Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia
Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.
Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.
Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli miten lopetus onnistui?
Kommentit (2413)
En tiedä, oletko itse Mounjaron käyttäjä mutta voisin väittää ettet ole, etkä myöskään tiedä mitään siitä, millaista on kamppailla OIKEASTI painon kanssa. Mikäli taas olet joutunut turvautumaan ko. lääkkeeseen ja saanut siitä ja ketoruokavaliosta apua, onnea sinulle! Kumpa olisikin noin helppoa ketoilulla parantaa elämänlaatua ja jaksamista, taittaa insuliiniresistenssi ja vain lipua kohti helpompaa elämää. Mie väitän, että Mounjaro on meille, jossei kaikille, niin ainakin suurimmalle osalle se vihon viimeinen keino painon kanssa taistelussa ja uskon että itseni lisäksi häpeä on liittynyt tunteena lääkityksen aloittamiseen.
Itse olin ketolla ja sen jälkeen VHH:llä yli vuoden. Juu, painoa putosi kyllä ja jaksamista oli, sitä en kiellä. Mutta aloitin sitten opiskelut ja päivät olivat 8-10 tuntisia, kouluruokailussa ei yksinkertaisesti ollut mahdollisuutta noudattaa em. ruokavalioita vaikka kuinka yritin. Muistan kuinka kyyneleet valuivat välillä ruokalan ovella kun tiesin että syötävä on eikä ollut mahdollisuutta ehtiä esim. kämpille syömään. Siitä sitten palasin ns. tavalliseen ruokavalioon ja kas kummaa, paino tuli parissa kuukaudessa takaisin TUPLANA ja sen jälkeen mikään painon hallinta on (vuodesta 2019) ollut MAHDOTONTA. Kehoni turposi kuin pullataikina viime vuoteen saakka. Ja olen liikunnallinen ja aktiivinen nainen, mutta MI-KÄÄN ei hallinnut painonnousua. Painoa on tullut kaikkiaan yhteensä vuodesta 2017 yht. 28 kg! Ja se on 150 cm mimmissä PALJON!
Joten kuten Bulska jo tuolla aiemmin mainitsi, myös itse olen erittäin onnellinen, että voin noudattaa normaalia, monipuolista ruokavaliota, ilman että kokoajan mietin, paljonko tuossa tai tässä on hiilareita, saako tätä tai tuota syödä jne. Haluan ja olen saanut, elää normaalia elämää, olen jaksanut ja ennenkaikkea pystynyt lisäämään liikuntaa monipuolisemmaksi, miulla on PT joka on vuoden kulkenut tätä matkaa kanssani sekä säännöllinen yhteys ja hoitokontakti lääkäriini. Painoa on lähtenyt nyt vuodessa -19 kg sekä vyötäröltä -23 cm. Olen ikionnellinen että rohkaistun lääkityksen aloittamaan.
-Mardu
ja Mardu vastasi viestiin 2354, ei näköjään jäänyt lainausta vastaukseen.
Lueskelen täällä jo lääkkeen alasajosta vaikka matka on vasta puolessavälissä.
Lääkettä suositellaan jatkamaan 12-16 vk tavoitepainon saavuttamisen jälkeen samalla annoksella kuin tavoitepainoon on päästy. Kaiken järjen mukaan painohan jatkaa tällöin putoamista niin kauan kuin se on mahdollista. Eli oletetaan ilmeisesti, että kaikki haluavat pudottaa painon niin alas kuin vaan ikinä pystyy. Kuulostaa pelottavalle ja varmasti tuolloin on se vaihe kun lähtee eniten myös lihaksista.
Löytyykö porukasta niitä, jotka ovat toimineet tämän ohjeen mukaan?
Tasaantuiko paino itsestään vai aloitteko syödä enemmän vai miten saitte tilanteen tasoittumaan?
Itse ajattelin aloittaa alasajon heti kun pystyy mutta voihan olla, että se osottautuu virheeksi.
Painon putoaminen tietysti hidastuu jossain vaiheessa. Itsellä paino on tippunut tasaisesti 15 viikon ajan. Kiloja on lähtenyt 17.
Tavoitteeni on rasvaprosentti 20. Jos rasvaton massa pysyy samana niin tähän on noin 11 kg matkaa. Kauhulla odotan milloin vauhti hiipuu tai painon putoaminen pysähtyy kokonaan kesken projektin.
Mardu -> Tuo, että syö normaaleja ruoka-aineita, on minustakin juuri se "juttu". Uusien toimintatapojen omaksuminen on jotenkin helpompaa, kun sen voi toteuttaa luopumatta pakon edessä jostain, vaan omaa kehoa kuunnellen. Ajan mittaan keho alkaa luonnostaan ohjaamaan painopisteitä parhaaseen mahdolliseen. Onnittelut myös merkittävästä painonpudotuksesta.
2364 -> Mielenkiintoinen tuo suositus saman annoksen ylläpitämisestä 12-16 vkoa tavoitteen saavuttamisen jälkeen. Tuo on minulle uusi asia ja tuntuu, että ohjeet ovat kehittyneet matkan varrella, kun kokemuksia on saatu lisää.
Painosi on laskenut vauhdilla ja tiedän miten se motivoi eteenpäin. Minulla oli yksi viikko, jolloin paino oli viikkopunnituksessa sama kuin edelliselläkin viikolla. Muutoin paino laski joka viikko, mutta hidastui viikkojen edetessä. Osasyynä saattoi olla sekin etten nostanut annosta ja oikeasti se 5 mg toimi hyvin. Viimeiset 2-3kg oli todella ärsyttävän tiukassa, aioin jo luovuttaa. Painon putoamisen hidastuminen/tasaantuminen alkoi jossain 13.-15. laihdutusviikkojen aikoihin.
Mielenkiinnolla odotan miten päädyt ajamaan lääkityksen alas tavoitteeseen päästyäsi. Toisinaan suositellaan myös jatkuvaa pien annosta tai jotain muuta ylläpitotapaa. Luin jostain myös henkilöstä, joka pistää kerran kuussa 2 mg ylläpitona. Nämä on niin yksilöllisiä juttuja, ettei kukaan oikein ennakkoon tiedä mikä se paras polku on itselle, mutta kokemalla se selviää ja tietysti meitä kaikkia kiinnostaa se, miten monenlaisia keinoja on ottaa tilanne haltuun tavoitteen saavuttamisen jälkeen.
Omassa painonhallintaprosessissa olen nyt kesän aikana nostanut hieman viikkotason energian saantiani. Tavoitteena on ollut, että saisin kontrolliin muutaman kúukauden välein tapahtuvan painonputoamiseen. Kävinkin sen mahdollisista mekanismeista taannoin mielenkiintoisen keskustelun, joka kuulosti ihan loogiselta. Niinpä olen nyt hieman nostanut energioita. Tosin en laske niitä, mutta kahden vuoden aikana on muodostunut aika hyvä näppituntuma siihen, paljonko energiaa mikäkin kokonaisuus sisältää ja vatsakin lähettää omia signaalejaan.
Joka tapauksessa olen ainakin toistaiseksi onnistunut siinä, että paino pysyttelee 61,5-62,5 kg:n välillä. En halua missään tapauksessa, että painoni alkaisi edes vilaukselta viitosella. Se on minulle liian vähän ja tunnen itseni niin hyvin, että seuraavaksi mieleni tekisi temput ja alkaisin tavoitella joko tiedostamatta tai tietoisesti sitä, että painaisin hieman vähemmän, jotta jokainen päivä painoni pysyisi alle 60 kg. Enpä olisi 2 vuotta sitten uskonut, että painonhallinnassa tämänkin asian osalta on oltava tarkkana. Joka tapauksessa ei haittaa vaikka paino sahaisi esim- 62-64 kg välillä.
Tsemppiä meille kaikille
AP
Kuinka nopeasti olette alkaneet huomata ruokahalun vähenemistä ym. ekan injektion jälkeen? Mulla ei ainakaan eka vuorokausi ole näkynyt näläntunteessa mitenkään.😄 Onneksi arkena on aina helpompaa tehdä hyviä valintoja ja pysytellä pois sohvalta.
- Bulska
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti olette alkaneet huomata ruokahalun vähenemistä ym. ekan injektion jälkeen? Mulla ei ainakaan eka vuorokausi ole näkynyt näläntunteessa mitenkään.😄 Onneksi arkena on aina helpompaa tehdä hyviä valintoja ja pysytellä pois sohvalta.
- Bulska
Apua, tuntuu, että olen täällä juuri nyt tosi aktiivinen, mutta kuitenkin.
Minulla vaikutti ensimmäinen pistos muistaakseni jo samana päivänä tai viimeistään seuraavana. Minulle tuli vatsaan tosi turvonnut tuntemus. Se oli muutaman päivän niin voimakas, että mietin jopa sitä, pistänkö toista pistosta. Muita sivuoireita ei ollut eikä toinen pistos tuntunut enää niin tuskaiselta, vaan enemmänkin prosessiin tukea tuovalta.
Huomattuani ekan pistoksen voimakkaan vaikutuksen, olin vaan ihan fiiliksissä, että jotain tapahtuu. Toisen pistoksen lähestyessä tajuntaa iski, että lääke on ihan järkyttävän kallis, joten en voi jäädä vaan odottelemaan miten etenee. Sen innoittamana aloitin tietoisesti rajoittamaan syötyjä energioita kovalla kädellä. Söin kaikkea samaa (myös energiatiheitä asioita, kuten kermakastiketta), mutta tsekkasin kaloreita. Minulle se oli hyvä asia, koska olen vähän sellainen, että jos kieltäydyn jostain, niin sittenhän sitä alkaa tekemään mieli. Pienensin radikaalisti annoskokoja, päätin etten ota lisää, pureskelen kauan antaen makujen viipyillä suussa jne.
Opettelin taas sietämään myös nälän tunnetta ja kieltäytymään aterioista/tarjottavista, joita toiset kohteliaana minulle tarjosivat. Toki kerroin heti kaikille, että nyt on tullut mitta täyteen ja kilot lähtevät. Tei siis tietoiseksi syyn miksi en syö niin paljon. Hmm... Mutta sitä en kertonut, että minulla on MJ . On se hassua miten koin sen niin intiimiksi ja henkilökohtaiseksi asiaksi.
Toivottavasti Bulska saat haluamasi tuen MJ:stä. Parhaimmillaan se on ihan ehdottoman hyvä tuki omille valinnoille.
Tsemppiä,
AP
Mulla alkoi ensimmäisen pistoksen jälkeen 5h päästä aivan kamala turvotus, housut puristi ja maha oli kivi kova pallo. Ja ensimmäisenä yönä järkyttävä närästys.
Nyt olen pudottanut -43kg JS alan lääkettä hissukseen alaspäin. Kävin 10mg saakka, sitä pistin pari kertaa. Mistään ruuasta en ole kieltäytynyt ja liikuntaa harrastan tosi paljon. Syön myös herkkuja kohtuudella. Proteiinia syön päivässä reilusti. Kyllä olin niin onnellinen kun vaaka näytti 65kg. Tsemppiä kaikille -TA-
Kuinka nopeasti MJ vaikutti alussa:
Minäkin pikkasen jo aavistin nälkää hillitsevää vaikutusta ihan ekasta päivästä (aloitin 1/2026). Ja viimeistään pistosta seuraavana päivänä vaikutus oli selvä: tulin kylläiseksi syötyäni n. 1/3 ruoka-annoksia MJ:tä edeltäneeseen aikaan verrattuna. Ja kun tulin kylläiseksi, tarkoitti se ihan absoluuttista stoppia syömisessä. Niin voimakas tuo kylläisyyden tunne oli. Ja minä vielä aloitin ihan vain 1,25 mg annoksella, jolla menin ensimmäiset viikot. Sen jälkeen olen nostanut annosta n. 1 mg/kk. Varsinaisia sivuoireita ei ole ollut (paitsi ummetusta, joka minulla hoituu Vi-Siblinillä). Pudotusta tuli ensimmäisen 5 kk:n aikana n. 3,5 kg/kk.
Viimeiset 2 kk on ollut pienoista (tai no oikeasti ihan kunnon) jumia. Kesäkuussa lähti vaivainen 1 kg, ja heinäkuussa about saman verran. Toivon elokuusta (ja syksystä) vähän parempaa tulosta. Viimeksi kun pistin, nostin annosta 8 mg:aan, ja olen tuntevinani, että pudotustahti saattaa tästä nyt hieman parantua. Pudotettavaa kun olisi vielä reilut 10 kg. Se tavoite voi olla vaikea saavuttaa vuoden vaihteeseen mennessä, mutta ehkä nyt kuitenkin talven aikana...
Toivottavasti sinäkin, Bulska, saat hyvän avun MJ:sta! Ja mahdollisimman vähän sivuvaikutuksia :-) Aika kivasti ovat ihmiset sietäneet tätä erittäin toimivaa lääkettä.
Mukavaa elokuun jatkoa kaikille ketjulaisille! On taas ollut niin rohkaisevaa jumin keskellä lukea teidän kokemuksista: onnistumisista ja ylämäistä.
Terkuin, Fifty-Sixty
Kiitos teille kaikille tsemppaavista vastauksista! Upeita tuloksia teillä. :)
Vähän olen huolissani kyllä, kun en huomaa mitään vaikutusta. On tuntunut nälkää tänäänkin, tosin ei semmoista, ettäkö olisi pitänyt syödä yli tarpeensa. Mutta muutenkin pystyn useimmiten arkena itseni hillitsemään.... Entä jos tämä ei mulla toimikaan?
Aamupala, lounas, päivällinen ja kohta iltapala. Kohtuulliset annokset ja paljon kasviksia. Noin 9000 askelta ja kolme varttia pyöräilyä. Paljon vettä. Periaatteessa tällä pitäisi laihtua ilman lääkettäkin. Ja niin se aina mulla menee: laihdun pari-kolme kiloa ja olo on hyvä, mutta sitten alan lipsua. Yleensä se johtuu siitä, ettei paino putoa, mikä on outoakin, koska olen niin iso, että aika pienillä muutoksilla pitäisi tulla tulista. Ja siitä se alamäki alkaa ja kilot kertyy. Tämän aamun paino oli enemmän kuin olen koskaan punninnut: 90,9 kg. Se on ihan hirveän paljon 159.cm pitkälle naiselle.
Ja edellisen viestin kirjoitti siis Bulska!
Turnausväsymystä ilmassa ja rajusti. Siellä noin 70kg junnataan. Toki nyt kävin siellä kutosella alkavassa jo kolmen viikon ajan, mutta matkalla pompsahti taas ja on kyllä ollut tuskaa. Viime yönäkin napsin suklaata, kun heräsin. No, en nyt yli tarpeen ole syönyt, mutta ei millään saa tiukkaa otetta takaisin ja ei todellakaan ole ok popsia neljää suklaanpalaa yöllä, kun herää. Miksi ihmeessä meillä edes on niitä? (juu, ostin lentokentältä) Äkkiä pois. Pitää syöttää miehelle ja pojalle pois, niin ei tule enää kiusausta yön pimeinä tunteina. Onneksi työt alkoi taas ja ehkä tämä tästä alkaa rullata. Minullahan on lauantai ollut piikkipäivä ja ajattelin aikaistaa sen perjantaille ja kokeilla 12,5mg välillä. Nythän käytössä on ollut se 10mg. Kun on niin lähellä ja niin kaukana. Lisäksi liikkumaan en saa itseäni tällä hetkellä millään. En käsitä, miksi kävelylle lähteminen on niin mahdotonta, vaikka vuosi sitten 90-kiloisenakin jaksoin taapertaa ympäriinsä. Huomenna alkaa uusi elämä. Enhän mä voi ikuisesti huijata itseäni ja kitkutella isolla piikillä, jatkuvasti nillittää ruuasta, mutta sitten napostella kuitenkin jotain ohimennen. Pitää saada nyt ryhti. Tämä ruokamäärä on todellakin ok, jos tarkoitus olisi tasailla, mutta kun on ne vajaat 5kg vielä jäljellä.
Väsymys on vain käsin kosketeltavaa. Pitkä loma takana ja silti olen ihan poikki. Se on tämä töihin palaaminen ja masennus siitä, että melkein vuosi seuraavaan kesälomaan. Apeus kesän loppumisesta, loputtomasta talvesta ja siitä, että joka arkiaamu 6:30 taas ylös. Enhän mä kesälläkään nukkunut pitkään vaan heräsin luonnostaan aikaisin, mutta se on eri asia kuin työaamut. Ja samat kuviot toistaa siellä päivästä toiseen, viikosta toiseen ja vuodesta toiseen. Välillä on fiilis, että nää jutut on niin nähty. Oikeasti työni ei ole edes rutiininomaisin ja hyvin mielenkiintoinenkin välillä, mutta jotenkin ne asiat vaan toistaa itseään jo tässä vaiheessa. Yritän keskittyä siihen, että vastapuolelle asiat on ainutlaatuisia, vaikka minulle vain loputonta virtaa vuodesta toiseen.
Kymppikeiju
Bulska: Tuo 2,5 mg:han on oikeastaan vain aloitus- eli totutteluannos. Mitä muualta olen lukenut, niin vasta 5 mg olisi se varsinainen annos, jolla painon odotetaan useammilla laskevan. Ja on niitäkin, joilla kiloja lähtee vasta 7,5 mg:lla. Siksi en vielä huolestuisi, vaikka alku vaikuttaa hieman hitaalta ja lääkkeen vaikutus kyseenalaiselta.
Kymppikeiju: Tiedän tunteen. Mutta kyllä siihen arkeenkin aika hyvin voi päästä kiinni, kunhan sen ekan loman jälkeisen aamun on ensin kärsinyt :-) Tai se nyt on mun kokemus.
Turnausväsymystoverillinen tervehdys, F-S
Hei!
Osaako joku neuvoa, kun mulla ei ole reseptiä 15mg kynään mutta haluaisin ottaa 10mg kynästä vähän enemmän ruiskuun, niin paljonko pitäisi ottaa että se olisi vaikka 12,5mg annos? Kiitos!
En viitsisi hakea reseptiä kun haluaisin vain kerran kokeilla,
Jos sä normaalisti napsutat 60 napsua? Onko näin? Niin nyt sitten 90 napsua.
Eli joudut ensin ottamaan yhden täyden annoksen (60 napsua) ja tämän jälkeen seuraavasta annoksesta puolet, eli 30 napsua.
10 mg kynästä ensin se täysi 60 napsua =10 mg ja sitten 15 napsua =2.5 mg (yllämainittu 30 napsua 10 mg kynästä on 5 mg).
-Mardu
Totta! Neuvoin väärin kun ajattelin, et haluat 15 mg.
12,5 mg:aa 10 mg:n kynästä on 75 napsua
Click count -laskureita ja -taulukoita löytyy myös netistä, esim.:
https://glapp.io/tools/mounjaro-clicks
ja
https://mounjaro-official.com/calculator
ja
https://www.vrgrowth.co.uk/mounjaro-clicks
Tuo viimeinen on siitä melko kätevä, että se myös kuvaa golden dosen käyttöä ja annostelua (laskurin alaosassa, Advanced-kohdassa). Eli jos ottaa golden dosen U100-insuliiniruiskulla, 1 klikkaus kwikpenillä = 1 yksikkö insuliiniruiskulla. Toisin sanoen, 75 kwikpen-napsua olisi U100-insuliiniruiskulla tuo 75 yksikköä.
Itse käytän tällä hetkellä 15 mg kynää ja annokseni on 8 mg. Otan kwikpenillä 32 napsua, mutta sitten kun kwikpenissä on vain golden dose jäljellä (ja jos edelleen annokseni on 8 mg), vedän kwikpenistä tuon 32 yksikköä (=0,32 ml) insuliiniruiskuun. (Todellisuudessa vedän ensin golden dosea hieman liikaa insuliiniruiskuun, jotta saan hyvin mahdolliset ilmakuplat poistettua sieltä sorminäpsäytyksen jälkeen.)
Tämä kaikki on kaikille MJ-konkareille tuttua, kunhan innostuin noista laskureista kirjoittamaan...
F-S
Olen itse tässä käyttänyt Mounjaroa melkein 3kk. (2,5mg 1kk ja 5mg 2kk)
Luin taas hieman viimeisimpia viesteja tassa ja sain kuvan (ja aiemminkin ohimennen jotain lukenut) etta jotkut ehka ottavat sitten isomman annoskoon kynia, mutta ottavat pienempia annoksia kyseisesta kynasta?
Itselle kasitys etta itse tuote kestaisi/sailyisi 1kk, joka tietenkin tarkoittaa etta sailyy juuri sen aikaa etta saa sielta ne 4 annosta. Onko tilanne sitten se etta tuo 1kk sailyvyys on sitten enemmakin markkinointipuheita etta tulee ostettua kokoajan kalliimpia kynia ja useampia kynia?
Itse olen tassa vahan arponut etta vaikka toistaiseksi mennyt ainakin hyvin niin mita jos ostaisi isompaa annoskokoa olevaa kynaa ja tuosta normaalia pienempia annoksia. Katoin kuitenkin etta jos haluisi nostaa annoskoon vaikkapa seuraavaan 7.5mg niin kyna onkin sitten 395€ per kk. 15mg kyna taisi ollakin sitten 506€ joka riittaisi sitten pariksi kuukaudeksi.
Epaselvaa on tietenkin se että mita laakari tuohon ehdoitukseen tuumaisi. Talla hetkella itsella on kaytossa oleva kyna mukaanlukien 4kpl 5mg Mounjaro kynia reseptillä
Voisin omasta tilanteesta sen verran viela mainita että olen 45v mies ja painoa oli aloittaessa ruhtinaalliset 150kg. Tänä aamuna painoa on lähtenyt 9,6kg. En ole kuntoillut tänä 11 viikon aikana vielä ollenkaan. Olen kyllä jättänyt turhaa syömistä pois lähes kokonaan. Itselle yksi suuri pahe oli leivän syöminen vähän väliä kun tulee juotua kahvia todella usein ja haluaa aina jotain pientä purtavaa siinä sivussa. Olen edelleen viikonloppuina antanut itselle vapauden syödä epäterveellisesti jos siltä tuntuu, mutta siinä vaiheessa jos tuo alkaa näyttämään esteeltä painoin pudotukselle tulen siihenkin tekemään muutoksen.
Olen monia kertoja laiduttanut. Aina paatynyt jokusen kilon korkeampaan painoon laihdutuksen jälkeen kun mistä aloitin. Viimeisin kerta ennen Mounjaroa (josta on jo aikaa useita vuosia) oli tähän mennessä paras, jossa kuntoilin tasaisesti ja menin kuntosalin ravinto-ohjelman mukaan. Tuolloin lähti n.5kk aikana 18kg. Koronaan sairastuminen sitten veti touhon seis muutamaksi viikoksi (tuosta voi päätellä kuinka kauan tuosta laihdutuksesta on jo aikaa) ja rutiini meni rikki ja jäin sille tielle ja välissä vain jotain lyhyitä laihdutuspyrähdyksiä ennen tätä. Kuntoilun aloitan varmasti taas Mounjaron käytön aikanakin, mutta saa nähhä missä vaiheessa.
Minulla laihdutuslääkäri varta vasten suositteli 15mg kynää josta annostelu 2,5mg neljä kertaa ja siitä eteenpäin pienellä nostolla. Jäljellä 1/3. Olen nyt käyttänyt yli 3 kuukautta huomaamatta mitään tehon heikkenemistä.
Kuukautta kohti noin 100€ kulua.
-64
Totta, rahaa kuluu aina johonkin, sehän on selvä. Myös ennen Mounjaroa hankin vaatteita, kenkiä, urheiluvarusteita ja matkustelin, mutta kommentissani viittasin esim. kauppalaskuun, lounaskuluihin ym. joiden osalta lääkkeen käytön absoluuttisen vaikutus kuukausi tason kustannuksiin oli yllättävä. Ja tietysti tuo vaikutus ns. kauppalaskun kustannussäästönä on jatkunut myös Mounjaron lopettamisen jälkeen.
Tsempppiä kaikille,
AP