Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Silmälääkärit ja professorit kritisoivat lasten silmälaseja: "Viekää lapsia enemmän metsiin ja ulkoilemaan"

Vierailija
08.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20102143

"Myopia periytyy likinäköisiltä vanhemmilta, mutta lapsella sen ei tulisi vielä ilmetä ellei lapsi tuijota ruutua tai kirjoja vuorokauden ympäri. Kaukonäkö ei voi mitenkään kehittyä näissä olosuhteissa"

Pärssinen kritisoi, ettei tutkimuksissa ole otettu huomioon sitä, että likinäköisyyden eteneminen on yksilöllistä ja siihen vaikuttavat monet tekijät.

Esimerkiksi ulkoilun on todettu vähentävän likinäköisyyttä ja lähikatselun lisäävän sitä."

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi näkö huononemaan jo kun olin 4-vuotias, lasit sain 11-vuotiaana. Oon syntynyt 1972. Isälläni on myös lasit, samoin pojallani. En usko sanaakaan mitä noi pöpisedät selittää. 

Lääketieteen ammattilaiset "pöpisetiä".

Anna kun arvaan: puoluekanta perussuomalaiset, eikö vain? 

Vierailija
42/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saisin 12 vuotiaan ulkoilemaan? Ei viihdy yksin  ulkona, kavereita ei ole. Koulumatkat bussilla, yhteen suuntaan 4 km. Jalkapallon lopetti vuosi sitten.

EIkö vanhempien sanaa kuunnella? Olet kasvattanut lapsestasi luuserivätyksen jos ei mikään kiinnosta. Varmaan tuleva sossu pummi laiskuri.kyseessä. Mikä teitä vanhempia oikein vaivaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi näkö huononemaan jo kun olin 4-vuotias, lasit sain 11-vuotiaana. Oon syntynyt 1972. Isälläni on myös lasit, samoin pojallani. En usko sanaakaan mitä noi pöpisedät selittää. 

Löytyy myös lääkäreitä, jotka uskovat esimerkiksi homeopatiaan. -eri

Vierailija
44/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kyseessä on ns.valelikinäkö, johtuu liiallisestä älypuhelimen tai tietokoneen käytöstä. Se voi tilapäisesti sumentaa näköä. Kannattaa pitää aina välillä taukoja näytön katselusta ja katsella kauas. 

Vierailija
45/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kyseessä on ns.valelikinäkö, johtuu liiallisestä älypuhelimen tai tietokoneen käytöstä. Se voi tilapäisesti sumentaa näköä. Kannattaa pitää aina välillä taukoja näytön katselusta ja katsella kauas. 

Tämän vuoksi miinuslaseja tulisi käyttää vain silloin, kun niitä välttämättä tarvitsee, eli kauas katsoessa. Silmät vain rasittuvat turhaan ja "tottuvat" miinusvoimakkuuksiin, jos niitä käyttää lukiessa, älylaitteilla yms. Siinä mielessä hoitolinssit ainakin teoriassa tuntuvat järkeviltä, että lähikatselussa turhaa miinusvoimakkuutta on vähennetty. Samoin piilolinssien jatkuva käyttö voi nopeuttaa (vale)likinäköisyyden kehittymistä, kun niitä ei voi poistaa lähityöskentelyn ajaksi. 

Vierailija
46/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle viisas silmälääkäri määräsi silmäjumppaa, kun oli lapsi. Sanoi jo tuolloin, että moni muu määräisi silmälasit, mutta hänellä oli edistyksellinen näkemys, joka todellakin kantoi hedelmää. 

Valitettavasti vaan suurinta osaa silmälääkäreitä ja optikoita kiinnostaa lähinnä silmälasien myyminen ja mikä sen parempaa heille, kuin likinäköinen lapsi, joka tarvitsee parin vuoden välein vahvemmat lasit ja piilolinssit. 

Monesti sanotaan, että silmälasit ja likinäköisyys ovat "pikku juttu", mutta kyllä ne vaan haittaavat liikunnan harrastamista, altistavat kiusaamiselle, saattavat vaikuttaa ammatinvalintaan, runsas likinäkö altistaa silmäsairauksille jne.

Vierailija
47/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Juoksin koko lapsuuteni pelloilla ja metsissä ja sain 7 vuotiaana silmälasit. Nykyään en näe ikänäön vuoksi lähelle enkä kauas. Ennen sentään näkin lähelle.

Mulla sama. Lapsuuteni vietin 60 ja 70 luvuilla. Silloin ei telkkarista ikinä edes tullut mitään, että olisi voinut pelkkää telkkaria tuijottaa :D Silloin oltiin aina ulkona milloin mitäkin tekemässä. No eipä auttanut. 

Isäni on myös likinäköinen, joten sieltä periytynyt. Ala-asteella sain ensimmäiset lasit, mutta en edes suostunut käyttämään niitä 

Vierailija
48/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyy myös lääkäreitä, jotka uskovat esimerkiksi homeopatiaan. -eri

Ei se koulutus ihmistä suojaa pöpeiltä uskomuksilta 

Vierailija
49/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, kun nämä "asiantuntijat" eivät kertoneet mun silmilleni näitä "valelikinäköjuttuja" Vieläkään ei auta mitään vaikka kuinka yritän pärjätä ilman laseja. Autoillessa varmaan olisi tosi kivaa 

Vierailija
50/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei näyttöjen eteen ole saatavilla sellaista linssikalvoa joka taittaisi kuvan kauas jolloin silmäkin tarkennettaisiin kauas?

Vierailija
51/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäisille ei mitään ruutuja. Ulos juoksemaan ja hyppimään.

Vaikea likinäköisyys alkaa jo alle kouluikäisenä. Olin 4-vuotiaana tarhassa ja siellä tehtiin näkötesti kaikille. En nähnyt taulusta yhtään kuvaa. Testaaja sanoi minun narraavan, tarhatädit vahvistivat asian, lapsihan puhuu mitä sattuu. Leikin ulkona pihalla ja mökillä normaaleja ulkoleikkejä, mutta en tuntenut ihmisiä kuin äänestä, koska en nähnyt heidän kasvojaan.

Vasta 7-vuotiaana, kun aloitin koulun, minua uskottiin ja sain kiireesti silmälasit. Silmälääkäri oli kiukkuinen, miksi lapselle ei ole määrätty laseja aiemmin, lapsihan on lähes sokea!

Vierailija
52/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan totta. Ja silloin harvoin kuin ulkoillaan, niin vauvaikäisestä lähtien se tapahtuu aurinkolasit päässä. Silmä tarvitsee päivänvaloa kehittyäkseen.

Tuota aurinkolasihommaa olen erään tutun lapsella ihmetellyt. Aina lasit päässä, pilvipoudallakin. 

Jos oot meidän tuttu niin meidän lapsi on valoherkkä ei suostu olemaan ulkona ilman aurinkolaseja kuin pimeällä. Pitää niitä päässä myös kirkkaissa valoissa esim sairaalassa.

Vierailija
53/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likinäön vuoksi sain silmälasit 1965. Ihan oikeasti en silloin räplännyt puhelinta enkä läppäriä 😂. Nyt olen sekä liki- että ikänäköinen. Pääasia, että on jonkun näköinen 🤣😂.

Vierailija
54/54 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Juoksin koko lapsuuteni pelloilla ja metsissä ja sain 7 vuotiaana silmälasit. Nykyään en näe ikänäön vuoksi lähelle enkä kauas. Ennen sentään näkin lähelle.

Luitko juttua ollenkaan? Nyt oli puhe hoitolinsseistä, ei silmälaseista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme