Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman vanhemman auttaminen

Vierailija
07.08.2024 |

Miten teillä muilla? 

Autan omaa iäkkäämpää vanhempaani lähes kaikissa asioissa useamman kerran viikossa. Ei suostu ottamaan ulkopuolista apua.

Bensakulut asiointeihin maksaa. Päivistäni kuluu kuitenkin useampi tunti viikossa asioiden hoitoon ja väsymys näihin alkaa näkyä.

Syy väsymykseen löytyy, kun kotona erityislapsi. Vanhempi sanoo ymmärtävän tämän, mutta ei kuitenkaan ymmärrä.

Työlista on iso, kun ei itse kykyne hoitamaan. Minusta minun pitäisi saada pieni korvaus, mutta onko kohtuutonta tätä vaatia? Jos ei, niin mikä summa olisi sopiva?

Käytän siis kaupassa, varaan aikoja sinne tänne, lääkäri, labra, apteekki asioinnit, kaikkien sopimusten teko, hakemuksien täyttäminen, reseptien uusimiset ja lista jatkuu vielä.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhaa vanhempaa auttaa sen uusi puoliso. Siks se varmaan sen ottikin. 

Vierailija
42/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyytäisi rahaa muuta kun kuluista (bensat), minusta se olisi loukkaavaa. Mutta rajaisin sitä, mihin suostun. Eihän se raha sinulle jaksamista tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En velvoittaisi lapsiani avuksi samalla kun itse kieltäydyn ulkopuolisesta avusta. Sukulaisuudesta huolimatta jokaisella on vain tämä yksi elämä, miten voisin riistää toiselta aikaa olla onnellinen? Haluaisin lapseni parasta yli oman itseni koska kyseessä on lapseni. Vanha ikä ei tee ihmisestä erityistä, pitää silti kantaa vastuu omista tunteista ja asioista. (Olenko tullut kylmäksi vai toisinpäin, rakastavammaksi, ajatus vain)

Vierailija
44/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ikinä, milloinkaan, missään olosuhteissa suostu ottamaan omaishoidontukea! Sen jälkeen vanhus ei saa mitään palvelua ja olet myynyt elämäsi ja terveytesi muutamasta satasesta.

Vierailija
45/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla helppo äiti, 80 v. En ota lapsiini yhteyttä koskaan. He ottavat jos tahtovat.

Hiljaista taitaa olla.

Vierailija
46/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhaa vanhempaa auttaa sen uusi puoliso. Siks se varmaan sen ottikin. 

Sama ja siksi olen ulkoistanut itseni kokonaan tuosta kuviosta.

Vierailija
47/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on useampi sisarus, muut käyvät vain kahvilla. Olisikin helppoa, jos kaikki ei olisi yhden harteilla. Vetovat pidempään matkaan. 

Meitäkin on monta ja vuoroviikoin kävimme kaupassa vanhemmillemme.

Osalla oli matkaa yli 300 km mutta onnistui silti. Kotihoidon kautta oli lääkehoito. Siivous, jalkahoito ja parturi  tuli kotiin.

Lähellä oleva lounasravintola vei arkisin ateriat.

Joskus isä vähän murisi maksuista mutta sanoin ettei kukaan ilmaiseksi työtään tee.

Oletteko aivan laskutaidottomia? Kauppapalvelu käyttöön! Tehän käytätte bensaan enemmän kuin sinne kauppaan.

Halusimme tietysti samalla tavata vanhempiamme ja seurata heidän vointiaan. Kaikki omasta halustamme kävimme. Nyt isä jo kuollut ja äiti hoitokodissa.

Vierailija
48/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla helppo äiti, 80 v. En ota lapsiini yhteyttä koskaan. He ottavat jos tahtovat.

Hiljaista taitaa olla.

Joka päivä tulee jokaiselta viesti,  lasten kuva, lemmikkielukan kuva tms.

Te vihaatte äitejänne jotka tarvitsevat apua ja joiden vieressä asutte. Lasteni  ei tarvitse vihata minua kun en ole haitta 

Teillä on niin hassu ajatuksenjuoksu,  oletus miten vanhan pitäisi käyttäytyä. Se

Vierailija
49/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljaista taitaa olla.

Te vihaatte äitejänne jotka tarvitsevat apua ja joiden vieressä asutte. Lasteni  ei tarvitse vihata minua kun en ole haitta 

Teillä on niin hassu ajatuksenjuoksu,  oletus miten vanhan pitäisi käyttäytyä. Se

Olet sekaisin.

Vierailija
50/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa täysjärkinen 80 v  jolla on itselläänkin vielä puuhaa etten ehdi koko ajan soitella lapsille.  Toki jotain tekevät käydessään, uusi valaisin paikoilleen, mökillä joku ruohonleikkuu mutten tarvitse viekä arjessa apua paitsi ikkunanpesu, sen ostan.

Vierailija
51/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuon kauppakäynnin voit ulkoistaa, tilaa netistä ja tuovat kotiin.

Noita muita asioita ei nyt varmaankaan koko ajan ole, reseptit on aina kahden vuoden jne.

Et siis siivoa ja tee hänelle ruokaa.

En kehtaisi itse pyytää rahaa, hän on hoitanut sinua...

Ja kuka sen kauppatilauksen sinne nettiin tekee

Jos puhelimessa sovitte, sinä tilaat. Äidin tililtä, jos ok.

Vierailija
52/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele sanomaan ei. Tuntuu aluksi pahalta mutta on sinun ja lapsesi parhaaksi.

Vierailija
53/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljaista taitaa olla.

Olet sekaisin.

Perustele. Miksi väität hyväkuntoista vanhusta sekaisin olevaksi?  

Vierailija
54/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljaista taitaa olla.

Olet sekaisin.

Kirjoituksista päätellen.

Perustele. Miksi väität hyväkuntoista vanhusta sekaisin olevaksi?  

Vierailija
55/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljaista taitaa olla.

Olet sekaisin.

Kirjoituksista päätellen.

Perustele. Miksi väität hyväkuntoista vanhusta sekaisin olevaksi?&

Perustele kohta tarkasti. Nyt vihasi kohdistuu jo äitisi ulkopuolellekin. Huhhhu.

Vierailija
56/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hyppäätte vanhusten pillin mukaan aina kun käsky käy. Oletteko ottaneet rahaa vastaan ja he kiristävät sillä? Minulle ykkösprioriteetti on työ ja oman eläkkeen kerryttäminen, ei ajeleminen ympäriinsä auttamassa änkyröivää vanhusta. Olen hommani hoitanut eli lapseni kasvattanut aikuisiksi, se riittää. Apua ei tullut edelliseltä sukupolvelta lasten kanssa, sekin toimii vastavuoroisesti.

Vierailija
57/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kanssa pystyi aina neuvottelemaan ja pohtimaan yhdessä millä tavalla hän haluaisi asiansa hoidettavan, kun toimintakyky heikkeni. Järkevä keskustelu onnistui, koska hänelle ei tullut muistisairautta. Huomasimme, että silti useat terveysalan ammattilaiset, kohtelivat häntä kuin yhtenä "höppänöistä". Tästä tuli vuosien varrella paljon mielipahaa. Apteekkipalvelut, siivous ja kauppa-asiat ulkoistettiin. Kunnallinen kotisairaanhoito kävi. Onneksi äiti sai sen verran eläkettä, että pystyi maksamaan palvelut. Kävin 100 km päässä äidin luona pari kertaa kuukaudessa ja tuolloin pystyin seurustelemaan hänen kanssaan kunnolla, kun aikaa ei tarvinnut käyttää siivoamiseen yms. Toki pidimme väliaikoina yhteyttä myös puhelimitse. Hän pystyi asumaan kotonaan 90 vuotiaaksi saakka. Aloin käymään paljon  tiheämmin hänen luonaan, kun hänen terveytensä heikkeni lisää. Lopulta levinnyt syöpä vei hänet. Vanheneminen voi edelleenkin sujua ihan luonnollisesti ja hyvin, kun kohtelemme vanhuksia yksilöinä, emmekä oleta että fyysinen raihnaisuus tarkoittaa aina myös itsemääräämiskyvyn heikkenemistä. 

Vierailija
58/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat jo kuolleet, mutta olen elänyt tuon vaiheen. Parhaimmillaan asuin pitkän välimatkan vuoksi osan viikoista vanhempien luona. Siivosin, laitoin ruokaa, pesin pyykkiä, vaihdoin vaippoja, jaoin lääkkeet, tein omakotitalon ylläpitotöitä ja pieniä korjauksia jne. Autoin heitä myös taloudellisesti ostamalla ruokaa ja maksamalla jotain laskuja, koska heidän eläkkeensä oli pieni. Vaikka vaihe oli hyvin raskas sekä työmäärän vuoksi että rahallisesti, olen onnellinen että tein mitä tein. Mietin alkuvaiheessa miten aion tilanteeseen suhtauta ja päätin, että oman mielenrauhani vuoksi haluan auttaa heitä niin paljon kuin pystyn. Nyt jälkeenpäin mieli on hyvä. Tuokin elämänvaihe oli kuitenkin rajallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi