Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Silmälääkärit ja professorit kritisoivat lasten silmälaseja: "Viekää lapsia enemmän metsiin ja ulkoilemaan"

Vierailija
08.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20102143

"Myopia periytyy likinäköisiltä vanhemmilta, mutta lapsella sen ei tulisi vielä ilmetä ellei lapsi tuijota ruutua tai kirjoja vuorokauden ympäri. Kaukonäkö ei voi mitenkään kehittyä näissä olosuhteissa"

Pärssinen kritisoi, ettei tutkimuksissa ole otettu huomioon sitä, että likinäköisyyden eteneminen on yksilöllistä ja siihen vaikuttavat monet tekijät.

Esimerkiksi ulkoilun on todettu vähentävän likinäköisyyttä ja lähikatselun lisäävän sitä."

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, Pärssinen on woke.

Vierailija
2/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain silmälasit 9v enkä muuten tehnytkään kun olin ulkona. Kummallakaan vanhemmista ei laseja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitolinsseistä oli puhe. ja ne ovat ylilääkärin mukaan yhtä tyhjän kanssa jos lapselle ei anneta mitään virikkeitä jotka mahdollistavat esim. kauas horisonttiin katselun.

nyky-yhteiskunta itse luo näitä likinäköisiä myyriä typerällä kasvatuksella. kyllä myös fyysisillä aktiviteeteilla on väliä, ei vain tekstin tuijotuksella.

Vierailija
4/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Juoksin koko lapsuuteni pelloilla ja metsissä ja sain 7 vuotiaana silmälasit. Nykyään en näe ikänäön vuoksi lähelle enkä kauas. Ennen sentään näkin lähelle.

Vierailija
5/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan totta. Ja silloin harvoin kuin ulkoillaan, niin vauvaikäisestä lähtien se tapahtuu aurinkolasit päässä. Silmä tarvitsee päivänvaloa kehittyäkseen.

Vierailija
6/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain silmälasit toivuttuani tulirokosta.

Vierailija
7/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaanjohtava otsikko. Eivät he kritisoi silmälaseja, jotka ovat välttämättömiå huonosti näkeville lapsille (ja aikuisille). He kritisoivat sinivalolaitteidn liiallista käyttöä, joka tunnetusti aiheuttavat likinäköisyyttä sekä lapsilla että aikuisilla. Kenenkään ei pitäisi tuijottaa ruutua koko päivää. Ei edes toimistotyöläisen, lapsesta puhumattakaan.

Vierailija
8/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasit on eri asia kuin hoitolasit. Jos on myooppista perimää edes yhdeltä vanhemmalta, isovanhemmalta tai isoisovanhemmalta, niin "nelisilmähän" siitä syntyy.

Ja siihen ei auta elintavat, ainoastaan vahvat silmälasit.

Itselleni vanhemmat kustansivat Lasik-leikkauksen teininä koska jouduin jatkuvasti kiusatuksi paksujen lasien vuoksi (vaikea myopia ja näin ehkä noin 3 metriä eteeni ilman sumuisuutta).

Hoitolasit ovat optikkoyrittäjien huuhaata. Geneettistä ominaisuutta ei voi "korjata" millään tuotteella.

Vierailija
9/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle viisas silmälääkäri määräsi silmäjumppaa, kun oli lapsi. Sanoi jo tuolloin, että moni muu määräisi silmälasit, mutta hänellä oli edistyksellinen näkemys, joka todellakin kantoi hedelmää. 

Vierailija
10/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sitten Turussa oli silmälääkäri Kaisu Viikari, joka oli tismalleen samaa mieltä. Kun likinäköiselle lapselle laitetaan ns. lukulasit nenälle ja silmä pakotetaan tarkentamaan kauas katsottaessa, niin likinäköisyys paranee. Tai sitten lapsi ei enää näe sitäkään vähää ja oppii viettämään aikaansa lukemalla suurennuslasin avulla.

Mitä heikommin lapsi näkee kauas, sitä varmemmin hän on sinivalolaitteella, koska kun kauas ei näe, niin elämä keskittyy kädenkantaman päähän.

Vierailija
11/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle viisas silmälääkäri määräsi silmäjumppaa, kun oli lapsi. Sanoi jo tuolloin, että moni muu määräisi silmälasit, mutta hänellä oli edistyksellinen näkemys, joka todellakin kantoi hedelmää. 

Auttaa karsastukseen, ei likinäköisyyteen.

Vierailija
12/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisille ei mitään ruutuja. Ulos juoksemaan ja hyppimään.

Vierailija
13/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasit on eri asia kuin hoitolasit. Jos on myooppista perimää edes yhdeltä vanhemmalta, isovanhemmalta tai isoisovanhemmalta, niin "nelisilmähän" siitä syntyy.

Ja siihen ei auta elintavat, ainoastaan vahvat silmälasit.

Itselleni vanhemmat kustansivat Lasik-leikkauksen teininä koska jouduin jatkuvasti kiusatuksi paksujen lasien vuoksi (vaikea myopia ja näin ehkä noin 3 metriä eteeni ilman sumuisuutta).

Hoitolasit ovat optikkoyrittäjien huuhaata. Geneettistä ominaisuutta ei voi "korjata" millään tuotteella.

Ei sun lasit kovin vahvat ja paksut olleet, jos niiden tarpeen pystyi leikkaamaan pois. 

Vierailija
14/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lasit lukiossa, mutta yläasteella olisin oikeesti jo tarvinnut.

15 vuotta mulla oli lasit ja aina samat arvot testeissä. Miinusta 0,75 per silmä ja hajataittoa 0.75 per silmä.

Sitten söin vuoden pituisen a-vitamiinikuurin sekä rautavarastot korjattiin (ferritiini nousi 14 --> yli 100)

Samalla alkoi silmien näkö parantua. Hajataitot suli kokonaan pois. Kaukonäössä lopulta toinen silmä -0,25 ja toinen 0, eli ei enää tarvetta laseille. Lisäksi hämäränäkö parani.

En tiedä, kumpi vaikutti enemmän, a vai rauta, mutta yllätys tämä lopputulos oli itsellekin. 

Vierailija
15/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten Turussa oli silmälääkäri Kaisu Viikari, joka oli tismalleen samaa mieltä. Kun likinäköiselle lapselle laitetaan ns. lukulasit nenälle ja silmä pakotetaan tarkentamaan kauas katsottaessa, niin likinäköisyys paranee. Tai sitten lapsi ei enää näe sitäkään vähää ja oppii viettämään aikaansa lukemalla suurennuslasin avulla.

Mitä heikommin lapsi näkee kauas, sitä varmemmin hän on sinivalolaitteella, koska kun kauas ei näe, niin elämä keskittyy kädenkantaman päähän.

Itselläni lieveni voimakkaasti likinäkö muttei kokonaan poistunut, kun lopetin puhelimen ja koneen ruudun katselun vapaa-aikana muutoin kuin viikonloppuisin (ellei ollut joku pakollinen sähköposti jne. luettava).

Eli siinä on sekä geneettinen että ympäristöllinen elementti. Kyllä älylaitteiden jatkuva tuijotus ilman mitään fyysisiä aktiviteetteja ulkoilmassa pahentaa sitä.

Vierailija
16/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut lasit 10 vuotiaasta lähtien vaikkei ollut muuta ruutua kuin TV ja kuljin paljon metsissä ja luonnossa. Olin kova lukemaan, jos se sitten on silmäni pilannut, en tiedä.

Vierailija
17/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan totta. Ja silloin harvoin kuin ulkoillaan, niin vauvaikäisestä lähtien se tapahtuu aurinkolasit päässä. Silmä tarvitsee päivänvaloa kehittyäkseen.

Joo, tästä silmälääkärit on myös puhuneet. Järjetöntä laittaa lapselle aurinkolasit esim. leikkipuistoon. Keväthangilla ja merellä eri juttu. 

Vierailija
18/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain silmälasit 9v enkä muuten tehnytkään kun olin ulkona. Kummallakaan vanhemmista ei laseja. 

Myopia voi periytyä kauempaakin kuin vanhemmilta.

Vierailija
19/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt lapsuuteni ulkona. Sain lasit 12 vuotiaana. 

Vierailija
20/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tästä silmälääkärit on myös puhuneet. Järjetöntä laittaa lapselle aurinkolasit esim. leikkipuistoon. Keväthangilla ja merellä eri juttu. 

Niin on. "Silmän koon kasvua säätelevät monet välittäjäaineet. Näistä silmän kasvua hillitsevä dopamiini on tärkeimpiä. Päivittäinen altistus voimakkaalle valolle suurentaa dopamiinin pitoisuuksia silmässä ja vähentää likinäköisyyttä."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi