Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1474)

Vierailija
701/1474 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, uusia jäseniä ja ap:kin jaksaa edelleen olla tsemppiringissä mukana. Tervetuloa Daalia! Tämä on tosi kiva keskusteluryhmä täällä. Hyvin harvoin tänne eksyy ketään öykkäröimään ja keskustelu on täynnä asiaa sen yleisen tsempin lisäksi. 

Itselläni on ollut huikeaa painonlaskua ekat 6 viikkoa. Tietysti alussa lähtee pöhöt, mutta aina vaan alaspäin menty odotettua enemmän. Tietysti lähtöpaino on iso ja kyseessä on pitkä projekti. Eli kuuden viikon jälkeen oli -10,5kg ja viikko meni oikein kivasti, silti paino oli noussut 200g tähän aamuun. Olin hämmentynyt. Hidastumista olen odottanut, mutta painonnousu? Toisaalta keskiviikkona oli iltapaino 400g vähemmän kuin edellisen perjantain aamupaino, joten jotain nesteenkeräystä käynnissä ja varmaan liittyy hormonitoimintaan. Odottelen siis kuukautisia, jotka on alkaneet iän takia tulemaan vuoden aikana pidemmällä kierrolla ja jo aiemmilta ajoilta muistan, että muutamaa päivää ennen alkaa paino nousta ja sitten se romahtaa. Eli tällä hetkellä -10,3kg/7 viikkoa.

Olen viikon aikana selvästi kokenut enemmän nälkää kuin aiemmin ja pysyin kyllä tiukkana silti, joten tämä pieni nousu ei kyllä syömisestä ole tullut. Tästä syystä kuitenkin nostin annosta tänään 3,75mg. Menihän se 7 kertaa kuitenkin sillä 2,5mg. 

Tonnikeiju

Vierailija
702/1474 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei osaako joku auttaa?

mulla on 7,5mg kynä, haluaisin siitä ottaa 5mg, montako napsautusta pitää tehdä? Iso kiitos jo etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1474 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei osaako joku auttaa?

mulla on 7,5mg kynä, haluaisin siitä ottaa 5mg, montako napsautusta pitää tehdä? Iso kiitos jo etukäteen.

45

Vierailija
704/1474 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei osaako joku auttaa?

45

40. 2/3-osaa on 40

Vierailija
705/1474 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin hiljan 5 Mg > 7,5 Mg, siitä huolimatta, että paino putosi myös 5mglla hyvin. Täällä vaikuttaa olevan vallalla ajatus, että mahdollisimman pienellä annoksella mahdollisimman pitkään- tämä varmasti hyvä lähestymistapa. Kertoilen täällä kokemuksia tällaisesta erilaisesta etenemisestä. (Itse halusin nostaa annoksen, jotta painon putominen seuraavillakin viikoilla jatkuu ja vahvistamaan lääkkeen vaikutusta näläntunteen hallinnassa (huomasin hiipumisen alemmalla annoksella).

Huomasin, että 7,5 annoskoko maksaa saman verran kuin 10 koko, varmaan olikin kaikille tuttu juttu. Itselleni uusi asia- päädyin ostamaan kustannussyistä tuon kympin ja naksuttelen siitä 7,5 viikoittain.

T. TT (= tämähän toimii ;))

Vierailija
706/1474 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Tosiaan 7,5mg kynästä 40 naksautusta on 5mg lääkettä :)

Oikein hyvä suunnitelma TT myös nostaa annosta jos siltä tuntuu. Itselläni aikoinaan Ozempicin kanssa teho ei enää toiminut niin hyvin isommilla annoksilla kuin pienemmillä. Syynä voi olla tietysti jokin muu kuin lääkkeen annostus. Sen takia itse olen varovainen nyt Mounjaron kanssa, ettei vedä liian nopeilla nostoilla, kun se ei ole omalla kokemuksella aina oikotie onneen. Myös kun lukee/katsoo kokemuksia Mounjarosta kansainvälisiltä keskustelufoorumeista niin 80% sanoo, että katuvat liian nopeaa annoksen nostoa. Toinen syy miksi siihen kehoitetaan on rahallinen säästö. Lääke on kuitenkin kallis ja jos pienempi annos toimii, niin tilanne on win win. 

Joka tapauksessa meillä on kaikilla oma matka ja kukaan ei tee väärin pysyi sitten pienemmällä annoksella tai vaikka nostamalla joka kynän jälkeen ihan maksimiin saakka. Pääasia, että tekee just niin kuin itsestä parhaalta tuntuu ja tuloksia saa.

Itse nyt laittanut joka toinen viikko 5mg ja joka toinen 7,5mg. Vielä pohdin, että mikä annostus on parempi juuri minulle. Tuntuu, että 7,5mg, koska mielitekoja ja nälkää on vähemmän. Minunhan piti Ozempicin jälkeen aloittaa suoraan lääkärin kehoituksesta 5mg kun alla oli jo historiaa suolistohormonilääkityksestä parin vuoden ajalta.

On aina hienoa kuulla, että lääke toimii ja tuloksia tulee. Olen todella iloinen puolestasi TT :)

t: kehokuntoon25

Vierailija
707/1474 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun makeaa pohdintaa annoskoon nostamisesta. Aloitin kuuliaisesti ohjeita noudattaen 2,5 mg annoksella ja siirryin ohjeen mukaisesti 5 mg annokseen. Myöhemmin olen lukenut, että moni on aloittanut 2,5 mg pienemmällä annoksella ja etenee ns. väliannoksilla. No, aloittaessani ei ollut kynää tarjolla enkä olisi varmaan edes hiffannut sen mekanismia. Jos minulla olisi ollut se kokemus tiedossa, mitä täältä olen saanut, olisin varmasti rohkaistunut soveltamaan enemmän.

Minulla 5 mg vaste oli hyvä ja koska se on ensimmäinen varsinaista ylläpito-/hoitoannoksista, päätin jäädä siihen. Mutta.... Jos lukee kaiken pienellä präntätyn, niin 5mg:llä painon putoaminen etenee samaan tahtiin kuin isoimmillakin annoksilla, kunnes vauhti alkaa hidastumaan.  Minulle kävi juuri noin ja se oli minulle vaikea vaihe, joten hankin sitten loppuvaiheessa kaksi 7,5 mg annosta saavuttaakseni tavoitteeni. Ja niin kävi. Joten on se melkoista taiteilemista sopivan annoskoon kanssa. Sen pohjalta on enemmän kuin helppo ymmärtää TT:n säntillistä ohjeiden noudattamista. Ohjeilla on selkeästi tutkimukseen pohjautuva tarkoitus. Samoin taas tuo Kehokuntoon vuoroviikottelu eri annoskoolla kertoo kokemuksesta,joten arvostus molemmille. Olisittepa tulleet tänne jo kuukausia aiemmin:)

Vierailija
708/1474 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin innoissani edellisestä viestistä nimimerkin

-AP

Vierailija
709/1474 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan ihan tyhmää kokeilla Formoline-nimistä valmistetta tässä rinnalla buustaamaan painonpudotusta? 5 mg:n kynää olen käyttänyt nyt kolme kappaletta ja paino on pudonnut jonkin verran, mutta mielestäni lähtöpainooni nähden hitaasti. 

Vierailija
710/1474 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä haluaisin uskoa, että tk-lääkäri kirjoittaa reseptin myös siinä missä yksityinen. Sinun ei ehkä kannata asiasta tietämättömälle tk-lääkärille selostaa naksuttelu tarkoitusta. Kerrot, että olet jo Mounjaron käyttäjä ja sinulla on resepti lääkkeeseen olemassa ja nyt tarvitset 10mg kynän x12 tulevaa annoksen nostoa varten. Asiaan perehtymätön lääkäri saattaa haluta mennä vain lääkeyhtiön suositusten mukaan.

Lääkäri ei ole valvomassa, kuinka paljon kynästä oikeasti pistät. Jos olet 2,5mg annoksella niin myös 5mg kynästä saa säästöä kun naksauttaa 30 kertaa eli annos on silloin 2,5mg :)

Minulle ei terveyskeskuslääkäri suostunut uusimaan reseptiä, kun oli Mehiläisestä hankittu. Juuri säästösyystä en itsekään olisi halunnut uusituttaa Mehiläisessä. Ja lääkäri oli alunperin kirjoittanut vain kuukaudeksi reseptin. Sitten piti soitella hänen kanssa. Kun Mounjaro on muutenkin kallis, niin ei haluaisi vielä reseptien uusimisiin ja turhiin puhelinsoittoihin laittaa rahaa. Ulkomaalainen lääkäri. Minusta törkeää rahastusta. Se on jännä juttu, miten vaikeaksi voidaan laihdittaminenkin tehdä. Vaikka on tehokkaita lääkkeitä ja otse kaiken maksan. Laihtumisesta koituu myös säästöjä. Minulla ei ole diabetesta esimerkiksi  vielä, vaikka paljon ylipainoa. Mutta joka kerta kyllä, kun lääkärissä käyt, vaikka aitten gynegologilla, muistetaan laittaa Omakantaan, että obeesi😔 

Vierailija
711/1474 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä todella kurjaa jos tk lääkärisi ei kirjoita reseptiä. En oikein ymmärrä millä logiikalla voivat kieltäytyä. Sinulle on määrätty lääke sairaudenhoitoon ja lääkäri kieltäytyy hoidostasi. Itse en käytä julkisia kun aina ollut työterveys, mutta onko julkisella puolella mahdollista vaihtaa lääkäriä/varata aika toiselle lääkärille?

Vierailija
712/1474 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi uusi Mounjaron käyttäjä!

Ennen lääkkeen aloitusta ehdin treenata noin vuoden ajan personal trainerin kanssa ja noudatin tarkkaa ruokavaliota. Huolimatta reiluista miinuskaloreista paino kuitenkin jatkoi nousuaan, ja olo oli jatkuvasti todella huono. Myöhemmin selvisi, että sairastan autoimmuunitulehdusta ei siis ihme, ettei paino pudonnut. Lisäksi monissa veriarvoissa oli häiriöitä.

Olin valtavan helpottunut, kun lääkäri ehdotti Mounjaroa terveellisten elämäntapojen tueksi.

Aluksi lääkkeen mahdolliset haittavaikutukset hieman pelottivat, mutta nyt ensimmäisen viikon jälkeen tilanne näyttää hyvältä. Ainoa selkeä reaktio oli se, että ensimmäisen pistoksen jälkeisenä päivänä koko keho tuntui siltä kuin juna olisi ajanut yli lihakset olivat kauttaaltaan arat kosketukselle. Onneksi tämä tunne kesti vain yhden päivän. Lisäksi yöunien laatu on hieman heikentynyt, mutta esimerkiksi pahoinvointia, ripulia tai ummetusta ei ole ollut lainkaan.

Iso kiitos kaikille, jotka olette jaksaneet jakaa omia Mounjaro-kokemuksianne! Niistä oli todella paljon hyötyä ennen lääkkeen aloitusta.

Lähtötilanne:

Paino: 91,5 kg | Pituus: 169 cm (BMI 32,0)

Tilanne 1 viikon jälkeen:

Paino: 88,0 kg (-3,5 kg)

Vierailija
713/1474 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on  21 viikkoa tavoitepainon saavuttamisesta. Paino on pysynyt kohdillaan ja suhtaudutaan puntarointiin painonpudotuksen eri koulukunnissa  miten tahansa, punnitsen itseni joka aamu. Homma on edennyt ihan ansiokkaasti, koen kuitenkin olevani edelleen tässä prosessissa oppimisvaiheessa. Se ei pelkästään riitä, että saavuttaa painotavoitteen ja tuulettaa onnistumista. Yhtä iso prosessi on totutella pysymään tavoitteessaan siten, ettei paino nouse  eikä laske.

En nyt tarkkaan muista kauanko siitä on, mutta olisiko parisen viikkoa sitten, kun minulla oli muutaman päivän sellainen "olen ISO"-tunne. Kävin itseni kanssa tiukkaa mietintää sen suhteen pudotanko painoa lisää vai en. Tiedän, ettei kannata eikä ole mitenkään järkevä ajatus. Silti kävin sellaista Jaakobin painia, jonka olen onneksi nyt saanut ohitettua. 

Vierailija
714/1474 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

nyt on tullut tutkimuksia Mounjarosta taas lueskeltua ja jäin miettimään tuota matala-asteisen tulehduksen vähentymistä lääkehoidon aikana.

Mistä muusta sen tulehduksen voi nähdä vähentyneen kuin herkästä CRP:stä? 

Lueskelen tuolla kansainvälisillä palstoilla, niin usein mainitaan matala-asteisen tulehduksen väheneminen ensimmäisinä vaikutuksina parin ekan paunan pudottamisen yhteydessä. Mistä ihmeestä sellaisen asian voisi oikeastaan tietää?

Onko ajatuksia?

T. Lyyli Pyylevä 

Vierailija
715/1474 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että näkyy muutoin kuin verikokeessa. En tiennyt aiemmin, mutta luin jostain, että ylipaino aiheuttaa tuota matala-asteista tulehdusta, joten lääke kai vaikuttaa jollain mekanismilla siihen. Arvailua.

Ap

Vierailija
716/1474 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa aina lueskella täältä, kun uusia jäseniäkin ilmestyy. Tervetuloa vaan! Muistakaa valita joku nimimerkki, niin sitten pysyy aina kärryillä, kuka oli kuka. Sen verran pieni porukka edelleen, että melkein jo muistaa jokaisen tilanteen tai ainakin se on helppo selata esille. 

Itselläni eka viikko tosiaan 3,75mg menossa. Tänään söinkin oikein roskaruokaa päivällä ja nyt on morkkis. Ihan tietoisesti valitsin, että syön ne ruuat ja päätin jo eilen, mutta silti tuntui kuin olisi pilannut kaiken. Todellisuudessa söin vain taulukon mukaan noin 650kcal yhdellä aterialla, joten ei se nyt ihan älytön määrä ole kuitenkaan edes mässytykseksi. Pitäisi kuitenkin muistaa aina, että tämä on elämäntapa. Ei oikeassakaan elämässä voi olla sitä mieltä, että pieni hamppari ja pienet ranskikset kerran 3kk:ssa räjäyttää painon taivaisiin. Ongelma on se jatkuva syöminen ja jatkuvat herkut, ja siellä hampurilaisbaarissa se listan isoin ateria.  Muuten olo on edelleen hyvä ja sivuvaikutukset vähäiset. Hieman ähkympi olo ollut tämän isomman annoksen myötä, mutta ei mitään merkittävää eroa. Tein oikean ratkaisun, kun en siirtynyt suoraan 5mg vaan jäin siihen puoleen väliin. Tällä annoksella jatkanen nyt toistaiseksi taas.

Jännityksellä odotan perjantain punnitusta. Viime viikollahan tuli se +200g, mikä sinänsä pitäisi laittaa jo ihan sen piikkiin, että paino on viikosta toiseen laskenut niin kovaa tahtia, että tavallaan tuo vaan korjasi hiukan tilannetta. Odotan kuitenkin, että tuosta hampparista ja ranskalaisista huolimatta olisi tullut taas hiukan alas. 

Tonnikeiju

Vierailija
717/1474 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen kovasti lukenut kokemuksia Mounjarosta ja miettinyt uskallanko kysyä lääkäriltä tähän reseptiä. Terveydellistä syytä ei periaatteessa ole laihduttaa, muuten kuin ylipainon osalta (BMI n.32), mutta toivoisin saavani painoa alemmaksi nivelten vuoksi. Juoksua en voi harrastaa koska painoa on liikaa. Olen yrittänyt koko alkuvuoden laihduttaa, olen laskenut kaloreita ja pitänyt ruokapäiväkirjaa eikä paino ole pudonnut yhtään. Alkaa olla tosi turhautunut olo. 

Lääke siis kiinnostaisi, mutta pelkään hieman haittavaikutuksia (esim. haimatulehdusta ei kiinnostaisi saada tai sappikiviä). Toinen asia mitä pelkään, on se että tuleeko kilot takaisin kun lopettaa lääkkeen? Elimistö kun tuppaa toimimaan niin että jos on elänyt liian vähäisellä ruualla (mitä ymmärtääkseni Mounjaro ylläpitää vähentämällä ruokahalua), niin elimistö pyrkii korjaamaan tuon vajeen kerryttämällä ekstravauhtia kilot takaisin. 

Onko täällä ketään kuka olisi pystynyt ylläpitämään painon lääkkeen lopettamisen jälkeen? 

Vierailija
718/1474 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka.

Ihan ekana kiitos AP:lle tämän ketjun alottamisesta ja kaikille ketkä ovat tänne omia kokemuksia lisänneet.

Luin joka ikisen viestin parissa päivässä ja rohkaistuin pyytämään reseptin mounjaroon tänään ja sen sainkin. Kävin apteekista heti hakemssa 2.5mg kwikpenin, mutta en ole vielä aloittanut. 

Siihen liittyen kysymys. Mihin vuoronkaudenaikaan pistätte? Ja miten määräyty päivä millon pistitte? Mietityttää järkevin pistopäivä näin vuorotyöläiselle, kun minulla vuorot kiertää kolmen viikon jaksoissa jolloin esim. ke menee joka viikko erivuorossa -> aamu(6-15), vapaa, ilta (14.30-23.30). (toivottavasti joku ymmärsi tän epäselvän selityksen vuorojen kierrosta)

Mihin aikaan siis pistäisin?

T. Pallomasi

Vierailija
719/1474 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka.

Ihan ekana kiitos AP:lle tämän ketjun alottamisesta ja kaikille ketkä ovat tänne omia kokemuksia lisänneet.

Luin joka ikisen viestin parissa päivässä ja rohkaistuin pyytämään reseptin mounjaroon tänään ja sen sainkin. Kävin apteekista heti hakemssa 2.5mg kwikpenin, mutta en ole vielä aloittanut. 

Siihen liittyen kysymys. Mihin vuoronkaudenaikaan pistätte? Ja miten määräyty päivä millon pistitte? Mietityttää järkevin pistopäivä näin vuorotyöläiselle, kun minulla vuorot kiertää kolmen viikon jaksoissa jolloin esim. ke menee joka viikko erivuorossa -> aamu(6-15), vapaa, ilta (14.30-23.30). (toivottavasti joku ymmärsi tän epäselvän selityksen vuorojen kierrosta)

Mihin aikaan siis pistäisin?

T. Pallomasi

Ota joku tietty päivä, mikä sulle paras. Ei kellonajalla ole väliä. Esimerkiksi pistät aina perjantaina. Mä pistän perjantaina, koska vkl tulisi helposti syötyä enemmän. Minusta tuntuu, että piikin teho on parhaimmillaan ensimmäisinä päivinä piikin laitosta. 

Vierailija
720/1474 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa keskustelurinkiimme Pallomasi:)

Ymmärtääkseni  ja kokemukseni perusteella sillä ei ole mitään merkitystä mihin aikaan pistät. Se, että on sama viikonpäivä helpottaa seurantaa. Ja jos jostain syytä pistäminen venyy seuraavaan päivään, niin sekään ei sekoita kokonaisuutta. Tsemppiä projektiisi.

AP