Nuorten mielenterveysongelmat
Tämän artikkelin mukaan alamäki alkoi 2014. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/todella-huolestuttavaa-rehtorit-ker…
Mitkä asiat sinun mielestäsi ovat voineet vaikuttaa siihen, että nuoret eivät enää ole onnellisia? Toisin oli aikaisempien sukupolvien laita. Itse en ollut lapsena ja nuorena kovin onnellinen. Olen sitä mieltä, että siihen vaikutti liian hyvät vanhemmat, minulta odotettiin paljon, minua vahdittiin ja suojeltiin paljon. Se ei onnellista, vaikka on toisaalta ihan hyvää. Ongelma oli ehkä se, että rajoitusten aiheuttaman sosiaalisen vajeen tilalle ei ollut antaa mitään. Taisin tehdä saman virheen omien lasteni kanssa, koska tajusin tämän vasta nyt lähes kuusikymppisenä. Kun vihdoin olen onnellinen.
Kommentit (26)
Heikkolaatuisella ravinnolla ja juomavedellä on isompi vaikutus kuin arvaammekaan.
Vierailija kirjoitti:
Some. Aiheuttaa painetta, kateutta, riippuvuutta, ulkopuolisuutta, nostaa riman kaikessa liian korkealle. Siihen sitten vertaillaan. Kaiken pitäisi näyttää somessa hyvältä ja masentaa jos tykkäyksiä ei tule. Vaikuttajien elämä on uusi normaali, vaikka se on totaalisen kaukana perus tavisnuoren maailmasta ja arjesta. Oma arki tuntuu merkityksettömältä kun siihen vertaa.
Woke. Sekoittaa nuorten pään. Ehkä ne pienet vähemmistöt voivat nyt paremmin. Olen aika varma, että valtaosa nuorista voi kuitenkin huonommin. Nuoret menevät sekaisin, ovat kauheassa ristitulessa. Jokaiseen ahdistukseen ja identiteettikriisiin etsitään selitystä olisinko sittenkin semmoinen, tämmöinen, tuommoinen. Tavallinen ei ole mitään. Ollakseen jotain erityistä ja saadakseen huomiota pitäisi keksiä miten olisi erityinen.
Liikaa valinnanvaraa, oikeuksia ja vapauksia. Mistään ei seuraa mitään. Missään ei ole kohtuullista vaatia mitään. Nuoret passivoituvat j
Erittäin tosia kaikki.
Noihin liiallisiin odotuksiin liittyen; joku aika sitten kirjoiteltiin siitä, että nuoret miehet kokevat, että heille annetut lupaukset elämästä eivät toteudu ja siksi masentaa. Mistä nämä "lupaukset" ovat muka peräisin? Somesta tietysti.
En ole ainakaan missään nähnyt tai kuullut, että jokaiselle miehenaluille luvataan yhteiskunnan taholta komea ulkonäkö, fantsu ammatti somevaikuttajana, helppoa rahaa sekä mallitason naisia ovista ja ikkunoista. Näitä ilmeisesti osa nuorista miehistä pitää kuitenkin vähimmäisvaatimuksina ja ovat sitten pettyneitä kun eivät toteutuneetkaan. Kaikki on omaa kuvitelmaa, jota some saa aikaan ja ruokkii.
Fakta on varmaankin se, että 99,99% suomalaisista miehistä joutuu todellisuudessa elämään kohtalaisen vaatimatonta elämää, tekemään perusduuneja, elämään mediaanipalkalla, olemaan aika vaatimattoman näköinen ja seurustelemaan yhtä vaatimattoman näköisten perusnaisten kanssa.
Millähän tämän realismin saisi kaikkien ulottuville?
Vierailija kirjoitti:
Kristillisyys on suurimmaksi osaksi kielletty kouluista ja päiväkodeista. Ennen se on tuonut monille lapsille turvaa ja järjestystä.
Turva, järjestys, arvot, kuolemanjälkeisten juttujen pohtiminen ja nää on kyllä olennaisia, mutta en sanois että näitä sais vaan kristillisyyden ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin koulunkäynninohjaajana amiksessa tällä viikolla ja se mihin oma huomioni on kiinnittynyt on se, että nuoret ovat tosi hiljaisia. Pitkä käytävä, nuoret istuvat penkeillä ja kaikki katsovat omaa kännykkäänsä ja ympärillä täysi hiljaisuus. Myös katsekontaktia on vaikea saada ja osa vaikuttaa tosi hermostuneilta... minkä seurauksena vuorovaikutus on vaikeaa. Surullisinta on ollut huomata esim. ruokalassa, että moni nuori syö yksin.
Mitä luulet, mikä niistä nuorista tekee yksinäisiä?
En tiedä... elämä on hyvin vahvasti siellä kännykässä.
Sairas yhteiskunta jossa keskitytään vain itseen.