Oman vanhemman auttaminen
Miten teillä muilla?
Autan omaa iäkkäämpää vanhempaani lähes kaikissa asioissa useamman kerran viikossa. Ei suostu ottamaan ulkopuolista apua.
Bensakulut asiointeihin maksaa. Päivistäni kuluu kuitenkin useampi tunti viikossa asioiden hoitoon ja väsymys näihin alkaa näkyä.
Syy väsymykseen löytyy, kun kotona erityislapsi. Vanhempi sanoo ymmärtävän tämän, mutta ei kuitenkaan ymmärrä.
Työlista on iso, kun ei itse kykyne hoitamaan. Minusta minun pitäisi saada pieni korvaus, mutta onko kohtuutonta tätä vaatia? Jos ei, niin mikä summa olisi sopiva?
Käytän siis kaupassa, varaan aikoja sinne tänne, lääkäri, labra, apteekki asioinnit, kaikkien sopimusten teko, hakemuksien täyttäminen, reseptien uusimiset ja lista jatkuu vielä.
Kommentit (58)
Ja jos tarvitsen apua, ostan sen, kuten ikkunanpesun. Ei tarvitse kenenkään marttyroida vauvapalstalla kun äitiä pitää auttaa. Tietysti voi joku sairaus tulla, mutta muistivikaa ei suvussamme ole
"Käytän siis kaupassa, varaan aikoja sinne tänne, lääkäri, labra, apteekki asioinnit, kaikkien sopimusten teko, hakemuksien täyttäminen, reseptien uusimiset ja lista jatkuu vielä."
Noista ei kerry bensakuluja muusta kuin kaupassakäynnistä, jonka senkin voi tarvittaessa ulkoistaa. Ostakaa pakastin, niin kaupassa ei tarvitse käydä kuin kerran viikossa.
Kuinka kaukana äidistäsi asut? Anoppini asuu 50 km päässä, eikä kaupassa käynti hänen kanssaan hirveästi rasita kukkaroa. Ei hänkään ole seurassamme ikuisesti, kun on komea vaille 100 ja asuu yksin.
Varmaan tulee takaisin laki, että omia vanhempia on velvollisuus auttaa.
Niin oli täällä ennen ja on edelleen esim Saksassa.
Ei ne etelä-euroopassakaan muuten usein isovanhempieni kanssa elisi.
Sovi vanhempasi kanssa jostain summasta, ainakin ne bensat saisi vanhempi maksaa.
Mitä te aikaa kulutatte vanhemmillenne kokkailuun? Tietysti ok, jos siitä ei ole teille vaivaa ja tykkäätte kokata.
Itse en paljon enää kokkaile itsellenikään. Sain aikanaan tarpeekseni suurperhettäni ruokkiessa siitä lajista. Kaupasta saa vaikka mitä valmista syötävää. Onneksi vanha äitini on samaa mieltä, vaikka aikoinaan kestitsi koko sukua.
Opetelkaa pitämään puolenne!
Joka soiton takia ei tarvi hypätä, ei mikään asia niin akuutti ole. Keskittäkää asioinnit- useampi homma samalla käynnillä.
Viet kauppaostokset mennessäsi ja äiti maksaa sinulle kuitin mukaan. Pari kertaa kun toimit näin vastusteluista huolimatta äiti huomaa että onnistuu.
Käyköön vaikka taksilla kerran kuussa itsekin jos haluaa.
Ihan hyvin voit pyytää bensa- ym rahaa. Kartoita paikkakunnan kotihoitoyritykset, niistä saa apua .
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan olen auttanut vanhempaani ihan kaikessa. Huolehtinut ihan kaikista asioista, mihin ei ole itse kyennyt. Hoitanut niin, että pysyisi mahdollisimman terveenä ja hyvävointisena.
Enempään ei pysty, vaikka haluaisikin. Koko ajan tulee lisää hoidettavaa ja aikaa kuluu enemmän hänen asioiden hoitoon.
Siksi kysyinkin, onko väärin pyytää pientä korvausta. Olen siis erityislapsen äiti ja työsarkaa riittää kotonakin ihan liikaa. Ap
Rahallisesta korvauksestako olikin kysymys? Luulin että ajankäytöstä. Ei helvetti mikä lammas olet.
Suurin ongelma näissä postauksissa näyttää olevan se että vanhukset asuvat kaukana aikuisista lapsistaan. Meillä pakotettiin vanha äiti muuttamaan lähemmäs senioritaloon. Siivooja käy, palvelukeskus on vieressä.
Nämä ovat valintakysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rukoilen että järki säilyisi. Silloin pärjään ilman lapsiani enkä rasita heitä. 80 v
Ei siinä rukoilu auta, senkin typerä uhriutuja.
Siis että olette ilkeitä pätiessänne, minä se autan äitiä vaikka valitan koko ajan . Lasteni ei tarvitse sitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on useampi sisarus, muut käyvät vain kahvilla. Olisikin helppoa, jos kaikki ei olisi yhden harteilla. Vetovat pidempään matkaan.
Meitäkin on monta ja vuoroviikoin kävimme kaupassa vanhemmillemme.
Osalla oli matkaa yli 300 km mutta onnistui silti. Kotihoidon kautta oli lääkehoito. Siivous, jalkahoito ja parturi tuli kotiin.
Lähellä oleva lounasravintola vei arkisin ateriat.
Joskus isä vähän murisi maksuista mutta sanoin ettei kukaan ilmaiseksi työtään tee.
Ei ole kyse pelkästä bensakulusta, vaan ajasta, jonka käytän hänen asioiden hoitoon. Olen tavallaan päivystys hänelle.
Edes viikon mittaisella lomallakaan en voinut lomailla. Soitti useasti, mitä pitää hoitaa. En suostunut, koska yksikään asia ei ollut kiireellinen. Ap
Jeesus miten sairas kuvio. Narsisti vanhus vie erityislapsen vanhemman kallista aikaa tunteja päivässä.
Ap on täydellinen esimerkki liiasta kiltteydestä. Huh huh. Kauheita kuvioita ihmisillä. Ja aina kilttejä hyväksikäytetään.
Ap ei kyllä itsekään toimi oikein lastaan kohtaan. Ihme että ei siitä tunne syyllisyyttä vaa vain narsisti vanhemmastaan joka on tahallaan hankala.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa voi miettiä siltä kannalta mitä maksaisi jos ulkopuolinen tekisi kaikki nuo työt. Autan omaa vanhempaani ilman korvausta, mutta olen ulkoistanut monia hommia kuten sen että ruoka tulee kotiin ja kotiapu hoitaa pesut, lääkehuollon ja vaipat.
Tarkoittaako vaippojen vaihtoa päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
Jeesus miten sairas kuvio. Narsisti vanhus vie erityislapsen vanhemman kallista aikaa tunteja päivässä.
Ap on täydellinen esimerkki liiasta kiltteydestä. Huh huh. Kauheita kuvioita ihmisillä. Ja aina kilttejä hyväksikäytetään.
Ap ei kyllä itsekään toimi oikein lastaan kohtaan. Ihme että ei siitä tunne syyllisyyttä vaa vain narsisti vanhemmastaan joka on tahallaan hankala.
Mulle on tuttua, että erityislasten vanhemmat mittaa kaiken rahassa ja ovat ahneita, vaikka ovat yhteiskunnalle lapsineen rasite.
No en ole rasita yhteiskunnalle. Hoidan erityislapseni kotona hänen koulun jälkeen. En käytä laitoshoitopaikkoja. Lisäksi olen työssäkäyvä.
Kerro, miten kulutan yhteiskunnan rahoja??? En tee työtä verottomasti, vaan maksan veroja riittävästi. Näilläkin verorahoilla maksan jonkun lusmun elämistä!
Kun tämä asiallinen keskustelu muuttui tähän sävyyn, lopetan keskustelun tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on useampi sisarus, muut käyvät vain kahvilla. Olisikin helppoa, jos kaikki ei olisi yhden harteilla. Vetovat pidempään matkaan.
Meitäkin on monta ja vuoroviikoin kävimme kaupassa vanhemmillemme.
Osalla oli matkaa yli 300 km mutta onnistui silti. Kotihoidon kautta oli lääkehoito. Siivous, jalkahoito ja parturi tuli kotiin.
Lähellä oleva lounasravintola vei arkisin ateriat.
Joskus isä vähän murisi maksuista mutta sanoin ettei kukaan ilmaiseksi työtään tee.
Oletteko aivan laskutaidottomia? Kauppapalvelu käyttöön! Tehän käytätte bensaan enemmän kuin sinne kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse pelkästä bensakulusta, vaan ajasta, jonka käytän hänen asioiden hoitoon. Olen tavallaan päivystys hänelle.
Edes viikon mittaisella lomallakaan en voinut lomailla. Soitti useasti, mitä pitää hoitaa. En suostunut, koska yksikään asia ei ollut kiireellinen. Ap
Älä vastaa puhelimeen lomamatkalla. Äidin kuuluu soittaa soittaa 112, jos oikea hätä. Muu ehtii odottaa kotiinpaluusi asti.
Ala kouluttaa äitiäsi, että joka päivä ei saa soittaa. Kerta viikossa riittää. Kerätköön paperille viikon aikana mieleen juolahtaneet asiansa.
Haet itsellesi edunvalvojuutta. Hänen suostumuksellaan, jos järjissään tai sitten dvv: n kautta. Peruskorvaus tästä on 440€/vuodessa.
Tai sitten, jos ei suostu korvaamaan kulujasi ja aikaasi esim. tuolla 100€/kk, niin sitten vain sanot, että palvelu loppuu tähän. Ei ole velvollisuutta auttaa. Oma jaksaminen ja lapset ovat tärkeämpiä. Hän voi sitten laittaa asioitaan hoitamaan kotipalvelun ja yleisen edunvalvojan. Paljon vaikeampaa ja kalliimpaa niin.
Usein nämä jäärät eivät tajua, kuinka paljon vaativat lähimmiltään. Pitää olla tiukkana vaan.
Itse olen äitini edunvalvoja. Yhden vuorokauden jaksoin vaipan vaihtoa ja pesua ym. hoitotoimenpidettä. Hänellä on alzheimer. Kotihoito, hoivakoti, edunvalvoja kehiin vaan. Ei tarvitse jaksaa. Arvostelijat voivat itse kokeilla sitä hommaa ja kiillottaa kruunuaan jos jaksavat. Älä piittaa.
Minullakin on 3 lasta, joista yksi erityinen ja vaativa työ. Ei nykyajan perheelliset ja työsdäkäyvät jaksa vanhempiaan hoitaa enää. Se on ihan fakta. Ihan eri juttu jokin kauppakäynti kerran viikkoon.
Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja olet terveesti itsekäs. Tsemppiä!
En oikeesti tarvitse mihinkään apua. Miksi pilkkaat.