Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavani sanoi minulle, että hänestä on outoa, kun moitin hänen kyvyttömyyttään hoitaa raha-asioitaan.

Vierailija
07.08.2024 |

Minä vastasin hänelle, että "moitin" sinua siitä niin kauan, kun sinä olet minulle velkaa. Ja muutenkin: aikuisen, kahden lapsen vanhemman ON opittava käyttämään rahaa järkevästi. Pitää ajatella omia lapsiaan ja näyttää heille hyvää esimerkkiä vastuullisesta taloudenpidosta. Velka on veli otettaessa, mutta veljenpoika maksettaessa. Tämä sanonta pitää paikkansa maailman tappiin asti. (Ja minä olen nyt oppinut sen, että en lainaa kenellekään enää killingin killinkiä.)

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se olisi "hoitaa talouttaan" jos olisi kunnolliset tulot, mutta kun nykyään ei töistä makseta mitään vaikka elinkustannukset on EU:n kalleimmasta päästä, palkat EU:n heikointa tasoa ja silti ei firmat pärjää vaan menevät konkurssiin, minne ne rahat palkkasäästöistä oikein menevätkään...

Suu säkkiä myöten, eli on opittava elämään saamillaan tuloilla.

Vierailija
22/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä rahankuppaajia riittää. Äitini myi asuntonsa.  Silloin iski eräs verenimijä sukulainen ja kuppasi äidiltäni useamman tuhat euroa muka lainaksi.

Niitä rahoja hän ei vuosienkaan jälkeen ole maksanut takaisin, vaikka olisi kyllä mistä maksaa.

Oli tietenkin virhe antaa rahaa tälle rahankäytöltään holtittomalle ihmiselle. Varmaan äitini ei vain kehdannut sanoa ei lähisukulaiselleen. Pitäisi vaan pitää pintansa ja kieltäytyä. Kenenkään rahat ei kuulu muille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuuh, tulee niin muuan ex-tuttu mieleen! "Köyhälläkin on oikeus hankkia lapsia!" No, sitten, kun niitä lapsia sitten tuli jonkun retkun kanssa, niin minulle soitettiin hätääntyneenä, että nyt pitää saada heti rahaa lainaksi, kun lapsilla ei ole ruokaa, ja jääkaappi on ihan tyhjä. (Huokaus!)

Minulla on oikeuuuus! Joo, mutta myös velvollisuus, kun olet sitä oikeuttasi käyttänyt.

Vierailija
24/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako velkaneuvonnasta apua? Mulla on about 30 tonnin velat. Onko se liikaa? En ole uskaltanut ottaa yhteyttä sinne kun pelottaa että jos en saakaan sieltä apua.

Jos ei uskalla, niin apua ei tule varmasti. Mitä hävittävää

Vierailija
25/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrän kaukaa likviditeettiongelmaiset tyypit.

Vierailija
26/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä liikaa kuittaile. Kohta tyyppi blokkaa sinut elämästään ja saat sanoa lopulliset hyvästit lainaamillesi rahoille.

Vierailija
27/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä rahankuppaajia riittää. Äitini myi asuntonsa.  Silloin iski eräs verenimijä sukulainen ja kuppasi äidiltäni useamman tuhat euroa muka lainaksi.

Niitä rahoja hän ei vuosienkaan jälkeen ole maksanut takaisin, vaikka olisi kyllä mistä maksaa.

Oli tietenkin virhe antaa rahaa tälle rahankäytöltään holtittomalle ihmiselle. Varmaan äitini ei vain kehdannut sanoa ei lähisukulaiselleen. Pitäisi vaan pitää pintansa ja kieltäytyä. Kenenkään rahat ei kuulu muille. 

ihan jokaisen vanhemman tulisi opettaa lapsilleen, että jos lainaa toiselle rahaa, niin lainaa vain sen verran kuin voi menettää ja ihan jokaisesta lainasta tehdään velkakirja. jokaisesta. (ja toki lapsen kannattaa muistuttaa samasta asiasta vanhempaansa sitten, jos alkaa sukulaisia tulla lainapyyntöineen vahuksen juttusille). Siis ihan vaikka antaisi lainaa omalle lapselleen ja tietäisi varmasti, että lapsi maksaa takaisin, niin silloinkin se velkakirja.

Vierailija
28/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se olisi "hoitaa talouttaan" jos olisi kunnolliset tulot, mutta kun nykyään ei töistä makseta mitään vaikka elinkustannukset on EU:n kalleimmasta päästä, palkat EU:n heikointa tasoa ja silti ei firmat pärjää vaan menevät konkurssiin, minne ne rahat palkkasäästöistä oikein menevätkään...

Mitä pienemmät tulot, sitä tärkeämpää taloudenhoito on. Isoilla tuloilla pärjää jotenkuten, vaikka olisi holtiton rahankäyttäjä.

Vierailija
29/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrän kaukaa likviditeettiongelmaiset tyypit.

Terveellisintähän se onkin.

Vierailija
30/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäsi et sitten moiti, vaikka lainasit rahaa sellaiselle, jonka tiesit rajoitteiseksi elämänhallinnan suhteen?

Niin tämä. Itse teit raha-asioissa virheen. Eikä toisen aikuisen rahaongelmat kuulu muuten sinulle kuin vaan se että penäät velkaa takaisin. Luulet olevasi parempi 🤣

Milläs ajattelit tämän ihmisen oppivan paremmaksi rahankäyttäjäksi, jos ei siitä sovi sanoa tälle halaistua sanaa?

Holtiton rahankäyttö on kuin alkoholismi. Siitä pääsee vain omasta tahdosta. Muiden nalkutus ei auta ja yleensä tarvitsee käydä pohjalla. Siis vau kuinka suuret luulot itsestäsi jos luulet että sinun neuvoilla ihmiset muuttuvat.

Vierailija
31/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi sillä nyt on mitään väliä, miten ihminen hoitaa taloutensa. Aloittaja saa tyydytystä siitä, että on parempi ihminen, jolla on varaa lainata rahaa ja maksaa siis siitä, että voi moralisoida ihmistä, jonka aivorakenne on erilainen. Niin juuri, se miten hoidat talouttasi on riippuvainen siitä, miten aivosi toimivat.

Vierailija
32/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäsi et sitten moiti, vaikka lainasit rahaa sellaiselle, jonka tiesit rajoitteiseksi elämänhallinnan suhteen?

Niin tämä. Itse teit raha-asioissa virheen. Eikä toisen aikuisen rahaongelmat kuulu muuten sinulle kuin vaan se että penäät velkaa takaisin. Luulet olevasi parempi 🤣

Milläs ajattelit tämän ihmisen oppivan paremmaksi rahankäyttäjäksi, jos ei siitä sovi sanoa tälle halaistua sanaa?

Holtiton rahankäyttö on kuin alkoholismi. Siitä pääsee vain omasta tahdosta. Muiden nalkutus ei auta ja yleensä tarvitsee käydä pohjalla. Siis vau kuinka suuret luulot itsestäsi jos luulet että sinun neuvoilla ihmiset muuttuvat.

Surulla olen seurannut ystävääni hänen rahaongelmissaan. Olen antanut hänelle kaikenlaisia neuvoja, lähtien ihan tilikirjan käytöstä siihen että ottaa oman kangaskassin mukaan kun lähtee kauppaan että ei aina ostaisi uutta muovikassia. Mikään neuvo ei auta.

Vierailija
33/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surulla olen seuran

Hirveitä alamäkiä on ihmisillä kyllä. Kovia kohtaloita.

Vierailija
34/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on säästössä 101 010 €. 

Vierailija
35/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää nämä kroonisesta rahapulasta kärsivät. Yritin yhtäkin kaveria auttaa aikanaan. Ensin lainasin. Sitten totesin ettei sillä ole aikomustakaan maksaa takaisin ja lakkasin lainaamasta. 

Sanoin että voin auttaa kyllä budjetin teossa ja halpojen juttujen löytämisessä. Meillä oli samanlaiset tulot ja menot, joten väkisin hän käytti rahaa johonkin mihin minä en. Se ei käynyt avuksi. Vain raha käy, koska ei hän tuhlaa (mitä nyt kampaajaan, kynsiin, meikkeihin, hierontaan, sokerointiin jne tarpeisiin).

Vierailija
36/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako velkaneuvonnasta apua? Mulla on about 30 tonnin velat. Onko se liikaa? En ole uskaltanut ottaa yhteyttä sinne kun pelottaa että jos en saakaan sieltä apua.

Jos ei uskalla, niin apua ei tule varmasti. Mitä hävittävää

Tämä. Ei se ota jos ei anna. 30 000e ei ole liikaa velkaa. Pikemmin siellä saatetaan todeta jostain muutamasta tonnista ettei se ole tarpeeksi asiakkuuteen.

Vierailija
37/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuuh, tulee niin muuan ex-tuttu mieleen! "Köyhälläkin on oikeus hankkia lapsia!" No, sitten, kun niitä lapsia sitten tuli jonkun retkun kanssa, niin minulle soitettiin hätääntyneenä, että nyt pitää saada heti rahaa lainaksi, kun lapsilla ei ole ruokaa, ja jääkaappi on ihan tyhjä. (Huokaus!)

Siis onko tällaisia henkilöitä ihan oikeasti olemassa? Henkilöitä, jotka ajattelevat näin ja joilla ei ole aikomustakaan korjata tilannetta edes jälkikasvun myötä?

Vierailija
38/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suu säkkiä myöten, eli on opittava elämään saamillaan tuloilla.

Onko sinunkaltaisille suotu ollenkaan kykyä omaan ajatteluun kun toistatte kokoajan oikeiston iskulauseita joka aiheeseen.

Vierailija
39/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tällaisia henkilöitä ihan oikeasti olemassa? Henkilöitä, jotka ajattelevat näin ja joilla ei ole aikomustakaan korjata tilannetta edes jälkikasvun myötä?

On. Paljon. Näillä on ajatuksena se että he ovat yhteiskunnan uhreja ja syyttömiä tilanteeseensa. Sitten syytävät rahansa huvituksiin ja joku vuokranmaksu on ihan toissijainen seikka. Siihen ajattelutyyliin on todella vaikea päästä sisälle, jos ei ole itse ollenkaan sen tyylinen.

Mutta itse teen töitä näiden parissa ja kyllä siellä on mitä ihmeellisimpiä selityksiä ja juttuja ihmisillä. Ja mitään vikaa ei koskaan siinä omassa toiminnassa. 

Vierailija
40/53 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIksi sillä nyt on mitään väliä, miten ihminen hoitaa taloutensa. Aloittaja saa tyydytystä siitä, että on parempi ihminen, jolla on varaa lainata rahaa ja maksaa siis siitä, että voi moralisoida ihmistä, jonka aivorakenne on erilainen. Niin juuri, se miten hoidat talouttasi on riippuvainen siitä, miten aivosi toimivat.

No onhan sillä jos rahankäyttäjä itse siitä kärsii (ja rasittaa muiden kukkaroa lainaamalla, muttei maksamalla takaisin). Ei sitä rahankäyttöä opi jollei ole opetettu. Mutta miksi kieltäytyä avusta? Jos taloudenpito on vaikeaa ja kaveri taas osaa käyttää rahaa, niin miksei ota apua vastaan. 

"Anna köyhälle kala ja ruokit hänet päivän. Opeta hänet kalastamaan ja ruokit loppuelämän" pätee tähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä