Mitä Suomessa tapahtuu? Ei mitaleja, ei töitä, ei lisäännytä, kukaan ei ole onnellinen
Ihan oikeasti tämä tilanne on huono. Tosi, tosi huono. Sellainen sivilisaation loppu -tasoinen huono homma. Ihmisiltä on mennyt terveys, työkyky ja toivo tulevaisuudesta. Vain todella pienellä eliitillä menee rahallisesti hyvin, mutta heitä kun katsoo, niin en voi kadehtia, koska eivät hekään näytä onnellisilta ja terveiltä... Mitä Suomessa tapahtuu? Hallitus luonnollisesti on iso syy moneen asiaan, mutta jokuhan heidät äänesti valtaan. Se kertoo jo pahoinvoinnin tasosta jotain, kun ihmiset äänestävät omaa parastaan vastaan.
Kommentit (510)
"😂 olet päästäsi sekaisin.
En ole kultalusikka suussa syntynyt, vaan yh äidin kasvattama. Isä kuoli viinaan kun olin nuori. Minulla on ADHD, joten koulut jäi vähiin. Sain lapset nuorena, ja erosin pian, kun mies oli niin vaikealuontoinen. Ostin halvan talon, ja elätin itseni ja lapseni matalapalkka-alalla, jota teen edelleen. Lapsetkaan eivät ole paljoa saaneet, vähemmän, kuin monet muut lapset.
Mutta, kuten sanoin, olen onnellinen, töitä on riittänyt,vaikka työ on raskasta ja terveyskään ei ole priimaa. Lapset opiskelevat ja vanhin on töissä, siivoojana, mutta työtä sekin on.
En minä kadehdi niitä, joilla on paremmat palkat. Enkä niitä, joilla on hienot talot. Olen tyytyväinen siihen, mitä minulla on. Olen selvinnyt palkallani, kasvattanut lapseni ja vaikka rahaa ei ole paljoa, voin elää oman näköistä elämää; puuhailla pihalla, leipoa, kokkailla, neuloa ja lukea kirjoja. Käyn kävelylenkillä ja hankin vasta koiran, johon säästin hyvän aikaa. -ja josta haaveilin kauan. "
Sinun siivoojalapsellasi tulee olemaan vielä rankempaa kuin sinulla, tilastollisesti. Mieti, jos olisitkin voinut elää rennompaa ja mukavampaa elämää ja tarjota lapsillesi enemmän, koska olisit elänyt terveemmässä ja tasavertaisemmassa yhteiskunnassa. Toki, hyvä että pärjää vähälläkin, mutta kun se ei olisi tarpeen jos asiat olisi yhteiskunnassa toisin. Ihmisillä olisi myös varaa elää omien arvojensa mukaista elämää eikä ostaa riistokapitalistien halpistavaroita tuhoten planeettaa entisestään, jos rahaa ja koulutusta jaettaisiin tasavertaisemmin. Se hyödyttäisi sinua ja lapsiasi enemmän kuin pahan maailman hyväksyminen ja alistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Joku muutos on tapahtunut mutta se ei ole sellainen ilmiselvä terveellä järjellä selitettävä asia. Jotain on mennyt rikki.
Luottamus toisiin ihmisiin ja yhteiskuntaan on mennyt rikki.
Vierailija kirjoitti:
No nyt kannattaisi ajatella vaan etta tama hallitus on mika on, ja ensi vaalien jalkeen tilanne voi olla jo toinen. Eduskunnan ja sita mukaa hallituksen kokoonpano heijastelee vain sita mita ihmiset halusivat viime vuonna. Muutoksia varmasti tarvittiin mutta muutoksiakin voi tehda monella tavalla ja niista voi puhua monella tavalla. Voi puhua rohkaisevasti, etta tulee tiukat ajat, mutta yhdessa me selviamme tasta kylla. Nykyhallituksen retoriikka on ollut aika kostonhimoista ja valilla suorastaan ilkeaa. Ei luottamusta tietenkaan lisaa jos hallituksen linja on suurin piirtein etta parjatkaa jotenkin, ja jos ette parjaa niin kuolkaa vaikka nalkaan sillan alle pahvilaatikkoon, ei liikuta meita.
Siita olen myos yhta mielta etta meilta puuttuu jonkun sortin henkinen johtajuus. Joku tai jotkut valamaan uskoa meihin kansakuntana ja maana. Joku joka kertoo meille etta meilla on tulevaisuus ja etta tulemme toimeen ja etta jonain paivana taival muuttuu taas hiukan helpommaksi
Tiedätkö, kun mikään ei muutu niin kauan kun ihmiset ei tajua tilanteen vakavuutta, puhu siitä ja keksi yhdessä mikä mättää. Tuollainen naiivi usko maagiseen parempaan tulevaisuuteen ei vaan toimi aikuisten maailmassa. Olet oikeassa, retoriikka ja se, miten tilanteesta puhutaan on tärkeää, ja kyllä, persoonallisuushäiriöiset ihmiset käyttävät pelkoa ja vihaa saadakseen kaikki lamaantumaan ja antamaan heille lisää valtaa, mutta se ei tarkoita, että ongelmista puhuminen olisi sama asia. Ongelmista puhutaan, jotta niihin löydetään yhteinen ratkaisu. Saat toki osallistua keskusteluun positiivisen kautta, mutta huolen hiljentäminen on toksista positiivisuutta, ja sitä ei kaipaa tasan kukaan.
Marinin hallituksen syy. Siihen asti kaikki oli ihan ok. Ei hyvin mutta ei ihan huonostikaan. Marinin hallitus vei meidät syvälle suohon. Niin siinä kävi. Orpon hallituksella on vaikea tehtävä palauttaa maa raiteilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan tuet pois niin kansa alkaa tervehtymään nykyisestä loisapatiasta
Ja mistä ne ihmiset saa töitä? (kun ei niitä nytkään ole kaikille)
No täyttäkää nyt aluksi ne vapaat työpaikat.
Sitten voi sanoa, ettei töitä ole kaikille. Nyt on paljon ihan oikeita työpaikkoja auki. Siis muutakin kuin puhelinmyyntityötä.
Valtaosaan niistä töistä vaaditaan joku tietty koulutus, jota ei kaikilla ole. Jos koulutus ja työpaikka ei mätsää, niin ei sitä työpaikkaa saa. Joku respatyökin vaatii nykyään monessa paikassa erityisen koulutuksen, vaikka on matalapalkkahommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tulevaisuudenluottamusta.
Ja tämän merkitystä nämä nykyisin hallitsevat riemuidiootit eivät suostu ymmärtämään. Marinin aikana oli sentään ihmisillä yleisesti sellainen tunne, että heistä jotenkin huolehditaan ja välitetään. Nyt vallitseva ilmapiiri tuntuu olevan lamaannus ja sen lopullisen kuoliniskun odottelu. Kaikki jotenkin jähmettyy paikoilleen ja näivettyy. En todellakaan tiedä, mitä tässä maassa tapahtuu ja miksi. Mutta se on oudointa mitä olen ikinä kokenut.
Niin varmaan niillä ulkomaisilla joille Marin jakoi rahaa sanoen vielä, että pystymme antamaan, Suomi on rikas maa.
Muistatko?
Muistatko sinä, kun heikoimmassa asemassa olevien ihmisten elämää helpotettiin, eikä ajettu he
Juu muistan kuinka pandemian keskellä ihan piispaa myöten haukuttiin niitä, jotka eivät ottaneet turhaa rokotusta. Muistan sen ahdistuksen ja painostuksen loppuikäni ja silloin ainakin minulta särkyi perusluottamus suomalaiseen yhteiskuntaan. Mun puolestani olette nyt omillanne. Mä pärjään miten pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän merkitystä nämä nykyisin hallitsevat riemuidiootit eivät suostu ymmärtämään. Marinin aikana oli sentään ihmisillä yleisesti sellainen tunne, että heistä jotenkin huolehditaan ja välitetään. Nyt vallitseva ilmapiiri tuntuu olevan lamaannus ja sen lopullisen kuoliniskun odottelu. Kaikki jotenkin jähmettyy paikoilleen ja näivettyy. En todellakaan tiedä, mitä tässä maassa tapahtuu ja miksi. Mutta se on oudointa mitä olen ikinä kokenut.
Niin varmaan niillä ulkomaisilla joille Marin jakoi rahaa sanoen vielä, että pystymme antamaan, Suomi on rikas maa.
Muistatko?
Muistatko sinä, kun heikoimmassa asemassa olev
Voi nyyhkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni urheilukisoissa mitaleitta jääminen ei ole sivilisaation loppu. Lasten tekemättömyys kyllä on.
Ne mitalit edustaa kykyä pistää aikaa ja energiaa treenaamiseen selviytymisen sijaan, kykyä opettaa huippu-urheilijoita ja kykyä kilpailla muiden kanssa. En itse välitä kilpaurheilusta enkä ole katsonut näitä Olympialaisiakaan, mutta satuin sitten vilkaisemaan tilannetta ja pistäähän tuo 0 aika hiljaiseksi. Jotain se symboloi.
Kiinalaiset saa kultaa, mutta mitä sitten? Ei mikään ihannevaltio kansalaisen näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene vaikka wolt kuskeiksi tai poimi marjoja. Työttömillä riittää aina selityksiä miksi ei voi tehdä mitään eli täyspaskoja ovat sydämeltään.
Minä olen onnellinen. Kunhan rauhassa saadaan elää, niin kaikki muu on plussaa.
No, ensi vaaleissa kaikki nukkuvatkin muistaa sitten äänestää, eikös juu? Paremman tulevaisuuden puolesta. Tämän hetken olosuhteet on menneisyyden tekemisten ja tekemättä jättämisten seurausta.
Vierailija kirjoitti:
No, ensi vaaleissa kaikki nukkuvatkin muistaa sitten äänestää, eikös juu? Paremman tulevaisuuden puolesta. Tämän hetken olosuhteet on menneisyyden tekemisten ja tekemättä jättämisten seurausta.
Tämä asenne mädättää tätä yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, mutta miksi?
Miten niin miksi? Missä tynnyrissä elät? Etkö ole tietoinen hallituksen päätöksistä?
Olen tietoinen, ja se ei selitä kaikkea. Jokin syvempi juttu ajaa tätä kansaa nyt ahdinkoon ja on tehnyt sitä jo pitkään. Joku psykologinen ilmiö, josta on saatava ote. Itselläni on teorioita asiasta, mutta yritän saada muutkin miettimään kysymällä kysymyksiä. Mikä ajaa nykyhallituksen poliitikkoja siihen mitä tekevät? Mikä heitä motivoi?
Just tuollainen asenne on se, mikä täällä on pielessä. Sinun kaltaiset ihmet ylimielisyydessään mukamas tietävät totuuden, mutta eivät kerro sitä, vaan leikkivät olevansa toisten yläpuolella "opettamassa". Yök.
Kynä ja paperi käteen ja katsomaan milloin käänne huonoon tapahtui. Mitä isoja asioita tapahtui? Ehkä pitäisi miettiä tarkemmin kun tehdään "parannuksia". Kiinnittäisin erityistä huomiota abstrakteihin "paikkoihin" milloin minkin asian perusteluna. Ärimmäisen vaarallista suostua mukaan asioihin joita perustellaan mutuselityksillä ilman mitään ymmärrystä. 90-luvun lama ja vuodet ennen sitä olivat ensimmäinen käännekohta. Edes sitä sotkua ei ole selvitetty. Edestä tuollaiset kuitenkin sitten löytää. Puolueeton laadukas tiedonvälitys on tietysti utopia, mutta siihen pitää pyrkiä ja lailla säätää paljonko mediaa voi omistaa ulkomaiset tahot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täyttäkää nyt aluksi ne vapaat työpaikat.
Sitten voi sanoa, ettei töitä ole kaikille. Nyt on paljon ihan oikeita työpaikkoja auki. Siis muutakin kuin puhelinmyyntityötä.
Eivät ne ole auki loputtomiin. Kaikki kunnolliset paikat kunnollisine palkkoineen tulevat täytetyksi. Ja mitä muutenkaan sanot jollekin anonyymille, että "täyttäkää työpaikat"? :D Täytä itse.
Vierailija kirjoitti:
Suomi sai edellisissä olympialaisissa kaksi pronssia, joten ei siinä niin hirveä ero tulisi, vaikka nyt ei tulisi yhtään mitalia.
Mutta nämä vaikuttaa:
-Ukrainan sota, eli sen tajuaminen, että Venäjä onkin naapurina pahinta ö-luokkaa
-se että jotkut äänestää vieläkin äärioikeistoa, vaikka historia näyttää mitä siitä seuraa
-sen tajuaminen, että uusi hallitus ei välitä palkanmaksajistaan tippaakaan
-se, että ihmisyys katoaa, ja valeinfo ja aivopesu täyttää netin
Synkistelyyn on aihetta.
Mä petyin ja järkytyin Marinin hallitusajasta niin paljon, että siihen loppui totaalisesti mun luotto, sympatia ja vassaripuolueiden äänestäminen. Ikinä en enää äänestä moisia tuholaisia! Oikeistopuolueissa voi olla vikansa muttaniiden kanssa voi sentään elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt kannattaisi ajatella vaan etta tama hallitus on mika on, ja ensi vaalien jalkeen tilanne voi olla jo toinen. Eduskunnan ja sita mukaa hallituksen kokoonpano heijastelee vain sita mita ihmiset halusivat viime vuonna. Muutoksia varmasti tarvittiin mutta muutoksiakin voi tehda monella tavalla ja niista voi puhua monella tavalla. Voi puhua rohkaisevasti, etta tulee tiukat ajat, mutta yhdessa me selviamme tasta kylla. Nykyhallituksen retoriikka on ollut aika kostonhimoista ja valilla suorastaan ilkeaa. Ei luottamusta tietenkaan lisaa jos hallituksen linja on suurin piirtein etta parjatkaa jotenkin, ja jos ette parjaa niin kuolkaa vaikka nalkaan sillan alle pahvilaatikkoon, ei liikuta meita.
Siita olen myos yhta mielta etta meilta puuttuu jonkun sortin henkinen johtajuus. Joku tai jotkut valamaan uskoa meihin kansakuntana ja maana. Joku joka kertoo meille etta meilla on tulevaisuus ja etta tulemme toimeen ja etta j
Ymmarsit vaarin. En puhu naiivista uskosta parempaan vaan juuri siita etta henkinen johtaja luotsaa ihmiset vaikeiden aikojen ja muutosten lapi valamalla heihin uskoa tulevaisuuteen. Siihen etta taman paivan uhraukset johtavat parempaan huomiseen. Ja siita etta hallitus joka ajaa suuria muutoksia voi myos kommunikoida naista muutoksista kansalaisille rohkaisevaan ja kunnioittavaan savyyn, ei syyttaen ja sattien. Hallitus ja eduskunta voi nayttaa konkreettista esimerkkia ja tehda myos kipeita leikkauksia jotka koskevat sita itseaan. Sellaisilla teoilla on suuri symbolinen merkitys vaikka saastot sinallaan eivat taloutta suuresti heilauta.
Ja siita ei nyt paase mihinkaan etta eraat hallituksen ja eduskunnan jasenet ovat esiintyneet julkisuudessa tarkoituksellisen ilkeasti. Heita ajaa viha. Surullista katseltavaa ja jattaa syvat haavat vuosiksi eteenpain, mutta niin on ilmeisesti jonkun mielesta tarkoituskin. Sita voi kukin itse sitten miettia etta kenen tarkoitusperia tallainen kansakunnan kahtiarepiminen parhaiten palvelee.
Pieni tarkennus. Onnellisia kyllä ollaan kuten palstan ystävällisistä mielipiteistä voi päätellä.
Vierailia kirjoitti:
Meitä hallitaan pelolla. Ensin oli Ruotsi Sitten tuli Venäjä. Sitten tuli lahtarit. Nykyään on kokoomus.
viher kommareiden sdpn tukemana tuki sinne tuki tänne huippu oli kun mariinin tytöt antoivat 40000e helsinkin romaanien mehiläis tarhaukseen?? kuulin että kieli poskessa hakivat mutta tytöt myönsivät .ELI EI MITÄÄN RAJAA. TUKI SINNE TUKI TÄNNE. ELY KESKUKSET PAHEMPIA KAVERILLE KANS NE PITÄISI ENSIMMÄISEKSI LOPETTAA.