiseksi. 🙂En osta muutakin nikotiinitabletteja joskus, joskus kysytään henkkarit joskus ei.Kerran olin saman ikäisen kaverini kanssa yhdessä ostamassa lippuja, mielestäni näytetään molemmat oman ikäisiltä, minua teititeltiin ka häntä sinuteltiin. 🤣 Omituista.

Vierailija
59/81 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua teitittely häiritse. Jos sen tekee kovin nuori, on se suorastaan liikuttavan kohteliasta. Se sijaan kun olin 31-vuotias, sanoi äiti pikkutytölleen kaupassa, että "antaa tädin mennä ensin". Voi arrrgh!

Itsehän olen siis ollut nimellisesti täti parille pojalle jo 16 vuotiaasta asti. Isosiskopuoleni kun on minua paljon vanhempi. 

Inhoan kuitenkin itse juuri tuota tädittelyä ja se on mielestäni loukkaavaa ja alentavaa.

Ekan kerran sain itse kuulla olevani täti about kaksvitosena. Ha samanlaisessa tilanteessa vieläpä. 

Teitittelyä harrastan työskennellessäni itsekin. Kuuluu perus asiakaspalveluun se. 

Vierailija
60/81 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos vain vanhoja teititellään, tulee sitten sellainen tunne varmasti ikäihmisille, että tässä ollan jo haudassa. Lisäksi tulee tunne, että halutaan pitää vanhaan ihmiseen etäisyyttä, koska hän ei oikein enää ole voimissaan, eikä ehkä kuulekaan. Ehkäpä oikein huudetaan, että mitä teille herra/rouva......

Ei ole olo kuin haudassa, vaikka teititellään. Odotan sitä ventovierailta ihmisiltä.