Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1948)
Vaikka on mennyt niin hyvin ja viikko sitten kerroin, että viikonlopun seikkailujen jälkeen paino palasi ennalleen, niin ei tämä olekaan tarua ihmeellisempää. Huomaan, että koko viime viikko ja mennyt viikonloppukin meni kuitenkin lopulta painon kanssa taiteillen siten, että mietin jo tasaantuuko se kuitenkaan oikeasti vai olisiko mieluummin siinä 300-700g aiempaa korkeammassa tasossa. Koska aamupaino tuntui sahailevan, alkoi jo hikiparpalot nousta otsalle ja olen nyt ollut taas tarkemmin arjessa sen toissaviikonlopun railakkaan irrottelun jälkeen. Paino on kuitenkin lopulta palautunut toivomalleni tasolle, mutta sen kyllä huomasin, että jos yhdenkin kerran menee liian pitkälle rajojen testailussa, niin sitten on todellakin palauteltava yllättävän kauan, että saa yhden päivän ylimääräiset pois. Tämä hieman yllätti, mutta nyt se kriittinen raja, jonka paino kestää tai ei kestä on tullut testattua. Tällaista viikkoa en halua enää kokea, joten nyt tiedän missä minun kekkerinautintojeni raja menee. Nyt kuitenkin taas hallinnassa nuo sadat grammat, mutta oikeasti noihin on ollut kiinnittää huomioita ihan tosissaan. MItä tästä opin? Oikeasti kaikella on rajansa.
Sitten toinen asia samaan (omiin rajoihin) liittyen. Koska huomasin kuluneen viikon aikana, että oikeasti tarvii olla tarkkana, missä ne rajat menee, alkoi nimittäin taas kutkuttamaan, etä jos "varmuuden vuoksi" ja muutenkin ottaisi vielä "sen 2kg" Okei. tiedän jo ennakkoon, että tuo on loputon suo ja se ei tiedä hyvää, mutta ihmismieli voi olla petollinen. Onneksi taas kerran jokin herätti ja se niinkin yksinkertainen asia oli kuin Oscar gaalan kuvat jossain ip-lehdessä. Hmm...Upeita daameja, mutta oikeasti??? Keski-ikäinen laiheliini vs. hieman muodokkaampi daami??? En voi sille mitään, mutta hieman isompi näyttää minusta kivemmalta/mielenkiintoisemmalta/herkullisemmalta kuin rasvaprosentiltaan kaikkein alhaisin aikuinen nainen??? Ok, tämä pysäytti taas kerran minun "miten olisi vielä 2kg"- ajatuksen. Eli ollaan aika makeita kaikkeen juuri siinä tavoitteessa kuin ollaan.
Tsemppiä meille kaikille
AP
Loppuelämän lääkitys monelle hs:n jutun mukaan, joss tämä tutkimud
https://www.bmj.com/content/392/bmj-2025-085304
Onnittelut niille, jotka pystyvät oppimaan uudet elintavat eikä ruuat "huutele" perään. Koen itse todella haastavaksi uusien elintapojen pitämisen. Jatkan lääkettä, vaikka haluaisin eroon monestakin syystä.
Uskon kyllä, että lääkitys voi olla monivuotinen, mutta mielestäni ei loogisesti voida vedota loppuelämään lääkkeen kohdalla, joka on ollut markkinoilla vasta pari vuotta. Ok, onhan kliiniset tutkimukset pitkiä ja tästäkin löytyy jo sellaista dataa, että on useita vuosia aikasarjoissa, mutta ei vain voida puhua loppuelämästä vielä tämän datan perusteella. Siis jos loppuelämä on useita kymmeniä vuosia. Se on ekstrapolointia datasta. Useiden kymmenien vuosien tutkimustulokset vasta näyttävät, mitä oikeasti voi sanoa loppuelämästä.
Minulla on tänään pitkästä aikaa lääkäri. Todella kiinnostuneena odottelen, mitä hän sanoo. Paino edelleen hiljaksiin pudonnut, ja annos edelleen sama kuin koko ajan eli 2.5 mg. Katselin dataa alusta lähtien, ja ensimmäiset viikot menivät n. 1 kg/vko, sitten hidastui puoleen kiloon viikossa, nyt tammikuusta lähtien mennyt kilo kolmessa tai neljässä viikossa. Yhteensä -19 kg, ja BMI 23.5.
mm
Tutkimustulokset ovat kyllä aika raadollisia ja näyttää kiistattomalta, että riski painon takaisin nousuun on merkittävä. Aloittaessani MJ:n luin tietenkin kaiken pienellä präntätyn ja kaivelin MJ tutkimustuloksia, joissa oli kyllä mainittu, että 85-90% paino oli lähtenyt nousuun seuranta aikana. Koska hain lääkkeen intopuuskassa ihan heti kun sellaisesta luin, en ollut ennakkoon tutustunut tuohon mitä tapahtuu sen jälkeen, kun on tavoitteessa. Matkan varrella olen sitten lukenut paljonkin eri tutkimuksia ja sitten jotenkin pitänyt mielessä myös sen, että painon pysyminen ei ole itsestäänselvyys, mutta ei myöskään se ole itsestään selvää, että paino nousee.
Tänään on tiistai ja viikonpäivissä laskettuna tavoitteeni saavuttamisesta ja lääkkeen alasajosta on nyt 1v ja 12 viikkoa. Paino ei ole noussut ja säästynyt ruokahälyltä. Vatsani on selkeästi pienentynyt ja annosten rajoittaminen on helppoa, mutta kyllä minä tietoisesti ja tiedostamattakin tarkkailen, että vältyn ylilyönneiltä. On myös uskomatonta millainen merkitys sillä on, että kirjoitan kuulumisiani tänne ja voin lukea muiden projekteista. Eli kyllä tässä painon pysymisessä on monta ulottuvuutta. Tosin jos olisin syventynyt laajasti tutkimuksiin lääkkeen lopettamisen jälkeen, olisin mitä todennäköisimmin jatkanut jollain ylläpitoannoksella.
mm kertoikin tuossa mahdollisesta tulossa olevasta pillerimuotoisesta ylläpitolääkkeestä. Se olisi erinomaista jos sellainen tulisi, todennäköisesti myös valmistuskustannukset olisivat hallitummat.
Tsemppiä kaikille
AP
Ups, se olikin 1901, joka viittasi ylläpitopilleriin eikä mm. Tuo viipyily aloitusannoksella on selkeästi ollut toimiva tapa mm:llä. On toiminut läpi projektin ja mielenkiintoista on sekin, tuleeko se toimimaan myös ylläpitoannoksena ja miten homma etenee.
On oikeasti mielenkiintoista seurata, miten eri tavoin kannattaa jatkaa tavoitteen saavuttamisen jälkeen. Yhtä oikeaa ja toimivaa tapaa ei ole, mikä tuo lääkäreillekin haastetta ihmisten erilaisuuksien hahmottamisessa. Ymmärtääkseni ainakaan vielä ei ole olemassa mitään labratestiä tms., joka indikoisi sitä, miten henkilön keho reagoi esim. lääkkeen alasajoon. Vai onko? Sellainen olisi kuitenkin hyvä, jos sellainen olisi mahdollista. Vaikka prosentuaalisesti paino on useimmilla tutkituista noussut painonpudotuksen jälkeen, niin ei kuitenkaan kaikilla. Siitä näkökulmasta katsottuna ei ole myöskään perusteltua, että kaikille automaattisesti suositeltaisiin ylläpitolääkitystä. Eli hyvä olisi, jos jotenkin voisi ennakoida kenelle ylläpitolääkityksestä on aidosti apua.
No, turhaa pohdintaa, koska en tee lääketutkimuksia enkä voi asiaan vaikuttaa, mutta kunhan nyt ajattelin.
AP
Ap, olet vähän kuin AA-kerhon tukihenkilö. Sehän perustuu siihen, että kun on ollut ongelma ja päässyt kuville, niin sitten aletaan tukemaan niitä uusia kerholaisia ja hoidetaan samalla itseään. Eli käytännössä se pitää fokuksen asiassa ja muistuttaa joka päivä siitä, mikä on se vaihtoehto. Että ehkä se tosiaan on niin, että myös me ruokaholistit tarvitaan sitä, että jatkamme muiden ruokaholistien tsemppaamista sen jälkeen, kun oma tavoite on saavutettu.
Kymppikeiju
Täällä siirryttäisiin sitten ylläpitoon. Jotenkin epätodellinen fiilis. Että enää ei saisi paino laskea, mutta punttitreeniä pitää lisätä. Että vissiin se sitten vielä rasvaprosenttia viilaa, jos paino pysyy samana mutta lihasten määrä kasvaa. Niin ja annos puolitetaan ja jos tuntuu pahalta niin nostetaan takaisin. Täytyy vissiin määritellä joku haarukka esim +/- 0.3 kg missä saa heitellä päivittäin, tai täytyy ruveta toimenpiteisiin. En jotenkaan oikein ymmärrä tätä.
Lähdin tähän terveydellisistä syistä, mutta tulokset voi jakaa neljään yhtä tärkeään kategoriaan: terveyshyödyt (veriarvot), yleinen jaksaminen, henkinen puoli ja ulkonäkö. Miinuspuolelle ei tule oikein mitään, ei ollut missään vaiheessa mitään sivuoireita. No joskus kaihomielellä miettii ettei enää tee mieli herkkuja.
Suuret kiitokset kaikille keskustelijoille vertaistuesta ja kommenteista! Ja suuret tsempit kaikille. Tämä on hieno lääke.
mm
Minulla on samanlaiset kokemukset mm:n kanssa. Paino tippui 13 kg, minullakin nyt painoindeksi 23. Olen edelleen 2,5 mg annoksella, eikä paino ole tämän vuoden puolella tippunut kuin kilon. Olin taas pari viikkoa Espanjassa, eikä pihvi, äyräiset ja punaviini ole painonpudotuksen kannalta varmaan optimaalisin dieetti. No, lounaan kuittasin yleensä pienellä salaatilla.
Olen samaa mieltä mm:n kanssa tuon kuntosalitreenin (ja muunkin liikunnan) tärkeydestä painonpudotuksen yhteydessä. Meillä myöhäiskeski-ikäisillä kun on riski lihasmassan vähenemiseen ihan laihduttamattakin. Olen myös tietoisesti syönyt paljon proteiinirahkoja ja kananmunia.
Nyt olisi taas edessä kolme viikkoa kotimaassa ennen lähes kuukauden Kiinan-komennusta. Kotona on helppo noudattaa aika terveellistä ruokavaliota, mutta hotellielämä tekee siitä haasteellista. Kiinalainen ruoka on myös harmittavan herkullista....
a&a
A&a ja mm: oletteko kummatkin annoksella 2,5 eli ylläpito? Kuinka kauan olette olleet? Onko suunnitelmissa luopua kokonaan lääkkeestä? Jos on, millaisella suunnitelmalla?
Vierailija kirjoitti:
Täällä siirryttäisiin sitten ylläpitoon. Jotenkin epätodellinen fiilis. Että enää ei saisi paino laskea, mutta punttitreeniä pitää lisätä. Että vissiin se sitten vielä rasvaprosenttia viilaa, jos paino pysyy samana mutta lihasten määrä kasvaa. Niin ja annos puolitetaan ja jos tuntuu pahalta niin nostetaan takaisin. Täytyy vissiin määritellä joku haarukka esim +/- 0.3 kg missä saa heitellä päivittäin, tai täytyy ruveta toimenpiteisiin. En jotenkaan oikein ymmärrä tätä.
Lähdin tähän terveydellisistä syistä, mutta tulokset voi jakaa neljään yhtä tärkeään kategoriaan: terveyshyödyt (veriarvot), yleinen jaksaminen, henkinen puoli ja ulkonäkö. Miinuspuolelle ei tule oikein mitään, ei ollut missään vaiheessa mitään sivuoireita. No joskus kaihomielellä miettii ettei enää tee mieli herkkuja.
Suuret kiitokset kaikille keskustelijoille vertaistuesta ja kommenteista! Ja suuret tsempit kaikille. Tämä on hieno lääke.
mm
mm - ensinnäkin onnittelut. Olet ollut jo pitkään normaalipainossa ja nyt sitten siinä "omassa" painossa. Sekin polku miten olet sen löytänyt on mielenkiintoinen. Lisäksi erittäin kiinnostavaa on tuo ylläpitoannokseen siirtyminen ja sen "testaaminen". Kerro ihmeessä miten se sujuu ja mitä havaintoja teet.
Minua myös kiinnostaa, seuraako lääkärisi arvojasi jotenkin verikokein? Jos, niin mitä arvoja? Entä mitataanko kehonkoostumusta erikseen vai yleisellä tasolla? Tämä kiinnostaa minua yleisesti, mutta ihan henkilökohtaisella tasolla, koska olen miettinyt että onko jotain sellaisia juttuja, joita minun tulisi huomioida ja pyytää erikseen testattavan.
Tsemppiä kaikille, AP
ps. Kymppikeiju -> olet oikeassa. Olen nimittäin jotenkin koukuttunut tähän keskusteluun ja huomaan myös, että se motivoi minua voimakkaasti kokonaisuuden hallinnassa.
Olen aiemminkin pudottanut painoa eri syistä, mutta tämä kerta on ollut erilainen. Osin se liittyy siihen, että jotenkin yhden valokuvan järkyttämänä havahduin siihen, että jotain on tehtävä ja sain mielettömän motivaatiopiikin, jonka seurauksena googletin mounjaron, joka oli juuri tullut Suomeen. Jotenkin ajattelin, että tässäpä vasta lääke ja hainkin sen heti seuraavana päivänä.
Ekalla viikolla tajusin, etten voi vain odottaa mitä tapahtuu, vaan nyt on tehtävä rajusti itse töitä. Motivaatiota vahvisti lääkkeen korkea hinta. Koska pudotusprosessi kesti aikataulullisesti lähes 5 kk aiempien 1-1,5 kk:n rypistysten sijaan ehdin pohtimaan asioita paljon ja tein paljon mentaalista työtä. Ensimmäistä kertaa jotenkin mieleen syöpyi oivallus siitä, että painon pudottaminen sinällään on helppoa, kun pääsee vauhtiin, mutta sen jälkeen alkaa se kova taustatyö painon tasaamisen, ylläpidon ym. osalta. Eli kyllä tässä varmasti jotain samaa on kuin AA kerhossa. Päätös on tehtävä joka päivä.
Koen edelleen, että prosessini on kesken, vaikka paino onkin pysynyt toivotulla tasolla. Jokainen päivä sisältää päätöksiä siitä, mitä syö, miten syö, miten liikkuu jne. Tavat kyllä automatisoituvat, enkä koe luopuvani mistään. Myös mieliteot ovat muuttuneet. Hesen herkkuni tuplajuustoateria ei enää herätä minussa mielihaluja, mutta en aio myöskään testata rajojani sen suhteen, koska koukkuuntuminen on niin helppoa. Pizzan osalta olen huomannut, että slide esim. miehen pizzasta on ok, mutta jos tilaan itselleni pizzaa, niin sen tasaantumisessa menee monta päivää ja se edellyttää noiden päivien aikana energian rajoittamista. Siis ei kannata tilata omaa pizzaa.
Oman prosessin lisäksi olen lähtökohtaisesti kiinnostunut asioista (ja ihmisistä). Koska lääke on verrattain uusi, on todella mielenkiintoista kuulla miten se kullakin vaikuttaa jne. Ja sitten on ollut helpottavaa kohdata myös muita, jotka ovat osin samanlaisia hosuleita kuin minä:) On kutkuttavaa lukea kokemuksista, jotka olisi voinut itse kirjoittaa. No, sitten on vielä se, etten ole puhunut kenelleen painonhallintaprosessistani, joten on mukava kun voi täällä vaihtaa vertaiskokemuksia aina syömisestä vaatekaappiin ja ihmisten reaktioista omiin tuntemuksiin jne.
Tsemppiä meille kaikille AP
Olen ollut viime elokuusta alkaen tuolla samalla 2,5 mg annoksella, ja tarkoitus on jatkaa sitä ainakin nykyisen 10 mg kynän loppuun eli heinäkuulle.
Ruokahalu on kyllä tällä pienellä annoksella palannut jo lähes "lääkkeettömälle" tasolle, mutta ei minulla ole toisaalta mitään tarvetta enää laihtuakaan.
Saattaa olla, että lääkityksen jatkaminen on osaksi korvienväliasia. Olen iloinen uudesta kevyemmästä itsestäni, enkä haluaisi painon lähtevän taas nousuun.
a&a
Kuulostaa, että olet hyvällä matkalla. Saat ehkä pientä henkistä turvaverkkoa lääkkeestä, mutta olet omaksunut uusia elämäntapoja, jotka kantavat.
Minä olen kanssa alusta asti ollut 2.5 mg annoksella, heinäkuusta 2025. Ensimmäisen n. 13 kiloa lähti tahdilla kilo viikossa, sitten hidastui kiloon kahdessa viikossa, ja sitten kiloon kolmessa-neljässä viikossa. Lääkäri kyllä määräsi minulle myös 5 mg kynän, mutta todettiin heti kärkeen, että kun tämä 2.5 mg jo tehoaa niin ei ole mitään järkeä nostaa. Nyt sitten päätimme eilen laskea puoleen annokseen, eli 1.25 mg jatkossa. Eli tavoite, että painon putoaminen loppuu ja kontrolli sitten taas parin kuukauden päässä; siellä sitten taas mietitään jatkoa. Elämäntavat eivät ole mitenkään muuttuneet, ovat täysin samat kuin ennen heinäkuuta 2025 - vain annoskoot ovat pienentyneet. Niin ja herkkuja ei tee ollenkaan mieli, mutta ei niitä mennyt ennenkään hirveästi juhla-aikoja lukuunottamatta.
En kyllä edelleenkään oikein mitenkään päättänyt, että tähän nyt jäädään, joten ajattelin, että kun lääkäri nyt kuitenkin on alan asiantuntija, niin sillä mennään, mitä hän sanoo. Hän tosiaan oli kiinnostunut veriarvoista (kolesterolista ja verenpaineesta), mutta sitten kun kolesteroli oli normaalissa, niin ei enää sen jälkeen. Verenpaine minulla on aina ollut alhainen, tätä nykyä 60/90 - siitä hän sanoi, että ala syömään suolaa. Ei ole suositellut kehonkoostumusta. Minulla jäin kontrolli tekemättä alussa, ja vaikka välillä olen miettinyt sitä, niin siinäkin on vissiin aikamoinen merkitys sillä, millä välineellä sen tekee? Minulla on todella kokonaisvaltainen lääkäri, ajattelee vain isoa kuvaa, ja miettii myös korvien väliasioita, siitä olen todella kiitollinen. Ja tästä ryhmästä myös, suurkiitokset ja tsempit!
mm
Lainaus mm->Minulla on todella kokonaisvaltainen lääkäri, ajattelee vain isoa kuvaa, ja miettii myös korvien väliasioita, siitä olen todella kiitollinen.
Tuo kuulostaa tosi maanläheiseltä ja järkevältä. Lääkärit, jotka näkevät kokonaisuuden ja kukin yksilöllisyyden, ovat arvokkaita. Arvostan tässä suhteessa myös omaa lääkärikontaktiani ja asiaa on tietysti osaltaan helpottanut se, että lääkäri-potilassuhteemme on niin pitkä. Tietysti lääkärinkin on helpompi toimia omatessaan hyvää ihmistuntemusta tai silloin, kun tuntee potilaan taustat. Eli mm:n kommenttiin viitaten, ei siis ole mitään syytä pyytää "jotain kokeita" muuten vaan :)
Tsempit kaikille AP
Kirjoitin tuossa aiemmin, että joudun tällä kahdeksatta kuukautta jatkuvalla 2,5 mg annoksella taistelemaan jatkuvaa näläntunnetta vastaan.
Olen kyllä huomannut, että nälkä pysyy parhaiten loitolla proteiinipitoisella ravinnolla. Nyt etenkin lisättyäni salitreenien määrää tuntuu, ettei mikään muu kuin kanamunat, kokoliha tai proteiinirahkat pdä nälää loitolla.
En ole koskaan oikein uskonut karppaukseen, mutta alan nyt ymmärtää, miksi ihmiset voivat hurahtaa siihen. Keho jotenkin vain ilmoittelee tarpeistaan.
Eli nyt ruokavalio on pääosin kasviksia, hedelmiä ja runsasproteiinisia elintarvikkeita. Pari palaa täysjyväruisleipää päivässä kuidun takia. Näin tuntuisi ainakin pysyvän tässä painossa.
a&a
Minulla se 2.5 mg piti nälän pois hyvin paitsi pahimpina stressiaikoina. Tänään kun ekan kerran pistin 1.25 mg niin heti huomasi eron. Varmaan aikamoinen opettelu tässäkin. Yksi asia tosiaan minullakin on tosiaan ruokavaliossa muuttunut edelliseen verrattuna ja se on tuo karppauspainotteisuus. Eli ei oikein mene enää leipää tai oikein mitään muutakaan hiilaria. Se ei ole mikään makujuttu, vaan enemmän ajattelen, että syön ensin sen arvokkaan mitä pakosti tarvitsee eli protskun ja kasvikset. Sitten tulikin jo täyteen, eli jäi hiilarit minimiin.
mm
Uusi kirjoittaja täällä, vaikka olen tätä ketjua ahkerasti lukenut siitä asti kun aloitin lääkkeen viime lokakuussa. Ensinäkin kiitos kaikille, jotka ovat jaksaneet kirjoittaa, siitä on ollut kovasti apua, sillä samaa pohdintaa on joutunut itse käymään läpi.
Minulla on ollut koko ajan 2,5 mg annos käytössä ja sitä ei ole nostettu, sillä vaikutus on ollut riittävä. Lääkkeen aloitin työterveyslääkärin suosituksesta kun kolesteroli ja verenpaine oli koholla ja maksa rasvoittunut. Voisi sanoa, että kaikki muut keinot olin jo kokeillut ja toisaalta noita ylipainon haittavaikutuksia oli paljon, vaikka BMI oli "vain" 30.
Nyt on kaikki arvot normalisoitunut ja paino on laskenut 15 kiloa ja juuri pääsin normaalipainon puolelle. Vielä on tavoitteena laihduttaa pari kiloa, mutta mitään valtavaa tarvetta sille ei ole.
Joku kirjoitti hetki sitten, ettei ole tavallaan muuttanut mitään lääkkeen aikana ja minulla on sama tilanne. Olen syönyt ihan samoja ruokia, mutta annoskoko on toki pienentynyt. Ruokavalio oli jo aikaisemmin katsottu kuntoon ravitsemusterapeutin kanssa, eikä siinä silloinkaan ollut juuri mitään vikaa. Kuntosalilla olen käynyt 2 kertaa viikossa niin kuin aikaisemminkin ja juoksemassa myös pari kertaa viikossa, askel on toki nyt kevyempi.
Paino minulla nousi muutama vuosi sitten kun sairastuin vakavasti. Sairaus ei sinänsä aiheuttanut painonnousua lääkityksen tai muun takia, mutta nyt myös mounjaroa käyttäessä olen huomannut, että stressi lisää minulla nälkää ihan merkittävästi. Toki kun toivuin leikkauksista, niin en voinut harrastaa liikuntaa normaalisti pitkään aikaan. Nyt on ikävä kyllä taas leikkaushoitoa tulossa ja vähän jännittää, että miten painon kanssa käy.
Nyt on sovittu työterveyslääkärin kanssa, että käytän mounjaroa ainakin vuoden, mutta lasken annoksen vielä puolikkaaksi toukokuussa ja olen sitten yhteydessä jos nälkä palaa hallitsemattomana ja mietitään uusi suunnitelma.
-JJ
Hienoa JJ, että kirjoitat. On tosi kiva kuulla, että olet ollut matkassamme jo pidempään, vaikka et ole kirjoittanut, niin ollut kuitenkin hengessä mukana. Myös minä olen jatkanut koko ajan samoilla ruuilla (niinkuin moni muukin täällä) kuin aiemminkin, mutta tarkistanut ne annoskoot. Annoskokojen lisäksi olen opetellut pureskelun, hitaamman syömisen ja santasauksesta pidättäytymiseen, mutta mikään ei ole ollut ns. kielletyllä listalla. Lähtökohtaisesti ateriointini sisältö on ollut kuitenkin terveellinen. Olen kuunnellut kehoni viestejä aiempaa tarkemmin ja se on toiminut minulla. Pudotustavoitteeni oli 20 kg ja sen ohitettuani lopetin lääkkeen. Paino putosi ensin 2-1,5 kg viikko, myöhemmin 0,8 -0,5kg/viikko. Tavoitteeseen kului lopulta runsas 19 viikkoa.
Lääkkeen lopettaminen ei aiheuttanut ruokahälyä tms ja n. 6-7kk tavoitteen saavuttamisen jälkeen kehossa tapahui jokin humpsahdus ja paino putosi taas hieman, jonka jälkeen kokonais pudotus on tasaisesti 24,5-25,5 kg. Vaikka olen ollut nyt tavoitepainossa runsaat 1 v ja 3 kk, niin prosessi ja mentaalisen työn tulee olla kohdallani jatkuvaa. Painonpudotuksessa yksi vaihe on se, että painon saa alas, ja sitä seuraa sitten monta muuta askelta. Minulle tärkeä foorumi on ollut esim. juuri tämä ketju. Koska lääke oli tullut aloittaessani juuri markkinoille, niin en oikein hiffannut tuota ylläpitolääkityksen merkitystä ja tukea, siksi lopetin lääkeen tavoitteen saavuttettuani. Jos nyt olisin tuossa tavoitteen saavuttamisvaiheessa, niin ehdottomasti jollakin systeemillä jatkaisin varmuuden vuoksi sen 1-2 vuotta pienellä annoksella ja ehkä jopa "kuureittain" pidemmällä pistosvälillä. esim. 2-3 kk välein aina 2 pistosta ja taas hieman taukoa. Mielenkiintoista kuitenkin kuulla miten ylläpitolääkitykset toimii.
Tsemppiä -AP
Tutkimusten mukaan painonpudotusmenetelmällä ei ole kauheasti merkitystä sen suhteen, että paino yrittää nousta AINA takaisin. Erityisesti pari ensimmäistä vuotta on pahimmat ja riski kilojen ja korkojen palaamiseen on korkeimmillaan. Mitä kauemmin alemman painon saa pidettyä, sitä paremmat mahdollisuudet pysyä siinä.
Itse olen ratkaissut tilanteen ajatuksissa niin, etten lopeta Mounjaroa vuosiin. Vaikka olisin syksyllä tavoitteessani, niin menen seuraavin askelein:
- lääkkeen alasajoon varattava runsaasti aikaa. Pienin askelein, 3-4kk per annos.
- jos paino meinaa alkaa nousta ja/tai ruokahalu kasvaa liikaa, niin nostan heti annosta takaisin.
- jätän ehkä 2,5mg kestoannokseksi vuosiksi. Tähän pitäisi olla tulossa myös ns. ylläpitopilleri, joka kai pitäisi USA:n markkinoilla pian ollakin.