Tuttavani sanoi minulle, että hänestä on outoa, kun moitin hänen kyvyttömyyttään hoitaa raha-asioitaan.
Minä vastasin hänelle, että "moitin" sinua siitä niin kauan, kun sinä olet minulle velkaa. Ja muutenkin: aikuisen, kahden lapsen vanhemman ON opittava käyttämään rahaa järkevästi. Pitää ajatella omia lapsiaan ja näyttää heille hyvää esimerkkiä vastuullisesta taloudenpidosta. Velka on veli otettaessa, mutta veljenpoika maksettaessa. Tämä sanonta pitää paikkansa maailman tappiin asti. (Ja minä olen nyt oppinut sen, että en lainaa kenellekään enää killingin killinkiä.)
Kommentit (53)
Myönnettävä on että on ihanaa shoppailla kun saan rahaa. Se rentouttaa.
Olisin aina halunnut olla May-Britt Seitava.
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se olisi "hoitaa talouttaan" jos olisi kunnolliset tulot, mutta kun nykyään ei töistä makseta mitään vaikka elinkustannukset on EU:n kalleimmasta päästä, palkat EU:n heikointa tasoa ja silti ei firmat pärjää vaan menevät konkurssiin, minne ne rahat palkkasäästöistä oikein menevätkään...
Nyt meni kylläkin mututiedon puolelle. Suomi on EU-tilaston mukaan sijalla 11 - Sveitsissä tienataan eniten, seuraavaksi tulevat Islanti , Luxemburg, Norja, Belgia jne. Ihan jokainen voi katsoa tuon tilaston eikä tarvitse suorastaan emävalheita täällä esittää. Suomessa palkat ovat ihan kohtuullisen hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se olisi "hoitaa talouttaan" jos olisi kunnolliset tulot, mutta kun nykyään ei töistä makseta mitään vaikka elinkustannukset on EU:n kalleimmasta päästä, palkat EU:n heikointa tasoa ja silti ei firmat pärjää vaan menevät konkurssiin, minne ne rahat palkkasäästöistä oikein menevätkään...
Nyt meni kylläkin mututiedon puolelle. Suomi on EU-tilaston mukaan sijalla 11 - Sveitsissä tienataan eniten, seuraavaksi tulevat Islanti , Luxemburg, Norja, Belgia jne. Ihan jokainen voi katsoa tuon tilaston eikä tarvitse suorastaan emävalheita täällä esittää. Suomessa palkat ovat ihan kohtuullisen hyvät.
SUomessa palkat on EU vertailussa keskitasoa. Ei siis erityisen hyvät, vaan keskitasoa. Hinnat on sen sijaan kalliit.
Jaahas ja mitä luulet, että sinun moittimisesi AUTTAA? Ei se kuule tee mitään, paitsi ehkä välirikon teidän välille. Moittimisella ei ole koskaan maailmanhistoriassa ketään parannettu mistään epätoivotusta käytöksestä. Lisäksi ei ole todellakaan sinun asiasi puuttua toisten ihmisten rahankäyttöön tai lastenkasvatukseen. Onko sinulla joku persoonallisuushäiriö? Niin oudolta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Uuuh, tulee niin muuan ex-tuttu mieleen! "Köyhälläkin on oikeus hankkia lapsia!" No, sitten, kun niitä lapsia sitten tuli jonkun retkun kanssa, niin minulle soitettiin hätääntyneenä, että nyt pitää saada heti rahaa lainaksi, kun lapsilla ei ole ruokaa, ja jääkaappi on ihan tyhjä. (Huokaus!)
Montako tatuointia tältä tutulta löytyy ja paljonko ylipainoa?
Vierailija kirjoitti:
Uuuh, tulee niin muuan ex-tuttu mieleen! "Köyhälläkin on oikeus hankkia lapsia!" No, sitten, kun niitä lapsia sitten tuli jonkun retkun kanssa, niin minulle soitettiin hätääntyneenä, että nyt pitää saada heti rahaa lainaksi, kun lapsilla ei ole ruokaa, ja jääkaappi on ihan tyhjä. (Huokaus!)
Onko se sitten reilumpaa, että koko ajan yhä harvemmalla työssäkäyvällä kansalaisella on varaa hankkia lapsia, kun hinnat karkaa käsistä, palkat junnaa paikoillaan, moni työsopimus on osa-aikainen ja tuet lakkautetaan. Geenipooli yksipuolistuu, väestö kuihtuu. Moni suku kuolee lopulta kokonaan. Sinne menee sukuhistorianne. Turhaa oli ponnistella vaikeuksien yli.
Tyhmä tuo sanonta. Miksi veli olisi hyvä juttu ja veljenpoika ikävä? Kyllä mä tykkään mun veljenpojasta jopa enemmän kuin veljestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten reilumpaa, että koko ajan yhä harvemmalla työssäkäyvällä kansalaisella on varaa hankkia lapsia, kun hinnat karkaa käsistä, palkat junnaa paikoillaan, moni työsopimus on osa-aikainen ja tuet lakkautetaan. Geenipooli yksipuolistuu, väestö kuihtuu. Moni suku kuolee lopulta kokonaan. Sinne menee sukuhistorianne. Turhaa oli ponnistella vaikeuksien yli.
Ei maailma ole reilu. Mutta onneksi Suomi on ilmaisen koulutuksen maa ja kaikilla on mahdollisuus kouluttautua ja täten parantaa mahdollisuuksiaan hyvään työpaikkaan ja palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä rahankuppaajia riittää. Äitini myi asuntonsa. Silloin iski eräs verenimijä sukulainen ja kuppasi äidiltäni useamman tuhat euroa muka lainaksi.
Niitä rahoja hän ei vuosienkaan jälkeen ole maksanut takaisin, vaikka olisi kyllä mistä maksaa.
Oli tietenkin virhe antaa rahaa tälle rahankäytöltään holtittomalle ihmiselle. Varmaan äitini ei vain kehdannut sanoa ei lähisukulaiselleen. Pitäisi vaan pitää pintansa ja kieltäytyä. Kenenkään rahat ei kuulu muille.
ihan jokaisen vanhemman tulisi opettaa lapsilleen, että jos lainaa toiselle rahaa, niin lainaa vain sen verran kuin voi menettää ja ihan jokaisesta lainasta tehdään velkakirja. jokaisesta. (ja toki lapsen kannattaa muistuttaa samasta asiasta vanhempaansa sitten, jos alkaa sukulaisia tulla lainapyyntöineen vahuksen juttusille). Siis ihan vaikka antaisi lainaa omalle lapselleen ja tietäisi
Velkakirjalla ei tee mitään, on kokemusta. Mitä ajattelit sillä tehdä jos tyyppi ei maksa? Ei yksityishenkilö voi laittaa perintään vaikka kuinka olisi nimeä paperissa. Oisitko valmis kalliisiin oikeudenkäynteihin läheisiä vastaan muutaman satasen/tonnin takia?
Ei kannata lainata kellekään. Lainaa saa pankista ja jos ei saa siihen on syynsä.
Antaa mennä vaan, kun on alamäki.
Monet laittaa rahaa haisemaan palkkapäivänä ja sitten loppukuusta ihmettelee. Oikeasti kannattaisi elää mahdollisimman nuukasti palkkapäivän jälkeen ja vasta ennen seuraavaa palkkapäivää tehdä jotain ekstraa jos on varaa.