Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (2413)

Vierailija
2381/2413 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin -64, 15 mg:n kynä ollut käytössä huhtikuun lopulta enkä ole huomannut tehon heikkenevän. 
Joten ainakaan toistaiseksi en usko tuohon 4 vk:n säilymisaikaan. 
Olen siitä onnekas, että olen pärjännyt pienellä annoksella. Paino on pudonnut tasaisesti 1kg/vk. Olen ruuan annoskokojen pienentymisen lisäksi  liikkunut todella paljon. 

Vierailija
2382/2413 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynän 4 vkon säilyvyys tarkoittaa että jos sen pitää huoneenlämmössä niin säilyvyys on tuon 4 vkoa. Jääkaappisäilytyksessä kestää sitten paljon pidempään kunhan huolehtii ettei neula ja kynän kuminen osa (se kohta mihin neula kierretään) kontaminoidu ja sit kautta pääse kynään mitään epäpuhtauksia. Tuo tehon hiipuminen lienee ollut käyttäjien kokemuksia. Itsellä tällä hetkellä käytössä 10 mg kynä ja annos 5 mg eli pistän aina suoraan jääkaappikylmänä ja sitten takaisin ettei aine ehdi lämpenemään. 

-Mardu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2383/2413 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tadaa - tänään on kulunut tasan 2 vuotta tämän ketjun avaamisesta. Olen saanut tosi paljon tukea kaikkien kirjoituksista. Tätä ei voi tietenkään mitenkään tieteellisesti todistaa, mutta koen että tämä ketju on ollut minulle osaltaan konkreettinen tukiryhmä, jolle olen tavallaan kokenut olevani myös tilivelvollinen. Eli se on tsempannut minua prosessin aikana ja myös tavoitteen säilyttämisessä. Nytkin on hieno lukea, miten kukin jakaa kokemuksiaan esim. lääkkeen säilytyksestä ja muutenkin eri havainnoista. 

On mahtava seurata kaikkien matkaa, se motivoi myös itseä ylläpitämään hyväksi koettuja painonhallinnan mekanismeja.  On myös jotenkin lohdullista huomata, että aika oikeasti tekee vain tehtävänsä eli sopivat annoskoot ja muutkin valinnat vaan tulevat automaattisesti.  Heti jos syö syystä tai toisesta vähän enemmän isomman annoksen, niin sen huomaa tukalana olona - vähän niinkuin lääkityksen alussa se turvotus.  Tuo tukala olo taas ohjaa automaattisesti pienempiin annoksiin ja keventämiseen seuraavina päivinä, eikä sitä tarvitse enää erikseen ajatella tai tehdä päätöstä.  Eli kannatti sinnitellä, vaikka viimeiset kilot ja sadat grammat tuntuivat olevan tuskallisen tiukassa alun vauhdin rinnalla.

Tsemppiä kaikille,

AP

Vierailija
2384/2413 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä piikkien jakaminen kannattaa. Toki näin 10mg:n annostuksella hintaa on ihan kunnolla, vaikka isointa mahdollista kynää ottaakin jaettavaksi. Ehkä joskus pääsen laskemaan annostusta.... toivossa hyvä elää.

Näin minullekin lääkäri sanoi, että jääkaapissa säilytettyä voi hyvin käyttää 3-4kk. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että se jotenkin laimenee. Perjantaina otin uudesta kynästä ja mielestäni vaikutus on ollut taas selvästi tujumpi, vaikka edellistä kynää käytin vain 7 viikkoa. Ei tämä silti estä sitä, etten jatkossakin jaa kyniä. Sen verran tiukilla alan olemaan näiden maksamisten kanssa, kun tässä vielä sopivasti tuli isompi hammashoitokulu kesän matkaputken jälkeen. No, otetaan sitten vaikka pitkäaikaissäästöistä, mutta lääkkeestä en luovu ja legot pitää pitää suussa. :D

Ja ap, näin se aika on mennyt. Pidä itsesi skarppina. Kuten aiemmin kirjoitin, niin mehän olemme kuin ikuisia alkoholisteja, joiden pitää pitää se fokus koko ajan siinä, ettei palaa vanhaan. Toki sinulla näyttää jo menevän aika helposti, mutta ei parane kyllä vuosiin relata yhtään. Karu muistutus tästä tuli ihan aidolta alkoholistilta, joka veti korkin kiinni 2006. Oli todella pohjalle menossa. Nyt 2026 on alkanut juoda uudestaan.... 

Kymppikeiju

Vierailija
2385/2413 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea saada kela-korvausta

Vierailija
2386/2413 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut sinnikäs Kymppi, ihailen sitoutumistasi. Kiva kuulla sinusta. Riippuvuusvertaus on osuva. Onhan se niin, että tämäkin ketju on  vastaava tuliryhmä kuin esim. AA. 

On arvokasta, kun saa jakaa kokemuksia ihmisten kanssa, jotka omakohtaisesti ymmärtävät, mistä on kyse. Samoin se on totta, että tämä prosessi tuskin loppuu koskaan. Jokainen päivä on tehtävä päätös. Se auttaa myös siinä, että vatsa pysyisi sellaisessa moodissa, että oikeasti ei kaipaa/halua niitä isompia annoksia. Kuten jokainen meistä tietää, niin se 2-5 kg voi tulla niin ettei huomaakaan, mutta sen pudottaminen on sitten eri asia. Eli aamupaino on minulle rutiini ja se osaltaan kannustaa minua painonhallinnassa. 

Vaikka prosessi on helpottunut, niin onhan se totta, että tietty tarkkailu on koko ajan päällä. Jotenkin haluan pitää tästä nyt kynsin hampain kiinni, koska tiedän miten vaikeaa painon pudottaminen  kuitenkin on. Ei mahdotonta, mutta kuitenkin haastavaa.

Tsemppiä kaikille,

AP

Vierailija
2387/2413 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään kun pistää ”aktiivivaiheessa” harvemmin kuin kerran viikossa?

Aloitin 2,5 mg annoksella (4 pistosta) ja sen jälkeen olen käyttänyt 3,75 mg annosta 11 piston verran. Minulle tulee lääkkeestä huono olo. Syön todella vähän. Painoa on tippunut tasaisesti. Nyt verenpaine on laskenut todella alhaiseksi ja munuaisarvo on vähän koholla. 
Lääkärin kanssa puhuttiin, että annos palautetaan aloitusannokseen. Lääkärillä ei ole Mounjarosta aiempaa kokemusta. Itselle tuli mieleen, että voisiko myös tuo pistosvälin pidentäminen kuormittaa elimistöä vähemmän. 

kevät27

Vierailija
2388/2413 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kevät27. Onhan harmi että MJ:n annoksen nosto tai paremminkin  nykyisen määrän käyttö ei onnistu sinulla ilman noita pahoja sivuoireita. Missään nimessä ei ole hyvä kärsiä pahoinvoinnista tai vielä pahempia juttuja paineiden kansa. Käykö välin jatkamisella niin että kropassa oleva lääkkeen määrä vaihtelee enemmän ja sitä kautta hyöty menee? Itse menisin lääkärin ehdottamalla 2,5mg aloitusannoksella jos se sinulla auttoi muuten. Jaksamista sinulle ja kerro miten pääsit eteenpäin.

-64

Vierailija
2389/2413 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos -64.

Raportoin kun jatko selviää.

Tuleeko kenellekään muulle kuumeinen olo pistospäivänä?

Mä oon lisäksi tosi väsynyt pistospäivänä ja sitä seuraavana. Tätä on jatkunut koko 16 viikkoa. Ja nytkin vaikka laskin annoksen aloitusannokseen oireet on samat.

Kevät27

Vierailija
2390/2413 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua mitenkään aliarvioida sitä, miten kukin kokee eri henkilöiden näkemyksiä, mutta oikeasti olen huvittunut, kun huomaan saaneeni  matkaani jonkun "mielensäpahoittajan". Kun kiitän muita tuesta, kerron miten kiitollinen olen kokemusten vaihdosta tai jaan omalle kohdalle osuvista havainnoista painonhallinnan osalta, niin  huomaan saavani kommenteilleni niin ylä- kuin alapeukkuakin. Aivan sama mitä minulla on mielessä, niin joku kokee sen vääräksi, huonoksi - tai sitten on vain  valmiiksi kiukku päällä :)

Minua ko. mielenilmaisukset eivät mitenkään yllätä, loukkaa tai mitenkään muutenkaan hetkauta. Kiukustuvien "mitätöijien" reaktiot tuntuvat ennemminkin huvittavilta ja koen yhtymäkohtia uhmaikäisten lasten reaktioihin. 

Joka tapauksessa tästä tuli mieleen, ettei vallalla olevasta  kehorauha-ajattelusta huolimatta ole poissuljettua se,  että ihmiset purkavat epävarmuuksiaan tai pahansuopaisuuttaan esim. painoaan pudottaviin henkilöihin.

Oletteko te kohdanneet reaalielämässä joko vaivaantunutta tai jopa syyllistävää kohtelua sen suhteen, että olette pudottaneet painoa? Tai että teette rajauksia syömisten suhteen? Eli että jotenkin et saisi pudottaa painoa ja elää sen mukaan?

Nämä ajatuskokonaisuudet ovat kiinnostavia, koska se on kuitenkin ympäristö, jossa me kukin elämme.

Tsemppiä kaikille,

AP

Vierailija
2391/2413 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät27, sinulla näyttää säilyneen vaste hyvänä eikä kroppa ole tottunut lääkkeeseen. Jos lääkärisi ei ole alan ammattilainen, niin ymmärrän hyvin, että neuvoi nostamaan annostusta - hän seuraa käypähoitoa tms. Minulla lääkäri on tämän alan ammattilainen ja sanoi, että jos kerran aloitusannoksella on tuollainen vaste, ei ole järkeä nostaa. Eli menisin alemmalla annoksella mutta kerran viikossa. Lääke kumuloi kroppaan muutaman viikon, eli jos nyt vähennät, 2-3 viikon päästä vasta helpottaa. Tsemppiä!

AP olen huomannut saman ja miettinyt mistäköhän kiikastaa. Arvostan todella paljon asennettasi, tsemppaamistasi ja kokonaisvaltaista huolenpitoasi palstan hengestä. En ole ennen törmännyt näin hyvähenkiseen keskusteluun. Yleensä varautuu suureen nillityksen määrään.

mm

Vierailija
2392/2413 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kevät27, itsellä ensimmäisen 2,5mg pistoksen jälkeen nousi hyvin kevyt kuume, oli etova olo yms joka sitten muistaakseni hävisi seuraavana päivänä jo. Ei ole vastaavaa ilmennyt ensimmäisen viikon jälkeen.

Itselle vaikuttaa tulevan ainakin pistospäivänä jotain pieniä muutoksia oloon. Eilen oli pistospäivä ja tuli 3kk täyteen käyttöä. Eilen oli kova päänsärky, mutta en nyt tiedä liittyykö nyt sitten itse lääkkeeseen vai ei. En ihan sulkisi pois kun kuten sanoin niin pistospäivinä tuntuu mielestäni aina jotain pientä sivuoiretta, mutta muuten ei mielestäni ole mitään muuta.

Itselle on hyvin vaikea arvioida että liittyykö väsymys jotenkin lääkkeen käyttöön. Vuosia sitten tuli itsellä töissä loppuunpalaminen ja jokunen kuukausi meni sairaslomalla. Tuon jälkeen todettiin myös vaikea uniapnea jota varten ollut sitten laite käytössä pitemmän aikaa (ehkä tuostakin pääsisi jos tällä kertaa saisi pysyvän ratkaisun painon osalta). Mutta sanoisin että itsellä on kyllä tässä 3kk käytön aikana ollut päiviä, jolloin on tullut töiden jälkeen käytyä nukkumaan heti ja ei ole tehnyt mieli tehdä yhtään mitään.

Viimeksi kun muistan heränneeni pirteänä aamulla oli kun olin vuosia sitten sairaslomalla. Tuntuu nyt vaikka nukkuisin kuinka paljon niin olen aina väsynyt.

Tuli nyt vähän aiheen sivusta, mutta ajattelimpa kirjoittaa kuitenkin

Jokke

Vierailija
2393/2413 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ei ole itsellä tullut varsinaisesti eteen mitään negatiivisia reaktioita painon pudottamiseen. Oikeastaan ainoa reaktio painoon on se kun perheenjäsenet kovasti kannustavat että pudottaisi painoa, mutta en näe tuossa varsinaisesti mitään negatiivista. (vaikka se ehkä ajoittain on ollut rasittavaa kun et ole juuri sillä hetkellä omannut tahdonvoimia aloittaa painonpudotusta). Itsekin tiedostan kyllä että aiheutan vain suurempia terveysriskejä itselle jos en laihduta ja pidä painoa kurissa. Ja tottakai yleisesti ottaen olisi parempi elämänlaatu normaalissa painossa.

Itsellä tuo taistelu alkoi jo joskus 27 ikävuoden paikalla kun paino meni ensimmäistä kertaa yli 100kg ja jatkunut ihan tänne 45v ikäiseksi asti. Välissä olen tosiaan laihduttanut ja yleensä palannut aiempaan painoa korkeammaksi. Eli ei ole löytynyt sellaista pysyvää elämäntapaa joka painonpudotuksen jälkeen pitäisi tilanteen ainakin siinä lopetustasolla.

En oikein koskaan ajatellut että haluisin mitään lääketuotetta käyttää laihdutuksen apuna vaan aina kuntoilulla ja syömisellä olen painoa laskenut. Yksi sukulainen sitten alkoi käyttämään lääkettä ja suositteli minulle että koittaisi tuota myös ja ajattelin että kaipa tuota voi koittaa. En usko että olisin muuten ehkä koittanut tätä lääkettä tai se olisi ehkä tapahtunut sitten paljon myöhemmin.

Kaikista parasta lääkkeen käytössä on ollut se että tämän osalta tuo oma väsymys tai motivaation puute ei kuitenkaan estä edistymistä painon pudotuksen osalta. Ja tietenkin koko lääkkeen idea että on saanut hallittua omaa syömistä paremmin eikä tule syötyä liikaa. Oletan myös että jos edistymistä tapahtuu jatkossakin niin jossain vaiheessa lisääntyyn myös motivaatio tuoda mukaan kuntoilu.

Sukulainen ei ole lääkkeen käytöstä kertonut kovinkaan monelle. Itse taas koen tilanteen että itselle ei ole mitään väliä kuka tuosta tietää, mutta empä nyt sitten kuitenkaan tuota ole niinkään mainostanut.

En ihan itse osaa ajatella että miksi jokin toinen henkilö näkisi mitenkään arvosteltavana jos joku haluaa pudottaa painoa. Ensimmäisenä tulee mieleen että kyseessä olisi tilanne, jossa tavoitellaan jotain ihan luonnottoman alhaista painoa, mutta en oikein tiedä miksi muuten kukaan olisi vastaan kenenkään tavoitetta laihduttaa jos kokee olevansa epäterveellisessä/epämukavassa painossa (kuten itse olen ollut todella pitkään). Tulee kyllä valitettavasti mieleen myös tilanne että mikä kyseisen arvostelevan henkilön motivaatio tuollaisessa tilanteessa on arvostella painonpudotusta.

Jokke

Vierailija
2394/2413 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos -64.

Raportoin kun jatko selviää.

Tuleeko kenellekään muulle kuumeinen olo pistospäivänä?

Mä oon lisäksi tosi väsynyt pistospäivänä ja sitä seuraavana. Tätä on jatkunut koko 16 viikkoa. Ja nytkin vaikka laskin annoksen aloitusannokseen oireet on samat.

Kevät27

Mulla on pistospäivänä torstai-ilta. Lauantaina on itselläni usein pahimmat oireet, väsynyt ja etova olo. Mutta ei kuitenkaan niin rajusti, että estäisi tekemästä asioita. Mutta kyllä pistoksen jälkeiset päivät olen monesti väsyneempi mitä normaalisti.

Vierailija
2395/2413 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa ja apua! 

Käytin ekan kynäni nyt loppuun. Ainetta näyttää olevan vielä putkessa todella paljon. Oikeastiko se menee kaikki roskiin? Vieteri ei suostu naksahtelemaan enempää. 

Vierailija
2396/2413 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2395: Sinuna ostaisin verkosta tai apteekista (jos apteekissasi on) insuliiniruiskuja (U100 esim.). Itse otan niillä tuon ns. golden dosen kwikpenistä, kun sitä ei enää "normaalilla" tavalla saa kwikpenistä ulos. Katso ohjevideoita vaikka YouTubesta. Ostin ruiskut Tampereen Penlistä, mutta myös esim. Hoitotarvikekauppa myy niitä.

Kevät27: On kokemusta kuumeisesta, viluisesta ja todella väsyneestä olosta etenkin pistosta seuraavana päivänä. Nämä tuntemukset kuitenkin alkoivat hellittää n. 20. viikon jälkeen, vaikka olen tasaisesti nostanut annosta n. 1 mg/kk.

AP: Juu, todella surkuhupaisa tuo sinun vainoajasi. Ehkä hän todellakin on vähän niin kuin kateellinen lapsi, joka ei itse ole keskipisteenä tai ei saa kehuja, ja siksi haluaa omalla tavallaan olla harmiksi. Kenties hän on huomannut, että olet erittäin järkevä ja empaattinen henkilö, ja että aloittamasi keskusteluketju toimii positiivisella tieto- ja tunnepohjalla. Ja että keskusteluun osallistujat arvostavat näkemyksiäsi, AP. Ihana kuitenkin huomata, että (kuten odotettua) sinun terve itsetuntosi ei järky tuollaisesta tragikoomisesta alas-peukuttelusta :-D Keep up the excellent work <3

F-S

Vierailija
2397/2413 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2398/2413 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, näyttää tutulta. 

Itselläni on 1 ml tuo ruiskun vetoisuus (eli 100 unitia). Neulan koko/paksuus on 30G ja sen pituus 8 mm. 

Kun yksi täysi normiannos esim. 2,5 mg kwikpenistä (kaiken kokoisista kwikpeneistä) on se 0,60 ml = 60 napsua (= 60 unitia insuliiniruiskusta), niin voi olla hyvä olla tuo 1,00 ml kokoinen ruisku, niin saa erikokoisia annoksia ruiskuun, sen mukaan, mikä kulloinkin onkaan MJ-annoksen koko. (Minähän luulin tilanneeni 8 ruiskua, mutta olinkin tilannut 80, koska ne myydään 10 kpl pusseissa. Eivät kuitenkaan maksa kovinkaan paljon.) - Korjatkaa, jos nyt meni jokin pieleen laskuissani.

F-S

Vierailija
2399/2413 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amazon.de muuten saa tilattua noita yksittäispakattuja insuliiniruiskuja lyhyemmällä neulalla jos joku kaipaa sellaisia, itse tilasin ja hyvin toiminut. :) Taisivat olla myös hieman edullisempia ja vaihtoehtoisia kokoja löytyy myös hyvin. Tilasin samalla myös desinfiointilappuja, olivat myös hyvin edullisia!

Vierailija
2400/2413 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa tosiaan, jos ap:kin saa alapeukkua. En ollut huomannutkaan. Miksi ihmeessä? Ehkä jotkut vaan on niin kiukkuisia omaan oloonsa ja elämäänsä. Toisaalta kyllä tässä ketjussa kaikki (en laske niitä yhden käden sormissa laskettavia häiriköitä, jotka täällä on piipahtaneet kertaoksennuksella) on tosi fiksuja ja kirjoittavat asiaa. Ehkä tarpeeksi pitkä ketju karkottaa jo häiriköt, kun ei ne jaksa selailla tätä ja liittyä jakelemaan typeryyksiä. 

Minä keväällä sain outoja hyökkäyksiä työkaverilta. En ymmärtänyt, mikä oli yhtäkkiä ongelmana. Sovittelin tilanteen, mutta sitten taas muutaman päivän päästä tuli uusi kettuilu sähköpostilla isolla jakelulla. Sellaisia outoja vinoiluja. En käsittänyt, miksi iloinen ja mukava ihminen yhtäkkiä on ottanut minut riidanhaastamisen kohteeksi, kun ei yleensäkään haasta riitaa ja on oltu työkavereita 14 vuotta. Kotona sitä sitten valittelin puolisolle ja hän kysyi, että "millainen nainen se on muuten?". Kuvailin, että nätti, suosittu, iloinen, laskee paljon leikkiä jne. Mies kysyi tarkennuksena, että millainen hän noin kroppansa puolesta. Kerroin, että hoikka ja hyväkuntoinen. Siinäpä se. Tultiin siihen tulokseen, että juuri hänen kaltaisensa naiset saattaa olla juuri niitä, jotka ei kestä toisen "kaunistumista". Tietenkään en roikkuvine ihoineni ole hänen vertaisensa, mutta ehkä kokee menettävänsä jotain asemastaan, kun olen kutistumistani kutistunut ja aina vaan siinä mielessä tullut lähemmäksi häntä. Outo ajatus, mutta se toisaalta selittäisi sen omituisen muutoksen ja negatiivisuuden. Muuten ihmiset on olleet täysin normaaleja. Näitä kokemuksia sitten googlettelin ja ne näyttäisi olevan todellisia, että yllättäin ne nätit ja hoikat naiset saattaa olla kaikkein ilkeimpiä laihtujia kohtaan.   Mutta vaikea silti uskoa oikeasti tämän olevan ilmiö. Mitä ihmeen kadehtimistä siinä olisi, että entinen mätisäkki on vain vähemmän mätisäkki?

Kymppikeiju