Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1617)
Upea suoritus sinulla! Hattua pitää nostaa.
mulla matka vielä alussa, mutta todella innostavaa lukea teidän onnistumisistanne.
mulla myös 50 vuotta häämöttää muutaman vuoden päässä ja totesin, että nyt on suunta käännettävä. Ihanaa, että tähän on lääketieteellistä apua tarjolla.
AP:n vinkit ja kokemukset painon ylläpitämisestä lääkkeen jälkeen myös luo uskoa onnistumiseen
Vierailija kirjoitti:
mulla matka vielä alussa, mutta todella innostavaa lukea teidän onnistumisistanne.
mulla myös 50 vuotta häämöttää muutaman vuoden päässä ja totesin, että nyt on suunta käännettävä. Ihanaa, että tähän on lääketieteellistä apua tarjolla.
AP:n vinkit ja kokemukset painon ylläpitämisestä lääkkeen jälkeen myös luo uskoa onnistumiseen
Paljonko sinulla on tavoitteena saada kiloja pois? Ja laitahan joku nimimerkki käyttöön, niin pystyy aina paikallistamaan, kuka kirjoitti. Ap on ap, mutta me muut on kehitelty sitten matkan varrella aina joku oma, jolla voi esiintyä.
Ja tadaa, nyt on juhlan paikka. PAINO ALKOI TÄNÄÄN SEISKALLA! 79,8kg. Mietin tuossa, että koska on viimeksi paino alkanut seiskalla. Ennen esikoista kyllä 2000-luvun alkupuolella ja noin 2008 jonkun laihdutusyrityksen jälkeen sain 10kg pois ja paino oli joku 78-79kg. Eli lähemmäs 20 vuotta sitten. Apua, kyllä aika menee nopeasti. Olen ollut todella kauan iso. Enää reilu 1kg ja sitten on BMI alle 30. Vau. Tavoite oli jouluun mennessä, mutta ylitän kyllä tavoitteeni, joka oli 78,jotain joulun alla. Jotenkin olen aika hyvin hanskannut nämä tavoitteet koko ajan. Ensimmäinen oli alle 100kg kesäkuun alussa ja nipin napin meni kesäkuun alussa. Seuraava tavoite oli 90kg elokuulla ja se meni rikki. Nyt tämä 78,jotain sitten jouluna ja siihen päästäneen hyvinkin ja yli. Siispä pidän kiinni alkuperäisestä BMI alle 25 (eli noin 65kg) ensi juhannuksena, kun jään kesälomalla. Välitavoiteeksi siis kutosella alkava paino maaliskuun lopulla. Jos nämä toteutuu, niin 15kk on siinä vaiheessa takana ja 50kg. Tietysti hidastuu, hidastuu, jumittaa, mutta katsotaan, miten akan käy. En masennu, jos tulee lopussa vaikeaa, mutta tällä suunnitelmalla kohti seuraavaa vuotta. Pääasia, että suunta jatkuu ja kroppa toimii lääkkeen kanssa. Ja 7,5mg pysyy nyt annoksena, vaikka pohdin välissä jo sen laskemistakin takaisin 5mg.
Satakeiju
Joo tällä Mounjarolla epäonnistuu vain, jos kuuluu siihen epäonniseen vähemmistöön, jolle lääke ei geneettisesti sovi. Mutta itsekin pitää tehdä töitä, että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Mounjaro mahdollistaa sen.
mm
Täällä uusi, käyttänyt Mounjaroa kohta 3 viikkoa. Sivuvaikutuksia pelätin aloitin 1,25mg annoksella ja viimeksi 2mg. Se on tehonnut, ruokahalu vähentynyt merkittävästi, ehkä liikaakin. Proteiinia en todellakaan sas tarpeeksi nyt. Pari kiloa lähtenyt nyt. Mutta tää palelu ja väsymys on ihan hirveää!! Tuon väsymyksen takia en ole sitten jaksanut treenata vaikka aikomus oli käydä salilla estäen lihaskatoa. Onko muilla samaa? Kilpirauhasta on myös pistellyt. Toki huolestuttaa jos tällä on pidemmän päälle jotain haittoja.
Nainen 40+
Onpas hankala tämä pikkujoulukausi. Ei huvittaisi ostaa uutta mekkoa, koska mitä jos se(kin) muuttuu pian liian isoksi, ja vanhat mekot ovat ihan liian isoja. Osa menisi varmaan muuten, mutta varsinkin rintavarustuksen kutistuessa yläosa joko pussittaa tai kaula-aukko on muuttunut niin antavaksi että paljastelu on väistämätöntä.
Nyt olisi hyvä hetki myydä vanhat mekot eteenpäin esim Torissa kun muitakin on varmasti mekko-ostoksilla. En vaan uskalla myydä, mitä jos olen vuoden päästä niihin taas sopivan kokoinen.
Olen ollut nyt viikon sairaana ja kaikenlainen liikunta on siksi ollut tauolla. Olen myös syönyt vähän mitä sattuu, myös suklaata. Paino on kuitenkin tippunut, varmaan siksi että liikunnan aiheuttamaa nestettä ei ole lihaksissa. Pääsisipä pian taas liikkeelle ja normaalirytmiin.
-Pehmis
Vierailija kirjoitti:
Onpas hankala tämä pikkujoulukausi. Ei huvittaisi ostaa uutta mekkoa, koska mitä jos se(kin) muuttuu pian liian isoksi, ja vanhat mekot ovat ihan liian isoja. Osa menisi varmaan muuten, mutta varsinkin rintavarustuksen kutistuessa yläosa joko pussittaa tai kaula-aukko on muuttunut niin antavaksi että paljastelu on väistämätöntä.
Nyt olisi hyvä hetki myydä vanhat mekot eteenpäin esim Torissa kun muitakin on varmasti mekko-ostoksilla. En vaan uskalla myydä, mitä jos olen vuoden päästä niihin taas sopivan kokoinen.
Olen ollut nyt viikon sairaana ja kaikenlainen liikunta on siksi ollut tauolla. Olen myös syönyt vähän mitä sattuu, myös suklaata. Paino on kuitenkin tippunut, varmaan siksi että liikunnan aiheuttamaa nestettä ei ole lihaksissa. Pääsisipä pian taas liikkeelle ja normaalirytmiin.
-Pehmis
sairastellessa on kyllä vaikea pitää terveellisestä ruokavaliosta kiinni. Silloin pitää vaan syödä mitä jaksaa laittaa ja mikä maistuu. Terveenä sitten taas ruotuun.
Vaatehankinnat onkin hankalia. Ostin juuri ennen lääkkeen aloitusta pikkujoulupaidan ja uudet housut. Päädyin kuitenkin palauttamaan kummatkin koska tarkoitus on piakkoin olla jo kokoa pienempi.
Mä oon niin alkumatkalla vielä, että mulla kyllä riittää kaapissa vaatetta, jotka on vain parempia jos jokunen kilo lähtee. Mutta uutta ei juuri nyt viitsi kyllä ostaa.
viikko on nyt takana ja paino on pudonnut 1,6kg josta vaaan mukaan 0,9kg rasvaa ja loppu nestettä ja lihasta. Vastikään aloin taas käydä pitkän tauon jälkeen kuntosalilla. Yritän vähintään 2 krt viikossa käydä ja tosiaan laskeskella vähän proteiinin saantia. olen syönyt proteiinipatukoita ja -vanukkaita mutta mieluummin saisin proteiinit ruoasta. Ehkä pitää kuitenkin vielä pojan proteiinijauhe testata.
miten te muut olette riittävät proteiinit turvanneet vai oletteko kiinnittäneet tähän huomiota?
nyt nukkumaan ja kohti uutta viikkoa.
-neppari
Oletko kokeillut Ozempicia, se on halvempaa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä uusi, käyttänyt Mounjaroa kohta 3 viikkoa. Sivuvaikutuksia pelätin aloitin 1,25mg annoksella ja viimeksi 2mg. Se on tehonnut, ruokahalu vähentynyt merkittävästi, ehkä liikaakin. Proteiinia en todellakaan sas tarpeeksi nyt. Pari kiloa lähtenyt nyt. Mutta tää palelu ja väsymys on ihan hirveää!! Tuon väsymyksen takia en ole sitten jaksanut treenata vaikka aikomus oli käydä salilla estäen lihaskatoa. Onko muilla samaa? Kilpirauhasta on myös pistellyt. Toki huolestuttaa jos tällä on pidemmän päälle jotain haittoja.
Nainen 40+
Pystyisitkö laskemaan jonkun sovelluksen avulla noita proteiinimääriä ym.? Minulla on vähän sama tilanne, proteiinia tulee %:sti hyvin, mutta syödyt kalorimäärät ovat laskeneet paljon. Haimatulehdus on yksi haitallisimpia haittavaikutuksia, tosin se ei ole yleistä. Siitä sanottiin apteekissa, että on hyvä olla tietoinen. Jos tulee kovaa ylävatsakipua, kannattaa käydä varmistamassa tilanne. Tuskin siis sinulle tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n vinkit ja kokemukset painon ylläpitämisestä lääkkeen jälkeen myös luo uskoa onnistumiseenPaljonko sinulla on tavoitteena saada kiloja pois? Ja laitahan joku nimimerkki käyttöön, niin pystyy aina paikallistamaan, kuka kirjoitti. Ap on ap, mutta me muut on kehitelty sitten matkan varrella aina joku oma, jolla voi esiintyä.
Ja tadaa, nyt on juhlan paikka. PAINO ALKOI TÄNÄÄN SEISKALLA! 79,8kg. Mietin tuossa, että koska on viimeksi paino alkanut seiskalla. Ennen esikoista kyllä 2000-luvun alkupuolella ja noin 2008 jonkun laihdutusyrityksen j
Hei Satakeiju,
olinkin jo kehittänyt nimimerkin Neppari, mutta enhän mä muistanut sitä käyttää heti :)
Onnea upeasta saavutuksesta! Varmasti palkitsevaa saavuttaa tavoite etuajassa!
Mulla tavoitteena n15kg. En ole kovin tarkkaan tätä asettanut, mutta voisi olla hyvä miettiä tarkempi tavoite ja välitavoitteita. Ap on maininnut, että on helpoo jäädä koukkuun nopeaan painon pudotukseen. Tätä ehkä olisi helpompi välttää jos olisi etukäteen mietityt numeeriset arvot.
Ajattelin alunperin, että hitaasti hyvä tulee, mutta huomaan olevani malttamaton. Käyn joka aamu vaaassa ja tutkailen sen antamat kehonkoostumus arvot tarkkaan. Ehkä tämä tästä normalisoituu kun alkuinnostus laantuu.
eilen aloiteltiin pikkujoulukausi kaveriporukalla. Pystyin hyvin pidättäytymään jatkuvasta napostelusta vaikka tarjolla oli vaikka ja mitä ja vanhan minän käsi olisi käynyt sipsi- ja karkkikulhossa vähän väliä.
nyt söin asiallisen annoksen salaattia ja 2 karkkia jälkiruoaksi. Join ensimmäisen kerran alkoholia lääkkeen aloittamisen jälkeen ja viini kyllä maistui ihan normaalisti. Monet on sanoneet että alkoholi ei maistu, mutta tätä en ole vielä havainnut itsessä.
Ja edellinen oli jälleen Neppari, joka ei muista käyttää nimimerkkiään
Yritän vähintään 2 krt viikossa käydä ja tosiaan laskeskella vähän proteiinin saantia. olen syönyt proteiinipatukoita ja -vanukkaita mutta mieluummin saisin proteiinit ruoasta. Ehkä pitää kuitenkin vielä pojan proteiinijauhe testata.
Proteiinipatukoiden ja -vanukkaiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Eräs tuttuni söi niitä paljon samalla kun pudotti painoaan juuri proteiinin saannin turvaamiseksi. Hänellä kolesteroliarvot kohosivat ensimmäistä kertaa, kovan rasvan osalta. Sitä on joissain proteiinituotteissa enemmän. Mutta toki niitä kohtuullisesti voi syödä!
Minä en laske mitenkään proteiinin määriä kuten en mitään muitakaan ainesosia. Tavalliset ruoka-annokset, joissa hiilari, proteeiininlähde ja kasvikset. Painoa nyt se reilu 120kg yli 50kg pudotuksen jäljiltä. Lihakset eivät ole lähteneet, kiitos ehkä parinkymmenen vuoden salitreenin enempi, vähempi ja tästä vielä fyysinen työ ekat 15v. Nyt kuntosalia, kotona kahvakuulajumppaa tai punnerruksia tms. Nämä melko kevyitä treenejä. Oma uskomukseni on, että lihakset säilyvät jonkinlaisella lähes päivittäisellä aktiivisuudella. Aerobisena sitten kävely, vesijuoksu, lumityöt, lapsen ja koiran kanssa touhuilu, siivous ym. Hölkkäily aiheutti pahan penikkataudin, koska kiloja vielä sen verran paljon. Onneksi meni nopeaa ohi, kun maltoin siirtyä takaisin kävelyyn. Annoksen pienensin 5:stä neljään mg noin kolme pistosta sitten. Toimii. Tahti hidastunut, olisiko noin 100g viikossa.
Taival alkanut siis helmikuussa -25
S1988
Tietääkö kukaan pystyykö Virossa osatamaan kaksi kynää keralla? Olisin työnpuolesta menossa sinne parin viikon päästä ja ajattelin ostaa kynän sieltä. On muutaman kympin halvempi kuin Suomessa.
Haaparannalla myös huomattavasti halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Haaparannalla myös huomattavasti halvempi.
Miten Haaparannalta saa ostettua? Käykö Suomessa kirjoitetut reseptit vai miten? Oli näköjään vähän halvempaa.
Suomalainen resepti kyllä käy mutta pitää olla paperiresepti.
Mounjaro kwikpen 15 mg yli 114 € halvempi ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Nainen 40+
Syö 100-200 kcal enemmän vuorokaudessa. Palelu ja väsymys johtuvat kulutukseen nähden aivan liian vähäisestä saadun energian määrästä. Elimistöllä ei riitä voimia kaiken pyörittämiseen mikäli on aivan liian suurilla miinuskaloreilla. Se voi kostautua kilpirauhasen vajaatoimintana ja säästöliekkinä, jonka purkamiseen menee vuosi.
Ei kannata ottaa kuin jumalansanana kaikkea somessa ja mediassa kirjoitettua. Yleensä he, joilla tulee ongelmia haiman tai dappirakon kanssa (liian) matalilla kaloreilla, olisivat tulleet ne samat ongelmat ilman laihdutuslääkettäkin. Osalla liian nopea laihtuminen saa haiman tai sapen tilttaamaan. Kannattaa syödä edes parin ruokalusikallisen verran kasvimargariinia tai -öljyä, ettei ruokavalio ole aivan liian rasvaton ja aiheuta ongelmia haimalle tai sapelle.
Vierailija kirjoitti:
-Pehmis
Anna ompelijan pienentää kaula-aukkoa kuminauhan tai venyvän pitsin avulla. Se ei maksa paljoa. Vielä parempi, jos osaat tehdä sen itse.
Neppari, AP aloitti tämän ketjun tosi mukavalla tyylillä ja on jaksanut täällä käydä kannustamassa meitä muita edelleen sekä raportoimassa omaa tilannettaan. Siksi kai tämä on ollut kerrankin sellainen ketju, jossa tapa kirjoitella on ystävällissävyinen ja itse pidän tätä sellaisena onlinena tapahtuvana "painonvartija-ryhmänä", jossa jaetaan kokemuksia ja käydään säännöllisesti puntarilla. Hyvä, ettei tänne ole juurikaan eksynyt riidanhaastajia. Pari kertaa on tainnut joku pyörähtää kuittailemassa jotain, mutta onneksi ovat lähteneet sen yhden viestin jälkeen.
Tottakai terveys on keskiössä ja yleinen jaksaminen. Itse olen niin onnekas, että tietääkseni olen vielä ihan terve ja en ollut onnistunut hankkimaan ylipainon aiheuttamia sairauksia tai muita vaivoja, jos nyt alentunutta itsetuntoa ja yleisesti heikkoa kuntoa liikkua ei lasketa. Koska 50 tulee ensi vuonna täyteen, niin taisin tehdä muutoksen ihan viime hetkellä. Hyvä tuuri ja vahva perusfysiikka ei olisi varmasti enää kauaa kantanut elämässä. Mutta en voi kieltää sitä, että ulkonäkö ei olisi myös iso tekijä. Se on pinnallista ja kauneus on katoavaista jne., mutta on ihanaa pukeutua kauniimmin, liikkua nopeammin, katsoa kaventuneita poskia ja istua tuolissa ihaillen, kuinka sutjakaksi jalat on alkaneet käydä. Eikä maha enää möllötä puoliväliin reisiä. Portaissa voi kiivetä työkaverin kanssa hengästymättä ja ei tarvitse yrittää peitellä omaa hengästymistä, kun hävettää omat kilot ja huono kunto. Kiloja edelleen se lähes 15 normaalipainoon, mutta takana alkaa olla 35kg, joten muutos on valtava. Sen huomaa kaikilla elämänalueilla.
Satakeiju