En ymmärrä vapaaehtoista lapsettomuutta
Mikä on ihmisessä pielessä, kun ei ole biologista tarvetta lisääntyä? Eikä näe sitä vertaa tulevaisuuteen, että esimerkiksi joskus saattaisi kaduttaa, että elämä pyörii vain oman navan ympärillä. Näen velat äärimmäisen itsekeskeisinä ihmisinä, enkä välttämättä halua olla tekemisissä tällaisten kanssa. Minä, minä, minä.
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vapaaehtoista kissattomuutta.
En minäkään! Aivan älytöntä olla kissaton! Kissat ovat parhaita!
Joo, niinpä!
Tässä teen joka arkipäivä työtä vaikeissa tilanteissa olevien lapsiperheiden, muunlaisten perheiden ja yksilöiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Usein jatkan suoraan töistä myös vapaaehtoistyöhön leikkimään ja askartelemaan lasten kanssa, että heidän vanhempansa saavat levätä. Huolehdin muistisairaasta isästäni ja annan paljon aikaa myös sisarusteni lapsille. Kuuntelen ystävieni murheet. Maksan pienestä palkastani paljon veroja lapsiperhepalveluihin ja -tukiin, joita en koskaan tule käyttämään itse. Olen kuukausilahjoittajana useammalle ihmisoikeusjärjestölle.
Eli tosi itsekkäitä me velat kyllä olemme.
Ihmisillä on muitakin tarpeita kuin biologiset tarpeet. Se erottaa meidät muista lajeista.
Aloitus oli kyllä provo, mutta saattaahan tätä lukea joku, joka oikeasti leimaa ihmisiä itsekkääksi perhemuodon perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Lisääntymisessä pitäis olla joku lisääntymismaksu, ja lisäksi jotkut soveltuvuustestit, niin saatais vähän karsittua edes sitä, että ne ei lisääntyisi, jotka ei lapsistaan itse ja ilman tukia ja lisiä kykene huolta pitämään.
Samaa mieltä. Onhan se kummallista että on ajokortit, hygieniapassit, työturvallisuuskortit sun muut pakollisia yhteiskunnassa toimimiseen, mutta kuka tahansa narkki, mt-ongelmainen tai muu vastaava elämämkoululainen voi pullauttaa vekaran kaoottiseen tilanteeseen pärjäilemään/selviytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntymisessä pitäis olla joku lisääntymismaksu, ja lisäksi jotkut soveltuvuustestit, niin saatais vähän karsittua edes sitä, että ne ei lisääntyisi, jotka ei lapsistaan itse ja ilman tukia ja lisiä kykene huolta pitämään.
Samaa mieltä. Onhan se kummallista että on ajokortit, hygieniapassit, työturvallisuuskortit sun muut pakollisia yhteiskunnassa toimimiseen, mutta kuka tahansa narkki, mt-ongelmainen tai muu vastaava elämämkoululainen voi pullauttaa vekaran kaoottiseen tilanteeseen pärjäilemään/selviytymään.
Yhteiskunta ja eliitti hyötyy eniten hyväuskoisista ja riittävän simppeleistä rivikansalaisyksilöistä, joita on helppoa ohjailla kulloinkin haluttuun suuntaan heppoisin lastensatuperustein?
En usko että ihmisillä sen enempää kuin muillakaan suvullisesti lisääntyvillä eläimillä olisi mitään biologista tarvetta lisääntyä. Tarve voi olla enemmän sosiaalinen ja syntyy siitä, että haluaa lisääntyä koska muutkin tekevät, koska se on normaalia. Biologisesti ihmisillä on vain tarve harrastaa seksiä, eikä sekään ole mikään elinehto yksilön näkökulmasta ja nykyään on hyvät ehkäisymenetlemät käytössä. Kun seksin tahaton tai tahallinen seuraus ei ole enää lisääntyminen, niin lisääntymisestä tulee entistä enemmän kulttuurisidonnainen juttu ja mitä individualistisemmaksi kulttuuri muuttuu, sitä vähemmän ihmiset haluavat ottaa vastuuta toisista ihmisistä ja uhrata aikaansa ja energiaansa pienten ihmisten kasvattamiseen. Sitten kun ympärillä on riittävän saturoitunut joukko muita ihmisiä, jotka eivät ole lisääntyneet, niin siitä tulee normaalia ja tämä ruokkii kierrettä, jossa ihmislaji vähitelleen lakkaa lisääntymästä ja uhaksi tulee ihmislajin sukupuutto. Tai sitten päädytään johonkin totalitarismiin, jossa ihmisiä pakotetaan lisääntymään jonain kansalaisvelvollisuutena, vähän kuin pakollinen asevelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vapaaehtoista kissattomuutta.
En minäkään! Aivan älytöntä olla kissaton! Kissat ovat parhaita!
Minä säälin ihmisiä ketkä eivät tiedä kuinka pakahduttavaa voi olla oman kissanpennun kanssa koettu rakkaus.
Ihmisellä ei ole tarvinnut koskaan olla biologista tarvetta lisääntyä, ihminen on lisääntynyt ja tuottanut lisääntymisikään selvinneitä yksilöitä ja taannut lajin jatkuvuuden kahden, aivan muun biologisen ominaisuuden turvin
1. seksinhimo. 14-16 vuotiaana kun on pupuiltu vuosituhansia ilman ehkäisyä, niin eipä ole paljon mietitty että haluaakohan sitä lapsia
2. Raskauden ja erityisesti synnytyksen aiheuttama hormonimyrsky, joka liimaa haluttomimmankin äidin jotenkin lapseensa.
Lapsen haluaminen lisääntymisen edellytyksenä on ihmislajille hyvin uusi ilmiö, ja koska sitä ei ole tarvittu niin en ihmettele että se ei ole kaikissa meissä sisäänrakennettuna. Itsellänikin olisi varmasti liuta lapsia jos olisin elänyt jotain muuta kuin nykyaikaa ja ehkäisyn ja naisen vapaan tahdon aikakautta.
Mummoni olisi nyt 94-vuotias. Hän sanoi että silloinkaan lapsia haluttu kun hän oli nuori. Niitä vain tuli.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen haluaminen lisääntymisen edellytyksenä on ihmislajille hyvin uusi ilmiö,
Naisilla on vauvakuume, hoivavietti, äidinvaisto, se on vahva kun se iskee päälle. Minun ensimmäinen upean avoliitto päättyi koska hän halusi äidiksi, mutta minä en halunnut isäksi, asia joka sovittiiin aivan suhteemme alussa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä sitä, että ihmiset joilla ei olisi edellytyksiä lisääntyvät. On kaikenlaista sairautta, vajaavuutta yms. ja silti lapsin pungetaan ulos liukuhihnalta. Joskus kun katselee perheitä näkyy kuinka niitä geenivirheitä on vaan monistettu lisää.
No siis telkkarissakin on välillä näitä dokkareita, joissa on erittäin vakavien terveysongelmian kanssa syntynyt henkilö, joka kertoo pitkän kaavan kautta, kuinka raskasta ja vaikeaa elämä on näiden rajoitusten, vammojen, viivästymien ymv. kanssa. Samalla sanoo, että jos hankkisi lapsen, lapsella on 50% todennäköisyys periä tämä sama ongelma.
Mitäpä hän yleensä tekee? No hankkii lapsen, useitakin ehkä, joilla on sitten tämä sama vamma, josta on juuri 10min sitten kerrottu, että miten hirveästi se vaikeuttaa ja haittaa elämää.
Mutta kun pitää saada se lapsi, ihan sama millaista elämää se lapsi sitten aikuisena(kin) elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on vauvakuume, hoivavietti, äidinvaisto, se on vahva kun se iskee päälle. Minun ensimmäinen upean avoliitto päättyi koska hän halusi äidiksi, mutta minä en halunnut isäksi, asia joka sovittiiin aivan suhteemme alussa.
En kieltänyt etteikö näin voisi joillain olla, mutta pitää ymmärtää että ei se ole ollut mikään lisääntymisen syy ja siksi ei ole mikään ihme että on paljon ihmisiä jotka ei tuollaista koskaan koe. Jotakuinkin kaikkia meitä joskus panettaa. Se on paljon isompi biologinen ajuri lisääntymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäis hankkia lapsia jos niitä ei yksinkertaisesti haluu olipa syy se tai tämä? Mä olisin kyl todella onneton ihminen jos oisin äiti.
Mistä sinä voit sen tietää etukäteen?
Mistä tiedät etukäteen, että haluat lapsia?
Minä tiesin 6-vuotiaana, etten halua lapsia. Olen puhunut tästä avoimesti asian tullessa esiin jo 15-vuotiaana. Vastaus on aina ollut, että et sinä voi sitä tietää, ei 15v. voi tietää haluaako lapsia.
Samaan aikaan ystäväni on tiennyt suunnilleen 10-vuotiaasta lähtien, että haluaa aikuisena lapsia ja ison perheen. 15-vuotiaana hän kertoi aina avoimesti, että toivoisi olevansa äiti ja hyvä vaimo joskus, ja mielellään isolle perheelle. Kukaan ei koskaan kyseenalaistanut hänen päätöstään, että et sinä voi sitä vielä tietää, ei 15v voi tietää haluaako lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kieltänyt etteikö näin voisi joillain olla, mutta pitää ymmärtää että ei se ole ollut mikään lisääntymisen syy ja siksi ei ole mikään ihme että on paljon ihmisiä jotka ei tuollaista koskaan koe. Jotakuinkin kaikkia meitä joskus panettaa. Se on paljon isompi biologinen ajuri lisääntymiselle. Ja kun on tultu vastentahtoisesti raskaaksi niin hormonit on pitäneet huolen, että lasta ei ole vaikka tappanut kun se on syntynyt. Ja jos näin on tehnyt niin noh tällainen geenipooli on aika nopeasti kuivunut ja ne joiden hormoonit om ohjannut lapsen hoivaamiseen on yleistynyt.
Eli ap ei nää omaa napaansa pidemmälle?
Minä ymmärrän kyllä ihan hyvin vapaaehtoisesti lapsettomia, mutta ymmärrän ihan hyvin myös niitä jotka haluavat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukako jaksaisi sitä huolta ja härdelliä, mitä lapsista tulee? No vaikka kuka. Kaikkeen oppii ja kaikkeen tottuu kun vain antaa sille mahdollisuuden.
Näin on, ihminen sopeutuu aina sen hetkiseen elämäntilanteeseensa. Härdelliä kestää aikansa, mutta yllättävän äkkiä se taas on ohi.
Lapsen hoidon oppii aivan varmasti, ovathan ne aiemmatkin sukupolvet oppineet ja vielä paljon vähäisemmillä eväillä. En ymmärrä, miksi se lasten hoito ja heidän kestämisensä olisi tämän päivän vanhemmille niin vaikeaa.
Ei kyse ole siitä etteikö sitä kestäisi tsi osaisi jos olisi ihan pakko. Kyse on siitä että sitä ei vain halua ja nykyään onneksi sen saa valita haluaako lisääntyä vai ei.
Mä en halunnut koskaan lapsia ja tulin raskaaksi reilu 3-kymppisenä. Pakko oli pitää lapsi koska moraalini ei olisi oikeuttanut aborttiin. Nyt on sitten vauva täällä mun asunnossa mun kanssa. Kesti kyllä aikansa tottua. Ymmärrän miks lasta ei haluta ja ymmärrän miks lapsi halutaan.
Eikö tässä maailmassa ole jo tarpeeksi yksinäisiä ja onnettomia ihmisiä, että niitä lisää tekisin. Minä en tunne yhtään ihmistä, joka voisi sanoa olevansa todella tyytyväinen ja onnellinen elämässään. Lisäksi on mukava tietää, että kun kuolen, ei minun tarvitse jäädä huoleen kenenkään pärjäämisestä. Pysyn mielelläni erossa sinusta.
Ei kai sulle pakkolisääntymisvelvollisuutesi kuuliaisesti suorittaneelle tusinasynnytyskoneelle kukaan paasaakaan: miten väärin omasta vapaasta tahdostasi valitsemasi vela-status on. Luepa tämäkin aloitus (= aggressiivinen hyökkäys) uudestaan tai jos mahd. luetuta jollain lukutaitoisella tuttavallasi. Velat eivät toki paasaa velauttaan missään vaan vain nauttivat siitä.