Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1617)

Vierailija
1501/1617 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloiittaja>

Huomenna tulee 2 viikkoa aloituksesta ja huomenna pistän kolmannen kerran. Paino on pudonnut n. 4 kg. Tosin ei se mitenkään itsestään 

Minkä pituinen olet ap?

Vierailija
1502/1617 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,mielenkiintoista lukea tätä pitkää ketjua. Minä sain torstaina reseptin 15/ annos kynään. Nyt iski epätoivo, kun en tiedä. En ole vielä hakenut lääkettä koska otettiin myös labroja. Mutta onko se niin, että minun kerta-annos on siis 15mg niinku tuosta reseptistä voisi ymmärtää? Auttakaa te kun ootte jo pitemmällä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/1617 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa,mielenkiintoista lukea tätä pitkää ketjua. Minä sain torstaina reseptin 15/ annos kynään. Nyt iski epätoivo, kun en tiedä. En ole vielä hakenut lääkettä koska otettiin myös labroja. Mutta onko se niin, että minun kerta-annos on siis 15mg niinku tuosta reseptistä voisi ymmärtää? Auttakaa te kun ootte jo pitemmällä! 

Jos vasta aloitat lääkettä ensimmäistä kertaa, älä missään nimessä ota 15mg. Vaan 2,5mg. Lääkäri on varmasti ohjeen kirjoittanut omakantaan. Kynästä naksuttelet 10 klikkausta, niin saat oikean määrän. 

Vierailija
1504/1617 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala, älä ikinä missään nimessä ota tuota maksimi annostusta kerralla. Aloitusannos on 2,5 mg! 

Vierailija
1505/1617 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vasta aloitat lääkettä ensimmäistä kertaa, älä missään nimessä ota 15mg. Vaan 2,5mg. Lääkäri on varmasti ohjeen kirjoittanut omakantaan. Kynästä naksuttelet 10 klikkausta, niin saat oikean määrän. 

Joo, näin minäkin ajattelin, mutta saanko sen itse siis siitä kynästä tuon annoksen. Olin niin ajatuksissani, kun lääkäri kertoi annoksesta, mutta sen siis saan ite naksuteltua ton 2,5mg?

Vierailija
1506/1617 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pikanuudeli ei varmaan ole hyvä idea. Ainakin suolaa siinä on ihan liikaa. Suolaa on myös tonnikalahiutaleissa.

Nuudelien energiasisällöstä on vaikea ottaa tolkkua. Olisi helppoa, jos jossain sanottaisiin yksiselitteisesti, paljonko nuudelipussin koko sisällössä on energiaa. Nyt energiasisältö ilmoitetaan per sata grammaa "valmista tuotetta".

Nuudeli nyt on vain niin helppo ja nopea lounas lämmittää kahvihuoneen mikrossa. Ilmeisesti nämä liian helpot ratkaisut vievät helposti harhaan.

a&a

Vierailija
1507/1617 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota paniikkia. Tunnistan tuntemukset, koska itse en ole koskaan piikittänyt mitään lääkettä itseeni. Perheessäni ei koskaan ole edes ollut ketään, joka käyttäisi pistettäviä lääkkeitä. Eka kynä oli mulla se 2,5mg, joten siinä mielessä oli varmempi olo aloittaa, mutta kyllä katsoin youtubesta useamman videon ja jännityksellä keräsin kamat pöydälle, että "nyt mennään, apua". Ja kahden ekan kerran jälkeen tajusin, että täähän on helppoa. Ihan järjen mukaan mennään. Muista, että alakouluikäiset diabeetikotkin osaa laittaa itselleen insuliinia kynästä, joten kyllä sinä aikuisena sen hanskaat. 

Ja jos kynä on noin iso heti alusta, niin pidä koko ajan jääkaapissa. Otat vain nopeasti pistosajaksi pois ja heti takaisin sen jälkeen, jotta kylmäketju säilyy mahdollisimman rikkoutumattomana. Osta kertakäyttöisiä kertakäyttöisiä desifiointipyyhkeitä. Niitä myydään apteekissa, mutta myös ihan ruokakaupoissa ja itse ostin viimeksi Tokmannilta paketin. Alussa käytin antiseptistä suihketta pumpulin kanssa, joten tyyli on vapaa. 

Ja todellakin 10 napsua riittää. Jos otat täyden annoksen eli 15mg:n kynästä, se on 15mg, niin tällöin voit kääntää niin kauan kuin kääntyy eli 60 napsua. Mutta sinä joudut jakamaan tuota, joten väännä hitaasti ne napsut laskien. Hyvää isossa kynässä on, että kustannus jää alemmaksi ja samalla kynällä voit nostaa annosta, jos on tarvetta, koska 2,5mg:n annoksina se riittää kuukausia. 

En tosiaan ole alalla, mutta seuraavasti itse toimin pilkottuna:

1. otan kynän esille, pyyhkäisen desifiointipyyhkeellä sen pään ja ruuvaan kynän neulaosan kiinni.

2. Väännän kynää ihan himpun, että se hiukan liikahtaa ja puristan männän pohjaan. Tässä yleensä kihoaa pieni pisara sinne kärkeen. 

3. Alan vääntämään uudestaan laskien "naps, naps, naps" ja siitä niin kauan kuin haluttu annos tulee. Väännä hitaasti, kun on noin iso kynä ja helposti humpsahtaa enemmän, jolloin annoskoko muuttuu aika paljon ja voi tulla isoja sivuoireita. 10 napsua siis.

4. Sen jälkeen pyyhkäiset desifiointipyyhkeellä ihosta sen kohdan, johon haluat tökätä sen. Itse laitan mahamakkaraan. Ja sen jälkeen kynä suoraan siihen ja mäntä pohjaan. Äläkä vedä heti pois. Laske viiteen tai kymmeneen sen jälkeen, kun  olet sen sinne työntänyt. 

5. Sitten kynä pois, laita takaisin neulasuojus, ruuvaa se irti ja laita kynän suojus takaisin. Äkkiä jääkaappiin sitten. Muista kerätä ne käytetyt neulat johonkin purkkiin, niin viet ne sitten apteekkiin jossain vaiheessa. Siellä on aina ne boksit, joihin niitä voi tiputella. 

Vierailija
1508/1617 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloiittaja>

Huomenna tulee 2 viikkoa aloituksesta ja huomenna pistän kolmannen kerran. Paino on pudonnut n. 4 kg. Tosin ei se mitenkään itsestään 

Minkä pituinen olet ap?

Lähtöpainoni oli tiristetty lääkärin vastaanotollle 88,8 kiloon. Pituus 168 cm ja BMI 31,5.  Tavoite oli pudottaa 20 kg vakiinnuttaa paino  pudotusvaiheen jälkeen välille 68-73kg, Alussa paino luonnollisesti putosi nopeammin, keskiarvona pudotustahti oli 1 kg/viikko. Lääkityksen ajoin alas heti tavoitteen saavutettuani. Myöhemmin on pudonnut vielä  runsaat 5 kg omia aikojaan, joten  kokonaispudotus prosentteina on 28,5%. Tavoitteenani on kuitenkin vakiinnnuttaa paino hieman nykyistä ylemmäs. -AP

Vierailija
1509/1617 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ota paniikkia. Tunnistan tuntemukset, koska itse en ole koskaan piikittänyt mitään lääkettä itseeni. Perheessäni ei koskaan ole edes ollut ketään, joka käyttäisi pistettäviä lääkkeitä. Eka kynä oli mulla se 2,5mg, joten siinä mielessä oli varmempi olo aloittaa, mutta kyllä katsoin youtubesta useamman videon ja jännityksellä keräsin kamat pöydälle, että "nyt mennään, apua". Ja kahden ekan kerran jälkeen tajusin, että täähän on helppoa. Ihan järjen mukaan mennään. Muista, että alakouluikäiset diabeetikotkin osaa laittaa it

Kiitos paljon tästä! Minua hämäsi nämä milligrammat ja juuri se, että tajusin, että minun kynäni on ilmeisesti iso. Kun olis siinä lääkärillä tajunnut, niin olisin voinut pyytää pienemmän kynän. 

Vierailija
1510/1617 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo nousut ja laskut, nollaviikot on kyllä monesti aika mystisiä. Sen ymmärtää, jos on syönyt selvästi enemmän, mutta joskus on jopa noussut hyvin niukan viikon jälkeen. Itse olen huomannut, että kuukautiset näin naisena säätelee sitä edelleen. 

Toinen hassu on tuo liikunta. Teen 3-6km:n kävelylenkkejä useamman viikossa. Jos käyn punnituspäivää edeltävänä iltana pidemmän lenkin, paino ei laske kovinkaan paljoa. Sitten taas, jos en tee mitään edellisenä päivänä, paino notkahtaa. Sehän on vain nestettä. Kaipa se rasitus sitten kerää lihaksiin nestettä ja makaamalla koko illan sohvalla saa nesteet pois. Sinänsä ei ole syy olla liikkumatta. Oma perjantain hyvä tulos tuli varmaan siitä, että sekä ke että to meni ilman lenkkiä alle. Olen ollut puoliksi sairaana ja nipin napin päässyt töihin, mutta illalla lenkki on ollut aika vieras ajatus flunssaoireiden rinnalla. 

Satakeiju

Liikunnan aiheuttamat mikrotraumat lihaksissa keräävät nestettä parantumisprosessinsa aikana. Sen pitääkin alkaa heti liikunnan jälkeen, jotta se on tehokasta. Siten siis reipas treeni voi nostaa painoa. 

Vierailija
1511/1617 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut 15 mg n kynän ja aloitat ainakin 4 ensimmäistä pistosta 2,5 mg annoksella. Kynä säilyy jääkaapissa ihan ok. Joten tulet säästämään kustannuksissa merkittävästi kun voit jakaa annoksia tästä vahvuudeltaan tehokkaammasta kynästä. Yksi koko 15mg annos on 60 napsua, 7,5mg annos olisi 30 nspsua, 20 napsua on 5mg ja se aloitusannos on ko. Kynästä 10 napsua. Erittäin hyvä veto lääkäriltäsi.

Vierailija
1512/1617 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet saanut 15 mg n kynän ja aloitat ainakin 4 ensimmäistä pistosta 2,5 mg annoksella. Kynä säilyy jääkaapissa ihan ok. Joten tulet säästämään kustannuksissa merkittävästi kun voit jakaa annoksia tästä vahvuudeltaan tehokkaammasta kynästä. Yksi koko 15mg annos on 60 napsua, 7,5mg annos olisi 30 nspsua, 20 napsua on 5mg ja se aloitusannos on ko. Kynästä 10 napsua. Erittäin hyvä veto lääkäriltäsi.

Kiitos myös sinulle hyvästä selvityksestä! Nyt olen kartalla. Tuli tässä vielä mieleen, että täytyypä katsoa onko Fb;ssa mitään ryhmää meille tätä lääkettä käyttäville. 😊

Vierailija
1513/1617 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on tulokset pidemmän käytön jälkeen?

Vierailija
1514/1617 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan sinulla meni että saavutit tavoitteen? Tai sen tilanteen, jossa lopetit lääkkeen?

Vierailija
1515/1617 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on tulokset pidemmän käytön jälkeen?

Minä en ole vielä lopettanut, mutta oma tilanteeni on tämä: Lähtö 114,5kg, viime perjantaina 81.0kg, tavoite 65kg. Eli takana 33,5kg ja jäljellä 16. Aloitin maaliskuun lopulla, joten takana nyt 7,5kk. Annos oli ensin muistaakseni 7 viikkoa 2,5mg, sitten 2-3 viikkoa 3,75mg, sitten 5mg kesäkuun alusta aina viime maanantaihin asti, jolloin nostin 7,5mg:aan. Lopullinen painotavoite olisi ensi kesäloman alku eli sinne juhannukseen 2026 (eli kun jään kesälomalle) toivon saavani tuon 65kg. Saa nähdä, miten käy. Suunta on selvä, mutta tietysti tämä tahti hidastuu koko ajan ja jokainen kilo lähempänä tavoitetta tulee olemaan tiukassa. 

Satakeiju

Vierailija
1516/1617 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan sinulla meni että saavutit tavoitteen? Tai sen tilanteen, jossa lopetit lääkkeen?

Painonpudotustavoite oli 20 kg  ja tavoitteen saavuttamiseen kului 20 viikkoa, minkä jälkeen ajoin lääkkeen alas. Tavoitepainon ylläpitäminen oli tietysti jännittävää, mutta on osoittautunut helpoksi ja mutkattomaksi. Kun olin ollut puoli vuotta tavoitteessa kroppa otti jonkun oman spurtin ja painoa putosi omia aikojaan vielä reippaat 5 kg. Se ei kyllä ollut enää tavoite, joten muutama kilo saa nousta jos on noustakseen. Kroppa on omaksunut hyvin nykyisen elämänrytmin eikä mieliteot valtaa mieltä mitenkään. Tietysti tulevat vuodet näyttävät miten jatkossa. -AP

Vierailija
1517/1617 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauaksi aikaa teille on lääke kirjoitettu? Minua ehkä hiukan ärsyttää, että lääkäri kirjoittaa vain 2 kynää kerrallaan. Joutuu turhaan ravaamaan lääkärissä parin kuukauden välein.

Vierailija
1518/1617 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauaksi aikaa teille on lääke kirjoitettu? Minua ehkä hiukan ärsyttää, että lääkäri kirjoittaa vain 2 kynää kerrallaan. Joutuu turhaan ravaamaan lääkärissä parin kuukauden välein.

Siis onko kyse yksityisestä lääkäristä? Eka resepti oli mulla vuoden loppuun maaliskuulta ja se uusittiin jo kontrollissa 6kk:n jälkeen eli syyskuussa ja uusi on 18kk voimassa. Sisältää useita kynäkokoja kuten edellinenkin. En ymmärrä tuota 2 kynän tahtia, jos siihen ei ole jotain erityissyytä. Yksityisellä tulee mieleen, että haluavat rahastaa uusilla käynneillä. Itse sain kyllä yksityiseltä myös, muttei halunnut tehdä hankalaksi ja liian kalliiksi tätä. 

Vierailija
1519/1617 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselläpä juurikin. Minullekin tuli mieleen ensimmäisenä, että halutaan vain rahastaa. Taidan vaihtaa lääkäriä.

Vierailija
1520/1617 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kirjotettiin alussa 3 kuukauden resepti, lääkäri sano että ensin pitää kattoo ettei tule mitään pahoja oireita, ennenkuin jatkaa reseptiä, nyt on kirjoitettu vuodeksi. Kävin terveystalolla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan