Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1474)
Noniin. Takana yhdeksän pistosta, joista 7 oli 2,5mg ja nyt toinen 3,75mg. Viime viikolla ihmettelin 200g nousua, joka tuntui aika kurjalta, kun ollaan kuitenkin projektin alussa ja yleensä nämä jumit/sahailut tulee myöhemmässä vaiheessa. Nyt tuli korjausviikko ja lähti 1,8kg eli kokonaispudotus nyt 12,1kg kahdeksassa viikossa. Tahti on edelleen siis kova. Tässä mennään etappi kerrallaan. Lähtö oli 114,5kg, tänään 102,4kg ja seuraava etappi sitten kaksinumeroinen luku ja toivon olevani juhannuksena niissä lukemissa, vaikka väliin tulee viikon matka.
En ole kovin näkyvästi vielä laihtunut, mutta tunnen laihtumisen vaatteissa ja yleisenä löysyytenä. En ole niin pakattua läskiä enää joka paikasta vaan enemmän löllöä. Sitä paitsi näillä lukemilla joku 10kg ei juuri näy toisin kuin selvästi keveämmillä. Naamasta on lähtenyt ehkä eniten. Sinänsä kiva, mutta kääntöpuolena olen vanhentunut naamastani. Toivon kuitenkin, että muuten piristynyt olemus, parempi liikkuminen yms. kuittaavat tuon naaman rupsahtelun.
On tosi kiva, kun tänne tulee koko ajan uutta porukkaa ja ap jaksaa käydä tsemppaamassa meitä.
Tonnikeiju
Neljäs pistos juuri otettu ja tarkoitus nostaa annos vitoseen ensi viikosta. Kolmannesta annoksesta en saanut oireita ollenkaan, mikä oli mukavaa, mutta tuntui vähän oudolta, kun toisen jälkeen oireet oli niin rajuja. Painoa on lähtenyt nyt 2,3kiloa, eli painan nyt 78,7kg. Rasvaprosentti on laskenut 1,2% ja lihasmassan määrä noussut 1,1%. Tuntuupa hyvältä kun kroppa vihdoin reagoi! En ole päässyt alle 80 yli kymmeneen vuoteen!
Minusta näyttää ihan siltä kun kynään olisi vielä jäänyt yksi annos. Onko se normaalia vai olenkohan onnistunut mokaamaan jollain kerralla jotain? T. CL
CL, edellisellä sivulla ja tämän sivun alussa oli juuri tuosta. Kokemusten mukaan kynästä saa yhden ylimääräisen annoksen
Hellurei!
Eilen ensimmäinen viikko takana ja hurjan positiivinen olo. Aloitin lääkärin ohjeen mukaan 1,25mg annoksella ja nyt toisen viikon myös samalla. Lääkärin mukaan mennään mahdollisimman pienellä annoksella,jolloin sivuoireet pysyvät pienempinä ja myös tarvittava lääkemäärä pysynee pienempänä jos lääke sopii ja päästään ylläpitovaiheeseen. Ja tuleehan se paljon halvemmaksikin. Ensimmäinen pistos aiheutti kahtena ekana iltana pientä päänsärkyä, mut erittäin lievää. Toinen pistos ei ole vielä aiheuttanut mitään. Uskomattoman hyvin lääke vienyt pois mielestä suklaan ja muut huonot ruokatavat. Haastetta viikkoon toi työmatka, jolloin koulutuspäivän aikana on tarjolla koko ajan jotain syötävää.
Tällä hetkellä positiivisin odotuksin kohti kesää. Tsemppiä kaikille!
-Daalia
Vierailija kirjoitti:
Kiitos AP ja Puolikas teidän vastauksistanne! On kannustava kuulla, että AP sinulla on iho pysynyt mukana laihdutuksessa.
Itsellä on pehmustetta eniten takapuolessa. Pelkään, että jos iho ei mukaudu painonpudotukseen niin tuleeko takapuolen ylimääräisestä nahasta frakin hännyksen tapainen läpsytin 😅
Piti vielä todeta, että uskon meitä taustalla seuraajia olevan enemmänkin, jotka eivät vaan ole uskaltaneet kommentoida. Siksi AP aloittamasi ketju on monelle kullan arvoinen. Harmillista, että itse jäit alkuun ilman näin mieletöntä vinkkilistaa ja vertaistukea mitä tässä ketjussa on ollut.
-Pehmis
Kannattaa huolehtia pakaralihasten kunnosta eli treenata niitä, ettei tule mitään helmaa takalistoon. Kankkuja voi treenata (yksin) istuessaankin supistamalla ja rentouttamalla pakaralihasta. Pakaroiden treenaamiseen löytyy ohjeita muistaakseni Hyvä terveys-lehden jumpista. Nehän ovat muutenkin hyviä kotijumppia. Jumppaaminen ei laihduta, mutta se auttaa säilyttämään lihaskudosta ja voimaa. Painon laskiessa keho ei joudu ponnistelemaan arjen liikkumisessa kuten aiemmin ja siten ei saa samantasoisia treeniä jos ei lisää liikuntaa elämässään.
Ozempic-naamasta kertovat jutut ovat keltaisen lehdistön juttuja. Laihtuessa lähtee kasvoistakin rasvaa. Kannattaa panostaa ihon kosteuttamiseen ja auringolta suojaamiseen. Marketissa on LV:n kosteuttavaa geelivoidetta, seerumia ja aurinkosuojallista päivävoidetta.
Jos haluaa panostaa, suosittelen Nivean Daily UV Serumia, jonka SPF on 50. Se imeytyy ihoon ja on myös hajustamaton. Sen lisäksi varsinaiset aurinkosuojatuotteet kuten Garnierin Ambre Solairen Over makeup super UV SPF50-spray. Sekin sopii heille, joita ahdistavat rasvaisen tunnun kasvoille antavat perinteiset aurinkovoiteet. Ostin itselleni kokeeksi jonkun tuon sarjan rasvattoman voiteen ja kokeilen sen jälkeen kun Nivean seerumi loppuu.
Koska en käytä hajustettua kosmetiikkaa kasvoillani ihan allergialääkäreiden ja ihotautilääkäreiden suositusten mukaan ja en voi sietää rasvaista tuntua kasvoillani, ovat omat valintani kuitenkin kosteuttavia. Laihtuessa monella iho kuivuu ja siitä kannattaa pitää huolta kosteuttamalla.
Apteekista olen ostanut Xylidermin geeliä ja olen käyttänyt sitä kasvonaamion tapaan myös silmänympäryksille ja silmänympärysvoiteen tapaan. Olen myös mielistynyt apteekin Probicare Pro-voiteeseen, jota käytän myös kuin yövoidetta. Laitan ilmeisesti sitä liian paksusti ja se rullaantuu, jos yritän yhdistää sitä toisen tuotteen kanssa. Mitään muita seerumeita en ole listan ulkopuolelta käyttänyt.
Kannattaa katsoa, löytyykö sovelluskaupasta Päivittäinen pakaratreeni-app. Pakaroiden ja jalkojen lihasryhmät ovat suuria ja niiden treenaaminen kuluttaa siten myös energiaa. Vaikkei tulosta näe heti, se paljastuu myöhemmin. Treenikuminauhoja on monesti tarjouksessakin. Ostin omani alunperin, koska minulla ovat herkästi niskat kipeänä. Tietotyöläisellä voi niskan asento olla vahingossa liian passiivinen ja jumien estämiseksi Henkkamaukalta hankkimasta kuminauhapakkauksesta yksi joutaa oikein hyvin ja mahtuukin työpöydän laatikkoon. Samanlaista treenikuminauhaa voi käyttää jalannostossa lisävastuksena kun sen aika tulee.
Kannattaiskohan periaatteessa ostaa pelkkiä 15 Mg kyniä? Jos kynästä naksuttelee 5 Mg annoksia ja imee se viimeisenkin tilkan kynästä, niin annokselle jää hintaa vajaa 40€, vastaavasti jos ottaa 7,5 annoksia, niin annoksen hinnaksi tulee vajaa 55 €. Jos puolestaan ostaa 5 Mg kynän (eikä ime ylimääräistä ainetta), niin hinnaksi tulee noin 73€ ja 7,5 Mg kynällä 100€.
No siis tietenkin kannattaa investoida tohon isompaan kynään jos hintoja vertaa, mutta kyllähän yhden kynän käyttöikä jääkaapissa pitenee usealla viikolla. Säilyyköhän aine varmasti ja onkohan se ihan sama muutenkin???
Mulle sanottiin apteekissa kun kysyin että jos ostaa isomman kynän ja naksuttelee siitä pienempiä annoksia että vaikka säilyttää jääkaapissa niin kun on korkattu kynä niin se pitäis käyttää kuukauden sisällä. Ei kuulema aine pysy hyvänä. Mutta jos on korkkaamaton niin säilyy jääkaapissa viimeseen käyttöpäivään. Itse olen käyttänyt kynän sisällön kuuden viikon kuluessa
Ok, eli varmaan yhden koon isomman kynän voisi ostaa ja naksutella ja siten saada annoksen hintaa hilattua alaspäin
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin apteekissa kun kysyin että jos ostaa isomman kynän ja naksuttelee siitä pienempiä annoksia että vaikka säilyttää jääkaapissa niin kun on korkattu kynä niin se pitäis käyttää kuukauden sisällä. Ei kuulema aine pysy hyvänä. Mutta jos on korkkaamaton niin säilyy jääkaapissa viimeseen käyttöpäivään. Itse olen käyttänyt kynän sisällön kuuden viikon kuluessa
Ymmärtääkseni säilyvyyttä on testattu vain 30pv. Mutta kyllä mulla ainakin teho säilyy ja mitä olen palstoja lukenut, niin hienosti voi pitkäänkin käyttää jääkaapista avattua kynää. Se on ihan yleistä ja kukaan ei ole huomannut siinä ongelmia. Apteekissa tietysti ohjeistavat tuon virallisen mukaan plus hehän eivät tykkää, että porukka alkaa viipaloida kyniä. Kyse on heille myös rahasta.
Tonnikeiju
Itse käytin samaa kynää seitsemän viikkoa ja kyllä huomaa suuren eron, paino ei putoa läheskään yhtä paljon kuin viitenä viikkona. Ruoka ja liikunta on sama ja 1-5 viikkoa paino putoaa 600-900 viikossa, viikot 6-7 paino putoaa vaan 200-300g/viikko. Nyt olen jo monta kertaa testannut tämän. Vaihdoin takasin niin että käytän samaa kynää neljä viikkoa niin paino putoaa 700g-1,2kg/viikko. Apteekkari sano että korkattu kynä menettää tehonsa neljän viikon jälkeen, tiedä sitten pitääkö paikkaansa?
Ei kai lääke sinällään mitään painoa pudota vaan vaikuttaa ruoka hälyn poisviemiseen mielestä? Itse on työ tehtävä ja ruokavalinnoilla sekä liikunnan avulla pudotus tehtävä. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Tänään on ensimmäinen kontrollikäynti työterveyslääkärillä omaan projektiin liittyen. Helmikuussa lähtöpaino 174,8kg ja tänä aamuna 146,2kg. Juhannukselle välitavoite 139kg. Projektin myötä verenpaineet saatu hallintaan ja virtaa riittää tekemiseen ja touhuamiseen. Liikuntana kuntosali pari kertaa viikossa ja kävely päivittäin mahdollisuuksien mukaan. 5mg lääke toimii edelleen, mutta ajattelin pyytää reseptiä tänään 10mg kynään, jotta voin kokeilla tuota säästövinkkiä ja puolittaa annoksen. Liikunnan määrä on pienehkö siihen nähden kuinka nopeaa paino putoaa. Reilun viikon päästä jään kahden kuukauden kesälomalle, jolloin aion lisätä liikuntaa ja katsoa kiihtyykö painonpudotus entisestään. Vuoden päästä tarkoitus olla normaalipainoinen, tätä en ole tainnut olla koskaan elämässäni.
S1988
Lisäys vielä, vaikka olen pudottanut painoa miltei 30kg niin kukaan tuttu ei tunnu huomaavan. Johtuneekohan siitä, että olen joka tapauksessa edelleen näin isokokoinen... Ja toisaalta hyvä, ettei tänä päivänä enää niin paljon kommentoida ihmisten ulkonäköä ja kokoa.
S1988
S1988 upeeta tulosta olet tehnyt!
Itselläni on kokemus noin 30kg pudottamisesta ja kyllä muistan myös ihmetelleen, että miksei kukaan huomaa/ kommentoi mitään... Kyllähän tuon huomaa, mutta ihmiset ei vaan uskalla nykyään kommentoida. Saattavat ajatella mitäs jos onkin joku sairaus ja kun puhutaan niin paljon kehopositiivisuudesta. Toisaalta muistan sitten kun töissä eräs vastakkaisen sukupuolen edustaja kommentoi ajattelin, että mikä juntti! Kommentti oli tökerösti muotoiltu, jonka ymmärsi moitteeksi, miten laiska ja vastenmielinen olin ennen ollut. Ihmismieli on kummallinen.
Tsemppiä jatkoosi ja kyllä siitä hyvä tulee.
Kuinka moni läheisistänne tietää, että käytätte lääkettä? Itse päätin, etten kerro kenellekään. Tältäkin palstalta löytyy hyviä esimerkkejä ihmisten ennakkoluuloista, enkä halua että sitä valtavaa työtä jonka tämän asian eteen olen tehnyt ja tulen tekemään, väheksytään. "Lääkkeellä laihdutti".
Neljännestä pistoksesta ei oireita, joten perjantaina annos nousee vitoseen. Olen niin kiitollinen tästä lääkkeestä!
CL
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mitä muuta elämäntaparemonttia olette tehneet lääkkeen ohella? Itse olen laihduttanut kahdessa kuukaudessa noin 20 kiloa ilman lääkkeitä ihan vaan perinteisesti syömällä n. 750-1000 kcal päivässä ja lisäämällä liikuntaa. Ei ole ainakaan itsellä mitään himoja tai mielitekoja ruokiin, eikä ole tehnyt tiukkaa karsia ylimääräisiä "herkkuja". En myöskään koe, että olisin tarvinnut tähän mitään lääkkeitä laihdutuksen tueksi eikä ole nälkäkään vaivannut, kun päivän ruoat suunnittelee kunnolla.
En ole kertonut Mounjaron käytöstä muille kun oman perheen jäsenille. Suurin osa ei ymmärrä. Nytkin on täällä vauvassa pitkä kauhisteluketju, miten maksaa 6000e vuodessa, että ettekö läskit tajua vain syödä vähemmän niin rahaa säästyy. Luulevat vielä, että käyttäjät mättävät sipsiä suuhun ja odottavat piikin hoitavan läskien sulamisen.
Näillä liitännäissairauksilla mitä minullakin on, on painonpudotus ollut todella vaikeaa, ja lopulta aina paino on noussut entistä korkeammalle. Olen todella onnellinen, että nyt suunta lääkkeen myötä on alaspäin. Ihan sama, vaikka pitäisi käyttää loppuelämä tätä jos siitä vain on apua.
Vierailija kirjoitti:
En ole kertonut Mounjaron käytöstä muille kun oman perheen jäsenille. Suurin osa ei ymmärrä. Nytkin on täällä vauvassa pitkä kauhisteluketju, miten maksaa 6000e vuodessa, että ettekö läskit tajua vain syödä vähemmän niin rahaa säästyy. Luulevat vielä, että käyttäjät mättävät sipsiä suuhun ja odottavat piikin hoitavan läskien sulamisen.
Näillä liitännäissairauksilla mitä minullakin on, on painonpudotus ollut todella vaikeaa, ja lopulta aina paino on noussut entistä korkeammalle. Olen todella onnellinen, että nyt suunta lääkkeen myötä on alaspäin. Ihan sama, vaikka pitäisi käyttää loppuelämä tätä jos siitä vain on apua.
Tämä. Itse en kerro edes miehelle, koska ei ymmärrä, ja on myös hölösuu joten en usko että pitäisi asiaa itsellään.
Joo, viimeinenkin tilkka kynästä käytetään. Ei kallista ainetta hukkaan. Ei siitä ihan kokonaista taida tulla- lähelle.