Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (1474)
Missä neulat ovat?!
Eilen ostetusta Mounjaro pakkauksesta ne puuttuivat. Katsottuani valmistajan videon kävi ilmi, etteivät ne kuulu mukaan pakkaukseen. Ja että annostelukynään sopivat kaikki standardin mukaiset neulat.
Menen kohta takaisin apteekkiin. Ihme etteivät myyneet neuloja samalla?
Olen käyttänyt Ozempicia aikaisemmin ja siinä kuukauden pakkauksessa tulivat neulat aina mukana.
Onkohan kaikki ok? Huolestuttaa.
Näinköhän sain edes pistettyä oikein, kun tänään ensimmäisen kerran laitoin. Ihan ekaks monta napsautusta pitäis tulla 2.5mg kynästä että tulis se yks annos niistä neljästä? Laskin olevinaan naksuja yhteensä olevan 60 eli 15 varmaan? Mutta pistoksen jälkeen kynän sai edelleen napsuteltua 60 naksua? Mitä ihmettä.
Luulin että kynässä olisi ollu samanlainen numerotaulukko kun insuliineissä mitä töissä tullut pistettyä tai edes ohjeissa jotain naksuista tms.
Vierailija kirjoitti:
Näinköhän sain edes pistettyä oikein, kun tänään ensimmäisen kerran laitoin. Ihan ekaks monta napsautusta pitäis tulla 2.5mg kynästä että tulis se yks annos niistä neljästä? Laskin olevinaan naksuja yhteensä olevan 60 eli 15 varmaan? Mutta pistoksen jälkeen kynän sai edelleen napsuteltua 60 naksua? Mitä ihmettä.
Luulin että kynässä olisi ollu samanlainen numerotaulukko kun insuliineissä mitä töissä tullut pistettyä tai edes ohjeissa jotain naksuista tms.
Olin liian hätänen onneksi löysin ohje videon. Eihän tämä samalla tavalla toimi kun suurinosa insuliineistä.
Hei pallomasi! Tervetuloa joukkoon. Pistosajankohdalla ei ole myöskään minun kokemuksen mukaan väliä. Itse suosittelen pistospäiväksi keskiviikkoa tai torstaita jos on ollut tapana viikonloppuisin herkutella enemmän. Näin saat kaikki tehot vahvimmilleen lääkkeestä viikonlopuksi :)
Ylempään viestiin koskien naksautuksia, niin jos sinulla on 2,5mg kynä ja haluat koko lääkkeen annoksen kokonaan niin naksuja ei tarvitse laskea. Riittää, että pyörität kynää niin kauan kun se ei enää pyöri eli täysannos.
T: kehokuntoon25
Siihenhän tulee se ykkönen kun on yksi täysi annos (eli 60 napsua) kun kiertää tarpeeksi. Ei anna enempää yhdellä kerralla.
Tuo neulojen puuttuminen oli outoa. Luulisi tuohon hintaan kuuluvan...
Minulla myöskin hämmensi neulojen puute alussa. Ei ole kertaakaan ollut paketissa. Lähipiirissä onneksi ozempicin käyttäjä jolta sai heti neuloja käyttöön. Kieltämättä harmittaa, ettei kertaakaan apteekissa ole neuloista puhuttu. Luulevatkohan hekin, että neulat ovat paketissa...
Laihtuminen jatkuu kovaa vauhtia, aloitus helmikuussa, 174,8kg tänään aamulla 148,2kg. Edelleen 5mg käytössä, eikä tunnu vielä, että vahvempaa tarvitsisi. Ensi viikolla eka seurantakäynti työterveydessä. Aion pyytää vahvempiin reseptin, jotta voin alkaa käyttämään puolikasta 10mg kynästä ja näin säästää hieman rahaa.
S1988
Päätin ottaa keskiviikon nyt pistos päiväksi ja kohta ajattelin pistää ensimmäisen. Herkuttelu on ollu aika päivästä riippumatonta näin vuorotyöläisenä niin se ei ole ajoittunut viikonlopulle vaan aina millon vapaapäivä on. Pistos ajankohdalla ajattelin juuri sitä, että aamulla vai illalla mieluiten, mutta otan nyt kohta ensimmäisen ja katsotaan tuleeko mitään haittavaikutuksia (mahakipu tms.)
Olen aina ollut jojoilija painon kanssa ja nyt oma paino jumahti kokonaan ja päätin aloittaa ruokavalion ja liikunnan tueksi tämän lääkkeen.
Lähtö paino tosiaan 117kg
-Pallomasi
Vierailija kirjoitti:
Minulla myöskin hämmensi neulojen puute alussa. Ei ole kertaakaan ollut paketissa. Lähipiirissä onneksi ozempicin käyttäjä jolta sai heti neuloja käyttöön. Kieltämättä harmittaa, ettei kertaakaan apteekissa ole neuloista puhuttu. Luulevatkohan hekin, että neulat ovat paketissa...
Laihtuminen jatkuu kovaa vauhtia, aloitus helmikuussa, 174,8kg tänään aamulla 148,2kg. Edelleen 5mg käytössä, eikä tunnu vielä, että vahvempaa tarvitsisi. Ensi viikolla eka seurantakäynti työterveydessä. Aion pyytää vahvempiin reseptin, jotta voin alkaa käyttämään puolikasta 10mg kynästä ja näin säästää hieman rahaa.
S1988
Onpa sinulla paino pudonnut tosi paljon . Alun jälkeenkin edelleen tosi kova vauhti. Itse rimuilin viimeisen n.kolmen kilon kanssa ja ne oli tosi tiukassa. Mutta koska aluksi paino putosi nopeammin, sitä jaksoi sinnitellä. Tuolla tahdilla motivaatio on varmasti korkealla ja vaatekaappikin uudistuu. Tsemppiä sinulle s1988 ja kaikille muillekin. On tosi kiva lukea kuulumisia.
-AP
Hei kanssalaihduttajat!
Olen teitä jo tovin salaa vakoillut, mutta nyt uskaltaudun kirjoittamaankin. Voi olla, että osa kysymyksistäni on kysytty ja saanut vastauksenkin jo monta kertaa. Olen lähes jokaisen sivun lukenut, mutta osan asioista olen unohtanut. Pahoittelut siis mahdollisesta (ja todennäköisestä) toistosta.
Ensimmäinen kuukausi takana ja painoa tippunut 2,5 mg annoksella 4,8 kg. Olen ollut tähän tyytyväinen ja nyt huolettaa, että lähteekö 5 mg kynällä paino liikaa tippumaan. Mielestäni se kilo viikossa on ollut ihan riittävä.
Onko teillä onnistujilla tullut kasvoihin näitä kuuluisia ozempic-muutoksia? Olen ylipainon vuoksi ollut naamasta kovin rypytön ja aina vanhoja tuttuja nähdessäni saan kehuja kuinka en ole vanhentunut ollenkaan. Nyt pinnallinen minäni huolestui, että apua, rupsahdanko nyt sitten kerrasta 😅 Vaikka kyllähän laihtuminen saisi ulkonäössä sitten muuta positiivista muutosta. Ja eniten toki toivoisin helpotusta astmaan, refluksiin ja jalkojen turpoamiseen.
Entä iho, jos olette laihtuneet kovin nopeasti, onko se jäänyt roikkumaan. Muistaakseni olen joskus lukenut että jos paino tippuu hitaasti niin iho pystyy pysymään jotenkin perässä.
Voihan olla, että itsellä tämä 5 mg jatkaa pudotusvauhtia samana kuin 2,5 mg kynällä. Sitä vaan toki murehtii kaikkea jo valmiiksi.
Kiitos kun olette kirjoittaneet kokemuksianne.
Pehmis
Hei Pehmis,
kiva kuulla sinusta - ja aivan ihanan sympaattinen nimimerkki. Tulin jo siitä hyvälle tuulelle.
Ozempic kasvoissa on nähdäkseni kyse siitä kun laihdutaan nopeasti, niin ihmiset ympärillä myös kiinnittävät enemmän huomiota painonpudotuksen nopeisiin vaikutuksiin. Koska vuorovaikutuksessa katsomme toisiamme kasvoihin, kiinnittää luonnollisesti kasvojen nopea kaventuminen huomiota. Kun ihminen laihtuu, laihtuu hän silti joka puolelta. Niin sääristä reisiin kuin keskikehosta kasvoihin.
Ylipainossa rasvakerros kyllä silottaa ryppyjä. Laihtuessa ne mahdollisesti piilossa olleet juonteet voivat tulla esiin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että juonteita tulisi automaattisesti esiin, jos sellaisia ei muutoinkaan olisi. Toisaalta kyllä sanotaan että kaikkineen iho pysyy paremmin mukana ja ehtii uusiutumaan, jos painoa pudottaa maltillisella vauhdilla. Ihailen suuresti henkilöitä, jotka on valmiit jarruttelemaan ja arvostavat kokonaisuutta. Minä en siihen kyennyt vaan tein kaikki mahdolliset temput, jotta paino laskisi niin nopeasti kuin mahdollista. Ihme kuitenkin tapahtui eikä kehossa tai ihossa ole mitään erikoisia muutoksia. Jostain kumman syystä iho tuli kuitenkin perässä ja vatsan seutukin palautui ihan normaaliksi. Tosin en ole koskaan ollut mitenkään "vatsakkuuteen" taipuvainen, vaan paino on tullut tasaisesti.
Ihan kuulla sinusta Pehmis, sinusta tulee ihan kesä mieleen.
-AP
Haimatulehdus ja sappikivet liittyy nopeaan painon putoamiseen. Voi tulla ihan sama millä tavalla lauhduttaa, jos tahti on kova. Lääkärini mukaan haimatulehdukset ovat usein lieviä, jos sellaisen saa.
Omasta ja varmasti muidenkin mielestä näytän paremmalta nyt, kun posket ei näy takaapäin.
-Puolikas
Vau S1988 mikä painonpudotus. Ihan mieletön tulos 🥳
Mulla nyt pari kuukautta takana Mounjaro matkaa. Tässä yhteenvetoa mun matkasta. Lähtöpaino 88,7kg
viikko 1 (ei vielä Mounjaroa, Ozempic oli käytössä ja söin tarkasti): -1kg (->87,7kg)
viikko 2 (Mounjaro 2,5mg): -1,2kg (->86,5kg)
viikko 3 (Mounjaro 5mg): -1,1kg (->85,4kg)
viikko 4 (Mounjaro 5mg): -0,4kg (-> 85kg)
viikko 5 (Mounjaro 5mg): ei mittausta
viikko 6 (Mounjaro 7,5mg): -0,9kg (-> 84,1kg)
viikko 7 (Mounjaro 5mg): -0,7kg (-> 83,4kg)
viikko 8 (Mounjaro 7,5mg): -0,9kg (-> 82,5kg)
viikko 9 (Mounjaro 5mg): -0,5kg (->82kg)
Kokonaispudotus: 6,7kg.
Senttejä on lähtenyt tosi paljon. Suosittelen myös mittaamaan itseään. Hieman hidasta itse painon putoaminen, mutta nyt kun vähän näkee peilistä tuloksia ja tuntee olonsa paremmaksi niin olen todella tyytyväinen tähän astisiin tuloksiin :)
Ensimmäinen tavoitteeni oli päästä 80kg painoon nyt kesäkuun loppuun mennessä, mikä varmasti onnistuu. Sen jälkeen tavoitteeni on päästä lokakuuhun mennessä 75kg painoon ja ennen ensi kesää 70kg painoon. Katsotaan tyssääkö tai hidastuuko painonlasku entisestään mitä lähemmäksi normaalia painoa pääsee. Painonlaskun hidastuminen on kuitenkin odotettavissa, mitä pidempi aika kuluu.
Terkuin: Kehokuntoon25
Vierailija kirjoitti:
Hei Pehmis,
kiva kuulla sinusta - ja aivan ihanan sympaattinen nimimerkki. Tulin jo siitä hyvälle tuulelle.
Ozempic kasvoissa on nähdäkseni kyse siitä kun laihdutaan nopeasti, niin ihmiset ympärillä myös kiinnittävät enemmän huomiota painonpudotuksen nopeisiin vaikutuksiin. Koska vuorovaikutuksessa katsomme toisiamme kasvoihin, kiinnittää luonnollisesti kasvojen nopea kaventuminen huomiota. Kun ihminen laihtuu, laihtuu hän silti joka puolelta. Niin sääristä reisiin kuin keskikehosta kasvoihin.
Ylipainossa rasvakerros kyllä silottaa ryppyjä. Laihtuessa ne mahdollisesti piilossa olleet juonteet voivat tulla esiin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että juonteita tulisi automaattisesti esiin, jos sellaisia ei muutoinkaan olisi. Toisaalta kyllä sanotaan että kaikkineen iho pysyy paremmin mukana ja ehtii uusiutumaan, jos painoa pudottaa maltillisella vauhdilla. Ihailen suuresti henkilöitä, jotka on valmiit jarruttelemaan ja
Olen eri, mutta minuakin kiinnostaa rupsahtaminen :) Voitko kertoa mitä ikäluokkaa suurin piirtein olet (oletko jo post menopaussi?) ja paljonko pudotit? Eikö vatsaankaan tullut mitään poimua, jos pudotit paljon?
Kiitos AP ja Puolikas teidän vastauksistanne! On kannustava kuulla, että AP sinulla on iho pysynyt mukana laihdutuksessa.
Itsellä on pehmustetta eniten takapuolessa. Pelkään, että jos iho ei mukaudu painonpudotukseen niin tuleeko takapuolen ylimääräisestä nahasta frakin hännyksen tapainen läpsytin 😅
Piti vielä todeta, että uskon meitä taustalla seuraajia olevan enemmänkin, jotka eivät vaan ole uskaltaneet kommentoida. Siksi AP aloittamasi ketju on monelle kullan arvoinen. Harmillista, että itse jäit alkuun ilman näin mieletöntä vinkkilistaa ja vertaistukea mitä tässä ketjussa on ollut.
-Pehmis
Kiitos kommenteista. Olen 56v ja vaihdevuodet jo koettu. Kokemukset vaihdevuosistakin oli erittäin maltilliset. Vatsaan ei tullut mitään poimuja tms. Paino on pudonnut n. 21-22kg, Tavoitteeni oli 20 kg, mutta hieman putosi vielä, kun pysäytin prosessin. Se on hauskaa sinänsä, että vielä putosi tuo parisen kiloa tahtomattakin, kun muutoin viimeiset kilot oli niin tiukassa. Vartalomallini on ollut enemmän reitevä kuin vatsakas, mutta tottakaii vatsa jo pömpötti kun olin isoimmillani. Tai se oli sellainen pehmeä "taikinamassa". En minä mikään jumpattu pyykkilauta ole, mutta vatsa ei roiku eikä ole poimuilla.
Pehmis-> Vertaiskokemukset on tärkeitä ja kaipasin niitä, juuri siksi tämä ketju on aloitettu. Tarkoitushakuisesti naljaileviin kommentteihin ei kannata vastata, koska siitä seuraa vain eipäs juupas keskustelu, mutta niihinkin alussa pyrin vastaamaan asiallisesti. Alussa esim. lääkkeen hinnan osalta haettiin selkeästi "syyllinen" asetelmaa, mutta tottahan se on, että lääke on järjettömän kallis. Mitäpä sitä kieltämään. Silti minut on hieman yllättänyt se, että loppupeleissä minulle on syntynyt enemmän myös säästöä ruokakuluissa kuin osasin ennakoida. Ja säästön vaikutus on jatkunut myös lääkkeen lopettamisen jälkeen.
Silloin, kun täällä ei ollut vielä näin kovaa pöhinää (pöhinä on mukavaa), kirjoitin tänne vähän kuin päiväkirjaan. Kirjoituksiin ilmestyneet kannustuspeukut oli tosi arvokkaita. Muistan, kun joku alkoi haastamaan, niin ketjuun ilmestyi kannustava viesti, jossa kirjoittaja kertoi tsemppaavansa ja seuraavansa taustalla vaikkei yleensä kirjoitakkaan. Samalla sain kannustusta jatkaa kirjoittamista ja ohjeen olla välittämättä ilkeämielisistä kommenteista. Se tuntui hyvältä. Tällainen anonyymi palsta on yllättävän arvokas tuki kunkin painonhallintaprojektissa. Joten tsemppiä meille kaikille.
-AP
Hei kaikille!
Mukava ollut seurata muiden taivalta, joten päätin myös laittaa jotain omasta matkasta. Olen ollut nyt 22 viikkoa ja painoa on pudonnut -18,5kg. En ole nostanut annosta tuosta 5mg ylemmäksi, mutta toisaalta tekisi mieli nostaa kun alkaa hidastumaan pudotus tahti. Onko täällä 7,5mg käyttäjiä? jos niin onko tullut pahoja haittavaikutuksia? Mulla tuli 5mg alussa tosi kamalaa turvotusta ja närästystä sekä etovaa oloa. Mulla vielä pudotettavaa toiset 18,5kg. Olen miettinyt jos aloittaisin 7,5mg joka toinen viikko ja 5mg joka toinen. Auttaiskohan se pudottamaan painoa paremmin? Kokemuksia otetaan vastaan. Kirjoitelkaa reippaasti tänne niin se tsemppaa myös muita sekä itseä, tästä saa voimaa jatkaa tätä, Iso Kiitos kaikille!
T. Tuhti-täti
Kiitos, että kirjoitat Tuhti-täti. Painosi on pudonnut jo paljon. Minulle 5 mg vaste oli hyvä, enkä ollut ajatellut nostaa sitä. mutta kun kilot alkoivat olemaan yhä tiukemmassa, pistin 2 kertaa 7,5 mg ennen tavoitepainon saavuttamista. Jos paino ei enää laske, kannattaa varmasti nostaa annosta, jotta prosessi etenee. Joku täällä keroi pistävänsä juuri noin miten mietit eli 5mg ja 7,5 mg vuoroviikoin. Jotkut taas napsuttelee niin, että nostaa annostusta pienemmän määrän kuin 2,5 mg kerrallaan. Eli jos 2,5 mg nosto aiheuttaa sinulle oireita, voisitkin nostaa ensin esim. 6,25 mg annokeen ja sitten siitä pikkuhiljaa täyteen 7,5mg annokseen. Toimisiko se?
Tsemppiä projektisi, johon oletkin jo sitoutunut tosi pitkän ajan.
-AP
Oletteko käyttäneet kwikpeneistä loput myös eli tuleeko siitä ns.kokonainen viides annos?
Alkuun tuli niin huono olo pistoksen jälkeen että pistin illalla ennen nukkumaanmenoa niin meni pahin ohi yön aikana. Närästi ja turvotti myös niin otin somac controllia heti piston jälkeen. Nykyään ei tule enää kuin ihan lievää kuvotusta tai oikeastaan ruokahaluttomuutta mikä on ihan toivottavaakin. Ennen viikonloppua pistän minäkin, kun silloin herkemmin syö enemmän kuin tarvitsee